SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Kahvakuula, avokado, alkoholiton olut – muun muassa näitä tuotteita suomalaiset ostavat uudenvuodenlupauksia tehtyään

Jaa

Lupasitko vuoden vaihtuessa aloittaa uuden terveellisemmän elämän? S-ryhmän myyntidata paljastaa, että et ole ainoa. Tammikuussa myyntipiikkejä nähdään esimerkiksi proteiinijauheissa, kuntoiluvälineissä ja alkoholittomissa panimojuomissa.

Tammikuun kuntoilubuumi näkyy S-ryhmän myyntiluvuissa joka vuosi, kertoo käyttötavarakaupan johtaja Päivi Hole. Erityisen paljon myydään kotitreeniin sopivia pienkuntoilun tuotteita, kuten jumppamattoja, käsipainoja, kahvakuulia ja kuminauhoja. Esimerkiksi vuoden 2021 tammikuussa Prismoista ostettiinkin yli 14 300 kilon edestä kahvakuulia. Myös hierontavasara on edelleen hitti.

Myyntidatan perusteella treenin tueksi hankitaan myös erilaisia ravintolisiä ja proteiinituotteita. Esimerkiksi painonhallintatuotteita myydään tammikuussa S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) vuodesta riippuen 10–30 % ja proteiinijauheita 15–35 % enemmän keskimääräiseen kuukauteen verrattuna.

Proteiinivalmisteiden lisäksi tammikuussa korostuu kevyemmin syöminen. Tammikuu on sitrushedelmien parasta sesonkia, ja niitä myydään jopa 2 miljoonaa kiloa enemmän kuin keskimääräisenä kuukautena. Myös avokadoille tammikuu on vuosittain suurin myyntikuukausi.

”Tammikuun myynneissä korostuvat myös juurekset. Muita juurikasveja kuin kestosuosikki perunaa myydään tammikuussa kiloissa mitattuna yli 15 % enemmän kuin muina kuukausina keskimäärin. Myös kevyemmissä sosekeitoissa nähdään pieni myyntipiikki tammikuussa, joka on sosekeittojen vuoden kovin myyntikuukausi”, kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa.

Alkoholittomien panimojuomien suosio on ollut kasvava trendi jo muutamien vuosien ajan, mikä näkyy myös valikoimien laajentumisena. Tammikuussa alkoholittomien juomien myynnissä nähdään erityinen piikki, kun monet suomalaiset viettävät tipatonta tammikuuta.

”Alkoholittomien oluiden myynti kasvoi viime tammikuussa litroissa mitattuna keskimäärin noin 15 % sekä sitä edeltäviin että seuraaviin kuukausiin verrattuna. Vastaavasti alkoholillisten oluiden myynti laskee tammikuussa noin 15 % vuoden keskiarvoon verrattuna”, Oksa paljastaa.

Urheiluvaatteiden myynneissä jopa kymmenien prosenttien kasvuja

Paluu kuntoilun pariin nostaa myös urheiluun liittyvän elektroniikan kysyntää. Prismasta haetaan esimerkiksi Polarin ja Garminin urheilukelloja, joiden avulla mitataan kuntotasoa sekä suoriutumista harjoituksista ja palautumista. Oman hyvinvoinnin tueksi ostetaan hieman yllättäenkin myös erilaisia terveydenhoitomittareita. Esimerkiksi verenpainemittareiden myynti kasvoi tammikuussa 2020 19 % vuoteen 2019 verrattuna ja oli samalla tasolla myös tammikuussa 2021.

Urheiluharrastusten aloittamista piristetään myös uusilla treenivaatteilla. Ulkoilu on korostunut korona-aikana kuntosalien ja ryhmäliikuntapaikkojen ollessa suljettuina, mutta Prisman myyntidatan perusteella suomalaiset kuntoilivat viime tammikuussa mitä ilmeisimmin myös kotona, sillä perinteinen alkuvuoden myyntipiikki urheiluvaatteissa toistui myös tammikuussa 2021. Esimerkiksi naisten treenipaitoja ja -toppeja myytiin viime tammikuussa noin 40–50 % enemmän ja treenitrikoita noin 30 % enemmän kuin joulukuussa tai helmikuussa.

”Urheiluvaatteiden menekin kasvu liittyy myös laajempaan athleisure-trendiin eli päivittäisen pukeutumisen muuttumiseen rennommaksi, mistä Antti Tapani -malliston suosio on hyvä esimerkki”, Päivi Hole huomauttaa.

Toisaalta myös säällä on vaikutusta siihen, mitä alkuvuodesta ostetaan. Tämä näkyy erityisesti ulkolajeissa: esimerkiksi toppavaatteiden ja suksien kysyntä riippuu pakkasista ja lumitilanteesta.

”Viime talvi oli luminen ja kylmä, ja myimme hiihtovarusteissa kahdessa viikossa lähes yhtä paljon tavaraa kuin koko edeltävän sesongin aikana, jolloin lumitilanne oli heikko suurimmassa osassa Suomea. Myös esimerkiksi naisten talviulkoiluhousuja myytiin 4–6-kertaisia määriä edeltävän vuoden tammikuuhun verrattuna.”

Infograafi: Terveellinen tammikuu 2022 - Infogram

Infograafin selite: Tammikuun myynti-indeksi avokadon ja inkiväärin osalta on verrattuna koko vuoden keskiarvoon. Luvut on laskettu kolmen vuoden ajalta ja näin muodostettu keskimääräinen arvio siitä, miten avokadon ja inkiväärin myynti kasvaa tammikuussa eri maakunnissa. Kahvakuulien osalta keskiarvojen laskemiseen on käytetty eri painoluokkien kahvakuulien myyntiä maakunnittain viimeisen 12 kuukauden ajalta.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Antti Oksa, myyntijohtaja (päivittäistavarat), S-ryhmän marketkauppa, antti.oksa@sok.fi, puh. 010 76 80699

Päivi Hole, myyntijohtaja (käyttötavarat), S-ryhmän marketkauppa, paivi.hole@sok.fi, puh. 010 76 80711

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi
​S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​
 
Tarjoamme arjen palveluita päivittäistavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta. ​
 
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​
 
#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä jatkaa vahvaa yhteistyötä kenialaisen kahvipaahtimon kanssa: Merkittävät tilausmäärät mahdollistivat osuuskunnalle suurinvestoinnin4.8.2022 09:08:13 EEST | Tiedote

Jo muutaman vuoden S-ryhmän ruokakaupoissa myynnissä olleet Herkku Africa -kahvit edustavat erilaista toimintamallia: Kahvin paahtaminen ja pakkaaminen paikan päällä Keniassa tuntuu maussa sekä tuottajille jäävässä arvossa. Herkku Africa -kahveja halutaan nyt tehdä suomalaisille tutuksi ja tarjota niitä tässä maailmanmarkkinatilanteessa mahdollisimman edulliseen hintaan.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme