Jyty: Perheystävällisiä asenteita edistettävä työpaikoilla

Perhevapaiden uudistamistyön tavoitteena on oltava kummankin vanhemman tasa-arvoinen mahdollisuus osallistua perhe-elämään. Naisten työmarkkina-asemaa on parannettava ja työn ja perhe-elämän yhdistämiseen on löydettävä joustavia keinoja.

Jytyn Pohjois-Suomen yhdistyspäivillä Levillä 30.9. puhunut Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki haluaa tarkastella perhevapaauudistusta laajana kokonaisuutena, jossa parannetaan ennen kaikkea naisten työmarkkina-asemaa ja isien tasapuolista mahdollisuutta osallistua perhe-elämään.

– Isillä tulee olla nykyistä paremmat mahdollisuudet jäädä perhevapaalle esimerkiksi isyyslomaa pidentämällä. Isille annettavat vanhempainvapaakiintiöt eivät kuitenkaan välttämättä muuta tilannetta, jos ei tapahdu selkeää asennemuutosta perheystävälliseen suuntaan erityisesti miesvaltaisilla työpaikoilla. Esimerkiksi sijaisen palkkaaminen isyysvapaalle tulisi olla yhtä luonnollista kuin äitiysvapaallekin, Pihlajamäki huomauttaa.

Samalla on kiinnitettävä huomiota joustavan työssäkäynnin mahdollisuuksiin esimerkiksi omavalintaista osa-aikaista työtä, työaikoja ja etätyötä kehittämällä. Tällaisia perheystävällisten työpaikkojen toimintamalleja tulee vahvistaa, kuten hallitusohjelmassakin mainitaan. Uudistuksessa on myös huomioitava muutkin seikat, kuten varhaiskasvatus, päivähoito ja niiden maksut.

– Perheiden itsemääräämisoikeutta tulee kuitenkin kunnioittaa. Perheillä tulee olla oikeus itse määrittää, kuinka perhevapaat käytetään. Tämä koskee esimerkiksi tilannetta, jossa äiti haluaa imettää lasta imetyssuositusten mukaisesti, Pihlajamäki sanoo.

Vähän koulutettujen naisten asemaa parannettava

Perhevapaisiin liittyvät ongelmat näyttävät kasaantuvan vähemmän koulutetuille naisille niin taloudellisesti kuin työuranäkymienkin kannalta. Pääsy takaisin työmarkkinoille vaikeutuu perhevapaiden pitkittyessä varsinkin, jos ei ole vakituista työpaikkaa, riittävää koulutusta tai aikaisempaa työkokemusta.

Varsinkin kotihoidontuella elävät naiset ja perheet elävät taloudellisesti hyvin tiukoilla ja ero ansiosidonnaiseen vanhempainpäivärahaan on suuri.

– Kotihoidontuen lyhentäminen tai poistaminen aiheuttaisi todennäköisesti vain sen, että heikossa työmarkkina-asemassa olevat naiset jäisivät työttömäksi.

– Esiin on nostettava seikkoja, joista ei ole juuri käyty julkista keskustelua. Yksi tällainen asia on vanhempainpäivärahojen voimakas ansiosidonnaisuus, jossa ero pienituloisen ja suurituloisen välillä on hämmästyttävän suuri, Pihlajamäki jatkaa.

On myös muistettava, että työnantajat ja työntekijät yhdessä rahoittavat sairausvakuutusmaksuillaan ansiosidonnaiset vanhempainpäivärahat ja valtio kustantaa vain vähimmäismääräisenä maksettavat vanhempainpäivärahat.

Lisätietoja: Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty edustaa noin 55 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 87 prosenttia. Jyty on STTK:n jäsenliitto.

