Jyty: Miksi lääkäri tekee sihteerin työtä?

Järkevällä työnjaolla ja kunkin ammattiryhmän erikoisosaamista arvostamalla ja hyödyntämällä voitaisiin saavuttaa merkittävää tuottavuutta terveyspalveluihin. Merkittävä osa lääkärin ja sairaanhoidon ammattilaisten työajasta kuluu nykyisellään esimerkiksi potilastietojen kirjaamiseen ja ylläpitoon, joka on pois varsinaisesta hoitotyöstä, jota lääkäreiden pitäisi ensisijaisesti tehdä ja johon heidät on koulutettu.

– Sote-uudistuksen yhteydessä on äärimmäisen tärkeää, että olemassa olevia vähäisiä henkilöstöresursseja käytetään oikein. Mm. sairaaloissa työskentelevät terveydenhuollon sihteerit ja osastonsihteerit ovat toimivan hoitoketjun avainhenkilöstöä, Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki korosti Kivijalka kuntoon -seminaarissa tiistaina 17.12. Seminaarissa käsiteltiin sote-palvelujen haasteita ja kehittämishankkeita.

Terveydenhuollon sihteerit ja osastonsihteerit on ammattiryhmä, jolla on erikoistunut osaaminen ja koulutus hallinnolliseen ja digitaaliseen työhön. Tämän erikoisosaamisen merkitystä ei kuitenkaan aina ymmärretä ja tärkeää työtä ei osata arvostaa. Monissa terveydenhuollon yksiköissä on vähennetty juuri hallintotyön ammattilaisia, kuten osastonsihteereitä.

Digitalisaatio on muuttanut ja muuttaa jatkuvasti terveydenhuollon henkilöstön työnkuvaa. Työmenetelmät, välineet ja aineistot muuttuvat suurelta osin digitaaliseen muotoon ja sähköinen asiointi kehittyy. Samalla erilaisten tietojärjestelmien merkitys ja rooli kasvaa edelleen.

Digitalisaatiolla pyritään tuottavuuden lisäämiseen. Vaikutus tuottavuuteen voi olla kuitenkin jopa päinvastainen, mikäli järjestelmät eivät toimi, osaaminen on puutteellista ja työnjako ei ole kunnossa. Tietojärjestelmien luotettavuus ja hyvä käytettävyys ovat edellytys, jotta sote-uudistus onnistuu.

Kotihoidon resurssipula hälyttävä

Jyty pitää erittäin tärkeänä, että vanhuspalvelulakia uudistetaan ripeästi eduskunnan kevätistuntokaudella 2020. Vanhuspalveluissa on yhä paheneva resurssipula, joka koskettaa erityisesti kotihoitoa, jonka asiakasmäärät myös kasvavat jatkuvasti. Henkilöstö uupuu työtaakan alle ja samalla ammattitaitoisen työvoiman löytäminen on entistä hankalampaa.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) vanhuspalvelututkimuksen mukaan, mitä enemmän kunnassa on laitoshoitoa, sitä paremmin työntekijät jaksavat sekä laitoshoidossa että kotihoidossa. Vanhuspalvelujen henkilöstön kuormitus oli vähäisempää niissä kunnissa, joissa oli runsaasti laitospalveluita.

Nykyisellään vanhusten hoivapalveluista pääosa (57 %) painottuu kotihoitoon, jolloin yhä useampi vanhus asuu viimeiset vuotensa omassa kodissaan kotihoidon palvelujen piirissä. Samalla kotihoitoon siirretyt vanhukset ovat yhä huonokuntoisempia.

– Kotihoitoon kaivataan lisää henkilöstöresursseja, jolla varmistetaan hoivatyön laatu. Samalla tarvitaan sitovaa vanhustyön kotihoidon henkilöstömitoitusta, Pihlajamäki vaatii.

THL:n kotihoidon tutkimuksesta selviää, että vaikka asiakasmäärät ovat kasvaneet, henkilöstön kokonaismäärä kotihoidossa on laskenut joissakin maakunnissa.

– On hyvin erikoista, että Uudellamaalla, jossa on parhaat taloudelliset resurssit vastata vanhusväestön lisääntyvään määrään, kotihoidon henkilöstöresursseja on THL:n tutkimuksen mukaan vähennetty, Pihlajamäki ihmettelee.

Lisätietoja: Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto.

Arkea Oy pysyy Avainta ry:n työehtosopimuksessa – Jyty hyväksyi paikallisen määräaikaisen sopimuksen5.12.2019 13:46:04 EETTiedote

Turun kaupungin omistama Arkea Oy, Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ry, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry sekä Tekniikka ja Terveys KTN ry ovat tehneet paikallisen sopimuksen Avainta ry:n työehtosopimuksesta, joka on voimassa määräaikaisesti vuonna 2020 alkavan AVAINTES-sopimuskauden loppuun. Arkea jatkaa Avainta ry:n jäsenenä, eikä siirry Matkailu- ja ravintolapalvelut ry:n ja Kiinteistötyönantajat ry:n työehtosopimuksiin.

Jytys ordf. Maija Pihlajamäki i Joensuu: Man har inte lärt sig något av erfarenheterna från kommunernas samarbetspanik27.11.2019 13:50:39 EETTiedote

Enligt Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys ordförande Maija Pihlajamäki har panikåtgärderna av bl a kommuner, samkommuner samt aktiebolagen och affärsverken som de äger lett till en explosionsartad ökning av samarbetsförhandlingar på olika håll i Finland under den gångna hösten och orsakat ett veritabelt kaos på kommunfältet. Enligt enkäten för Jytys förtroendemän, vilken genomfördes i oktober, pågår totalt 42 samarbetsförhandlingar på olika håll i Finland, av vilka 25 samarbetsförfaranden behandlar uppsägningar.