Jyty: Sote- ja maakuntauudistus kaatumassa monimutkaisuuteensa

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn hallinnon kokouksessa tiistaina 21.11. Turussa puhuneen liiton puheenjohtajan Maija Pihlajamäen mukaan sote- ja maakuntauudistus uhkaa karahtaa karille huonon valmistelun ja jääräpäisen pakkovääntämisen seurauksena monimutkaisuuteensa ja sekavuuteensa, jossa alan asiantuntijoiden varoitukset kaikuvat kuuroille korville.

”Lausuntokierrokselle lähtenyt hallituksen valinnanvapausesitys ei täytä myöskään Jytyn tavoitteiden osalta niitä lainvalmistelun odotuksia, joita lakiesitykseltä ennakkoon odotettiin. Siinä ei ole otettu huomioon – oikeastaan lainkaan – mm. talous-, henkilöstö-  ja muissa tukipalveluissa työskentelevien työntekijöiden asemaa. Siitäkään huolimatta, että monet sote- ja maakuntauudistuksen muutokset koskettavat juuri em. sektoreiden henkilöstöä.”

”Näyttää vahvasti siltä, että sote- ja maakuntauudistus hyytyy loppusuoralla. Viimeksi uudistusta (HS 20.11.) ovat kritisoineet harvinanaisen rankasti mm. HUS:n toimitusjohtaja Aki Linden sekä professori Jussi Huttunen, joista Huttunen varoitti valinnanvapauslainsäädännön olevan täynnä sudenkuoppia. Myös äskettäin julkaistu Kuntaliiton Kuntapulssi-kysely kertoi kuntakentän harvinaisen laajasta epävarmuudesta sote-uudistuksen perustavoitteiden toteutumisessa.

Jytyn puheenjohtajan Maija Pihlajamäen mukaan erittäin huolestuttavaa on se, että kyselyn mukaan vain kahdeksan prosenttia uskoi, että uudistus hillitsee kustannusten kasvua, mutta peräti 72 %  ei  siihen uskonut.

”Tämä on todella ennen kuulumaton, kun koko uudistuksen yksi keskeinen tavoite on ollut, että sillä saavutetaan jopa kolmen miljardin euron kustannussäästöt. Samaan valinnanvapauspakettiin yritetään jääräpäisesti ympätä aivan liikaa tavaraa, kun mukana ovat mm. erikoissairaanhoidosta lähtien myös asiakassetelit ja asiakkaiden henkilökohtaiset budjetit.”

Pihlajamäen mukaan yksi keskeinen tavoite uudistuksella oli palvelujen yhdenvertaisuuden toteutuminen eri puolilla maata. Nyt siinäkin on käymässä päin vastoin! ” Peräti 45 % vastaajista arvioi, ettei palvelujen yhdenvertaisuus ja saatavuus parane uudistuksen myötä. Vain joka neljäs uskoi niiden paranevan. Kolmannes kyselyyn vastanneista ei ottanut kantaa asiaan.”

Hetlissä venkoilua kuin valinnanvapaudessa

”Jytyn osalta erityistä huolta aiheuttaa se, ettei myöskään maakuntien palvelukseen siirtyvää henkilöstöä kuulla. Valtio perusti viisi kuukautta sitten talous- ja henkilöstöpalveluja järjestävän ja tuottavan Hetli Oy:n. Vuoden 2020 alusta maakuntauudistuksen toteutuessa Hetli siirtyy niiden maakuntien omistukseen, jotka ryhtyvät sen asiakkaiksi. Nyt näyttää siltä, että henkilöstön osalta suurimmat maakunnat ovat jättäytymässä Hetlin ulkopuolelle.

”Tilanne on kutakuinkin sama kuin Meri-Lapissa, jossa hallituksen maakunta- ja sote-uudistukseen ei tunnu uskovan monikaan, ja monet alueen kunnista ovatkin tekemässä hallituksen esitykselle ”ohareita” ja ulkoistamassa terveyspalvelujaan terveyspalvelujätti Mehiläiselle ennen kuin hallitus pääsee puuttumaan kiireellisellä lainsäädännöllä asiaan.

Nyt valtakunnallisen Hetlin kilpailijoina toimii jo joko kuntien kokonaan omistamia tai kuntien määräysvallassa olevia osakeyhtiöitä. Tällaisia ovat olleet jo vuosia mm. Kunnan Taitoa Oy ja KuntaPro Oy.

Jyty toivookin, että valtakunnallisen Hetlin perustaminen peruttaisiin ja annettaisiin kuntien ja maakuntien itse päättää siitä, miten talous- ja henkilöstöhallinto järjestetään esimerkiksi maakunnittain.

Lisätietoja: puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018. Jytyn 100-vuotisjuhlavuoden 2018 materiaalin visuaaliseen ilmeeseen tästä.

Jyty vastustaa irtisanomislakia mm. ylityö- ja vuoronvaihtokielloilla19.9.2018 14:30Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty on päättänyt järjestöllisistä toimista hallituksen suunnittelemaa irtisanomislakia vastaan. Kolmen päivän järjestöllisiin toimiin osallistuvat ke 26.9. kello 6.00 alkaen ja pe 28.9. kello 23.59 päättyen Jytyn kaikki sektorit niin kunta-ala, yksityinen kuin kirkonkin sektori. Järjestöllisiä toimia ovat vuoronvaihto- ja ylityökielto sekä säännöllisen työajan ylittävien liukumien käyttökielto. Mikäli järjestöllisiä toimia on tarve laajentaa, liittohallitus tekee niistä erikseen uuden päätöksen.

Jyty: Henkilöstön siirroissa maakuntiin paljon epävarmuustekijöitä14.9.2018 08:00Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäen mukaan koko sote- ja maakuntauudistuksen onnistumisen kannalta tärkein uudistukseen liittyvä tavoite tulee olla henkilöstön työpaikkojen sujuva siirtyminen ja työpaikkojen säilyttäminen. Tämä edellyttää Pihlajamäen mukaan sitä, että kuntien ja kuntayhtymien sekä valtion palveluksessa olevat viranhaltijat ja työntekijät - yhteensä yli 200 000 henkilöä - siirretään heidän palvelusuhteidensa katkeamatta maakuntien palvelukseen.