Kaksi kolmesta eläkeläisestä uskoo, että työelämässä jatkettaisiin pidempään, jos kokemusta arvostettaisiin enemmän

4 800 eläkeläistä vastasi Elon asiakaskyselyyn. Kaksi kolmesta katsoo, että työelämässä jatkettaisiin pidempään, jos kokemus olisi suuremmassa arvossa. ”Meillä on paljon kirittävää siinä, että kokemusta arvostettaisiin riittävästi työelämässä”, sanoo Elon yhteiskuntasuhdejohtaja Katja Veirto

Elon yhteiskuntasuhdejohtaja Katja Veirto

Työelämässä jatkettaisiin pidempään, jos kokemusta arvostettaisiin enemmän. 64 % eläkeläisistä ajattelee näin. Tieto käy ilmi työeläkeyhtiö Elon marras-joulukuussa teettämästä kyselystä, johon vastasi 4 800 vanhuuseläkkeen saajaa.

Elon yhteiskuntasuhdejohtaja Katja Veirto sanoo hätkähtäneensä tulosta. Samalla kun maassa on osaajapula ja eläkejärjestelmän kestävyyttä tulisi vahvistaa pidemmillä työurilla, kokee vanhempi väestönosa, ettei heidän osaamiselleen anneta arvoa.

– Osaajapula jarruttaa tällä hetkellä kipeästi yritysten kasvua. Näemme tämän konkreettisesti asiakkaidemme tilanteista. Meillä ei yksinkertaisesti ole varaa jättää ihmisten työpanosta käyttämättä. Juuri nyt olisi tärkeää saada myös kokeneet työntekijät kokemaan, että heidän osaamistaan tarvitaan. Heitä tarvitaan mukaan työelämään, sanoo Veirto.

Eläketurvakeskuksen tuoreen Eläkkeellä ja työssä -selvityksen mukaan eläkeikäisten työssäkäynti on lisääntynyt selvästi kuluvina vuosikymmeninä. Yli 65-vuotiaiden työllisyysaste on noin 1,5-kertaistunut kymmenessä vuodessa. Myös 70–74-vuotiaiden työllisyysaste on noussut. Tämä muutos on tapahtunut erityisesti 2010-luvulla.

– Meillä on paljon kirittävää siinä, että kokemusta arvostettaisiin riittävästi työelämässä. Tämä on koko yhteiskunnan kannalta olennaista. Vaikka eläkeikä nouseekin, on olennaista pohtia, kuinka myös eläkkeellä olevat voivat halutessaan työskennellä ja mikä saisi heidät jatkamaan yli vanhuuseläkeiän, pohtii Veirto.

Työmarkkinoilla koetaan ikäsyrjintää

Vuoden 2021 alussa Haaga-Helian, Silver Seniorin, Elon ja LähiTapiolan teettämä Työstä elinvoimaa -tutkimus tukee Elon tuoreen kyselytutkimuksen viestiä. Työstä elinvoimaa -tutkimuksessa selvitettiin 55–74-vuotiaiden näkemyksiä yli 55-vuotiaiden suomalaisten asemaan työmarkkinoilla. 41 prosenttia kyselyyn vastanneista katsoi, että ikäsyrjintää esiintyy työmarkkinoilla. Yli 55-vuotiaiden työntekijöiden arvostukselle vastaajat antoivat arvosanan kohtalainen.

– Ikääntymiseen liittyvillä asenteilla on merkitystä työurille. Myös kunkin oma usko osaamiseensa ja halu uuden oppimiseen on tärkeää. Samalla työpaikoilla on tunnistettava ikäennakkoluulot ja tehtävä työstä kaikenikäisille houkuttelevaa. Tutkimuksista tiedetään, että ikäjohtamisella on positiivisia vaikutuksia ikääntyvien sitoutumiselle työpaikkaan, toteaa Veirto ja jatkaa:

–Työstä elinvoimaa -selvityksessä työnantajat kertoivat arvostavan kokeneissa työntekijöissä erityisesti laaja-alaisuutta, joustavuutta, ammattitaitoa ja kerrytettyjä verkostoja. Kaikenikäiset huomioivalla johtamisella nämä ominaisuudet saadaan monipuolisesti käyttöön, hyödyntämään sekä työnantajaa että työntekijää itseään.

