Kainuun ELY-keskus on antanut päätöksen koskien Terrafamen ilmoitusta poikkeuksellisesta tilanteesta (Kainuu, Pohjois-Savo)

Ympäristönsuojelulaki sallii ympäristöluvasta poikkeamisen poikkeuksellisessa tilanteessa.

Terrafamen teollisuusalue. Kuva: Terrafame Oy.

Terrafame on 3.11.2020 ilmoittanut Kainuun ELY-keskukselle ottavansa käyttöön poikkeuksellisen tilanteen vuoksi kipsisakka-altaan 3, vaikka altaalla ei ole ympäristölupaa. Tarkoituksena on estää vanhojen kipsisakka-altaiden 1 ja 2 ylitulviminen altaiden ollessa hyvin täynnä. Toimenpiteellä parannetaan myös kaivosalueen patoturvallisuutta etenkin kipsisakka-altailla 1 ja 2.

ELY-keskus on käsitellyt Terrafamen ympäristönsuojelulain 123 §:n mukaisen ilmoituksen poikkeuksellisesta tilanteesta ja antanut asiasta päätöksen. Kainuun ELY-keskus toteaa, että kyseessä on ympäristönsuojelulain tarkoittama poikkeuksellinen tilanne, joka on syntynyt yhden liuoskierron varoaltaan kunnostus- ja korjaustöiden ja yhtäaikaisesti runsaiden sateiden sekä ympäristölupapäätöksen viivästymisen vuoksi.

Ympäristönsuojelulaissa on erikseen säädetty poikkeuksellisessa tilanteessa toimimisesta. Poikkeuksellisessa tilanteessa, jossa toiminnanharjoittajalla ei ole ympäristöluvan mukaista keinoa estää välitöntä ja ilmeistä ympäristön pilaantumista on toiminnanharjoittajan viipymättä ilmoitettava siitä ELY-keskukselle. Lisäksi toiminnanharjoittajan on toimitettava viranomaiselle suunnitelma, jonka mukaisesti se rajoittaa poikkeuksellisessa tilanteessa syntyviä päästöjä ja jätteitä sekä estää niistä aiheutuvaa ympäristönpilaantumista.

Kipsisakka-altaan 3 käyttöönotto mahdollistaa bioliuoskierrossa olevan liuosmäärän hallitsemisen ajamalla liuosta pois liuoskierrosta metallitehtaan ja keskusvedenpuhdistamon neutralointiprosessien kautta. Neutralointiprosesseissa syntyy sakkaa eli jätettä. Nämä toiminnot ovat osa Terrafamen normaalia metallientalteenoton toimintaa.

Vanhoille kipsisakka-altaille ei kuitenkaan enää mahdu isoja jätemääriä, joten Terrafame on ottanut käyttöön kipsisakka-altaan 3, vaikka sille ei ole vielä myönnetty ympäristölupaa. Kipsisakka-altaan 3 käyttöönotolla Terrafame pystyy hallitsemaan bioliuoskierrossa olevan liuoksen määrää, estämään vanhojen kipsisakka-altaiden 1 ja 2 ylitulvimisen sekä sijoittamaan metallitehtaan ja keskusvedenpuhdistamon neutralointiprosesseissa syntyvän sakan ympäristö- ja patoturvallisella tavalla.

Metallitehtaan neutralointiprosessit ovat ympäristöluvan mukainen keino säädellä bioliuotuskasojen altailla ja varoaltailla olevan liuoksen määrää. Metallitehtaan neutralointiprosesseissa syntyvien sakkojen sijoittamisesta kipsisakka-altaalle 3, jonka rakenteet vastaavat vaarallisen jätteen kaatopaikalta edellytettyjä rakenteita, ei arvioida syntyvän ympäristön pilaantumisen vaaraa eikä haittaa tai vaaraa ympäristölle tai terveydelle.

Kainuun ELY-keskus:

Ympäristölupien valvojana
ympäristöasiantuntija Riina Päätalo, p. 0295 502 3668

Patoturvallisuusviranomaisena
johtava vesitalousasiantuntija Heli Nurmi, p. 0295 023 846

Terrafamen teollisuusalue. Kuva: Terrafame Oy.

Kriterier fordras för att hållbart bärga vitmossa13.1.2021 09:23:16 EETTiedote

Nya metoder har utvecklats för maskinell bärgning av vitmossa och samtidigt som verksamheten effektiveras har bärgningsarealen ökat år för år. Samtidigt har diskussionen om hållbarheten i bärgningen ökat med tanke på naturens mångfald och klimatkonsekvenserna. Att bärga vitmossa är inte reglerat på samma sätt som till exempel torvproduktionen. Ett utvecklingsprojekt för att styra bärningen av vitmossa och utveckla förfaringsmetoder har därför inletts i NTM-centralen i Södra Österbotten.

Rahkasammalen kestävä korjuu tarvitsee kriteerit13.1.2021 09:23:15 EETTiedote

Rahkasammalen koneelliseen korjuuseen on kehitelty uusia menetelmiä, ja toiminnan tehostuessa korjuualat ovat vuosi vuodelta kasvaneet. Samaan aikaan keskustelu korjuun kestävyydestä luonnon monimuotoisuuden ja ilmastovaikutusten näkökulmasta on lisääntynyt. Rahkasammalen korjuu ei ole samaan tapaan säädeltyä kuin esimerkiksi turvetuotanto. Tämän vuoksi rahkasammalen korjuun ohjaamiseksi ja menettelytapojen kehittämiseksi on Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksessa käynnistetty kehittämishanke.

Hakukierros haitallisten vieraslajien torjumiseksi on päättynyt17.12.2020 12:09:35 EETTiedote

Maa- ja metsätalousministeriö haluaa tehostaa haitallisten vieraslajien torjuntaa valtakunnallisesti. Ensimmäinen avustushaku vieraslajien saamiseksi kuriin on päättynyt marraskuun lopussa. Tavoitteena on vahvistaa kuntien, kansalaisjärjestöjen ja yritysten yhteistyötä haitallisten vieraslajien torjunnassa sekä edistää toimenpiteitä, joilla hävitetään lajien esiintymiä ja estetään niiden leviämistä.