Jyty: Perheystävällisiä asenteita edistettävä työpaikoilla

Perhevapaiden uudistamistyön tavoitteena on oltava kummankin vanhemman tasa-arvoinen mahdollisuus osallistua perhe-elämään. Naisten työmarkkina-asemaa on parannettava ja työn ja perhe-elämän yhdistämiseen on löydettävä joustavia keinoja.

Jytyn Pohjois-Suomen yhdistyspäivillä Levillä 30.9. puhunut Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki haluaa tarkastella perhevapaauudistusta laajana kokonaisuutena, jossa parannetaan ennen kaikkea naisten työmarkkina-asemaa ja isien tasapuolista mahdollisuutta osallistua perhe-elämään.

– Isillä tulee olla nykyistä paremmat mahdollisuudet jäädä perhevapaalle esimerkiksi isyyslomaa pidentämällä. Isille annettavat vanhempainvapaakiintiöt eivät kuitenkaan välttämättä muuta tilannetta, jos ei tapahdu selkeää asennemuutosta perheystävälliseen suuntaan erityisesti miesvaltaisilla työpaikoilla. Esimerkiksi sijaisen palkkaaminen isyysvapaalle tulisi olla yhtä luonnollista kuin äitiysvapaallekin, Pihlajamäki huomauttaa.

Samalla on kiinnitettävä huomiota joustavan työssäkäynnin mahdollisuuksiin esimerkiksi omavalintaista osa-aikaista työtä, työaikoja ja etätyötä kehittämällä. Tällaisia perheystävällisten työpaikkojen toimintamalleja tulee vahvistaa, kuten hallitusohjelmassakin mainitaan. Uudistuksessa on myös huomioitava muutkin seikat, kuten varhaiskasvatus, päivähoito ja niiden maksut.

– Perheiden itsemääräämisoikeutta tulee kuitenkin kunnioittaa. Perheillä tulee olla oikeus itse määrittää, kuinka perhevapaat käytetään. Tämä koskee esimerkiksi tilannetta, jossa äiti haluaa imettää lasta imetyssuositusten mukaisesti, Pihlajamäki sanoo.

Vähän koulutettujen naisten asemaa parannettava

Perhevapaisiin liittyvät ongelmat näyttävät kasaantuvan vähemmän koulutetuille naisille niin taloudellisesti kuin työuranäkymienkin kannalta. Pääsy takaisin työmarkkinoille vaikeutuu perhevapaiden pitkittyessä varsinkin, jos ei ole vakituista työpaikkaa, riittävää koulutusta tai aikaisempaa työkokemusta.

Varsinkin kotihoidontuella elävät naiset ja perheet elävät taloudellisesti hyvin tiukoilla ja ero ansiosidonnaiseen vanhempainpäivärahaan on suuri.

– Kotihoidontuen lyhentäminen tai poistaminen aiheuttaisi todennäköisesti vain sen, että heikossa työmarkkina-asemassa olevat naiset jäisivät työttömäksi.

– Esiin on nostettava seikkoja, joista ei ole juuri käyty julkista keskustelua. Yksi tällainen asia on vanhempainpäivärahojen voimakas ansiosidonnaisuus, jossa ero pienituloisen ja suurituloisen välillä on hämmästyttävän suuri, Pihlajamäki jatkaa.

On myös muistettava, että työnantajat ja työntekijät yhdessä rahoittavat sairausvakuutusmaksuillaan ansiosidonnaiset vanhempainpäivärahat ja valtio kustantaa vain vähimmäismääräisenä maksettavat vanhempainpäivärahat.

Lisätietoja: Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty edustaa noin 55 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 87 prosenttia. Jyty on STTK:n jäsenliitto.

Asemamiehenkatu

Jyty: Valfrihetsmodellen diskriminerar de små aktörerna12.10.2017 15:24Tiedote

Intressebevakningsdirektör Marja Lounasmaa vid Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty anser att regeringens förslag till valfrihetsmodell har vad gäller socialdelen gått åt rätt håll då social- och hälsovårdscentralerna nu ges endast vägledande och rådgivande uppgifter. Andra uppgifter inom socialdelen förblir hos den offentliga sektorn. Detta motiveras med rätta med att en betydande del av de uppgifter som innehåller utövande av offentlig makt hör till myndigheterna. Det finns dock en fara för att bl.a. de nuvarande aktörerna inom den tredje sektorn och på kommunal nivå blir överkörda av de stora företagen.

Jyty: Valinnanvapausmallissa pienet toimijat väliinputoajia12.10.2017 09:36Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn edunvalvontajohtaja Marja Lounasmaa katsoo, että hallituksen esitys valinnanvapausmallista on sosiaalipuolen osalta mennyt oikeaan suuntaan, koska nyt sote-keskuksille on annettu vain ohjaavia ja neuvovia tehtäviä. Muut sosiaalipuolen tehtävät jäävät julkiselle sektorille. Perusteluna on oikeutetusti ollut se, että merkittävää julkisen vallan käyttöä sisältävät tehtävät kuuluvat viranomaisille. Pelkona on kuitenkin, että mm. nykyiset kolmannen sektorin ja paikallisen tason toimijat jäävät suurten yritysten jalkoihin.