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jyty: Ett omställningsskyddsprogram behövs till social- och hälsovårds- och landskapsreformen24.5.2018 09:55Tiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys förbundsfullmäktige kräver ett omställningsskydd och anställningstrygghet för alla anställda som övergår till landskapen och den privata sektorn i början av år 2020 till följd av social- och hälsovårds- och landskapsreformen. I lagen om införande borde ett uppsägningsskydd skrivas in som skulle gälla t.o.m. år 2025 för de anställdas anställningar. Detta skulle främja arbetstagarnas möjligheter att anpassa sig till omställningen, skapa trygghet i arbetslivet och trygga en snabb tillgång på kompetent arbetskraft. Och viktigast av allt: lagen skulle inte bli ett arbetslöshetsprojekt som gör folk arbetslösa.

Jyty: Sote- ja maakuntauudistukseen saatava muutosturvaohjelma24.5.2018 09:12Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittovaltuusto vaatii sote- ja maakuntauudistuksen seurauksena maakuntiin ja yksityiselle sektorille vuoden 2020 alusta siirtyvälle henkilöstölle muutos- ja palvelussuhdeturvaa. Voimaanpanolakiin tulisi kirjata henkilöstön työsuhteen irtisanomissuoja vuoteen 2025 saakka. Se edistäisi työntekijöiden mahdollisuuksia sopeutua muutokseen, loisi turvallisuutta työelämään ja turvaisi sen, että saatavilla olisi nopeasti osaavaa työvoimaa. Ja mikä tärkeintä: laista ei tulisi ihmisiä kortistoon ajava työttömyyshanke.

Jyty: Det bör reserveras tillräckligt med euro för landskapens löneharmonisering23.5.2018 09:29Tiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty rf:s ordförande Maija Pihlajamäki betonar att löneharmoniseringen är en väsentlig del av sote- och landskapsreformen och dess förverkligande. ”Landskapen behöver ordentligt med euro från staten för olika förändringskostnader, bl a för skapande av en ny styrelse och nya strukturer. Stödet i euro och dess tillräcklighet inverkar väsentligt speciellt på förverkligandet av löneharmoniseringen”, betonade Pihlajamäki när hon talade i samband med förbundsfullmäktiges möte i Kuopio.

Jyty: Maakuntien palkkaharmonisointiin varattava riittävästi euroja23.5.2018 09:26Tiedote

Julkis ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ry:n puheenjohtaja Maija Pihlajamäki korostaa, että palkkaharmonisointi on olennainen osa sote- ja maakuntauudistusta ja sen toteuttamista. ”Maakunnat tarvitsevat valtiolta runsaasti euroja erilaisiin muutoskustannuksiin, mm. uuden hallinnon ja uusien rakenteiden luomiseksi. Euroissa laskettava tuki ja sen riittävyys vaikuttaa olennaisesti erityisesti palkkaharmonisoinnin toteuttamiseen”, painotti Pihlajamäki puhuessaan liittovaltuuston kokouksen yhteydessä Kuopiossa.

Jyty: Varhaiskasvatuksen lakiesityksessä suuria ongelmia21.5.2018 11:00Tiedote

Varhaiskasvatuslakiesityksen aikaisempaa korkeammat henkilöstön kelpoisuusvaatimukset uhkaavat viedä työt tuhansilta lastenhoitajilta. Samalla eriytettäisiin varhaiskasvatuksen opettajat ja sosionomit omiin ammattiryhmiinsä. Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki vastustaa lakiesitystä, koska se puuttuu voimakkaasti henkilöstörakenteeseen ja koulutusvaatimuksiin. Sosionomitaustaisilla lastentarhanopettajilla pitää olla oikeus toimia opettajina jatkossakin, Jytyn puheenjohtaja korostaa.

Jyty: Stora problem i lagförslaget för småbarnspedagogik21.5.2018 11:00Tiedote

Högre än tidigare behörighetskrav på personalen i lagförslaget för småbarnspedagogik hotar att ta arbetet från tusentals barnskötare. Samtidigt skulle man avskilja småbarnspedagogikens lärare och socionomer i sina egna yrkesgrupper. Jytys ordförande Maija Pihlajamäki är emot lagförslaget för det ingriper kraftigt i personalstrukturen och utbildningskraven. Barnträdgårdslärare med socionombakgrund borde ha rätt att verka som lärare också i fortsättningen, betonar Jytys ordförande.