Ammattiliitto Jyty ry

Jyty: Työttömyysturvaa ei saa leikata

Hallituksen puolivälitarkastelu ja kehysriihi julkisen talouden suunnitelmasta pidetään 21.–22.4. Ammattiliitto Jytyn puheenjohtajan Jonna Voiman mukaan hallituksen riihipöydällä haasteista ei ole ainakaan puutetta. Jytyn kannalta erityinen mielenkiinto liittyy työllisyystoimiin ja työvoimapolitiikkaan.

Suomessa on tällä hetkellä kaiken kaikkiaan noin 330 000 työtöntä. Työttömien työllistymisen tukemiseen on Voiman mukaan panostettava osaamiseen satsaamalla. ”Siihen tarvitaan lisää työvoimakoulutusta ja työvoimapalvelujen kehittämistä. Lisäksi ns. jatkuvan oppimisen merkitystä ei koskaan korosteta liiaksi.”

Työttömyysturvaa on uudistettava Voiman mukaan kannusteiden kautta, ei ihmisten toimeentuloa leikkaamalla. ”Menneinä vuosina ansiosidonnaista työttömyysturvaa on leikattu riittämiin. On hyvä muistaa, että jo Sipilän hallitus pudotti ansiosidonnaista sadalla päivällä ja tällä hallituskaudella on päätetty työttömyysturvan lisäpäivien poistosta.”

Työvoimakoulutuksen uudistaminen on Voiman mukaan osaavan työvoiman riittävyyden näkökulmasta yksi tärkeimmistä painopistealueista. Voima vaatii työvoimapoliittisten resurssien nostamista sellaiselle tasolle, jolla tavoitetaan paitsi nuoret ammattiin valmistuneet myös ikääntyneet työnhakijat, pitkäaikaistyöttömät ja maahanmuuttajat.

”Vain aktiivisella työvoimapolitiikalla voimme vastata tulevaisuuden haasteisiin työvoiman riittävyyden suhteen. Työttömien tilanteen heikentäminen ei tätä haastetta ratkaise”, sanoo Voima.

*Jyty on ammattiliitto, jonka jäsenet toimivat kunta-alalla, yksityisellä sektorilla, järjestöissä ja seurakunnissa. Jäsenistön suurimpia ammattialoja ovat sihteeri-, hallinto-, asiantuntija- ja ict-työ, nuoriso- ja järjestötyö, sosiaali- ja terveysala, kirjastoala sekä kasvatus ja koulutus. Jyty on STTK:n jäsenliitto.

Lisätietoja: puheenjohtaja Jonna Voima, jonna.voima@jytyliitto.fi, puh 0505912341

Ammattiliitto Jyty ry

020 789 3799https://www.jytyliitto.fi

Jyty on ammattiliitto, jonka jäsenet toimivat kunta-alalla, yksityisellä sektorilla, järjestöissä ja seurakunnissa. Jäsenistön suurimpia ammattialoja ovat sihteeri-, hallinto-, asiantuntija- ja ict-työ, nuoriso- ja järjestötyö, sosiaali- ja terveysala, kirjastoala sekä kasvatus ja koulutus. Ammattiliitto Jyty on STTK:n jäsenliitto.

Lue lisää julkaisijalta Ammattiliitto Jyty ry

Ammattiliitto Jyty järjestää suuren ulosmarssin Turussa – mielenilmaus kaupungintalolla26.11.2021 16:13:29 EET | Tiedote

Turun kaupungilla ja sen omistamissa yhtiöissä työskentelevät Ammattiliitto Jytyn jäsenet marssivat ulos työpaikoiltaan maanantaina 29.11. klo 13–16. Ulosmarssilla työntekijät vastustavat Turun kaupungin omistaman Arkea Oy:n aikeita heikentää jo ennestään matalapalkkaisten työntekijöidensä työehtoja, kuten palkkaa ja lomia. Ammattiliitto Jytyn jäsenten kanssa ulosmarssiin osallistuvat myös Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n jäsenet.

Jytyn liittovaltuusto: Uusien hyvinvointialueiden palkat harmonisoitava kärkipalkkoihin25.11.2021 14:11:01 EET | Tiedote

Ammattiliitto Jytyn liittovaltuusto pitää selvänä, että vuonna 2023 aloittavien hyvinvointialueiden palkat pitää harmonisoida tasavertaisesti ylimpiin tehtäväkohtaisiin palkkoihin, kuten työtuomioistuin on tuomiossaan aiemmin linjannut. Oleellisen tärkeää on, että palkkojen yhteensovitus toteutetaan kaikilla hyvinvointialueille kohtuullisessa, enintään kahden vuoden ajassa.

Ammattiliitto Jyty aloittaa lakon Arkea Oy:ssä keskiviikkona 17.11.17.11.2021 11:23:53 EET | Tiedote

Ammattiliitto Jyty aloittaa lakon Arkea Oy:ssä keskiviikkona 17.11. klo 12.00. Lakko koskee kaikkia Arkea Oy:ssä työskenteleviä Jytyn jäseniä. Työtaistelulla Jyty vastustaa voimakkaasti Turun kaupungin omistaman Arkea Oy:n suunnitelmia halpuuttaa työehtoja. Jytyn julistama lakko päättyy perjantaina 19.11. päättyvien työvuorojen loppuun ja töihin tullaan lauantaina alkaviin työvuoroihin.