Jyty: Perheystävällisiä asenteita edistettävä työpaikoilla

Perhevapaiden uudistamistyön tavoitteena on oltava kummankin vanhemman tasa-arvoinen mahdollisuus osallistua perhe-elämään. Naisten työmarkkina-asemaa on parannettava ja työn ja perhe-elämän yhdistämiseen on löydettävä joustavia keinoja.

Jytyn Pohjois-Suomen yhdistyspäivillä Levillä 30.9. puhunut Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki haluaa tarkastella perhevapaauudistusta laajana kokonaisuutena, jossa parannetaan ennen kaikkea naisten työmarkkina-asemaa ja isien tasapuolista mahdollisuutta osallistua perhe-elämään.

– Isillä tulee olla nykyistä paremmat mahdollisuudet jäädä perhevapaalle esimerkiksi isyyslomaa pidentämällä. Isille annettavat vanhempainvapaakiintiöt eivät kuitenkaan välttämättä muuta tilannetta, jos ei tapahdu selkeää asennemuutosta perheystävälliseen suuntaan erityisesti miesvaltaisilla työpaikoilla. Esimerkiksi sijaisen palkkaaminen isyysvapaalle tulisi olla yhtä luonnollista kuin äitiysvapaallekin, Pihlajamäki huomauttaa.

Samalla on kiinnitettävä huomiota joustavan työssäkäynnin mahdollisuuksiin esimerkiksi omavalintaista osa-aikaista työtä, työaikoja ja etätyötä kehittämällä. Tällaisia perheystävällisten työpaikkojen toimintamalleja tulee vahvistaa, kuten hallitusohjelmassakin mainitaan. Uudistuksessa on myös huomioitava muutkin seikat, kuten varhaiskasvatus, päivähoito ja niiden maksut.

– Perheiden itsemääräämisoikeutta tulee kuitenkin kunnioittaa. Perheillä tulee olla oikeus itse määrittää, kuinka perhevapaat käytetään. Tämä koskee esimerkiksi tilannetta, jossa äiti haluaa imettää lasta imetyssuositusten mukaisesti, Pihlajamäki sanoo.

Vähän koulutettujen naisten asemaa parannettava

Perhevapaisiin liittyvät ongelmat näyttävät kasaantuvan vähemmän koulutetuille naisille niin taloudellisesti kuin työuranäkymienkin kannalta. Pääsy takaisin työmarkkinoille vaikeutuu perhevapaiden pitkittyessä varsinkin, jos ei ole vakituista työpaikkaa, riittävää koulutusta tai aikaisempaa työkokemusta.

Varsinkin kotihoidontuella elävät naiset ja perheet elävät taloudellisesti hyvin tiukoilla ja ero ansiosidonnaiseen vanhempainpäivärahaan on suuri.

– Kotihoidontuen lyhentäminen tai poistaminen aiheuttaisi todennäköisesti vain sen, että heikossa työmarkkina-asemassa olevat naiset jäisivät työttömäksi.

– Esiin on nostettava seikkoja, joista ei ole juuri käyty julkista keskustelua. Yksi tällainen asia on vanhempainpäivärahojen voimakas ansiosidonnaisuus, jossa ero pienituloisen ja suurituloisen välillä on hämmästyttävän suuri, Pihlajamäki jatkaa.

On myös muistettava, että työnantajat ja työntekijät yhdessä rahoittavat sairausvakuutusmaksuillaan ansiosidonnaiset vanhempainpäivärahat ja valtio kustantaa vain vähimmäismääräisenä maksettavat vanhempainpäivärahat.

Lisätietoja: Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty edustaa noin 55 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 87 prosenttia. Jyty on STTK:n jäsenliitto.

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jytys förbundsfullmäktige: Löneförhöjningarna minst på exportbranschernas nivå22.11.2017 09:21Tiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys förbundsfullmäktige kräver för de branscher de representerar i såväl kommuner, samkommuner, församlingar som i privata och tredje sektorn en löneförhöjningslinje som är minst på exportbranschernas nivå. Enligt förbundsfullmäktige är löneförhöjningstrycket i förbundets avtalsbranscher hårdare än på annat håll för på grund av konkurrenskraftsavtalet (kiky) har löneutvecklingen i den offentliga sektorn varit svagare än i andra branscher.

Jytyn liittovaltuusto: Palkankorotukset vähintään vientialojen tasolle22.11.2017 09:08Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittovaltuusto vaatii edustamilleen aloille niin kunnissa, kuntayhtymissä, seurakunnissa kuin yksityisellä ja kolmannella sektorilla vähintään vientialojen tasoista palkankorotuslinjaa. Palkankorotuspaine on liiton sopimusaloilla liittovaltuuston mukaan muita kovempi, sillä kilpailukykysopimuksesta (kiky) johtuen palkkakehitys on julkisella sektorilla ollut muita aloja heikompaa.