Jyty: Seurakuntien henkilöstöä tarvitaan juuri kriisin hetkellä – lomautuksiin ei pidä ryhtyä

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty vetoaa seurakuntiin ja kirkon päättäjiin, että henkilöstön lomautuksiin ja säästötoimiin ei mentäisi koronaviruskriisin hetkellä. Seurakuntien henkilöstöä tarvitaan erityisesti, kun ihmisillä on hätä ja huoli omasta ja yhteiskunnan selviytymisestä.

Jyty pitää seurakuntien taloudellista tilannetta haastavana, mutta kriisin aikana lomauttaminen ja irtisanominen antaisi täysin väärän viestin. Se osa henkilöstöstä, jonka työtehtävät vähenevät koronaviruksen seurauksena, voitaisiin suunnata mahdollisuuksien mukaan muihin seurakunnan tehtäviin. Samalla pitäisi ymmärtää, että muutkaan seurakuntien palvelut eivät toimi, jos esimerkiksi erilaisten tukipalvelujen henkilöstö lomautetaan.

Jyty ihmettelee myös maan hallituksen toimintaa siitä, ettei seurakuntia tueta taloudellisesti, vaikka kirkon toiminta on yksi yhteiskuntamme kivijaloista. Hallituksen pitäisi miettiä, miten talous pidetään pystyssä muuallakin yhteiskunnassa, kuten seurakunnissa. Jyty muistuttaa, että kirkon alalla ja seurakunnissa työskentelee merkittävä joukko, noin 20 000 työntekijää. Hallituksen taloudellisilla tukitoimilla muuallakin kuin yrityksissä alkaa olla jo kiire.

Samaan aikaan koronaviruskriisin kanssa on käynnissä myös kirkon alan työehtosopimusneuvottelut, joissa ei kuitenkaan ole tapahtunut merkittävää edistymistä. Viimeksi neuvoteltiin tiistaina 24.3 ja seuraavan kerran jälleen torstaina 26.3.

Lisätietoja Jytyssä:

Puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

Työmarkkinalakimies Anne Sarvi, puh. 020 789 3713, anne.sarvi@jytyliitto.fi

* Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto.

Jyty: Tiden för massiva sparåtgärder i kommunerna är inte nu19.3.2020 10:55:04 EETTiedote

Coronapandemin riktar sig nu direkt mot arbetsplatserna i den finländska privata sektorn. På begäran av Finlands regering förberedde arbetstagarnas centralorganisationer STTK, FFC och Akava samt KT Kommunarbetsgivarna och Finlands Näringsliv EK som representerar arbetsgivarna för sin del åtgärder, genom vilka företagen med så små skador som möjligt ska klara skadan som coronaviruset förorsakar. Stödåtgärderna offentliggjordes på onsdagskvällen 18.3. Stödåtgärderna som fastställts av regeringen kommer att ligga på flera miljarder euros nivå.

Jyty: Nyt ei ole kunnissa massiivisten säästötoimien aika18.3.2020 17:03:44 EETTiedote

Koronapandemia kohdistuu tällä hetkellä suoraan suomalaisiin yksityisen sektorin työpaikkoihin. Suomen hallituksen pyynnöstä työntekijöiden keskusjärjestöt STTK, SAK ja Akava sekä työnantajia edustavat KT Kuntatyönantajat ja Elinkeinoelämän keskusliitto EK valmistelivat omalta osaltaan toimenpiteitä, joilla yritykset selviäisivät koronaviruksen aiheuttamasta ahdingosta mahdollisimman vähäisin vaurioin. Tukitoimista tiedotettiin julkisuuteen keskiviikkona illansuussa 18.3. Hallituksen määrittämät tukitoimet tulevat olemaan miljardien eurojen tasoa.