Jyty: Aktiivimalli syyllistää työtöntä ja lisää turhaa byrokratiaa

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtajan Maija Pihlajamäen mielestä aktiivimalli tulee näyttäytymään työttömälle selvänä työttömyysturvan leikkauksena ja järjettömänä byrokratiana. Aktiivimalli on kaikessa monimutkaisuudessaan epäoikeudenmukainen työelämän heikompiosaisia kohtaan, Jytyn puheenjohtaja jatkaa.

Työttömien aktiivimalli lisää rajusti Kelan ja työttömyyskassojen hallinnollista taakkaa. Kela on arvioinut omassa lausunnossaan, että aktiivimalli merkitsee vuositasolla 385 000 – 770 000 uuden etuuspäätöksen antamista. Tämä tulee todennäköisesti näkymään työttömälle esimerkiksi maksatuksen viivästymisenä.

Työmäärän ja yhteydenottojen määrän on arvioitu kasvavan erityisesti työllistymistä edistävissä palveluissa, jotka ovat edellytys täysimääräisen tuen saamiseksi, jos palkkatyötä ei ole.

– Valtaosa työttömistä kokee asian todennäköisesti niin, etteivät yksinkertaisesti pysty täyttämään aktiivisuusedellytystä. Näin aktiivimallista jää käteen etenkin vähäosaisten pitkäaikaistyöttömien aseman heikkeneminen entisestään.

– Työvoimatoimistoilla ei ole riittävästi resursseja tällaisen järjettömän byrokratian pyörittämiseen. Miksi hallitus leikkaa työvoimamäärärahoja ja samalla lisää rajusti työvoimaviranomaisten hallinnollista työtaakkaa, Pihlajamäki ihmettelee.

– Tanskan aktiivimallissa yhtä työvoimavirkailijaa kohden on noin 12 asiakasta, kun Suomessa luku on noin 166. Ero on siis valtava.

– Työvoimapalveluihin on suunnattava lisäresursseja, jolloin työttömällä on mahdollisuus edes jonkinlaiseen palveluun. Parempi olisi, jos nykyinen aktiivimalli peruttaisiin ja tilalle mietittäisiin oikeudenmukaisempi malli. Ymmärrämme senkin, että kaikki keinot työttömyyden vähentämiseksi pitää etsiä.

Koulutuksen merkitystä ei huomioida

Hallituksen yksipuolisesti toteuttama aktiivimalli ei huomioi riittävällä tavalla työelämän osaamisvaatimusten ja ammattien muutosta. Mallissa ei huomioida riittävästi myöskään kouluttautumisen merkitystä ja elinikäisen oppimisen tarvetta.

– Esimerkiksi omaehtoisen koulutuksen mahdollisuuksien parantaminen työttömyystuella olisi merkittävä kehitysaskel. Työttömien opiskelumahdollisuuksia työttömyysturvalla tulee parantaa varsinkin, jos työtä kovasta yrityksestä huolimatta ei löydy, Jytyn puheenjohtaja korostaa.

Jytyn puheenjohtaja puhui Jyty Mikkelin 70-vuotisjuhlassa 13. tammikuuta.

Lisätietoja: Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jyty: Ett omställningsskyddsprogram behövs till social- och hälsovårds- och landskapsreformen24.5.2018 09:55Tiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys förbundsfullmäktige kräver ett omställningsskydd och anställningstrygghet för alla anställda som övergår till landskapen och den privata sektorn i början av år 2020 till följd av social- och hälsovårds- och landskapsreformen. I lagen om införande borde ett uppsägningsskydd skrivas in som skulle gälla t.o.m. år 2025 för de anställdas anställningar. Detta skulle främja arbetstagarnas möjligheter att anpassa sig till omställningen, skapa trygghet i arbetslivet och trygga en snabb tillgång på kompetent arbetskraft. Och viktigast av allt: lagen skulle inte bli ett arbetslöshetsprojekt som gör folk arbetslösa.

Jyty: Sote- ja maakuntauudistukseen saatava muutosturvaohjelma24.5.2018 09:12Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittovaltuusto vaatii sote- ja maakuntauudistuksen seurauksena maakuntiin ja yksityiselle sektorille vuoden 2020 alusta siirtyvälle henkilöstölle muutos- ja palvelussuhdeturvaa. Voimaanpanolakiin tulisi kirjata henkilöstön työsuhteen irtisanomissuoja vuoteen 2025 saakka. Se edistäisi työntekijöiden mahdollisuuksia sopeutua muutokseen, loisi turvallisuutta työelämään ja turvaisi sen, että saatavilla olisi nopeasti osaavaa työvoimaa. Ja mikä tärkeintä: laista ei tulisi ihmisiä kortistoon ajava työttömyyshanke.

Jyty: Det bör reserveras tillräckligt med euro för landskapens löneharmonisering23.5.2018 09:29Tiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty rf:s ordförande Maija Pihlajamäki betonar att löneharmoniseringen är en väsentlig del av sote- och landskapsreformen och dess förverkligande. ”Landskapen behöver ordentligt med euro från staten för olika förändringskostnader, bl a för skapande av en ny styrelse och nya strukturer. Stödet i euro och dess tillräcklighet inverkar väsentligt speciellt på förverkligandet av löneharmoniseringen”, betonade Pihlajamäki när hon talade i samband med förbundsfullmäktiges möte i Kuopio.

Jyty: Maakuntien palkkaharmonisointiin varattava riittävästi euroja23.5.2018 09:26Tiedote

Julkis ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ry:n puheenjohtaja Maija Pihlajamäki korostaa, että palkkaharmonisointi on olennainen osa sote- ja maakuntauudistusta ja sen toteuttamista. ”Maakunnat tarvitsevat valtiolta runsaasti euroja erilaisiin muutoskustannuksiin, mm. uuden hallinnon ja uusien rakenteiden luomiseksi. Euroissa laskettava tuki ja sen riittävyys vaikuttaa olennaisesti erityisesti palkkaharmonisoinnin toteuttamiseen”, painotti Pihlajamäki puhuessaan liittovaltuuston kokouksen yhteydessä Kuopiossa.

Jyty: Varhaiskasvatuksen lakiesityksessä suuria ongelmia21.5.2018 11:00Tiedote

Varhaiskasvatuslakiesityksen aikaisempaa korkeammat henkilöstön kelpoisuusvaatimukset uhkaavat viedä työt tuhansilta lastenhoitajilta. Samalla eriytettäisiin varhaiskasvatuksen opettajat ja sosionomit omiin ammattiryhmiinsä. Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki vastustaa lakiesitystä, koska se puuttuu voimakkaasti henkilöstörakenteeseen ja koulutusvaatimuksiin. Sosionomitaustaisilla lastentarhanopettajilla pitää olla oikeus toimia opettajina jatkossakin, Jytyn puheenjohtaja korostaa.

Jyty: Stora problem i lagförslaget för småbarnspedagogik21.5.2018 11:00Tiedote

Högre än tidigare behörighetskrav på personalen i lagförslaget för småbarnspedagogik hotar att ta arbetet från tusentals barnskötare. Samtidigt skulle man avskilja småbarnspedagogikens lärare och socionomer i sina egna yrkesgrupper. Jytys ordförande Maija Pihlajamäki är emot lagförslaget för det ingriper kraftigt i personalstrukturen och utbildningskraven. Barnträdgårdslärare med socionombakgrund borde ha rätt att verka som lärare också i fortsättningen, betonar Jytys ordförande.