Jyväskylän Sokoksella aloitetaan YT-neuvottelut

Jaa
Osuuskauppa Keskimaa on ilmoittanut YT-neuvottelujen aloittamisesta Sokos Jyväskylässä. Asiakasmäärät Sokoksella ovat romahtaneet koronavuoden aikana ja kuluttajien ostokäyttäytyminen on murroksessa. Neuvottelut koskevat yhteensä 44 henkilöä. Lomautuksien ja irtisanomisien sijaan neuvotteluissa keskustellaan ensisijaisesti osa-aikaistamisista, sopimustuntien muutoksista sekä toimenkuvamuutoksista.

Osuuskauppa Keskimaa harkitsee Sokos Jyväskylän henkilöstön töiden uudelleenorganisointia. Keskimaa on antanut 22.3.2021 yhteistoimintaneuvotteluesityksen asiaa koskien. Sokoksen myynti on kärsinyt jo vuoden ajan pitkittyneestä koronatilanteesta ja kuluttajien ostokäyttäytyminen on murroksessa.

− Pitkittynyt koronatilanne on vaikuttanut merkittävästi asiakasmääriin ja myyntiin Jyväskylän Sokoksella jo yli vuoden. Myös pysäköinnin kallistuminen keskustassa alkukeväällä 2020 on osaltaan heikentänyt Sokoksen asiakasvirtoja. Uhkana lähitulevaisuutta ajatellen on, että koronatilanteesta elpyminen tulee kestämään pitkään ja samanaikaisesti kuluttajien ostokäyttäytyminen muuttuu. Meidän on reagoitava tähän erikoistavarakaupan muutokseen, jossa markkina muuttuu voimakkaasti monikanavaiseksi, toteaa Osuuskauppa Keskimaan market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja Vesa Kyllönen.

Kuusi viikkoa kestävät yhteistoimintaneuvottelut alkavat 29.3.2021. Neuvottelut koskevat Sokos Jyväskylän vakituista henkilökuntaa, yhteensä 44 henkilöä. Muutosten arvioidaan kohdistuvan enintään 30 työntekijään, joista enintään 6 arvioidaan olevan irtisanomisia ja 24 osa-aikaistamisia tai nykyisten sopimustuntien vähentämisiä. Tavoitteena on, että työntekijöitä ei jouduta irtisanomaan, vaan ensisijaisesti pyritään tarjoamaan uutta toimenkuvaa Osuuskauppa Keskimaan muissa liiketoiminnoissa.

− Haluamme viimeiseen asti välttää lomautukset tai irtisanomiset, joten pyrimme nyt ensisijaisesti neuvottelemaan sellaisista ratkaisuista, jotka lisäävät myyntityön joustavuutta Sokoksella. Meidän on nyt välttämätöntä neuvotella erilaisista toimintamme joustavuutta lisäävistä ratkaisuista, jotta kykenisimme vastaamaan toimintaympäristön muutoksiin,Kyllönen täsmentää.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Osuuskauppa Keskimaa, Vesa Kyllönen, market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja, 010 767 3021, vesa.kyllonen@sok.fi

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Osuuskauppa Keskimaa
Osuuskauppa Keskimaa
Ahjokatu 7
40320 JYVÄSKYLÄ

010 767 3000http://www.keskimaa.fi

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 624 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on yli 134 000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme lähes 2000 keskisuomalaista.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Osuuskauppa Keskimaa

ABC Joutsan uudistettu latausasema avataan juhannusliikenteeseen – Keski-Suomen toivotuin suurteholatausasema avataan ABC Hirvaskankaalle heinäkuussa18.6.2025 13:55:00 EEST | Tiedote

ABC Joutsan latausaseman tehon megawattiluokkaan nostava uudistus on valmistunut juhannusliikenteeseen. Osana uudistusta Joutsan latausasemalla otetaan käyttöön energiavarasto eli akusto, joka mahdollistaa sähkön varastoinnin huippukuormien tasaukseen. Samaan aikaan ABC Hirvaskankaalla valmistaudutaan Keski-Suomen suurimman suurteholatausaseman avaukseen heinäkuun alussa. Hirvaskankaan suurlatausasema rakentuu kahdessa vaiheessa, joista ensimmäinen vaihe avataan kesäliikenteeseen heinäkuun aikana.

Mestarin Herkun uudistus vahvistaa keskustan vetovoiman kasvua12.6.2025 10:32:34 EEST | Tiedote

Jyväskylän Kauppakeskus Sokkarilla sijaitsevan Mestarin Herkun keväällä alkanut uudistusprojekti on saatu päätökseen. Uudistuksen ensisijaisena tavoitteena oli parantaa asioinnin sujuvuutta ja raikastaa myymälämiljöötä ajanmukaiseksi. Myymälän ilmettä ja asiakaskiertoa on tehostettu muokkaamalla käytävälinjoja sekä lisäämällä uusia opasteita. Lisäksi uutena palveluna käyttöön on otettu ruoan verkkokaupan pikatoimitukset. Mestarin Herkun uudistus vahvistaa osaltaan Jyväskylän keskustan vetovoimaa keskusta-alueen palveluiden kehittämisen myötä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye