Kaikilla työntekijöillä oltava oikeus riittävään lomaan

Nykyinen lainsäädäntö asettaa suomalaiset palkansaajat epätasa-arvoiseen asemaan sen perusteella, kuinka kauan heidän nykyinen työsuhteensa on kestänyt. Alle vuoden kestäneet työsuhteet kerryttävät vuositasolla viikon vähemmän lomaa, mikä asettaa erityisesti nuoret työntekijät epätasa-arvoiseen asemaan muiden kanssa. Jo nyt määräaikaiset ja epätyypilliset työsuhteet kasautuvat nuorille työntekijöille, mikä entisestään lisää heidän kokemaansa epävarmuutta työmarkkinoilla.

Pyrkimys tämän vuosilomalain epäkohdan korjaamiseksi kaatui neuvotteluissa Elinkeinoelämän keskusliiton vanhakantaiseen ja asenteelliseen vastustukseen. Tasa-arvoiseen ja erilaiset elämäntilanteet huomioivaan uudistukseen pyrkimisen sijaan EK pitää kiinni mekaanisesta tavoitteestaan lisätä työaikaa. Ehdotus lomien lyhentämisestä on kohtuuton.

“Sen sijaan, että pitäisimme kiinni mekaanisen työajan pidentämisen tavoitteesta, suomalaisilla työmarkkinoilla pitäisi viimein nostaa myös lyhyemmässä työsuhteessa olleet samalle viivalle muiden työntekijöiden kanssa. Määräaikaisuuksien ja lyhyiden työsuhteiden kasautuminen nuorille lisää entisestään ongelmia nuorten ikäluokkien jaksamisessa.” Demariopiskelijoiden varapuheenjohtaja Antti simi linjaa.

“Jos todella haluamme pitää kiinni hyvinvointivaltiosta myös tulevaisuudessa, meidän on huolehdittava työntekijöiden jaksamisesta ja riittävästä mahdollisuudesta palautua” Simi jatkaa.

Lisätietoa:

Antti Simi

antti.simi@sonk.fi

Ei ruusuja, vaan tasa-arvoa Suomen uusi hallitus8.3.2019 14:30:10 EETTiedote

Naistenpäivä on historiallinen jäänne siltä ajalta, kun tasa-arvon tavoitteluksi riitti kerran vuodessa asian pahoitteleminen äideille, tyttärille ja vaimoille. Sekä sen kuuluisan ruusun antaminen. Yhden päivän voimalla naiset joutuvat kestämään Euroopan pahinta lähisuhdeväkivaltaa, miehiä huonompaa palkkausta ja epävakaata työmarkkina-asemaa. Suurin osa korkeakouluopiskelijoista on naisia, mutta korkeampi koulutusaste ei siltikään näyttäydy korkeampana palkkauksena tai johtotehtävien jakautumisessa. Rahan sanotaan olevan yhteiskunnassamme arvostuksen todellinen mittari, ja nykyinen hallitus on todellakin näyttänyt mitkä sen arvot ovat. Tällä hallituskaudella tasa-arvo on ottanut merkittäviä askeleita taaksepäin. Erityisen miesvaltaisia ovat hallituspuolueiden keskustan ja sinisten eduskuntaryhmät, ja tämä on näkynyt karulla tavalla hallituksen politiikassa. Tasa-arvon vastaiset teot ovat surullista luettavaa suomalaiselle yhteiskunnalle. Ensin hallitukselta unohtui tasa-arvosuunnitelm

