Jyty: Maakuntien palkkaharmonisointiin varattava riittävästi euroja

Julkis ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ry:n puheenjohtaja Maija Pihlajamäki korostaa, että palkkaharmonisointi on olennainen osa sote- ja maakuntauudistusta ja sen toteuttamista. ”Maakunnat tarvitsevat valtiolta runsaasti euroja erilaisiin muutoskustannuksiin, mm. uuden hallinnon ja uusien rakenteiden luomiseksi. Euroissa laskettava tuki ja sen riittävyys vaikuttaa olennaisesti erityisesti palkkaharmonisoinnin toteuttamiseen”, painotti Pihlajamäki puhuessaan liittovaltuuston kokouksen yhteydessä Kuopiossa.

”KT Kuntatyönantajien viimeisimmän laskelman mukaan sote- ja maakuntauudistuksessa yli 220 000 työntekijän siirtyminen kunta-alalta maakuntiin sekä niiden liikelaitoksiin ja yhtiöihin 1.1.2020 kasvattaa pelkästään ns. voimaanpanolain mukaisen palkkaharmonisoinnin seurauksena palkkakustannuksia noin 700 miljoonalla”, Pihlajamäki kuvailee. Hänen mukaansa maakuntien muutosprosessia ei olla nyt saatujen tietojen mukaan riittävästi tukemassa.

KT on arvioinut, että henkilöstöstä maakunnissa toimiviin yhtiöihin siirtyy jopa 60 000 työntekijää, joista julkisomisteisiin noin 40 000 ja yksityisiin yhtiöihin noin 20 000. Jytyssä maakuntiin siirtyy noin kolmannes jäsenistöstä.

”Muistuttaisin, että palkkaharmonisointi ei ole maakunnille vapaaehtoinen. Se on velvoite, jonka toteuttamiseen tulee varautua myös taloudellisesti ja niin, että harmonisoinnin siirtymäaika on mahdollisimman lyhyt”, Pihlajamäki painottaa.

Arviot harmonisoinnin kustannuksista perustuvat työtuomioistuimen maaliskuussa antamaan päätökseen. Siinä uuden työnantajan palvelukseen siirtyneiden työntekijöiden palkkaerot tuli päätöksen mukaan poistaa kohtuullisessa ajassa nostamalla alempia palkkoja.

Maakunta- ja soteuudistuksen toimeenpanoa johtava Valtiovarainministeriön alivaltiosihteeri Päivi Nerg on todennut, että palkkaharmonisointi on osa muutoskustannuksia, joissa on siirtymäaika. KT on taas vaatinut, että harmonisointi hoidettaisiin lainsäädännön kautta, jolloin voimaanpanolakiin tehtäisiin erillismääräys palkkaharmonisoinnin tasosta.

”Kuinka tarkkoja esim. KT:n laskelmat ovat, on suuri kysymysmerkki. Vielä ei ole tiedossa, miten maakunnat järjestävät vastuullaan olevat toiminnot, kuinka valinnanvapaus vaikuttaa, millaiset työ- ja virkaehtosopimukset sekä palkkausjärjestelmät maakuntiin rakentuvat.

Palkkaharmonisoinnista tulee Pihlajamäen mukaan päättää työehtosopimusneuvotteluissa, koska kyse on nimenomaan työ- ja virkaehtosopimusasioista sekä palkkausjärjestelmistä.

Maakuntiin on Pihlajamäen mukaan luotava myös tasa-arvotyötä tukevat rakenteet.  ”Pidämme tärkeänä, että henkilöstön edustajien mahdollisuus osallistua tasa-arvotyöhön maakuntauudistuksessa varmistetaan. Uudistuksen henkilöstövaikutukset on arvioitava koko prosessin aikana, ja tarvittaessa suunnitelmiin on tehtävä muutoksia.”

”Vaadimme, että palkkojen yhdenmukaistamisvelvoitteesta tulisi laatia yleissäännös maakuntia koskevaan säädökseen.”

Pihlajamäki huomauttaa, että maan hallitus on osoittanut vahvan halun saada sote- ja maakuntapaketti valmiiksi aikataululla, joka monien mielestä tuntuu jopa epärealistiselta. Ja epäileviä tuomaita ilmaantuu päivittäin lisää, eikä vähiten siksi, että uudistuksesta alunperin suunnitellut kolmen miljardin säästöt ovatkin muuttuneet saman suuruisiksi lisäkustannuksiksi.

Lisätietoja: puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jyty vastustaa irtisanomislakia mm. ylityö- ja vuoronvaihtokielloilla19.9.2018 14:30Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty on päättänyt järjestöllisistä toimista hallituksen suunnittelemaa irtisanomislakia vastaan. Kolmen päivän järjestöllisiin toimiin osallistuvat ke 26.9. kello 6.00 alkaen ja pe 28.9. kello 23.59 päättyen Jytyn kaikki sektorit niin kunta-ala, yksityinen kuin kirkonkin sektori. Järjestöllisiä toimia ovat vuoronvaihto- ja ylityökielto sekä säännöllisen työajan ylittävien liukumien käyttökielto. Mikäli järjestöllisiä toimia on tarve laajentaa, liittohallitus tekee niistä erikseen uuden päätöksen.

Jyty: Många osäkerhetsfaktorer med personalens överflyttningar till landskapen14.9.2018 08:00Tiedote

Enligt Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys ordförande Maija Pihlajamäki kommer det viktigaste målet för hela sote- och landskapsreformens framgång att vara en smidig överföring av personalen och att bevara arbetsplatserna. Detta förutsätter enligt Pihlajamäki att tjänsteinnehavare och arbetstagare i kommunernas och samkommunernas samt statens tjänst – totalt över 200 000 personer – överförs i landskapens tjänst utan att deras anställning avbryts.

Jyty: Henkilöstön siirroissa maakuntiin paljon epävarmuustekijöitä14.9.2018 08:00Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäen mukaan koko sote- ja maakuntauudistuksen onnistumisen kannalta tärkein uudistukseen liittyvä tavoite tulee olla henkilöstön työpaikkojen sujuva siirtyminen ja työpaikkojen säilyttäminen. Tämä edellyttää Pihlajamäen mukaan sitä, että kuntien ja kuntayhtymien sekä valtion palveluksessa olevat viranhaltijat ja työntekijät - yhteensä yli 200 000 henkilöä - siirretään heidän palvelusuhteidensa katkeamatta maakuntien palvelukseen.

Jytys ordförande Maija Pihlajamäki i Tammerfors: Man bör sörja för arbetslivets kvalitet under effektiveringen av tjänsterna10.9.2018 09:52Tiedote

Enligt förbundets ordförande Maija Pihlajamäki, som öppnade Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys traditionella höstdagar i Tammerfors lördagen 8.9, ömsar vårt välfärdssamhälle skinn under trycket från en befolkning som blir äldre, personal som pensioneras och reformprojekten som pågår bl a på kommunarbetsplatserna.

Jyty: Uppsägningsskydd till år 20256.9.2018 10:00Tiedote

Enligt Jytys ordförande Maija Pihlajamäki som talade vid Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys landskapsreformsseminarium 6.9 i Tammerfors har sote- och landskapsreformen som man filat på i åratal dragit ut på tiden och samtidigt försvårats på grund av ständig brådska som en följd av svaga förberedelser. Så har det gått speciellt för sote-delen. ”Kompromisserna har följt på varandra och efter det har man börjat fundera över hur kompromisserna ska passa in i grundlagens ramar”, beskriver Pihlajamäki.