Kahden euron kolikko on halpa henkivakuutus

Pääsiäisliikenteen turvallisuus kasvaa oikealla rengasvalinnalla. Pohjoiseen suuntaavan kannattaa vaihtaa kesärenkaat vasta pyhien jälkeen. Kesärenkaat alle haluavalla on viimeiset hetket varata vaihtoaika, sillä kovin vaihtosesonki on jo käynnissä. Itse renkaansa vaihtavan tärkeimmät apuvälineet ovat kunnon tunkki, jämäkkä rengasavain ja urasyvyyden säälimättä paljastava kahden euron kolikko.
Urasyvyysmittaus

Pääsiäisestä tiedetään kokemuksen perusteella varmasti yksi asia. Teillä on varauduttava kovaan liikenteeseen ja ajoittain jopa ruuhkiin. Mitä useampi on liikenteessä oikeanlaisilla renkailla, sitä paremmin pääsiäisliikenteessä vältytään todelliselta kärsimysnäytelmältä.

”Etelä-Suomessa voi melko turvallisin mielin lähteä pääsiäisreissuun kesärenkailla. Jos matka suuntautuu Lappiin tai Suomen itäosiin, on viisaampaa pitää vielä talvirenkaat alla ja vaihtaa kesärenkaat vasta reissun jälkeen”, Autonrengasliiton hallituksen puheenjohtaja Jarmo Nuora sanoo.

Lain mukaan nastarenkaiden käyttöaika loppuu tänä vuonna melko myöhään eli 29. huhtikuuta. Säätilan vaatiessa nastarenkaita saa käyttää oman harkinnan mukaan myös tämän jälkeen.

Vaihtosesonki alkaa olla kuumimmillaan

Rengasalalla pääsiäisen korvilla on totuttu siihen, että työpäivät alkavat venyä yhä pitemmiksi. Kovin renkaiden vaihtosesonki osuu tavallisesti pääsiäisen molemmin puolin.

”Jos luottaa renkaiden vaihdossa ammattilaisten palveluun, kannattaa vaihtoaikaa alkaa varailla viimeistään nyt. Etelä-Suomessa sesonki on jo käynnissä ja muuallakin kovaa vauhtia alkamassa.”

Viime vuosina erityisesti paljon kaupungeissa ajavien kuljettajien keskuudessa ovat yleistyneet kitkarenkainakin tunnetut, nastattomat talvirenkaat. Renkaiden vaihtosesongissa nastattomat talvirenkaat antavat pelivaraa: lain mukaan niillä saa ajaa myös talvirengaskauden ulkopuolella, joskin ajo- ja märkäpito-ominaisuudet häviävät kesärenkaille selvästi.

”Nastattomilla talvirenkailla ajava voi hyvin odotella kovimman vaihtokiireen hiipumista. Muutaman viikon kuluttua vaihtoajan saa, kun se itselle parhaiten sopii”, Nuora vinkkaa.

Tunkki, avain ja kahden euron kolikko

Rengashotellien suosio on kasvanut, mutta edelleen yli puolet autoilijoista vaihtaa renkaansa itse.

”Kotivaihdossa tärkeintä on, että välineet ovat kunnolliset, mikä tarkoittaa sitä, ettei vaihdossa käytetä auton mukana tulevia tunkkia ja rengasavainta. Ne on tarkoitettu vain vararenkaan vaihtamiseen.”

Rengasliikkeet varmistavat asiakkaan puolesta, että renkaat ovat ajokunnossa. Kokenut silmä osaa kertoa, kauanko renkaalla vielä voi ajaa turvallisesti. Lain mukaan kesärenkaan urasyvyyden on oltava vähintään 1,6 millimetriä, mutta urasyvyyden laskiessa alle 4 millimetrin renkaan märkäpito-ominaisuudet alkavat heikentyä merkittävästi jo maantienopeuksissa.

Jos renkaansa vaihtaa itse, hyvä keino tarkastaa urasyvyys on kaivaa esiin kahden euron kolikko ja työntää se rengasuraan.

”Kun hopeanvärinen uloin kehä uppoaa uraan, kulutuspintaa on yli neljä millimetriä ja renkaalla on turvallista ajaa. Kahden euron kolikko on halpa henkivakuutus”, Nuora sanoo.

Lisätiedot:

hallituksen puheenjohtaja
Autonrengasliitto

Urasyvyysmittaus
Rengaspainemittaus

Autonrengasliitto ryon yrittämistä ja yhteistyötä arvostava rengasalan toimialajärjestö, joka perustettiin vuonna 1944. Sen tehtävänä on rengasliikkeiden ja pinnoitusyritysten elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvonta. Liitolla on 70 jäsenyritystä, joilla on yhteensä noin 250 toimipaikkaa. Yhteisen vision mukaan renkaat hankitaan ja huolletaan Suomessa jatkossakin ensisijaisesti rengasalan erikoisliikkeissä.