Kahvista voi tulla pian pulaa

Näyttää siltä, että kahvin saatavuus ei yllä kulutuksen tasolle maailmalla ja tämä voi tietää sitä, että suomalaistenkin juoma kahvi kallistuu edelleen, Caffin kahviasiantuntija Petri Nieminen arvioi.

Maailman suurimman kahvintuottajan Brasilian kuivuus uhkaa nyt seuraavaa satoa ja samaan aikaan maailman kahvivarastot ovat jo huvenneet ennätyspieniksi.

-Nyt meillä paahtimoissa ollaan veitsen terällä. Hintatason ennakoiminen on vaikeaa. Paahtimoiden pitää miettiä, miten ne turvaavat raakakahvin saannin ja millä hinnalla, kahviasiantuntija Petri Nieminen sanoo.

-Kuluttajien kohdalla talven hintataso realisoituu, kun paahtimot ostavat uutta satoa varastoihinsa syksyn aikana. Jos Brasilian säät eivät parane, veikkaan että Suomessa kahvikupillinen kallistuu edelleen, Nieminen sanoo.

Kahvin kulutuksen odotetaan lisääntyvän kuluvana vuonna maailmassa yli kolme prosenttia. Jotta markkinat olisivat tasapainossa, kahvin tuotannon pitäisi myös kasvaa.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että maailman kahvisato saattaa huonon alkukauden takia yltää tänä vuonna enintään viimevuotiseen tasoon. Lisäksi uusi tuleva sato uhkaa jäädä Etelä-Amerikassa huonoksi. Näin tarjonta ei tule kattamaan kulutuksen kasvua ja kahvista tulee ensi vuonna pulaa.

Kahvipulan lisäksi paahtimoiden energiakustannukset vaikuttavat myös kahvin hintaan.

-Kustannusten nousu pakottaa paahtimot mahdollisesti nostamaan edelleen hintojaan. Erityisesti maakaasu ja sähkö vaikuttavat kustannuksiin, Nieminen muistuttaa.

Aasia kasvussa, Brasilia ja Kolumbia vaikeuksissa

Koko maailman mittakaavassa nyt meneillään olevalla viime vuoden lokakuussa alkaneella kaudella kesäkuuhun mennessä kahvia saatiin tuotettua jopa enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan.

Vaikka alkuvuosi oli nihkeä, kesän aikana eteläisen pallonpuoliskon sadot ovat olleet edellistä vuotta paremmat ja paikkaavat siten muuten heikkoa alkuvuotta. Tästä huolimatta hinnat ovat nyt karanneet käsistä.

Hyvän kuluvan alkukauden takana on Aasia ja Oseania, josta kahvin toimitukset ovat lisääntyneet kauden yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana 17,3 prosenttia viime kauteen verrattuna. Kun Afrikasta kahvia on saatu liki aiempaan tahtiin, kokonaisuus oli talven ja kevään jälkeen jopa plussalla.

Brasiliassa, maailman suurimmassa kahvintuottajamaassa on ollut epävarmuutta. Sadosta on saatiin kerättyä elokuussa yhtä paljon kuin aiemmin. Touko-kesäkuun vientimäärät olivat edellisvuotta suuremmat, vaikka lokakuusta alkanut kausi oli kevääseen asti laahannut pahasti viime kauden perässä.

Myös Kolumbiassa kesä on mennyt hyvin. Toimitukset ovat olleet vuoden 2021 kesää suuremmat, vaikka sielläkin alku vuonna vienti oli jäänyt selvästi jälkeen edellisestä kaudesta.

Nyt on oltu hyvästä kesästä huolimatta veitsen terällä. Kuivuuden aiheuttama takapakki Brasiliassa on keikauttamassa tilanteen taas huonoon suuntaan.

Takana jyrkkä nousu

Viime vuonna pörssikahvin hinta maailman raaka-ainemarkkinoilla liki tuplaantui. Tähän olivat syynä koronan aiheuttamat logistiset ongelmat maailman merikuljetuksissa ja viljelijöiden ongelmat muutamissa kahvimaissa, erityisesti Kolumbiassa.

Kuivuuden lisäksi logistiset ongelmat jatkuvat nyt edelleen, mikä pitää osaltaan markkinahintaa korkealla. Esimerkiksi Etelä-Amerikasta kahvia on toimitettu 8,5 prosenttia edellistä kautta vähemmän lokakuun 2021 ja kesäkuun 2022 välisenä aikana. Syynä on konttipula ja laivojen nihkeä kapasiteetti. Vajausta ovat täyttäneet Aasian kasvaneet vientiluvut.

Kulunut kesä lupasi jo hyvää, mutta tilanne kahvimarkkinoilla on herkkä. Aasian hyvät sadot ovat toistaiseksi paikanneet Etelä-Amerikan viennin takkuilua. Juuri ongelmat Brasilian ja Kolumbian vientimäärissä ovat olleet pääsyy korkeisiin hintoihin. Ja ikävä kyllä ongelmat Brasiliassa näyttävät jatkuvan.

Jos Brasiliassa ja Kolumbiassa uusi kasvukausi jää huonoksi, odotettavissa on huono sato ja maailmanlaajuinen pula kahvista. Tämä syöksisi hinnat taas nousuun. Tuoreimpien sääennusteiden mukaan Brasilian kuivuus jatkuu koko loppuvuoden ajan.

Petri NieminenKahvinpaahtaja, yrittäjä

Petri on tinkimätön paahtaja. Petri maistaa kaikki myynnissä olevat kahvit ja etsii koko ajan uusia kahveja maailmalta paahdettavaksi. Petri on myös kirjoittanut ensimmäisen kattavan suomenkielisen kirjan kahvista, nimeltään Kahvi - Suuri suomalainen intohimo (Tammi).

Puh:040 768 6073petri.nieminen@caffi.fi

Mia NieminenKahvin maistaja, yrittäjä

Mia on kahvin maistaja ja tarkka kahvin uuttaja. Hän on aina perillä uusista uuttovariaatioista. Mia on kouluttanut lukuisia baristoja ja tuomaroinut kansallisella tasolla barista- ja kahvikilpailuissa.

Puh:040 768 6072mia.nieminen@caffi.fi

Petri Nieminen

caffi
Askonkatu 13 F

040 545 4508http://www.caffi.fi

Caffi on vuonna 2006 perustettu suomalaisen kahvikulttuurin intohimoinen kehittäjä ja uranuurtaja.

Mia ja Petri Niemisen perheyritys paahtaa erikoiskahveja Lahdessa Askon alueella. Caffilla on kaksi myymälää Espoon Isossa Omenassa ja Vantaan Flamingossa.

Helsinki Coffee Festival on valinnut Caffin paahtaman kahvin kahdesti Suomen parhaaksi.