Juutalaisnaisten vastarintatoiminta Puolan getoissa oli laajamittaista ja rohkeaa – Hätkähdyttävä tietokirja tuo päivänvaloon toisen maailmansodan unohdetut sankarit

Päivien valo – Hitlerin gettojen vastarintanaiset (Gummerus) kertoo Puolan getoissa toisen maailmansodan aikana toimineesta vastarintaverkostosta. Se koostui juutalaisnaisista, jotka salakuljettivat aseita, tiedustelivat ja vakoilivat, kaivoivat bunkkereita ja toteuttivat sabotaasioperaatioita oman henkensä uhalla. Bestsellerlistoille Yhdysvalloissa nousseen tietokirjan elokuvaoikeudet on myyty Steven Spielbergille.

Vastarintanaiset olivat joutuneet todistamaan läheistensä julman kuoleman eikä heillä ollut enää menetettävää. Päivien valo seuraa naisia henkeäsalpaavan vaarallisissa tehtävissä, onnistumisissa ja pidätyksissä. Se vie lukijan keskitysleireille ja onnekkaimpien kohdalla myös sodanjälkeisen aikaan. Yksi selvinneistä on natsivankilasta pakenemaan onnistunut Renia Kukielka, joka oli sodan syttyessä vain 15-vuotias. Keskiluokkaisessa perheessä kasvaneesta teinitytöstä sukeutui sodan painajaisten keskellä Vapaus-ryhmän kuriiri, joka hyödynsi “puolalaista ulkonäköään” sekä kielitaitoaan ja salakuljetti muun muassa rahaa, ruokaa, lääkkeitä ja aseita.

Päivien valo -teoksen kirjoittanut Judy Batalion on taidehistorian tohtori, kirjailija ja käsikirjoittaja. Kanadassa kasvaneen ja nykyään New Yorkissa asuvan kirjailijan puolalaiset isovanhemmat selvisivät holokaustista, ja lapsena häntä ympäröivät tarinat natseja paenneiden juutalaisten kärsimyksistä.

“Puolanjuutalainen vastarintaliike osallistui aseellisiin taisteluihin, tuhosi natseja ja pelasti juutalaisia, mutta saavutukset jäivät kuitenkin suhteellisen pieniksi. Heidän toimintansa oli silti laaja-alaisempaa ja järjestelmällisempää kuin olin osannut kuvitellakaan, ja paljon vaikuttavampaa kuin mitä lapsuuteni holokaustitarinoissa oli kerrottu. Aseistautuneita juutalaisia vastarintaryhmittymiä toimi yli yhdeksässäkymmenessä itäeurooppalaisessa getossa”, Batalion kirjoittaa.

Judy Batalion: Päivien valo – Hitlerin gettojen vastarintanaiset
574 sivua, kuvaliite
alkuteos The Light of Days – Women Fighters of the Jewish Resistance
suomentaneet Lauri Sallamo ja Heidi Tihveräinen

Judy Batalion (kuva: Beowulf Sheehan

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Venepakolaistaustaisen Kim Thúyn viiltävä kuvaus Vietnamin sodasta, orpolapsia evakuoineen lentokoneen maahansyöksystä ja rakkaudesta21.9.2021 11:13:02 EEST | Tiedote

Kanadanvietnamilainen Kim Thúy on valloittanut lukijat ympäri maailmaa uniikilla kerronnallaan. Hänen teoksiaan on käännetty 29 kielelle. Nyt suomeksi ilmestyvä romaani Em – Rakasta (Gummerus) on pysäyttävä kuvaus sodan mielettömyydestä ja siviilien sekä sotilaiden rankoista kokemuksista. Romaanin kantavana teemana on rakkaus ja ihmisyyden katkeamaton elämänlanka.

Haluaisin vaan jutella jollekin – Antti Ervastin ja Matti Pikkujämsän Yksi näistä hetkistä on ajankohtainen kirja yksinäisyyden taakasta ja voimasta7.9.2021 08:57:37 EEST | Tiedote

Psykoterapeutti Antti Ervasti ja kuvittaja Matti Pikkujämsä avaavat uutuuskirjassaan CupOfTherapy: Yksi näistä hetkistä – 100 ajatusta yksinäisyydestä ja yksinolosta (Gummerus), miltä yksinäisyys ja eristäytyminen tuntuvat lapsen, nuoren, aikuisen ja ikääntyvän näkökulmasta. Samalla kirja kuvaa, mitä voimaa yksinolosta voi saada. Kansainväliseksi someilmiöksi kasvanut CupOfTherapy käsittelee mielenterveyttä samaistuttavien eläinpiirrosten ja voimatekstin avulla.

Miten kyetä tekemään suuria päätöksiä, kun niistä aiemmatkin ovat olleet huonoja? – Sisko Savonlahden romaani kertoo naisesta, joka ei kasva ihmisenä5.9.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Kai minä halusin tätä (Gummerus) on Sisko Savonlahden odotettu toinen romaani. Se on koominen ja säälimättömän terävä kuvaus yhden naisen elämästä. Savonlahti lunasti paikkansa nykykirjallisuuden kärkikaartissa jo kriitikoiden ylistämällä ja lukijoiden rakastamalla esikoisromaanillaan Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu (Gummerus 2018).