Jyväskylän kansainvälinen kesäkoulu yhdistää luonnontieteet ja teknologian – Ohjelmassa myös yleisöluennot kiertotaloudesta ja suurteholaskennasta
Jyväskylän kansainvälinen kesäkoulu on vuosittain järjestettävä kahden viikon mittainen intensiivijakso, joka kokoaa Jyväskylään satoja opiskelijoita ympäri maailman, tänä vuonna jo 31. kerran. Kesäkoulu järjestetään 8.–19.8.2022 hybridisti eli osa kursseista paikan päällä ja osa etäyhteyksin.
Kesäkoulu tarjoaa erikoiskursseja nuorille tutkijoille, jatko-opiskelijoille sekä maisterivaiheen opiskelijoille. Osa luennoista striimataan ja tallennetaan, jotta osallistujien on helppo osallistua kursseille paikasta riippumatta. ”Hybridiopetuksen integroiminen osaksi kesäkoulua on merkittävä askel kesäkoulun historiassa. Pystymme sen avulla tarjoamaan huippuluokan kansainvälistä opetusta myös niille, jotka eivät syystä tai toisesta pysty matkustamaan paikan päälle Jyväskylään”, kommentoi kesäkoulun puheenjohtaja Jani Moilanen.
Ohjelmaa täydentää nyt toistamiseen järjestettävä posterisessio sekä sosiaalinen ohjelma, jota järjestetään vain paikan päällä, muun muassa saunoen ja lautapelejä pelaillen. ”Yksi kesäkoulun tärkeimmistä asioista on verkostoituminen ja sosiaalisten kontaktien luominen”, kesäkoulun koordinaattori Sanna Patja perustelee ratkaisua.
Spektroskopiaa ja hybridiuhkia
Kesäkoulussa järjestetään 20 kurssia biologian- ja ympäristötieteen, fysiikan, kemian, matematiikan, tilastotieteen, nanotieteen, informaatioteknologian ja tietotekniikan aloilta.
Yksi järjestettävistä kursseista on ”Spektroskopiaa nanoskaalassa”, jolla perehdytään skannaavan optisen lähikenttämikroskoopin (SNOM) teoriaan, toimintaperiaatteeseen ja käyttötarkoituksiin nanokokoisten rakenteiden kuvantamisessa ja spektroskooppisessa tutkimuksessa. Kurssin luennoijiksi on kutsuttu Ruotsista ja Saksasta useita alan johtavia tutkijoita, jotka kertovat lähikenttämikroskopian käytöstä omassa tutkimuksessaan. Kurssiin sisältyy myös hands-on työpaja, jossa osallistujat pääsevät itse käyttämään uutta SNOM-instrumenttia, joka hankittiin Nanotiedekeskuksen laserlaboratorioon vuonna 2021.
”Työpajojen aikana tutustutaan SNOM-laitteen käyttämiseen kuvantamisessa ja nanoskaalan spektroskopiassa sekä mittalaitteella tuotetun datan analyysiin. Ohjaajina työpajoissa toimii minun lisäkseni laitetta valmistavan yrityksen (AttoCube) työntekijät Lars Mester ja Sergiu Amarie”, kurssin koordinaattori tohtori Eero Hulkko kertoo.
Hybridiuhkia käsittelevä kurssi "Hybridiuhkamaisema: kulttuuri ja sodan muuttuva luonne" järjestetään yhteistyössä Euroopan hybridiuhkien torjunnan osaamiskeskuksen kanssa. Kurssilla tutkitaan muun muassa kulttuuria hybridikriisin vaikutuksen indikaattorina, verrataan autoritaaristen valtioiden ja demokraattisten valtioiden strategisia kulttuureita sekä arvioidaan, miten kulttuuri vaikuttaa politiikkaan ja strategioihin.
Yleisöluennoilla kuullaan kiertotaloudesta ja supertietokoneista
Sosiaalisen ohjelman ja kurssien lisäksi kesäkoulun ohjelmaan sisältyy kaksi yleisöluentoa. Ensimmäinen luennoista käsittelee kiertotaloutta, ja sen pitää kemian kiertotalouden professori Ari Väisänen suomeksi. ”Kemialla on vahva rooli kiertotaloudessa, sillä se mahdollistaa biomassojen tehokkaan hyödyntämisen muun muassa biopolttoaineiden raaka-aineena”, Väisänen kertoo. Kriittisten raaka-aineiden, kuten akkukemikaalien, jalometallien sekä sähkömoottoreissa ja tuulivoimassa tarvittavien harvinaisten maametallien kierrätys mahdollistaa nykyteknologioiden kasvavan käytön myös tulevaisuudessa. Ravinneomavaraisuutta ja ruokaturvaa voidaan puolestaan tehostaa parantamalla ravinteiden kierrätystä.
