Jyty: Seurakuntien henkilöstöä tarvitaan juuri kriisin hetkellä – lomautuksiin ei pidä ryhtyä

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty vetoaa seurakuntiin ja kirkon päättäjiin, että henkilöstön lomautuksiin ja säästötoimiin ei mentäisi koronaviruskriisin hetkellä. Seurakuntien henkilöstöä tarvitaan erityisesti, kun ihmisillä on hätä ja huoli omasta ja yhteiskunnan selviytymisestä.

Jyty pitää seurakuntien taloudellista tilannetta haastavana, mutta kriisin aikana lomauttaminen ja irtisanominen antaisi täysin väärän viestin. Se osa henkilöstöstä, jonka työtehtävät vähenevät koronaviruksen seurauksena, voitaisiin suunnata mahdollisuuksien mukaan muihin seurakunnan tehtäviin. Samalla pitäisi ymmärtää, että muutkaan seurakuntien palvelut eivät toimi, jos esimerkiksi erilaisten tukipalvelujen henkilöstö lomautetaan.

Jyty ihmettelee myös maan hallituksen toimintaa siitä, ettei seurakuntia tueta taloudellisesti, vaikka kirkon toiminta on yksi yhteiskuntamme kivijaloista. Hallituksen pitäisi miettiä, miten talous pidetään pystyssä muuallakin yhteiskunnassa, kuten seurakunnissa. Jyty muistuttaa, että kirkon alalla ja seurakunnissa työskentelee merkittävä joukko, noin 20 000 työntekijää. Hallituksen taloudellisilla tukitoimilla muuallakin kuin yrityksissä alkaa olla jo kiire.

Samaan aikaan koronaviruskriisin kanssa on käynnissä myös kirkon alan työehtosopimusneuvottelut, joissa ei kuitenkaan ole tapahtunut merkittävää edistymistä. Viimeksi neuvoteltiin tiistaina 24.3 ja seuraavan kerran jälleen torstaina 26.3.

Lisätietoja Jytyssä:

Puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

Työmarkkinalakimies Anne Sarvi, puh. 020 789 3713, anne.sarvi@jytyliitto.fi

* Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto.

Jyty huolissaan kuntien ja järjestöjen hyvinvointipalvelujen alasajosta8.9.2020 13:59:15 EESTTiedote

Vuoden 2021 budjettiriihi on paljon vartijana, kun hallitus tekee 14.9. alkavassa riihessään päätöksiä mm. kuntien sekä voittoa tavoittelemattomien kolmannen sektorin järjestöjen perus- ja hyvinvointipalveluihin suunnatuista tukieuroista. Jos ennakkotiedot budjettileikkauksen kohdennuksista toteutuvat, esimerkiksi sosiaali- ja terveysjärjestöt menettäisivät 127 miljoonaa eli kolmanneksen nykyisestä 380 miljoonan rahoituksesta.

JHL och Jyty: Tänker Uleåborg utlokalisera alla sina tjänster?8.9.2020 09:02:53 EESTTiedote

Uleåborgs utlokaliseringsplaner har utvidgats till affärsverket Oulun Digi, som har meddelat om planer att överföra sina IKT-tjänster till en extern tjänsteproducent genom affärsöverlåtelse. Jyty och JHL godkänner inte Uleåborgs tjänsteproduktions omfattande utlokaliseringsplaner, vars enda mål är att försöka spara på personalens löner och övriga arbetsvillkor. Jyty och JHL påpekar att personalen inte heller har några garantier för att arbetsplatserna bevaras under den nya arbetsgivaren.

JHL ja Jyty: Aikooko Oulu ulkoistaa kaikki palvelunsa?5.9.2020 09:30:00 EESTTiedote

Oulun ulkoistamissuunnitelmat ovat laajentuneet Oulun Digi -liikelaitokseen, joka on ilmoittanut suunnitelmista siirtää ICT-palvelunsa ulkoiselle palveluntuottajalle liikkeenluovutuksella. Jyty ja JHL eivät hyväksy Oulun palvelutuotannon laajoja ulkoistamissuunnitelmia, joiden ainoana tarkoituksena on etsiä säästöjä henkilöstön palkkauksesta ja muista työehdoista. Jyty ja JHL huomauttavat, että henkilöstöllä ei ole myöskään mitään takeita siitä, että työpaikat säilyvät uudella työnantajalla.

Jyty: Ratkaisut lomautusten ja irtisanomisten estämiseksi löydettävä budjettiriihessä20.8.2020 11:51:05 EESTTiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtajan Maija Pihlajamäen mukaan monilla työpaikoilla – yritysten lisäksi mm. kunnissa – eletään kuin tulisilla hiilillä. Epävarmuus kasvaa. Esimerkiksi kunnat ovat tällä hetkellä koronan toisen aallon seurauksena tilanteessa, josta ne eivät selviä ilman valtion lisätukitoimia. Valitettavasti myöskään viime viikolla julkistettu valtiovarainministeriön budjettiehdotus ei antanut Pihlajamäen mukaan mitään viitteitä siitä, että kuntien ahdinkoa oltaisiin valmiita uusilla toimenpiteillä helpottamaan.