Kääntävätkö Perussuomalaiset takkinsa myös työehtosopimusten yleissitovuudessa?

Perussuomalaiset kertoi SAK:n Vaalistaja-kyselyssä ensin kannattavansa kiky-maksujen siirtoa työnantajille, mutta perui puheenjohtaja Riikka Purran suulla sanansa. Takinkäännön merkitys on työntekijän palkkapussissa reilut kaksi prosenttia. AKT kysyy, onko luvassa lisää ikäviä yllätyksiä?

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT jakoi muiden SAK:n liittojen tapaan tietoa Vaalistaja-kampanjasta ja puolueiden linjauksista keskeisissä työmarkkinakysymyksissä. Vasta kun ennakkoäänet oli annettu ja 1,7 miljoonaa äänioikeutettua ehti vaaliuurnille, Perussuomalaiset muutti kiky-kantansa.

Perussuomalaiset ovat peukuttaneet SAK:n kyselyssä myös työehtosopimusten yleissitovuuden puolesta. Perustuuko tämäkin vain väärinkäsitykseen, vai ovatko Perussuomalaiset tässäkin lähdössä Kokoomuksen kelkkaan? Kokoomus on kertonut pitkään, että se haluaa romuttaa työsopimusten yleissitovuuden.

- Riikka Purra, ovatko Perussuomalaiset sanojensa mittaisia vai ovatko he yhdessä Kokoomuksen kanssa ajamassa yleissitovuutta alas? kysyy AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko. Yleissitovuuden alasajo tarkoittaisi tavallisille työntekijöille sekä työehtojen että toimeentulon merkittävää heikkenemistä.

AKT:n jäseniä on paljon pienissä työpaikoissa esimerkiksi kuorma-autoalalla. Yleissitovuus on sekä työntekijöille että työnantajille ensiarvoisen tärkeä. Se luo raamit sille, millä ehdoilla alalla tehdään työtä ja miten alalla kilpaillaan.

Yleissitovuudella on aivan keskeinen merkitys työlainsäädännön täydentäjänä. Siitä luopuminen tarkoittaisi myös yleisistä palkankorotuksista luopumista. Yleissitovuuden myötä kaikilla pienilläkin työpaikoilla palkat ja työehdot paranevat sekä parantavat ostovoimaa.
Myös aluehallintoviranomaisten mahdollisuus valvoa palkkausta ja työehtoja perustuu työehtosopimusten yleissitovuuteen. Ilman yleissitovia sopimuksia ei ole mahdollista esimerkiksi toteuttaa kesäkuun alussa voimaan astuvaa valvontalain muutosta, jossa juuri parannettiin keinoja valvoa alipalkkausta.

- Pitäisikö yleissitovuutta nyt heikentämisen sijaan vahvistaa? Työntekijöitä ja myös yrittäjien kilpailukykyä turvaisi, mikäli suurin työehtosopimus olisi aina yleissitova.

”Suomi ottaa työntekijöiden oikeuksissa sadan vuoden takapakin”19.4.2024 15:53:51 EEST | Tiedote

Lakkolait palauttavat Suomea ajassa sata vuotta taaksepäin. Mikäli ne hyväksytään, palataan aikaan, jolloin työntekijöillä ei ollut oikeutta protestoida. Aikanaan yleislakolla saatiin naisille äänioikeus. Orpo-Purran hallituksen linjan mukaan vastaava ei enää olisi mahdollista. Kyseessä on iso asia. Oikeuksia, esimerkiksi tietyn ryhmän äänioikeus mukaan lukien, voidaan myös ottaa pois. Jatkossa protestoiminen muulloin kuin vapaa-ajalla on mahdotonta.