Jytyn liittovaltuusto: Yt-lainsäädännössä parannettava henkilöstön vaikutusmahdollisuuksia

Jytyn liittovaltuusto pitää hyvin valitettavana, että ensimmäinen mielikuva yt-laista on usein yt-menettelyn jälkeiset irtisanomiset. Yhteistoimintalain ideana on kuitenkin ollut vuorovaikutuksen ja vuoropuhelun parantaminen työnantajan ja työntekijöiden välillä ja siitä saatava hyöty niin henkilöstölle kuin työnantajalle.

Yt-lainsäädäntöä ollaan paraikaa uudistamassa kokonaisvaltaisesti ja muutostarpeista on annettu selvitys työ- ja elinkeinoministeriön pyynnöstä viime vuoden lopulla. Suunnitelmissa on, että hallitus antaisi yt-lain uudistamisesta esityksen ensi vuoden alkupuolella.

Jytyn liittovaltuusto pitää yt-lakien uudistamista erittäin tarpeellisena. Liittovaltuuston mielestä yhteistoiminta ja vuorovaikutus kuuluu olennaisena osana kaikille työpaikoille. Keskeisinä tavoitteina tulee olla henkilöstön tosiasiallisten vaikutusmahdollisuuksien lisääminen, yhteistoiminnan edistäminen, työhyvinvoinnin parantaminen ja jatkuva ammatillisen osaamisen kehittäminen.

Oleellista yt-menettelyssä on henkilöstön ja ennen kaikkea luottamusmiesten tiedonsaanti hyvissä ajoin ennen päätöksentekoa sekä todelliset vaikuttamismahdollisuudet itse päätöksiin. Erityisesti työvoiman vähentämistilanteissa tiedonsaantioikeutta, neuvotteluaikaa ja vaikuttamismahdollisuuksia tulisi lisätä. Liittovaltuuston mielestä tuotannollisilla ja taloudellisilla perusteilla irtisanominen on Suomessa liian helppoa. Kyse on ennen kaikkea työsuhdeturvasta.

Käytännössä vuoropuhelun toimivuutta parantaisi henkilöstön edustajan osallistuminen yrityksen hallintoon. Tämä johtaisi myös henkilöstön tasa-arvoiseen tiedonsaantiin ja vaikuttamismahdollisuuksiin. Tässä asiassa mallia voisi ottaa Ruotsista, jossa työntekijöiden osallisuus yritysten hallinnossa on merkittävä.

Jytyn liittovaltuusto pitää tarpeellisena, että lakiin kirjataan edelleen riittävät velvoitteet vuoropuhelun takaamiseksi ja sanktiot velvoitteiden rikkomuksille. Valitettavasti käytäntö on osoittanut, että vain riittävät sanktiot motivoivat työnantajaa riittävään yhteistoimintaan. Liittovaltuusto peräänkuuluttaa kokonaisvaltaista asenteellista ja kulttuurista muutosta yhteistoiminnan ja vuorovaikutuksen kehittämiseksi työyhteisöissä.

Liittovaltuusto ihmettelee, miksi ei ymmärretä sitä, että henkilöstön vuorovaikutusmahdollisuuksien edistäminen on yhtä lailla työnantajan etu. Henkilöstö on sitä motivoituneempi ja sitoutuneempi työhönsä, mitä paremmin tiedonkulku toimii ja henkilöstö pääsee osallistumaan ja vaikuttamaan.

Yt-lainsäädännössä tärkeää on myös henkilöstön osaamistarpeiden ennakointi, jolloin tulee kiinnittää huomiota henkilöstön ammatilliseen täydennyskoulutukseen. Näin voidaan ennakoida muutoksia ja vähentää yt-menettelyn jälkeisiä henkilöstön vähentämistilanteita.

Lisätietoja:

Jytyn edunvalvontajohtaja Marja Lounasmaa, 040 594 5872, marja.lounasmaa@jytyliitto.fi

* Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien ja seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä 84 % on naisia. Jyty on STTK:n jäsenliitto.

Jytys budskap till budgetmanglingen: Samarbetsförhandlingsspiralen i kommunerna bör avbrytas17.9.2019 09:46:57 EESTTiedote

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty kräver att regeringen som samlats till budgetmangling med fast hand avbryter kommunernas samarbetsförhandlingsspiral som en följd det svaga ekonomiska läget. Skattelösningarna som inverkat på kommunekonomin och de senaste årens nedskärningar av statsandelar har lett till att många kommuner och samkommuner inte klarar av sina lagstadgade uppgifter med den nuvarande finansieringen. Det gångna året har visat att den ekonomiska krisen har konkretiserats framför allt som ökade samarbetsförhandlingar.

Jytyn viesti budjettiriiheen: Yt-kierre kunnissa katkaistava16.9.2019 14:00:11 EESTTiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty vaatii budjettiriiheen kokoontunutta hallitusta tarttumaan vahvalla otteella kuntien heikon taloustilanteen seurauksena lisääntyneen yt-kierteen katkaisemiseksi. Kuntatalouteen vaikuttaneet veroratkaisut ja viime vuosien valtionosuuksien leikkaukset ovat johtaneet siihen, että monet kunnat ja kuntayhtymät eivät selviä lakisääteisistä tehtävistään nykyisellä rahoituksella. Kuluva vuosi on osoittanut, että talousahdinko on konkretisoitunut ennen kaikkea lisääntyneinä yt-neuvotteluina.

Jyty: Subjektiivinen varhaiskasvatusoikeus edistää työllisyyttä ja vähentää syrjäytymistä29.8.2019 14:18:40 EESTTiedote

Ammattiliitto Jyty kannattaa subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden palauttamista kokoaikaiseksi. Subjektiivinen varhaiskasvatusoikeus vähentää lasten syrjäytymistä ja helpottaa erityisesti työttömien ja epätyypillisissä työsuhteissa olevien asemaa. Uuden työn vastaanottaminen helpottuu, kun ei tarvitse ensimmäiseksi miettiä, löytyykö lapselle hoitopaikkaa, Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki korostaa.