Kaikilla työntekijöillä oltava oikeus riittävään lomaan

Nykyinen lainsäädäntö asettaa suomalaiset palkansaajat epätasa-arvoiseen asemaan sen perusteella, kuinka kauan heidän nykyinen työsuhteensa on kestänyt. Alle vuoden kestäneet työsuhteet kerryttävät vuositasolla viikon vähemmän lomaa, mikä asettaa erityisesti nuoret työntekijät epätasa-arvoiseen asemaan muiden kanssa. Jo nyt määräaikaiset ja epätyypilliset työsuhteet kasautuvat nuorille työntekijöille, mikä entisestään lisää heidän kokemaansa epävarmuutta työmarkkinoilla.

Pyrkimys tämän vuosilomalain epäkohdan korjaamiseksi kaatui neuvotteluissa Elinkeinoelämän keskusliiton vanhakantaiseen ja asenteelliseen vastustukseen. Tasa-arvoiseen ja erilaiset elämäntilanteet huomioivaan uudistukseen pyrkimisen sijaan EK pitää kiinni mekaanisesta tavoitteestaan lisätä työaikaa. Ehdotus lomien lyhentämisestä on kohtuuton.

“Sen sijaan, että pitäisimme kiinni mekaanisen työajan pidentämisen tavoitteesta, suomalaisilla työmarkkinoilla pitäisi viimein nostaa myös lyhyemmässä työsuhteessa olleet samalle viivalle muiden työntekijöiden kanssa. Määräaikaisuuksien ja lyhyiden työsuhteiden kasautuminen nuorille lisää entisestään ongelmia nuorten ikäluokkien jaksamisessa.” Demariopiskelijoiden varapuheenjohtaja Antti simi linjaa.

“Jos todella haluamme pitää kiinni hyvinvointivaltiosta myös tulevaisuudessa, meidän on huolehdittava työntekijöiden jaksamisesta ja riittävästä mahdollisuudesta palautua” Simi jatkaa.

Lisätietoa:

Antti Simi

antti.simi@sonk.fi

SONK tukee Matias Mäkystä SDP:n varapuheenjohtajaksi5.8.2020 10:10:56 EESTTiedote

Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry:n liittohallitus on kokouksessaan 4.8.2020 käynyt keskustelun SDP:n puoluekokoukseen ehdolle asettuneista varapuheenjohtajaehdokkaista. SONK on lähettänyt kaikille tähän mennessä julkisuuteen tulleille ehdokkaille kysymyspatteriston, johon jokainen ehdokas on voinut vastata. Näitä vastauksia liittohallitus päätöksessään hyödynsi. Kiitämme kaikkia ehdokkaita kattavista vastauksista ja kiinnostuksesta opiskelijaliikettä kohtaan.

Demariopiskelijat haluavat SDP:n puoluekokouksen tekevän kestäviä päätöksiä huomioiden tulevat sukupolvet.15.6.2020 10:51:05 EESTTiedote

SDP:n 46. puoluekokous järjestetään 22.-24.8. Tampereella. Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry näkee SDP:n tulevaisuudessa entistä vahvempana toimijana poliittisella kentällä ja varteenotettavana äänestysvaihtoehtona nuorille ja opiskelijoille. SDP on kaikenikäisten kansanliike. SDP:n politiikka perustuu niin sosialidemokraattisiin arvoihin kuin myös tutkittuun tietoon eikä poliittisia päätöksiä tehdä vain hetken mielijohteesta vaan harkiten ja kokonaisuutta punniten.

Hakijat pidettävä ajantasalla opiskelijavalinnan muutoksista16.4.2020 12:06:15 EESTTiedote

Korkeakoulut tiedottivat viime viikolla opiskelijavalinnan muuttumisesta, sillä vallitseva koronatilanne estää perinteisten valintakokeiden järjestämisen. Päätös oli terveydellisestä näkökulmasta järkevä ja odotettu mutta tuli varsin myöhään etenkin huhtikuussa järjestettävien valintakokeiden osalta. Tieto toukokuun valintakokeiden uudelleenjärjestelyistä ei ole vielä aivan niin akuutti. Monille hakijoille korkeakouluun hakeminen on jo valmiiksi kuormittava prosessi ja opiskelijavalinta on ollut viime vuosina jatkuvien muutosten kohteina. Kevät opiskelijavalintoineen on jo valmiiksi raskas ilman epätietoisuutta opiskelijavalinnan kriteereistä. Esimerkiksi monen hakijan kalenteriin on merkitty ensi viikon torstaiksi 23.4. VAKAVA-koe eikä kokeen peruuntumisen lisäksi ole vielä muuta tietoa, miten kasvatusalan valintayhteistyö poikkeusoloissa toteutuu. Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry toivoo korkeakoulujen tiedottavan opiskelijavalinnan muutoksista poikkeusoloissa niin yleisellä

Opiskelijat osaksi sosiaaliturvan uudistusta ja sen valmistelua6.2.2020 18:21:10 EETTiedote

Sanna Marinin hallituksen tarkoituksena on aloittaa kauan odotettu sosiaaliturvan uudistus. Uudistuksen tavoitteena on päivittää sosiaaliturva paremmin vastaamaan nykyajan tarpeisiin ja haasteisiin. Lisäksi uudistuksen tarkoituksena on myös hajanaisen ja monimutkaisen järjestelmän yksinkertaistaminen ja yhdentäminen. Hallituksen asettamat tavoitteet kuten selkeämpi ja toimivampi järjestelmä sekä riittävän toimeentulon takaaminen kaikille ovat hyviä ja kannatettavia. Sosiaaliturvan uudistuksessa tulee myös tuoda opiskelijat vihdoin samalle tasolle perusturvan saajien kanssa. Myös opiskelijoiden tuet tulee ottaa osaksi sosiaaliturvan uudistusta ja tulevaa yhtenäisempää järjestelmää. Helsingin sanomat uutisoivat 6.2. hallituksen päässeen sopuun uudistusta valmistelevan komitean kokoonpanosta ja tehtävänannosta. Tehtävänannosta HS:n tiedot eivät vielä paljoa kerro, mutta sen tulisi myös sisältää opiskelijoiden ottaminen tasavertaiseksi osaksi uutta järjestelmää. HS:n mukaan komiteassa olis