Toisella, englanninkielisellä yleisöluennolla Hewlett-Packardin työntekijät kertovat suurteholaskennasta ja supertietokoneiden historiasta, nykytilasta ja tulevaisuudesta.
Kesäkoulun järjestävät Jyväskylän yliopiston matemaattis-luonnontieteellinen ja informaatioteknologian tiedekunta.
Kesäkoulun koko ohjelma on luettavissa osoitteessa www.jyu.fi/summerschool
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kesäkoulun puheenjohtaja Jani Moilanen, jani.o.moilanen@jyu.fi, p. +358408054849
Kesäkoulun koordinaattori Sanna Patja, jss@jyu.fi, p. +358408055184
Vesa HolmViestinnän asiantuntija
Puh:+358504733483vesa.j.holm@jyu.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Tutkimus: Varhaiskasvatuksen opettajilla ja kielivähemmistöön kuuluvilla vanhemmilla erilaisia käsityksiä lasten suomen kielen taidoista24.11.2025 09:32:44 EET | Tiedote
Kun monikielisen perheen lapsi aloittaa varhaiskasvatuksessa, alkaa paitsi uuden arjen, myös kielen oppimisen matka. Tutkimus paljastaa, miten kielivähemmistöperheiden lasten suomen kielen taitoa tarkastellaan varhaiskasvatuksessa ja millaisia jännitteitä se synnyttää vanhempien ja varhaiskasvattajien välille.
Väitös: Tietojärjestelmät sosiaalityössä – kriittisiä kokemuksia ja jännitteistä vuorovaikutusta24.11.2025 08:35:46 EET | Tiedote
YTL Katri Ylönen tutkii väitöskirjassaan sosiaalityöntekijöiden käyttäjäkokemuksia tietojärjestelmistä sekä vuorovaikutusta sosiaalityöntekijän ja tietojärjestelmän välillä asiakastyön käytännöissä.
Tuhkatutkimus tukee metsälannoituksen kehittämistä ja kiertotaloutta24.11.2025 07:05:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopisto edistää metsien elinvoimaisuutta kehittämällä tuhkan hyötykäyttöä metsälannoituksessa selvittämällä tuhkan sisältämiä ravinteita ja metalleja. Juuri julkaistu Heleä -yhteishankkeen osaraportti tarjoaa tärkeää tietoa tuhkan laadusta ja sen merkityksestä tuhkan tuottajille, metsänomistajille sekä muille alan toimijoille.
Väitös: Ranskalaisfilosofi Rancièren ajattelu haastaa suomalaisen demokratiakasvatuksen: tavoitteena tasa-arvo ja osallisuus (Hietamäki)21.11.2025 13:00:26 EET | Tiedote
YTM Sari Hietamäki tarkasteli väitöstutkimuksessaan ranskalaisfilosofi Jacques Rancièren ajattelun merkitystä demokratiakasvatukselle. Tutkimukseen kuului filosofian lisäksi etnografista tutkimusta opettajankoulutuksessa ja lukiossa. Tutkimus osoittaa, että demokratiakasvatus hyötyy erilaisista ajattelutavoista myös käytännön opetustyössä ja sen tutkimisessa.
Väitös: Tietotekniikan opetuksen tueksi kehitetty menetelmä auttaa tunnistamaan opiskelijoiden tuen tarpeen varhaisessa vaiheessa21.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote
FM Denis Zhidkikh kehitti väitötutkimuksessaan menetelmän, joka yhdistää toisiinsa digitaalisten oppimisympäristöjen keräämän datan ja opiskelijoiden omat kokemukset oppimisestaan. Menetelmä auttaa opetushenkilökuntaa muodostamaan tarkemman kuvan opiskelijan henkilökohtaisista oppimiseen liittyvistä haasteista ja tunnistamaan tuen tarpeen varhaisessa vaiheessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

