Ammattiliitto Jyty ry

Jyty: Työehtosopimuksia tarvitaan jatkossakin

Suomen Yrittäjillä on ollut jo pidemmän aikaa tavoitteena korvata vakiintunut pääosin liittokohtainen työehtojärjestelmämme työnantajan ja työntekijän välisellä sopimisella. Metsäteollisuus päätti viime vuonna irtautua liittokohtaisen sopimisen kulttuurista ja viime viikolla vaikutuksiltaan samantyyliseen lopputulemaan päätyi Teknologiateollisuus.

Jyty: Työehtosopimuksia tarvitaan jatkossakin

Ammattiliitto Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima pitää tuoretta Teknologiateollisuuden päätöstä todella valitettavana. ”Sillä otettiin askelia taakse, ei eteenpäin sopimisen kulttuurissa. Yleissitovuus on uhattuna ja työmarkkinoille luvassa vähintäänkin rauhattomat ajat. Työehtosopimusjärjestelmän rikki repiminen tuo mukanaan epävakautta eikä sitä kautta löydy kestäviä ratkaisuja”, Voima painottaa.

Voima toteaa lainsäädännön määrittävän vain työehtojen minimitason. ”Työehtosopimuksilla on sovittu paitsi vähimmäispalkoista, myös lukuisista muista työsuhteen ehdoista. Työehtosopimusten hävitessä vaarassa olisivat mm. palkalliset perhevapaat, pidemmät palkalliset sairauslomat, mahdolliset pidemmät vuosilomat ja pekkasvapaat, ilta- ja lauantailisät ja paljon muuta”.

Voima kysyy, saisiko yksittäinen työntekijä todella sovittua itselleen kaikki edellä mainitut edut. Työnantaja ja yksittäinen työntekijä eivät lähtökohtaisesti ole neuvotteluissa tasavertaisessa asemassa. ”Työehdot ovat muotoutuneet lukuisten neuvottelujen jälkeen – sopimalla, vaikuttamalla, jopa työtaisteluin – kaikkien työntekijöiden hyväksi. Ne eivät ole tulleet ilmaiseksi.”

Voiman mukaan on selvää, että Jyty neuvottelee jatkossakin jäsentensä työehdoista. ”Ajamme jatkossakin jäsentemme asiaa. Työnantajat eivät pääse yksipuolisilla linjauksilla eroon työehtosopimisesta.” Sen sijaan Teknologiateollisuuden päätöksen kaikkia vaikutuksia on vaikea näin äkkipäätään arvioida. ”Alan neuvottelut syksyllä kertovat, mihin suuntaan sopiminen kehittyy. Joka tapauksessa vientiteollisuus tuskin määrittelee viime sopimuskierroksen tapaan palkankorotusten tasoa!”

Ammattiliitto Jyty ry

020 789 3799https://www.jytyliitto.fi

Jyty on ammattiliitto, jonka jäsenet toimivat kunta-alalla, yksityisellä sektorilla, järjestöissä ja seurakunnissa. Jäsenistön suurimpia ammattialoja ovat sihteeri-, hallinto-, asiantuntija- ja ict-työ, nuoriso- ja järjestötyö, sosiaali- ja terveysala, kirjastoala sekä kasvatus ja koulutus. Ammattiliitto Jyty on STTK:n jäsenliitto.

Lisätietoja: puheenjohtaja Jonna Voima, jonna.voima@jytyliitto.fi, puh 0505912341

Lue lisää julkaisijalta Ammattiliitto Jyty ry

Ammattiliitto Jyty järjestää suuren ulosmarssin Turussa – mielenilmaus kaupungintalolla26.11.2021 16:13:29 EET | Tiedote

Turun kaupungilla ja sen omistamissa yhtiöissä työskentelevät Ammattiliitto Jytyn jäsenet marssivat ulos työpaikoiltaan maanantaina 29.11. klo 13–16. Ulosmarssilla työntekijät vastustavat Turun kaupungin omistaman Arkea Oy:n aikeita heikentää jo ennestään matalapalkkaisten työntekijöidensä työehtoja, kuten palkkaa ja lomia. Ammattiliitto Jytyn jäsenten kanssa ulosmarssiin osallistuvat myös Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n jäsenet.

Jytyn liittovaltuusto: Uusien hyvinvointialueiden palkat harmonisoitava kärkipalkkoihin25.11.2021 14:11:01 EET | Tiedote

Ammattiliitto Jytyn liittovaltuusto pitää selvänä, että vuonna 2023 aloittavien hyvinvointialueiden palkat pitää harmonisoida tasavertaisesti ylimpiin tehtäväkohtaisiin palkkoihin, kuten työtuomioistuin on tuomiossaan aiemmin linjannut. Oleellisen tärkeää on, että palkkojen yhteensovitus toteutetaan kaikilla hyvinvointialueille kohtuullisessa, enintään kahden vuoden ajassa.

Ammattiliitto Jyty aloittaa lakon Arkea Oy:ssä keskiviikkona 17.11.17.11.2021 11:23:53 EET | Tiedote

Ammattiliitto Jyty aloittaa lakon Arkea Oy:ssä keskiviikkona 17.11. klo 12.00. Lakko koskee kaikkia Arkea Oy:ssä työskenteleviä Jytyn jäseniä. Työtaistelulla Jyty vastustaa voimakkaasti Turun kaupungin omistaman Arkea Oy:n suunnitelmia halpuuttaa työehtoja. Jytyn julistama lakko päättyy perjantaina 19.11. päättyvien työvuorojen loppuun ja töihin tullaan lauantaina alkaviin työvuoroihin.