Kakolan lämpöpumppulaitoksen käynnistäminen aiheutti sähkölaitevian lämpöpumppulaitoksella

Kakolan lämpöpumppulaitoksella tehtiin etäkäynnistys torstaina 8.9.2022 illalla. Käynnistyksen yhteydessä tapahtui sähkölaitevika, joka aiheutti savunmuodostusta Kakolan lämpöpumppulaitokselle sekä mittalaitteen vaurioitumisen Amiraalistonkadulla Turku Energia Sähköverkkojen muuntajabunkkerissa.

Sähkölaitevika aiheutui normaalin käynnistyksen yhteydessä. Sähkölaitteistot ovat Kakolan lämpöpumppulaitoksessa tapahtuneen johdosta toistaiseksi irti verkosta.
Tapahtunut ei aiheuttanut henkilövahinkoja ja sillä ei ole vaikutusta lämmön tai sähkönjakeluun. Selvitystä jatketaan yhteistyössä Pelastuslaitoksen kanssa.

Kakolan lämpöpumppulaitos on Turku Energian osakkuusyhtiön Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n omistama laitos.

Lasse Sihvo, käyttöinsinööri, Turku Energia
lasse.sihvo@turkuenergia.fi

Turku Energia -konserni kuuluu Suomen suurimpien energiayhtiöiden joukkoon. Liikevaihtomme vuonna 2021 oli 333,2 miljoonaa euroa. Turku Energiassa työskentelee noin 330 ammattilaista. Turku Energia on Varsinais-Suomen johtava sähkön ja lämmön myyjä ja siirtäjä. Toimintaamme kuuluu myös energiaverkostojen ja energiatuotantolaitosten kehittäminen, rakentaminen ja ylläpitäminen sekä sähköisen liikenteen kehittäminen Turun seudulla. Toimitamme ympäristöä, elämänlaatua ja kilpailukykyä parantavia energiapalveluita 130 000 taloudelle ja yritykselle. Asiakaslupauksemme on "Olemme lähellä, näemme kauas". Olemme mukana rakentamassa hiilineutraalia Turkua. www.turkuenergia.fi

Turku Energian ja Turun kaupungin metsityshanke saa jatkoa tänä kesänä – nuoret istuttavat 8000 tainta Moisioon9.6.2022 14:32:18 EEST | Tiedote

Turku Energian ja Turun kaupungin viime kesänä toteuttama metsityshanke saa jatkoa tänä kesänä, kun yhteensä 8000 tainta istutetaan Moisioon Suihkarintien varrelle. Turku Energia rekrytoi metsityshankkeeseen kolme turunseutulaista nuorta istuttamaan taimet kahden viikon mittaisen Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoittelujakson aikana. Nuoret pääsevät tekemään myös viime kesänä istutetulle alueelle metsänhoidollisia toimenpiteitä ja täydennysistutuksia.

Turku Energia ja Turun Ylioppilaskyläsäätiö tekevät Ylioppilaskylästä energiapositiivista aluetta4.5.2022 13:33:06 EEST | Tiedote

Turku Energia on toteuttamassa Turun Ylioppilaskyläsäätiön (TYS) Tyyssija-rakennukseen innovatiivista energiaratkaisua. Uudenlainen energiaratkaisu huolehtii kiinteistön lämmityksestä ja jäähdytyksestä hyödyntäen kaukojäähdytyksen paluulämpöä lämpöpumpun lämmönlähteenä. Rakennuksesta tulee energiapostiviinen eli se tuottaa enemmän energiaa kuin kuluttaa. Toteutus on osa Euroopan unionin Horisontti 2020 -ohjelman rahoittamaa RESPONSE-hanketta.