Jyty: Aktivmodellen skuldbelägger den arbetslösa och ökar onödig byråkrati

Enligt offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys ordförande Maija Pihlajamäki kommer aktivmodellen för den arbetslösa att verka som en klar nedskärning av arbetslöshetsskyddet och som huvudlös byråkrati. Aktivmodellen i all sin komplicitet är orättvis mot de svagare i arbetslivet, fortsätter Jytys ordförande.

De arbetslösas aktivmodell ökar kraftigt den administrativa bördan för FPA och arbetslöshetskassorna. FPA har i sitt eget uttalande bedömt att aktivmodellen på årsnivå innebär givande av 385 000 – 770 000 nya förmånsbeslut. Detta kommer sannolikt för den arbetslösa att synas som exempelvis förseningar av betalningar.

Arbetsmängden och antalet kontakttaganden har uppskattats att öka speciellt för de anställningsfrämjande tjänsterna, vilka är en förutsättning för erhållande av stöd till fullt belopp, om man inte har avlönat arbete.

– Majoriteten av de arbetslösa upplever sannolikt saken så att de helt enkelt inte kan uppfylla aktivitetsförutsättningen. På så sätt är resultatet av aktivmodellen en ytterligare försvagning av speciellt de hårt prövade långtidsarbetslösas situation.

– Arbetskraftsbyråerna har inte tillräckliga resurser för att driva en dylik huvudlös byråkrati. Varför skär regeringen ner arbetskraftsanslagen samtidigt som den kraftigt ökar den administrativa arbetsbördan för arbetskraftsmyndigheterna, förundrar sig Pihlajamäki.

– I den danska aktivmodellen har en arbetskraftstjänsteman ungefär 12 kunder medan siffran i Finland är 166. Skillnaden är alltså enorm.

– Man bör ge arbetskraftstjänsterna extra resurser för att den arbetslösa ska ha möjlighet till ens någon sorts service. Bättre skulle det vara om den nuvarande aktivmodellen annullerades och man i stället skulle komma fram till en rättvisare modell. Vi förstår också det att alla metoder för att minska arbetslösheten bör sökas.

Utbildningens betydelse beaktas inte

Aktivmodellen, som regeringen ensidigt genomför, beaktar inte tillräckligt förändringen av arbetslivets kompetenskrav och yrkena. I modellen beaktar man inte heller tillräckligt betydelsen av utbildning och behovet av livslång inlärning.

– Exempelvis en förbättring av möjligheterna till frivillig utbildning med arbetslöshetsstöd skulle vara ett betydande utvecklingssteg. En förbättring av de arbetslösas studiemöjligheter med arbetslöshetsskyddet bör förbättras speciellt då arbete trots hårda försök inte hittas, betonar Jytys ordförande.

Jytys ordförande talade vid Jyty S:t Michels 70-årsfest 13 januari.

Tilläggsinformation: Jytys ordförande Maija Pihlajamäki, tel. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty representerar ca 50 000 tjänste- och befattningsinnehavare i kommuners, samkommuners, församlingars och privat tjänst. Av medlemmarna är ca 84 % kvinnor. Jyty är kommunbranschens äldsta fackförbund och medlemsförbund i STTK. Jyty firar 100-årsjubileum år 2018.

Jyty: Ett omställningsskyddsprogram behövs till social- och hälsovårds- och landskapsreformen24.5.2018 09:55Tiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys förbundsfullmäktige kräver ett omställningsskydd och anställningstrygghet för alla anställda som övergår till landskapen och den privata sektorn i början av år 2020 till följd av social- och hälsovårds- och landskapsreformen. I lagen om införande borde ett uppsägningsskydd skrivas in som skulle gälla t.o.m. år 2025 för de anställdas anställningar. Detta skulle främja arbetstagarnas möjligheter att anpassa sig till omställningen, skapa trygghet i arbetslivet och trygga en snabb tillgång på kompetent arbetskraft. Och viktigast av allt: lagen skulle inte bli ett arbetslöshetsprojekt som gör folk arbetslösa.

Jyty: Sote- ja maakuntauudistukseen saatava muutosturvaohjelma24.5.2018 09:12Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittovaltuusto vaatii sote- ja maakuntauudistuksen seurauksena maakuntiin ja yksityiselle sektorille vuoden 2020 alusta siirtyvälle henkilöstölle muutos- ja palvelussuhdeturvaa. Voimaanpanolakiin tulisi kirjata henkilöstön työsuhteen irtisanomissuoja vuoteen 2025 saakka. Se edistäisi työntekijöiden mahdollisuuksia sopeutua muutokseen, loisi turvallisuutta työelämään ja turvaisi sen, että saatavilla olisi nopeasti osaavaa työvoimaa. Ja mikä tärkeintä: laista ei tulisi ihmisiä kortistoon ajava työttömyyshanke.

Jyty: Det bör reserveras tillräckligt med euro för landskapens löneharmonisering23.5.2018 09:29Tiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty rf:s ordförande Maija Pihlajamäki betonar att löneharmoniseringen är en väsentlig del av sote- och landskapsreformen och dess förverkligande. ”Landskapen behöver ordentligt med euro från staten för olika förändringskostnader, bl a för skapande av en ny styrelse och nya strukturer. Stödet i euro och dess tillräcklighet inverkar väsentligt speciellt på förverkligandet av löneharmoniseringen”, betonade Pihlajamäki när hon talade i samband med förbundsfullmäktiges möte i Kuopio.

Jyty: Maakuntien palkkaharmonisointiin varattava riittävästi euroja23.5.2018 09:26Tiedote

Julkis ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ry:n puheenjohtaja Maija Pihlajamäki korostaa, että palkkaharmonisointi on olennainen osa sote- ja maakuntauudistusta ja sen toteuttamista. ”Maakunnat tarvitsevat valtiolta runsaasti euroja erilaisiin muutoskustannuksiin, mm. uuden hallinnon ja uusien rakenteiden luomiseksi. Euroissa laskettava tuki ja sen riittävyys vaikuttaa olennaisesti erityisesti palkkaharmonisoinnin toteuttamiseen”, painotti Pihlajamäki puhuessaan liittovaltuuston kokouksen yhteydessä Kuopiossa.

Jyty: Varhaiskasvatuksen lakiesityksessä suuria ongelmia21.5.2018 11:00Tiedote

Varhaiskasvatuslakiesityksen aikaisempaa korkeammat henkilöstön kelpoisuusvaatimukset uhkaavat viedä työt tuhansilta lastenhoitajilta. Samalla eriytettäisiin varhaiskasvatuksen opettajat ja sosionomit omiin ammattiryhmiinsä. Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki vastustaa lakiesitystä, koska se puuttuu voimakkaasti henkilöstörakenteeseen ja koulutusvaatimuksiin. Sosionomitaustaisilla lastentarhanopettajilla pitää olla oikeus toimia opettajina jatkossakin, Jytyn puheenjohtaja korostaa.

Jyty: Stora problem i lagförslaget för småbarnspedagogik21.5.2018 11:00Tiedote

Högre än tidigare behörighetskrav på personalen i lagförslaget för småbarnspedagogik hotar att ta arbetet från tusentals barnskötare. Samtidigt skulle man avskilja småbarnspedagogikens lärare och socionomer i sina egna yrkesgrupper. Jytys ordförande Maija Pihlajamäki är emot lagförslaget för det ingriper kraftigt i personalstrukturen och utbildningskraven. Barnträdgårdslärare med socionombakgrund borde ha rätt att verka som lärare också i fortsättningen, betonar Jytys ordförande.