Elon asiakaskyselyn vastaukset kerättiin 25.11.–17.12. sähköpostikyselyllä. Kyselyyn vastasi 4 832 Elon eläkeasiakasta, jotka olivat jääneet vanhuuseläkkeelle vuosien 2016–2021 aikana.

Elon yhteiskuntasuhdejohtaja Katja Veirto

Suomalaisista yrityksistä joka kolmas ja yrittäjistä noin 40 prosenttia on valinnut Elon työeläkekumppanikseen. Vastaamme noin puolen miljoonan työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä, huolehdimme noin 244 000 eläkkeensaajasta ja noin 29 miljardin euron sijoitusomaisuudesta.

Elo syntyi 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Kevytyrittäjistä yli puolet toivoo yrittäjän eläkevakuutukseen uutta vaihtoehtoa5.7.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Yli puolet (59 %) kevytyrittäjistä katsoo, että yrittäjän eläkevakuutuksen tulisi perustua toteutuneisiin ansioihin ja YEL-maksu tulisi pidättää suoraan palkanmaksun yhteydessä. Suurinta kannatus on yli 58-vuotiaiden keskuudessa, joista 64 prosenttia kannattaa ajatusta. Nykyisellään YEL-vakuutus perustuu työtuloon, joka tarkoittaa yrittäjätoiminnalle annetun työpanoksen arvoa. Peräti 43 prosenttia kevytyrittäjistä arvioi yrittäjän eläketurvan pohjana toimivan työtulon määrittelyn vaikeaksi. Erityisen hankalaksi kevytyrittäjät kokevat sitoutumisen kiinteään maksuun, kun tulot vaihtelevat ja niitä on monen vaikea ennakoida. Yleisesti yrittäjän eläkevakuuttamisen koki helpoksi vastaajista kolmasosa (35 %) ja vaikeaksi samoin kolmasosa (36 %). Tiedot käyvät ilmi työeläkeyhtiö Elon ja Uusi työ ry:n touko-kesäkuun aikana teettämästä tutkimuksesta. Yrittäjän eläkelakia on tarkoitus muuttaa vuodenvaihteessa. Lakia tarkennetaan sen osalta, miten yrittäjän eläkevakuuttamisen pohjana olevaa vuotu

Suunnitteletko eläkkeelle jäämistä? Nämä neljä asiaa jokaisen tulisi ottaa huomioon3.7.2022 09:15:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset jäävät perinteisesti ahkerimmin eläkkeelle kesällä ja vuodenvaihteessa. Eläkkeelle siirtyminen tuo muutoksia paitsi toimeentuloon, myös sosiaalisiin suhteisiin ja elämänrytmiin. Elon eläkeneuvontapäällikkö Satu Saulivaara listaa neljä asiaa, jotka jokaisen eläkkeelle jäämistä suunnittelevan tulisi ottaa huomioon. Testaa, miten pärjäät tulevalla eläkkeelläsi – Jotta tulevan eläkkeen tasosta ei tarvitse yllättyä, kannattaa eläkkeen taso tarkastaa hyvissä ajoin. Kannustan myös kokeilemaan, miten tulevalla eläkkeellä tulee toimeen ja miten arkiset menot tulee katettua, sanoo Saulivaara. Tulevan eläkkeen määrän voi tarkistaa oman työeläkeyhtiön verkkopalvelusta. Jos eläkkeen taso yllättää kielteisesti, on yksi vaihtoehto jatkaa työntekoa pidempään kuin alimpaan eläkeikään tai jatkaa työskentelyä myös eläkkeen rinnalla. Vanhuuseläkkeellä voi työskennellä rajoituksetta. Ota verotus huomioon Moni yllättyy eläkkeensä verotuksen tasosta. Kun omaa eläkeaikaista toimeentuloa suunnittel

Elos placeringsavkastning var -1,9 procent – osäkerheten i början av året tryckte ner placeringsmarknaden globalt27.4.2022 11:04:27 EEST | Tiedote

Tilltagande inflation, en global åtstramning av penningpolitiken och Rysslands anfallskrig mot Ukraina ökade osäkerheten och inverkade negativt på placeringsmarknaden. Elos placeringar avkastade -1,9 (3,9) procent. Placeringarnas marknadsvärde var 28,8 (26,8) miljarder euro vid utgången av det första kvartalet. Solvensnivån var 126,1 (125,0) procent.