Jyty ryhtyy hoitamaan Työ- ja elinkeinohallinnon henkilöstöliitto THHL:n edunvalvontaa

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ja Työ- ja elinkeinohallinnon henkilöstöliitto THHL ovat tehneet kumppanuussopimuksen, jonka mukaan Jyty ryhtyy hoitamaan THHL:n jäsenistön edunvalvontaa maakuntauudistuksessa. Neuvottelukumppani maakuntauudistuksessa tulee olemaan jatkossa Kunta- ja maakuntatyönantajat KT.

Kumppanuus koskee maakuntauudistuksen valmisteluprosessia, jossa yhteistyön järjestämiseksi perustetaan mm. valtakunnallinen neuvottelukunta. Maakunnalliselle ja työ- ja elinkeinotoimistojen tasolle muodostetaan työryhmät paikallisista toimijoista.

THHL:n jäsenet työskentelevät työ- ja elinkeinotoimistoissa, Ely-keskuksissa, erilaisissa palvelukeskuksissa sekä työ- ja elinkeinoministeriössä mm. asiantuntijoina, palveluesimiehinä, palvelujohtajina, toimistosihteereinä, suunnittelijoina ja virastomestareina. THHL:ssä jäseniä on noin 2000.

Jyty edustaa noin 55 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jytyn jäsenet toimivat esimerkiksi kansalaisten perus- hyvinvointipalveluja tuottavilla aloilla. Jäsenistöstä naisia on noin 87 prosenttia. Jyty on STTK:n jäsenliitto.

Lisätietoja:

Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756

THHL:n puheenjohtaja Eija Tuutti, puh. 0400 953 610

Asemamiehenkatu

Jyty: Valfrihetsmodellen diskriminerar de små aktörerna12.10.2017 15:24Tiedote

Intressebevakningsdirektör Marja Lounasmaa vid Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty anser att regeringens förslag till valfrihetsmodell har vad gäller socialdelen gått åt rätt håll då social- och hälsovårdscentralerna nu ges endast vägledande och rådgivande uppgifter. Andra uppgifter inom socialdelen förblir hos den offentliga sektorn. Detta motiveras med rätta med att en betydande del av de uppgifter som innehåller utövande av offentlig makt hör till myndigheterna. Det finns dock en fara för att bl.a. de nuvarande aktörerna inom den tredje sektorn och på kommunal nivå blir överkörda av de stora företagen.

Jyty: Valinnanvapausmallissa pienet toimijat väliinputoajia12.10.2017 09:36Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn edunvalvontajohtaja Marja Lounasmaa katsoo, että hallituksen esitys valinnanvapausmallista on sosiaalipuolen osalta mennyt oikeaan suuntaan, koska nyt sote-keskuksille on annettu vain ohjaavia ja neuvovia tehtäviä. Muut sosiaalipuolen tehtävät jäävät julkiselle sektorille. Perusteluna on oikeutetusti ollut se, että merkittävää julkisen vallan käyttöä sisältävät tehtävät kuuluvat viranomaisille. Pelkona on kuitenkin, että mm. nykyiset kolmannen sektorin ja paikallisen tason toimijat jäävät suurten yritysten jalkoihin.