Kainuun ELY-keskus on antanut päätöksen koskien Terrafamen ilmoitusta poikkeuksellisesta tilanteesta (Kainuu, Pohjois-Savo)

Ympäristönsuojelulaki sallii ympäristöluvasta poikkeamisen poikkeuksellisessa tilanteessa.

Terrafamen teollisuusalue. Kuva: Terrafame Oy.

Terrafame on 3.11.2020 ilmoittanut Kainuun ELY-keskukselle ottavansa käyttöön poikkeuksellisen tilanteen vuoksi kipsisakka-altaan 3, vaikka altaalla ei ole ympäristölupaa. Tarkoituksena on estää vanhojen kipsisakka-altaiden 1 ja 2 ylitulviminen altaiden ollessa hyvin täynnä. Toimenpiteellä parannetaan myös kaivosalueen patoturvallisuutta etenkin kipsisakka-altailla 1 ja 2.

ELY-keskus on käsitellyt Terrafamen ympäristönsuojelulain 123 §:n mukaisen ilmoituksen poikkeuksellisesta tilanteesta ja antanut asiasta päätöksen. Kainuun ELY-keskus toteaa, että kyseessä on ympäristönsuojelulain tarkoittama poikkeuksellinen tilanne, joka on syntynyt yhden liuoskierron varoaltaan kunnostus- ja korjaustöiden ja yhtäaikaisesti runsaiden sateiden sekä ympäristölupapäätöksen viivästymisen vuoksi.

Ympäristönsuojelulaissa on erikseen säädetty poikkeuksellisessa tilanteessa toimimisesta. Poikkeuksellisessa tilanteessa, jossa toiminnanharjoittajalla ei ole ympäristöluvan mukaista keinoa estää välitöntä ja ilmeistä ympäristön pilaantumista on toiminnanharjoittajan viipymättä ilmoitettava siitä ELY-keskukselle. Lisäksi toiminnanharjoittajan on toimitettava viranomaiselle suunnitelma, jonka mukaisesti se rajoittaa poikkeuksellisessa tilanteessa syntyviä päästöjä ja jätteitä sekä estää niistä aiheutuvaa ympäristönpilaantumista.

Kipsisakka-altaan 3 käyttöönotto mahdollistaa bioliuoskierrossa olevan liuosmäärän hallitsemisen ajamalla liuosta pois liuoskierrosta metallitehtaan ja keskusvedenpuhdistamon neutralointiprosessien kautta. Neutralointiprosesseissa syntyy sakkaa eli jätettä. Nämä toiminnot ovat osa Terrafamen normaalia metallientalteenoton toimintaa.

Vanhoille kipsisakka-altaille ei kuitenkaan enää mahdu isoja jätemääriä, joten Terrafame on ottanut käyttöön kipsisakka-altaan 3, vaikka sille ei ole vielä myönnetty ympäristölupaa. Kipsisakka-altaan 3 käyttöönotolla Terrafame pystyy hallitsemaan bioliuoskierrossa olevan liuoksen määrää, estämään vanhojen kipsisakka-altaiden 1 ja 2 ylitulvimisen sekä sijoittamaan metallitehtaan ja keskusvedenpuhdistamon neutralointiprosesseissa syntyvän sakan ympäristö- ja patoturvallisella tavalla.

Metallitehtaan neutralointiprosessit ovat ympäristöluvan mukainen keino säädellä bioliuotuskasojen altailla ja varoaltailla olevan liuoksen määrää. Metallitehtaan neutralointiprosesseissa syntyvien sakkojen sijoittamisesta kipsisakka-altaalle 3, jonka rakenteet vastaavat vaarallisen jätteen kaatopaikalta edellytettyjä rakenteita, ei arvioida syntyvän ympäristön pilaantumisen vaaraa eikä haittaa tai vaaraa ympäristölle tai terveydelle.

Kainuun ELY-keskus:

Ympäristölupien valvojana
ympäristöasiantuntija Riina Päätalo, p. 0295 502 3668

Patoturvallisuusviranomaisena
johtava vesitalousasiantuntija Heli Nurmi, p. 0295 023 846

Terrafamen teollisuusalue. Kuva: Terrafame Oy.

BioEnergo Oy:n Poriin suunnitteleman biokonversiolaitoksen rakentamisen ympäristövaikutukset arvioitu - hanke on toteuttamiskelpoinen (Varsinais-Suomi, Satakunta)2.12.2020 10:07:04 EETTiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus on yhteysviranomaisena antanut perustellun päätelmän BioEnergo Oy:n Poriin suunnittelemaa biokonversiolaitoksen rakentamista koskevasta ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta eli YVA-selostuksesta. YVA-menettelyssä tarkasteltiin seuraavia vaihtoehtoja: Vaihtoehto 0 (VE0): Hanketta ei toteuteta. Vaihtoehto 1 (VE1): Poriin rakennetaan biokonversiolaitos, jossa jalostetaan sahanpurusta ja puuhakkeesta toisen sukupolven bioetanolia ja nesteytettyä biokaasua. Prosessissa syntyvä ligniini kuivataan ja poltetaan Porin Prosessivoima Oy:n biovoimalaitoksessa tai toimitetaan poltettavaksi muille kiinteää biopolttoainetta käyttäville voima- ja lämpölaitoksille. Vaihtoehto 2 (VE2): Vaihtoehtoon 1 verrattuna prosessissa syntyvä ligniini kuivataan ja granuloidaan myytäviksi tuotteiksi ja poltettavaksi. Suunniteltu laitos pystyy käsittelemään 200 000 kuiva-ainetonnia raaka-ainetta vuodessa. Laitoksella käytettävä raaka-aine, sahanpuru ja puuhake, hankitaan pääosin noi

Uudistettu Satakunnan kulttuuriympäristöohjelma on julkaistu! (Varsinais-Suomi, Satakunta)27.11.2020 12:00:00 EETTiedote

Satakunnan kulttuuriympäristöohjelma päivitettiin ja uudistettiin verkkosivuiksi - ensimmäisten joukossa Suomessa. Kauttaaltaan päivitetty kulttuuriympäristöohjelma jatkaa jo vuonna 1995 aloitettua työtä kulttuuriympäristötietouden lisäämisessä ja satakuntalaisen kulttuuriympäristön hoidon sekä kehittämisen parissa. Ohjelma tarttuu ajankohtaisin aiheisiin ja katsastaa kulttuuriympäristön nykytilaan.