Toisen asteen opinto-ohjaus tarvitsee lisäresursseja6.3.2019 14:19:47 EETTiedote

Jokin aikaa sitten Helsingin Sanomissa julkaistiin artikkeli nimeltä Liikaa vaihtoehtoja, joka keskittyi multipotentiaaleihin. Multipotentiaalit ovat artikkelin mukaan henkilöitä, joilla ei ole kutsumusta tietylle alalle vaan useita kiinnostuksen kohteita. Artikkelissa puhuttiin myös siitä, kuinka toisella asteella pitäisi valita oma urapolku ja entäpä jos ei ole selvää suuntaa mihin jatkaa. Multipotentiaali tai ei, mutta toisella asteella pitäisi osata vastata vastata siihen lopullisen tuntuiseen ja vähän pelottavaankin kysymykseen “mikä musta tulee isona”. Olen itse valmistunut ylioppilaaksi 2015 ja oman kokemukseni perusteella lukio-opetuksessa opinto-ohjaus painottui nimenomaan lukiokurssien valintaan eikä niinkään jatko-opintojen suunnitteluun. Itse päädyin opiskelemaan vasta välivuoden jälkeen ja nyt vietän uutta välivuotta pohtien mitä oikeastaan haluaisin tehdä. Moni muu on kokenut saman. Koulutus kannattaa -selvityksen (2015) mukaan noin 30 prosenttia ylioppilastutkinnon suori

Toisen asteen maksuttomuus on myös korkeakoulutuksen saavutettavuuden edellytys26.2.2019 10:47:39 EETTiedote

Suomessa toisen asteen koulutus on pitkään ollut tosiasiallinen peruskoulutusaste. Nykyään pelkällä peruskoululla on lähes mahdoton saada työtä ja näiden paikkojen määrä vähenee entisestään. Korkeakoulutututkinnon suorittaneiden määrä Suomessa laskee tasaiseen tahtiin ja korkeakoulutettujen osuus väestöstä on jo alle OECD-maiden keskiarvon. Näiden tilastojen valossa toisen asteen koulutuksen kustannukset opiskelijoille ovat suorastaan hälyttävät. Esimerkiksi lukion käymisen kustannukset saattavat nousta 2600 euroon. Suomen lukiolaisten liiton selvityksen mukaan 60 prosentille perheistä kustannukset aiheuttavat taloudellisia haasteita. Toisen asteen hintalappu paitsi aiheuttaa päänvaivaa, rajaa myös myöhempiä koulutusmahdollisuuksia: lähes kymmenesosalla opiskelijoista taloudellinen tilanne vaikuttaa opiskelupaikan valintaan toisella asteella. Suomen koulutuspolku on raivauksen tarpeessa. Hyvin koulutettu väestö on pienelle maalle menestymisen elinehto, eikä meillä ole varaa rajata opis

SONK-taustainen Yannick Lahti on valittu SDP:n eurovaaliehdokkaaksi19.1.2019 17:07:45 EETTiedote

Yannick Lahti valittiin viime torstaina SDP:n eurovaaliehdokkaaksi. Tällä hetkellä hän tekee Bolognassa väitöskirjaansa eurooppalaisesta populistisesta poliittisesta retoriikasta. Hän on valmistunut maisteriksi Jyväskylän yliopistosta pääaineenaan puheviestintä. Yannick on toiminut viime vuosina osaston puheenjohtajana sekä ollut vaikuttamassa muun muassa YESin kongressissa. "Minulle eurooppalaisuus ja kansainvälisyys ovat aina olleet tärkeitä asioita. Sosialidemokraattisten ja eurooppalaisten arvojen nostaminen vuonna 2019 on äärimmäisen tärkeää kun Euroopan unioni etsii suuntaansa. Lähdin eurovaaleihin koska haluan rakentaa huomisen Eurooppaa. Haluan esittää sosialidemokraattisten arvojen mukaisia vaihtoehtoja helpoille populistisille heitoille. Eurooppalaisuus on itselleni arvo jo sinänsä, voin olla paitsi flaamilainen, myös keskisuomalainen. Tämä on sitä, mistä eurooppalaisuus parhaimmillaan on", Lahti kertoo. Yannickia kiehtoi demariopiskelijoissa erityisesti kansainvälisyys ja eu

SONKin liittohallitus vuodelle 2019 on järjestäytynyt15.1.2019 16:39:52 EETTiedote