Jyty: Man får inte glömma administrations- och stödtjänster

Jytys ordförande Maija Pihlajamäki varnar för att glömma administrations- och stödtjänsterna i sote- och landskapsreformen. Sote-tjänsterna, landskapen och kommunerna behöver fungerande stödtjänster, utan vilka organisationerna inte fungerar och hela strukturen rasar.

– Under hela reformen har det känts som om administrations- och stödtjänsterna inte noteras nästan alls och att vår uppgift som fackförbund har blivit att ta upp den här bristen, säger Jytys ordförande.

Administrations- och stödtjänster samt gemensamma datasystem är en central del av reformen.

– Vi kommer att i lagförslagets utlåtanden om valbarhet kraftigt ta ställning för fungerande administrations- och stödtjänster i både Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys och också i förhandlingsorganisationen Kommunfackets union JAU:s (som tidigare hette Kommunbranschens union) namn, påpekar Pihlajamäki.

Dessutom är Jytys representanter med och påverkar i många arbetsgrupper under Social- och hälsovårdsministeriet.

Reformen på väg i en dålig riktning

– En del av de politiska beslutsfattarna har börjat märka att reformen är på väg i en verkligt dålig riktning. En stor risk är nu en söndring av speciellt funktionsförmågan av livsviktiga sjukhus och dejourberedskapen. Detta problem rör speciellt områden som har liten befolkning och är glest bebodda, såsom Östra och Norra Finland, betonar Pihlajamäki.

– Allmänt taget är medborgarna förundrade över vad som håller på att hända och om den här reformen går mot det stora okända, förundrar sig Jytys ordförande.

Reformen rör direkt som arbetstagare minst hälften av Jytys medlemmar och som sote-tjänsternas kunder och landskapens invånare alla.

– Det som är bra i det korrigerade lagförslaget är att socialvårdens uppgifter behålls som myndighetsuppgifter. Då skulle man kunna ge bara socialvårdens rådgivning och handledning till privata aktörer.

– Positivit i lagförslaget är också det att medborgarna automatiskt hålls inom den offentliga sote-centralen till 2022, om man inte väljer mellan tjänsteproducenter. På så sätt får medborgarna mer tid att fundera över reformen.

Tilläggsinformation: Jytys ordförande Maija Pihlajamäki, tel. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty representerar ungefär 55 000 tjänste- och befattningsinnehavare i kommuners, samkommuners, församlingars och privat tjänst. Av medlemmarna är ungefär 84 procent kvinnor. Jyty är kommunbranschens äldsta fackförbund och medlemsförbund i STTK. Jyty firar 100-årsjubileum år 2018.

Jyty: Ett omställningsskyddsprogram behövs till social- och hälsovårds- och landskapsreformen24.5.2018 09:55Tiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys förbundsfullmäktige kräver ett omställningsskydd och anställningstrygghet för alla anställda som övergår till landskapen och den privata sektorn i början av år 2020 till följd av social- och hälsovårds- och landskapsreformen. I lagen om införande borde ett uppsägningsskydd skrivas in som skulle gälla t.o.m. år 2025 för de anställdas anställningar. Detta skulle främja arbetstagarnas möjligheter att anpassa sig till omställningen, skapa trygghet i arbetslivet och trygga en snabb tillgång på kompetent arbetskraft. Och viktigast av allt: lagen skulle inte bli ett arbetslöshetsprojekt som gör folk arbetslösa.

Jyty: Sote- ja maakuntauudistukseen saatava muutosturvaohjelma24.5.2018 09:12Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittovaltuusto vaatii sote- ja maakuntauudistuksen seurauksena maakuntiin ja yksityiselle sektorille vuoden 2020 alusta siirtyvälle henkilöstölle muutos- ja palvelussuhdeturvaa. Voimaanpanolakiin tulisi kirjata henkilöstön työsuhteen irtisanomissuoja vuoteen 2025 saakka. Se edistäisi työntekijöiden mahdollisuuksia sopeutua muutokseen, loisi turvallisuutta työelämään ja turvaisi sen, että saatavilla olisi nopeasti osaavaa työvoimaa. Ja mikä tärkeintä: laista ei tulisi ihmisiä kortistoon ajava työttömyyshanke.

Jyty: Det bör reserveras tillräckligt med euro för landskapens löneharmonisering23.5.2018 09:29Tiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty rf:s ordförande Maija Pihlajamäki betonar att löneharmoniseringen är en väsentlig del av sote- och landskapsreformen och dess förverkligande. ”Landskapen behöver ordentligt med euro från staten för olika förändringskostnader, bl a för skapande av en ny styrelse och nya strukturer. Stödet i euro och dess tillräcklighet inverkar väsentligt speciellt på förverkligandet av löneharmoniseringen”, betonade Pihlajamäki när hon talade i samband med förbundsfullmäktiges möte i Kuopio.

Jyty: Maakuntien palkkaharmonisointiin varattava riittävästi euroja23.5.2018 09:26Tiedote

Julkis ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ry:n puheenjohtaja Maija Pihlajamäki korostaa, että palkkaharmonisointi on olennainen osa sote- ja maakuntauudistusta ja sen toteuttamista. ”Maakunnat tarvitsevat valtiolta runsaasti euroja erilaisiin muutoskustannuksiin, mm. uuden hallinnon ja uusien rakenteiden luomiseksi. Euroissa laskettava tuki ja sen riittävyys vaikuttaa olennaisesti erityisesti palkkaharmonisoinnin toteuttamiseen”, painotti Pihlajamäki puhuessaan liittovaltuuston kokouksen yhteydessä Kuopiossa.

Jyty: Varhaiskasvatuksen lakiesityksessä suuria ongelmia21.5.2018 11:00Tiedote

Varhaiskasvatuslakiesityksen aikaisempaa korkeammat henkilöstön kelpoisuusvaatimukset uhkaavat viedä työt tuhansilta lastenhoitajilta. Samalla eriytettäisiin varhaiskasvatuksen opettajat ja sosionomit omiin ammattiryhmiinsä. Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki vastustaa lakiesitystä, koska se puuttuu voimakkaasti henkilöstörakenteeseen ja koulutusvaatimuksiin. Sosionomitaustaisilla lastentarhanopettajilla pitää olla oikeus toimia opettajina jatkossakin, Jytyn puheenjohtaja korostaa.

Jyty: Stora problem i lagförslaget för småbarnspedagogik21.5.2018 11:00Tiedote

Högre än tidigare behörighetskrav på personalen i lagförslaget för småbarnspedagogik hotar att ta arbetet från tusentals barnskötare. Samtidigt skulle man avskilja småbarnspedagogikens lärare och socionomer i sina egna yrkesgrupper. Jytys ordförande Maija Pihlajamäki är emot lagförslaget för det ingriper kraftigt i personalstrukturen och utbildningskraven. Barnträdgårdslärare med socionombakgrund borde ha rätt att verka som lärare också i fortsättningen, betonar Jytys ordförande.