Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Kahden euron kolikko on halpa henkivakuutus

Jaa

Pääsiäisliikenteen turvallisuus kasvaa oikealla rengasvalinnalla. Pohjoiseen suuntaavan kannattaa vaihtaa kesärenkaat vasta pyhien jälkeen. Kesärenkaat alle haluavalla on viimeiset hetket varata vaihtoaika, sillä kovin vaihtosesonki on jo käynnissä. Itse renkaansa vaihtavan tärkeimmät apuvälineet ovat kunnon tunkki, jämäkkä rengasavain ja urasyvyyden säälimättä paljastava kahden euron kolikko.

Urasyvyysmittaus
Urasyvyysmittaus

Pääsiäisestä tiedetään kokemuksen perusteella varmasti yksi asia. Teillä on varauduttava kovaan liikenteeseen ja ajoittain jopa ruuhkiin. Mitä useampi on liikenteessä oikeanlaisilla renkailla, sitä paremmin pääsiäisliikenteessä vältytään todelliselta kärsimysnäytelmältä.

”Etelä-Suomessa voi melko turvallisin mielin lähteä pääsiäisreissuun kesärenkailla. Jos matka suuntautuu Lappiin tai Suomen itäosiin, on viisaampaa pitää vielä talvirenkaat alla ja vaihtaa kesärenkaat vasta reissun jälkeen”, Autonrengasliiton hallituksen puheenjohtaja Jarmo Nuora sanoo.

Lain mukaan nastarenkaiden käyttöaika loppuu tänä vuonna melko myöhään eli 29. huhtikuuta. Säätilan vaatiessa nastarenkaita saa käyttää oman harkinnan mukaan myös tämän jälkeen.

Vaihtosesonki alkaa olla kuumimmillaan

Rengasalalla pääsiäisen korvilla on totuttu siihen, että työpäivät alkavat venyä yhä pitemmiksi. Kovin renkaiden vaihtosesonki osuu tavallisesti pääsiäisen molemmin puolin.

”Jos luottaa renkaiden vaihdossa ammattilaisten palveluun, kannattaa vaihtoaikaa alkaa varailla viimeistään nyt. Etelä-Suomessa sesonki on jo käynnissä ja muuallakin kovaa vauhtia alkamassa.”

Viime vuosina erityisesti paljon kaupungeissa ajavien kuljettajien keskuudessa ovat yleistyneet kitkarenkainakin tunnetut, nastattomat talvirenkaat. Renkaiden vaihtosesongissa nastattomat talvirenkaat antavat pelivaraa: lain mukaan niillä saa ajaa myös talvirengaskauden ulkopuolella, joskin ajo- ja märkäpito-ominaisuudet häviävät kesärenkaille selvästi.

”Nastattomilla talvirenkailla ajava voi hyvin odotella kovimman vaihtokiireen hiipumista. Muutaman viikon kuluttua vaihtoajan saa, kun se itselle parhaiten sopii”, Nuora vinkkaa.

Tunkki, avain ja kahden euron kolikko

Rengashotellien suosio on kasvanut, mutta edelleen yli puolet autoilijoista vaihtaa renkaansa itse.

”Kotivaihdossa tärkeintä on, että välineet ovat kunnolliset, mikä tarkoittaa sitä, ettei vaihdossa käytetä auton mukana tulevia tunkkia ja rengasavainta. Ne on tarkoitettu vain vararenkaan vaihtamiseen.”

Rengasliikkeet varmistavat asiakkaan puolesta, että renkaat ovat ajokunnossa. Kokenut silmä osaa kertoa, kauanko renkaalla vielä voi ajaa turvallisesti. Lain mukaan kesärenkaan urasyvyyden on oltava vähintään 1,6 millimetriä, mutta urasyvyyden laskiessa alle 4 millimetrin renkaan märkäpito-ominaisuudet alkavat heikentyä merkittävästi jo maantienopeuksissa.

Jos renkaansa vaihtaa itse, hyvä keino tarkastaa urasyvyys on kaivaa esiin kahden euron kolikko ja työntää se rengasuraan.

”Kun hopeanvärinen uloin kehä uppoaa uraan, kulutuspintaa on yli neljä millimetriä ja renkaalla on turvallista ajaa. Kahden euron kolikko on halpa henkivakuutus”, Nuora sanoo.

Yhteyshenkilöt

Lisätiedot:

Jarmo Nuora
hallituksen puheenjohtaja
Autonrengasliitto
puh. 040 557 5690
www.autonrengasliitto.fi

Kuvat

Urasyvyysmittaus
Urasyvyysmittaus
Lataa
Rengaspainemittaus
Rengaspainemittaus
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS

020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi

Autonrengasliitto ryon yrittämistä ja yhteistyötä arvostava rengasalan toimialajärjestö, joka perustettiin vuonna 1944. Sen tehtävänä on rengasliikkeiden ja pinnoitusyritysten elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvonta. Liitolla on 70 jäsenyritystä, joilla on yhteensä noin 250 toimipaikkaa. Yhteisen vision mukaan renkaat hankitaan ja huolletaan Suomessa jatkossakin ensisijaisesti rengasalan erikoisliikkeissä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

En två euros slant är en billig livförsäkring11.4.2019 10:57:00 EESTTiedote

Påsktrafikens säkerhet ökar med riktigt däckval. För bilister som styr kosan norrut lönar det sig att byta till sommardäck först efter påskhelgen. För bilister som vill byta till sommardäck tidigare, är det skäl att omgående reservera tid för däckbyte, genom att bytessäsongen redan är i full gång. De viktigaste redskapen för dem som själva byter däck är en bastant domkraft och övrig rejäl utrustning samt en två euros slant, som obönhörligt avslöjar mönsterdjupet.

Vinterdäckstvång från och med 1.12. oberoende av föret – Vinterdäckstvånget blir beroende av föret först år 202027.11.2018 11:00:00 EETTiedote

Den obligatoriska användningen av vinterdäck träder i kraft lördagen den 1 december. Enligt gällande stadganden är vinterdäcken obligatoriska i december, januari och februari oberoende av föret. Enligt den nya vägtrafiklagen, som träder i kraft i juni 2020, blir vinterdäckstvånget beroende av föret. Därefter skall vinterdäck användas under perioden 1.11.–31.3. om vädret eller väglaget det förutsätter.

Talvirenkaita käytettävä 1.12. alkaen kelistä riippumatta – Talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi vasta vuonna 202027.11.2018 11:00:00 EETTiedote

Talvirenkaiden käyttöpakko astuu voimaan lauantaina 1. joulukuuta. Nykyisten määräysten mukaan talvirenkaita on käytettävä joulu-, tammi- ja helmikuussa kelistä riippumatta. Kesäkuussa 2020 voimaan tulevan tieliikennelain myötä talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi. Sen jälkeen talvirenkaita on käytettävä 1.11. ja 31.3. välisenä aikana, jos sää tai keli sitä edellyttää.

Talvirenkaat alle keliennusteen mukaan - Talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi 202018.10.2018 10:00:00 EESTTiedote

Talvirenkaat kannattaa vaihtaa alle keliennusteen, eikä kalenterin mukaan. Tämä on otettu huomioon myös uudessa tieliikennelaissa, jonka mukaan talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi vuonna 2020. Uudet rengasmääräykset kaipaavat tuekseen laajaa valistusta, valvontaa ja seurantaa, jotta rengasalan toimijoiden pelko liikenneturvallisuuden vaarantumisesta ei toteutuisi uudistuksen myötä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme