Jyty: Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksesta saavutettiin neuvottelutulos

Pitkällisten neuvottelujen jälkeen yksityiselle sosiaalipalvelualalle syntyi neuvottelutulos tiistai-iltana 23. kesäkuuta. Sopimuksen sisällöstä tiedotetaan tarkemmin vasta, kun liittojen hallinnot ovat hyväksyneet tuloksen. Jytyn liittohallitus kokoontuu perjantaina 26.6.

Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimus on yleissitova ja sitä noudatetaan sosiaalialan palveluyksiköissä työskenteleviin työntekijöihin. Työehtosopimuksen piiriin kuuluvat mm. vanhusten ja vammaisten palvelutalot, vanhainkodit, päiväkodit, ensi- ja turvakodit, kotipalvelut ja päihdehuolto.

Lisätietoja: Päivi Salin, työmarkkina-asiamies paivi.salin@jytyliitto.fi

* Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien ja seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä 84 % on naisia.

Jyty huolissaan kuntien ja järjestöjen hyvinvointipalvelujen alasajosta8.9.2020 13:59:15 EESTTiedote

Vuoden 2021 budjettiriihi on paljon vartijana, kun hallitus tekee 14.9. alkavassa riihessään päätöksiä mm. kuntien sekä voittoa tavoittelemattomien kolmannen sektorin järjestöjen perus- ja hyvinvointipalveluihin suunnatuista tukieuroista. Jos ennakkotiedot budjettileikkauksen kohdennuksista toteutuvat, esimerkiksi sosiaali- ja terveysjärjestöt menettäisivät 127 miljoonaa eli kolmanneksen nykyisestä 380 miljoonan rahoituksesta.

JHL och Jyty: Tänker Uleåborg utlokalisera alla sina tjänster?8.9.2020 09:02:53 EESTTiedote

Uleåborgs utlokaliseringsplaner har utvidgats till affärsverket Oulun Digi, som har meddelat om planer att överföra sina IKT-tjänster till en extern tjänsteproducent genom affärsöverlåtelse. Jyty och JHL godkänner inte Uleåborgs tjänsteproduktions omfattande utlokaliseringsplaner, vars enda mål är att försöka spara på personalens löner och övriga arbetsvillkor. Jyty och JHL påpekar att personalen inte heller har några garantier för att arbetsplatserna bevaras under den nya arbetsgivaren.

JHL ja Jyty: Aikooko Oulu ulkoistaa kaikki palvelunsa?5.9.2020 09:30:00 EESTTiedote

Oulun ulkoistamissuunnitelmat ovat laajentuneet Oulun Digi -liikelaitokseen, joka on ilmoittanut suunnitelmista siirtää ICT-palvelunsa ulkoiselle palveluntuottajalle liikkeenluovutuksella. Jyty ja JHL eivät hyväksy Oulun palvelutuotannon laajoja ulkoistamissuunnitelmia, joiden ainoana tarkoituksena on etsiä säästöjä henkilöstön palkkauksesta ja muista työehdoista. Jyty ja JHL huomauttavat, että henkilöstöllä ei ole myöskään mitään takeita siitä, että työpaikat säilyvät uudella työnantajalla.

Jyty: Ratkaisut lomautusten ja irtisanomisten estämiseksi löydettävä budjettiriihessä20.8.2020 11:51:05 EESTTiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtajan Maija Pihlajamäen mukaan monilla työpaikoilla – yritysten lisäksi mm. kunnissa – eletään kuin tulisilla hiilillä. Epävarmuus kasvaa. Esimerkiksi kunnat ovat tällä hetkellä koronan toisen aallon seurauksena tilanteessa, josta ne eivät selviä ilman valtion lisätukitoimia. Valitettavasti myöskään viime viikolla julkistettu valtiovarainministeriön budjettiehdotus ei antanut Pihlajamäen mukaan mitään viitteitä siitä, että kuntien ahdinkoa oltaisiin valmiita uusilla toimenpiteillä helpottamaan.