Jyty ryhtyy hoitamaan Työ- ja elinkeinohallinnon henkilöstöliitto THHL:n edunvalvontaa

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ja Työ- ja elinkeinohallinnon henkilöstöliitto THHL ovat tehneet kumppanuussopimuksen, jonka mukaan Jyty ryhtyy hoitamaan THHL:n jäsenistön edunvalvontaa maakuntauudistuksessa. Neuvottelukumppani maakuntauudistuksessa tulee olemaan jatkossa Kunta- ja maakuntatyönantajat KT.

Kumppanuus koskee maakuntauudistuksen valmisteluprosessia, jossa yhteistyön järjestämiseksi perustetaan mm. valtakunnallinen neuvottelukunta. Maakunnalliselle ja työ- ja elinkeinotoimistojen tasolle muodostetaan työryhmät paikallisista toimijoista.

THHL:n jäsenet työskentelevät työ- ja elinkeinotoimistoissa, Ely-keskuksissa, erilaisissa palvelukeskuksissa sekä työ- ja elinkeinoministeriössä mm. asiantuntijoina, palveluesimiehinä, palvelujohtajina, toimistosihteereinä, suunnittelijoina ja virastomestareina. THHL:ssä jäseniä on noin 2000.

Jyty edustaa noin 55 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jytyn jäsenet toimivat esimerkiksi kansalaisten perus- hyvinvointipalveluja tuottavilla aloilla. Jäsenistöstä naisia on noin 87 prosenttia. Jyty on STTK:n jäsenliitto.

Lisätietoja:

Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756

THHL:n puheenjohtaja Eija Tuutti, puh. 0400 953 610

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.

Jyty: Varhaiskasvatuksen ryhmäkokoja pienennettävä25.4.2018 10:17Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki ihmettelee hallituksen varhaiskasvatuslakiesityksen linjausta, jossa lastentarhanopettajaksi voisi kouluttautua tulevaisuudessa ainoastaan yliopisto-opintojen kautta. Tällä hetkellä opettajiksi valmistutaan yliopistojen lisäksi myös ammattikorkeakouluista. Pihlajamäen mukaan on myös valitettavaa, että vaka-lailla puututaan henkilöstörakenteeseen, jonka seurauksena lastenhoitajien määrä putoaisi dramaattisesti.

Suurimpana säästötoimena Jytyn jäsenten työpaikoilla kunnissa, kuntayhtymissä, yksityisillä aloilla, järjestöissä ja seurakunnissa pidetään henkilöstöresurssien vähenemistä (36 %), joka aiheuttaa työmäärän lisääntymistä. Jyty selvitti jäsentensä näkemyksiä työelämän muutoksiin kyselyllä, johon vastasi liki 10 000 jäsentä. Kyselyn vastausprosentti oli 32,5.

/// Liite lisätty /// Jytyn jäsentutkimus: Henkilöstövähennyksistä kärsitään monilla ammattialoilla21.4.2018 09:00Tiedote

Jyty: I lönejämställdheten bör man gå framåt – modell från Island!15.3.2018 10:35Tiedote

Enligt Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys ordförande Maija Pihlajamäki bör man bättre än tidigare utnyttja löneuppgifternas offentlighet i främjandet av lönejämlikheten och den privata sektorn kunde ta exempel av löneuppgifternas offentlighet på den offentliga sidan. Enligt Jytys ordförande skulle det löna sig att i Finland ta modell av speciellt Islands fördomsfria arbete och lagstiftning för lönejämställdhet.