Jyty: Man får inte glömma administrations- och stödtjänster

Jytys ordförande Maija Pihlajamäki varnar för att glömma administrations- och stödtjänsterna i sote- och landskapsreformen. Sote-tjänsterna, landskapen och kommunerna behöver fungerande stödtjänster, utan vilka organisationerna inte fungerar och hela strukturen rasar.

– Under hela reformen har det känts som om administrations- och stödtjänsterna inte noteras nästan alls och att vår uppgift som fackförbund har blivit att ta upp den här bristen, säger Jytys ordförande.

Administrations- och stödtjänster samt gemensamma datasystem är en central del av reformen.

– Vi kommer att i lagförslagets utlåtanden om valbarhet kraftigt ta ställning för fungerande administrations- och stödtjänster i både Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys och också i förhandlingsorganisationen Kommunfackets union JAU:s (som tidigare hette Kommunbranschens union) namn, påpekar Pihlajamäki.

Dessutom är Jytys representanter med och påverkar i många arbetsgrupper under Social- och hälsovårdsministeriet.

Reformen på väg i en dålig riktning

– En del av de politiska beslutsfattarna har börjat märka att reformen är på väg i en verkligt dålig riktning. En stor risk är nu en söndring av speciellt funktionsförmågan av livsviktiga sjukhus och dejourberedskapen. Detta problem rör speciellt områden som har liten befolkning och är glest bebodda, såsom Östra och Norra Finland, betonar Pihlajamäki.

– Allmänt taget är medborgarna förundrade över vad som håller på att hända och om den här reformen går mot det stora okända, förundrar sig Jytys ordförande.

Reformen rör direkt som arbetstagare minst hälften av Jytys medlemmar och som sote-tjänsternas kunder och landskapens invånare alla.

– Det som är bra i det korrigerade lagförslaget är att socialvårdens uppgifter behålls som myndighetsuppgifter. Då skulle man kunna ge bara socialvårdens rådgivning och handledning till privata aktörer.

– Positivit i lagförslaget är också det att medborgarna automatiskt hålls inom den offentliga sote-centralen till 2022, om man inte väljer mellan tjänsteproducenter. På så sätt får medborgarna mer tid att fundera över reformen.

Tilläggsinformation: Jytys ordförande Maija Pihlajamäki, tel. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty representerar ungefär 55 000 tjänste- och befattningsinnehavare i kommuners, samkommuners, församlingars och privat tjänst. Av medlemmarna är ungefär 84 procent kvinnor. Jyty är kommunbranschens äldsta fackförbund och medlemsförbund i STTK. Jyty firar 100-årsjubileum år 2018.

Jyty: I lönejämställdheten bör man gå framåt – modell från Island!15.3.2018 10:35Tiedote

Enligt Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys ordförande Maija Pihlajamäki bör man bättre än tidigare utnyttja löneuppgifternas offentlighet i främjandet av lönejämlikheten och den privata sektorn kunde ta exempel av löneuppgifternas offentlighet på den offentliga sidan. Enligt Jytys ordförande skulle det löna sig att i Finland ta modell av speciellt Islands fördomsfria arbete och lagstiftning för lönejämställdhet.

Jyty: Palkkatasa-arvossa otettava askelia eteenpäin – mallia Islannista!15.3.2018 09:01Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtajan Maija Pihlajamäen mielestä palkkatietojen julkisuutta tulee hyödyntää palkkatasa-arvon edistämisessä entistä paremmin ja yksityinen sektori voisi ottaa esimerkkiä palkkatietojen avoimuudesta julkiselta puolelta. Jytyn puheenjohtajan mukaan Suomessa kannattaisi ottaa mallia erityisesti Islannin ennakkoluulottomasta työstä ja lainsäädännöstä palkkatasa-arvon eteen.

Jyty: Henkilöstön asemasta puhuttu sote-uudistuksessa aivan liian vähän8.3.2018 16:20Tiedote

Hallitus antoi valinnanvapautta koskevan lakipaketin eduskunnan käsiteltäväksi torstaina 8.3. Jotta lokakuun 28. päiväksi suunnitellut maakuntavaalit toteutuisivat, tulisi sote- ja maakuntalakipaketti hyväksyä jo kesäkuussa. Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn mukaan lakiluonnos sisältää useita ongelmakohtia, joista henkilöstön asema ei ole uudistusta eteenpäin vietäessä vähäisin.

Jytyn liittovaltuusto hyväksyi neuvottelutuloksia, työtaistelutoimet uhkaavat laajentua16.2.2018 14:44Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittovaltuusto hyväksyi perjantaina 16.2. Helsingissä pitämässään kokouksessa kunta-alalla viikko sitten saavutetun ns. yleisen palkankorotuslinjan mukaisen neuvottelutuloksen. Jytyn edustamien yksityissektorin pienempien sopimusalojen neuvottelutuloksista on myös hyväksytty kaikki muut lukuunottamatta yksityistä opetusalaa ja aikuiskoulutuskeskuksia, yksityistä sosiaali- ja terveyspalvelualaa sekä Kevan ja Työterveyslaitoksen sopimuksia. Niissä neuvottelutulokseen ei ollut päästy valtuuston kokoukseen mennessä. Sosiaali- ja terveyspalvelualalla jatkuu ylityö- ja vuoronvaihtokielto kuten myös yksityisellä opetusalalla ja aikuiskoulutuskeskuksissa. Myös muut työtaistelutoimenpiteet ovat mahdollisia.