Kahvakuula, avokado, alkoholiton olut – muun muassa näitä tuotteita suomalaiset ostavat uudenvuodenlupauksia tehtyään

Tammikuun kuntoilubuumi näkyy S-ryhmän myyntiluvuissa joka vuosi, kertoo käyttötavarakaupan johtaja Päivi Hole. Erityisen paljon myydään kotitreeniin sopivia pienkuntoilun tuotteita, kuten jumppamattoja, käsipainoja, kahvakuulia ja kuminauhoja. Esimerkiksi vuoden 2021 tammikuussa Prismoista ostettiinkin yli 14 300 kilon edestä kahvakuulia. Myös hierontavasara on edelleen hitti.
Myyntidatan perusteella treenin tueksi hankitaan myös erilaisia ravintolisiä ja proteiinituotteita. Esimerkiksi painonhallintatuotteita myydään tammikuussa S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) vuodesta riippuen 10–30 % ja proteiinijauheita 15–35 % enemmän keskimääräiseen kuukauteen verrattuna.
Proteiinivalmisteiden lisäksi tammikuussa korostuu kevyemmin syöminen. Tammikuu on sitrushedelmien parasta sesonkia, ja niitä myydään jopa 2 miljoonaa kiloa enemmän kuin keskimääräisenä kuukautena. Myös avokadoille tammikuu on vuosittain suurin myyntikuukausi.
”Tammikuun myynneissä korostuvat myös juurekset. Muita juurikasveja kuin kestosuosikki perunaa myydään tammikuussa kiloissa mitattuna yli 15 % enemmän kuin muina kuukausina keskimäärin. Myös kevyemmissä sosekeitoissa nähdään pieni myyntipiikki tammikuussa, joka on sosekeittojen vuoden kovin myyntikuukausi”, kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa.
Alkoholittomien panimojuomien suosio on ollut kasvava trendi jo muutamien vuosien ajan, mikä näkyy myös valikoimien laajentumisena. Tammikuussa alkoholittomien juomien myynnissä nähdään erityinen piikki, kun monet suomalaiset viettävät tipatonta tammikuuta.
”Alkoholittomien oluiden myynti kasvoi viime tammikuussa litroissa mitattuna keskimäärin noin 15 % sekä sitä edeltäviin että seuraaviin kuukausiin verrattuna. Vastaavasti alkoholillisten oluiden myynti laskee tammikuussa noin 15 % vuoden keskiarvoon verrattuna”, Oksa paljastaa.
Urheiluvaatteiden myynneissä jopa kymmenien prosenttien kasvuja
Paluu kuntoilun pariin nostaa myös urheiluun liittyvän elektroniikan kysyntää. Prismasta haetaan esimerkiksi Polarin ja Garminin urheilukelloja, joiden avulla mitataan kuntotasoa sekä suoriutumista harjoituksista ja palautumista. Oman hyvinvoinnin tueksi ostetaan hieman yllättäenkin myös erilaisia terveydenhoitomittareita. Esimerkiksi verenpainemittareiden myynti kasvoi tammikuussa 2020 19 % vuoteen 2019 verrattuna ja oli samalla tasolla myös tammikuussa 2021.
Urheiluharrastusten aloittamista piristetään myös uusilla treenivaatteilla. Ulkoilu on korostunut korona-aikana kuntosalien ja ryhmäliikuntapaikkojen ollessa suljettuina, mutta Prisman myyntidatan perusteella suomalaiset kuntoilivat viime tammikuussa mitä ilmeisimmin myös kotona, sillä perinteinen alkuvuoden myyntipiikki urheiluvaatteissa toistui myös tammikuussa 2021. Esimerkiksi naisten treenipaitoja ja -toppeja myytiin viime tammikuussa noin 40–50 % enemmän ja treenitrikoita noin 30 % enemmän kuin joulukuussa tai helmikuussa.
”Urheiluvaatteiden menekin kasvu liittyy myös laajempaan athleisure-trendiin eli päivittäisen pukeutumisen muuttumiseen rennommaksi, mistä Antti Tapani -malliston suosio on hyvä esimerkki”, Päivi Hole huomauttaa.
Toisaalta myös säällä on vaikutusta siihen, mitä alkuvuodesta ostetaan. Tämä näkyy erityisesti ulkolajeissa: esimerkiksi toppavaatteiden ja suksien kysyntä riippuu pakkasista ja lumitilanteesta.
”Viime talvi oli luminen ja kylmä, ja myimme hiihtovarusteissa kahdessa viikossa lähes yhtä paljon tavaraa kuin koko edeltävän sesongin aikana, jolloin lumitilanne oli heikko suurimmassa osassa Suomea. Myös esimerkiksi naisten talviulkoiluhousuja myytiin 4–6-kertaisia määriä edeltävän vuoden tammikuuhun verrattuna.”
Infograafi: Terveellinen tammikuu 2022 - Infogram
Infograafin selite: Tammikuun myynti-indeksi avokadon ja inkiväärin osalta on verrattuna koko vuoden keskiarvoon. Luvut on laskettu kolmen vuoden ajalta ja näin muodostettu keskimääräinen arvio siitä, miten avokadon ja inkiväärin myynti kasvaa tammikuussa eri maakunnissa. Kahvakuulien osalta keskiarvojen laskemiseen on käytetty eri painoluokkien kahvakuulien myyntiä maakunnittain viimeisen 12 kuukauden ajalta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Antti Oksa, myyntijohtaja (päivittäistavarat), S-ryhmän marketkauppa, antti.oksa@sok.fi, puh. 010 76 80699
Päivi Hole, myyntijohtaja (käyttötavarat), S-ryhmän marketkauppa, paivi.hole@sok.fi, puh. 010 76 80711
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.
Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.
Suomesta löytyy jo kauppoja, joissa puhelin on syrjäyttänyt lompakon5.9.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Tietyissä S-ryhmän toimipaikoissa jo joka toinen bonustapahtuma kirjataan puhelimella muovikortin sijaan. Muutos on tapahtunut lyhyessä ajassa, sillä esimerkiksi Applen laitteille S-Etukortin on voinut lisätä vasta viime vuodesta alkaen.
SOK mukaan European Marketing Distribution -hankintaliittoumaan29.8.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
SOK on liittynyt päivittäistavaroiden kansainvälisen EMD-hankintaliittouman jäseneksi. Yhteistyön tavoitteena on luoda uudenlaisia toimintamalleja kansainvälisten merkkituotteiden hankintaan – asiakkaiden hyödyksi.
Kosmetiikan kemikaalikuorma huolettaa monia – 54 % suomalaisista valitsee yhä useammin luonnonkosmetiikan tuotteita28.8.2025 07:45:00 EEST | Tiedote
Statistan tilastojen mukaan luonnonmukaisen kosmetiikan markkinoiden ennustetaan kasvavan koko markkinaa nopeammin. Tämä näkyy yhä konkreettisemmin myös suomalaisten kosmetiikka- ja ihonhoitotuotteiden hankinnoissa, joissa luonnonkosmetiikka on jatkuvasti vahvistanut asemaansa. Peräti 54 prosenttia Sokoksen teettämän kyselytutkimuksen vastaajista toteaa kasvattaneensa luonnonkosmetiikan käyttöä viime vuosina. Tärkeimmät syyt valita luonnonmukaisempia tuotteita perinteisempien kosmetiikkatuotteiden sijaan ovat kemikaalien välttäminen ja tuotteiden turvallisuus.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme