Jyty: Maatalouslomitus tulee säilyttää julkisena palveluna

Edellisen hallituksen suunnitelmissa oli siirtää maatalouslomituksen järjestämis- ja tuottamisvastuu kunnilta ja Maatalousyrittäjien eläkelaitokselta (Mela) maakunnille. Nyt maakuntauudistuksen kaaduttua maatalouslomittajille ja maatalousyrittäjille on jäänyt epävarmuus tulevasta.

– Maatalouslomitus tulee jatkossakin säilyttää julkisena palveluna ja osana suomalaista sosiaaliturvaa, Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki korosti juhlapuheessaan Maatalouslomittajat ry:n 40-vuotisjuhlassa Ylihärmässä 27. huhtikuuta.

Jytyn puheenjohtajan mukaan lomituspalveluja ei pidä yhtiöittää, kuten edellinen hallitus yritti tehdä. Lomituksen tuottamisvastuualueita pitää kuitenkin tarvittaessa kasvattaa nykyistä suuremmille yksiköille, koska alueiden asiakasmäärät vähenevät jatkuvasti.

Osa-aikaisuuden ongelmaan löydettävä pysyviä ratkaisuja

Lomituksen keskeiseen kipukohtaan, työn osa-aikaisuuteen, ei ole edelleenkään kyetty löytämään kestäviä ratkaisuja. Noin puolet lomittajista tekee osa-aikaista työtä, jolloin työstä saatavalla palkalla on vaikea tulla toimeen.

Yksi ratkaisu voisi olla kaikkien päivän aikana tehtävien työmatkojen korvaaminen. Varsinkin maitotiloilla työskentelevillä lomittajilla saattaa olla 4 päivittäistä työmatkaa, joista kahta ei hyvitetä lainkaan.

Työpäivät voivat muodostua todella pitkiksi, vaikka työ olisi virallisesti osa-aikaista, sillä päivittäiseen työmatkaan omalla autolla kuluu useita tunteja. Tällöin työhön sidotusta ajasta tulee pitkä, mutta palkkaa saa vain osasta työpäivää.

– Lomittajan työaika on äärimmäisen joustava, sillä vuorokautinen ylityöraja on jopa 12 tuntia. Työmatkojen huomioimisen lisäksi vuorokautisen ylityökorvauksen aikarajaa tulee laskea 9 tuntiin, Pihlajamäki edellyttää.

Lomituksen osa-aikaisuuden ongelmaa voisi korjata myös henkilökohtaisen lomitusoikeuden muuttamisella tilakohtaiseksi, jota lomitusjärjestelmien uudistamistyöryhmä ajoi jo pari vuotta sitten.

– Maatalouslomittajat tulee palkata kokoaikaisiksi työntekijöiksi ja pitkät työmatkat tulee huomioida. Tällä tavalla voidaan turvata lomittajien riittävä toimeentulo ja ammattitaitoisen työvoiman saanti, Jytyn puheenjohtaja päättää.

Lisätietoja:

Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien ja seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä 84 % on naisia. Jyty on STTK:n jäsenliitto.