Jyväskylässä vuokrat eivät juuri nousseet viime vuodesta – Pienissä asunnoissa vuokralaisen markkinat

Suomen Vuokranantajien yhteistyössä Vuokraovi.comin kanssa tekemän vuokramarkkinakatsauksen mukaan Jyväskylän vuokrataso pysyi lähes ennallaan verrattuna vuoden takaiseen. Viime vuoden alusta tämän vuoden alkuun vuokrat ovat nousseet vain 0,4 prosentilla. Viimeisen viiden vuoden aikana vuokrataso on noussut 5,8 prosentilla ja nopeinta vuokrien nousu on ollut yksiöissä.

Keskineliövuokra on Jyväskylässä 14,39 €/m², joka on samaa luokkaa Turun ja Kuopion korkeakoulukaupunkien kanssa. Uudistuotannon kasvu ja pitkittyneet markkinointiajat selittävät maltillista vuokrien kehitystä. Keskimäärin vuokralainen löytyi Jyväskylässä alkuvuodesta Vuokraovi.com-sivustolla 36 päivässä. Kasvua vuoden takaiseen tilanteeseen on neljä päivää. Vuoden 2019 aikana yksiöiden keskimääräinen markkinointiaika oli 31 päivää eli yli kuukausi.

”Vuokralaisen löytäminen Jyväskylässä yksiöön kestää hyvin pitkään muihin korkeakoulukaupunkeihin verrattuna. Esimerkiksi Kuopiossa keskimääräinen markkinointiaika yksiöillä on alle kymmenen päivää. On myös poikkeuksellista, että kolmioihin vuokralainen löytyy yksiöitä nopeammin. Jyväskylässä on pienten asuntojen osalta vuokralaisen markkinat. Syrjempänä sijaitseviin ja huonommin varusteltuihin asuntoihin on vaikea löytää vuokralaista”, kertaa Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen.

Jyväskylän asukasluku on kasvanut viimeisen neljän vuoden aikana noin 5000 asukkaalla. Kasvuvauhdin ennustetaan kuluvan vuosikymmenen aikana hidastuvan vajaaseen tuhanteen uuteen asukkaaseen vuodessa. Vuokramarkkinakatsauksen kaupungeista Jyväskylä on yksi opiskelijavaltaisimmasta.

”Jyväskylän kaupunkikehitys hakee parhaillaan uusia uomia. Kauppakeskus Sepän avautuminen lisäsi työpaikkoja ja elinvoimaa nelostien itäpuolelle, mutta kolikon kääntöpuolena keskustan palvelut ovat näivettyneet. Keskustan ja Sepän väliin on nousemassa uusi asuinalue vanhalle teollisuusalueelle. Valmistuva Nova-sairaala ja mahdollinen Hippos2020-hanke toteutuessaan taas vahvistavat keskustan länsipuolta. Myös keskustassa on käynnissä kehitysohjelma. Koko kaupungin tulevaa kehitystä määrittelee vahvasti metsäteollisuuden ja siihen kytkeytyvän teknologiateollisuuden näkymät koronan jälkeen”, Rokkanen arvioi.

Suomen Vuokranantajat ry on valtakunnallinen yksityisten vuokranantajien järjestö. Edustamme Suomen yksityisiä vuokranantajia, jotka vuokraavat yli 300 000 asuntoa. Nämä asunnot ovat noin kolmasosa kaikista vuokra-asunnoista ja niissä asuu noin 440 000 asukasta. Suomen Vuokranantajat tarjoaa asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta ja valvoo jäsentensä etua vuokrasuhteisiin liittyvissä asioissa. Pyrimme jatkuvasti kehittämään analyysi- ja tutkimustoimintaamme, jotta pystymme tarjoamaan entistä parempaa ajankohtaista tilannetietoa ja syvällisempää analyysia vuokra- ja asuntomarkkinoista, asuntosijoittamisesta ja asuntopolitiikasta.

Opiskelijoiden vuokrakysyntä normalisoitumassa – korkeakoulut palaamassa varovaisesti lähiopetukseen syksyllä20.7.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Suomen Vuokranantajien tekemän selvityksen mukaan korkeakoulut ovat varovaisesti palaamassa lähiopetukseen syksyllä, mikäli koronatilanne säilyy rauhallisena. Lähes kaikki yliopistot ja ammattikorkeakoulut tavoittelevat syyslukukaudelle jo lähiopetukseen tai etä- ja lähiopetusta yhdistelevään hybridimalliin siirtymistä, kun korona-epidemian aikana opiskelu on pyritty järjestämään etäopintoina.

Porvoo keskisuorittaja vuokranantajien kaupunkivertailussa – päihittää Kotkan ja Lahden, jäi Keravan matkasta19.7.2021 10:08:41 EEST | Tiedote

Porvoo sijoittui 27 kaupungin joukosta kuudenneksitoista Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Porvoo pärjäsi hyvin erityisesti asuntojen arvonnousun sekä vuokrakehityksen takia, mutta notkahti heikon vuokratuoton ja vuokralla asuvien vähäisen osuuden vuoksi. Vuokramarkkinoilla odotetaan yleisesti asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.

Lappeenranta tasainen pärjääjä vuokranantajien kaupunkivertailussa – päihittää Kotkan, Mikkelin ja Kouvolan19.7.2021 09:36:48 EEST | Tiedote

Lappeenranta sijoittui 27 kaupungin joukosta neljänneksitoista Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Lappeenranta pärjäsi tasaisesti kaikilla vertailun osa-alueilla, mutta notkahti hieman valjun väestöennusteen vuoksi. Vuokramarkkinoilla odotetaan yleisesti asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.

Riihimäki ensimmäistä kertaa mukana Suomen Vuokranantajien kaupunkirankingissa – päihitti niukasti Hämeenlinnan10.7.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Riihimäki on ensimmäistä kertaa mukana Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Kaupunki päihitti niukasti Kanta-Hämeen keskuskaupungin Hämeenlinnan. Molemmat Kanta-Hämeen kaupungit jäivät vertailun häntäpäähän. Riihimäki oli sijalla 22 ja Hämeenlinna sijalla 23 vertailussa mukana olleiden 27 kaupungin joukossa. Vuokramarkkinoilla odotetaan asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.