Kaksi laadukkainta tarjoajaa etenee Koskelan varikon kilpailutuksessa

Koskelan varikon uudistamista koskeva hankinta sai osakseen suurta kiinnostusta, sillä viisi ryhmittymää osallistui ensimmäiseen vaiheeseen. Kaupunkiliikenne Oy:llä ollaan otettuja tarjoajien antamasta panoksesta tarjouksen ensimmäiseen vaiheeseen, sekä innoissaan tarjoajien esittämistä ajatuksista, joilla hanketta voidaan kehittää kohti tavoitteitaan. Viiden joukosta on nyt valittu kaksi laadullisesti parasta tarjoajaryhmittymää seuraavalle neuvottelukierrokselle:
- Ryhmittymä “Akseli”, johon kuuluu Skanska Infra Oy, Skanska Talonrakennus Oy, Sweco Finland Oy, Sipti Infra Oy, Rejlers Rakentaminen Oy ja Arkkitehtityöhuone APRT Oy.
- Ryhmittymä “Varikkokärjet”, jossa mukana ovat YIT Suomi Oy, Ratatek Oy, Ramboll Finland Oy, Proxion Plan Oy, Caverion Suomi Oy ja ARCO Architecture Company Oy.
Valinnassa vertailtiin tarjoajien alustaviin tarjouksiinsa laatimia aineistoja koskien mm. kokonaisaikataulua sekä teknisiä suunnittelu- ja toteutusratkaisuja. Lisäksi kunkin ryhmittämän kanssa järjestetyissä työpajoissa arvioitiin luottamuksen rakentamista.
Seuraavaksi neuvotteluja jatketaan, ja tavoite on valita kesäkuun aikana kokonaistaloudellisesti edullisin palveluntarjoaja kehittämään ja rakentamaan Koskelan varikkoa.
Koskelasta tulee valmistuttuaan toinen päävarikko raitiovaunuille
Koskelan varikko tulee valmistuttuaan olemaan Helsingin raitioliikenteen toinen päävarikko nyt rakenteilla olevan Ruskeasuon varikon ohella. Hankkeessa Koskelan nykyisen varikon osittain epätarkoituksenmukaiset tilat korvataan uudella varikolla. Varikolle rakennetaan tilat raitiovaunujen säilytykselle, kunnossapidolle ja korjaukselle. Lisäksi varikkokokonaisuuteen kuuluu ratainfran kunnossapidon varikko.
Koskelan varikon uudishanke on osa raitiovaunuvarikoiden kehittämissuunnitelmaa, jonka mukaisesti varaudutaan pääkaupunkiseudun raitioliikenteen kasvuun.
Koskelan varikkoa kehitetään kohti hankkeelle asetettuja tavoitteita. Tavoitteena on, että hankkeen laatutaso tukee varikon elinkaaren aikaista kustannustehokasta toimintaa ja että hanke toimii edelläkävijänä ympäristövastuullisten rakentamishankkeiden edistämisessä. Hankkeen tavoitteena on valmistua sille asetetussa aikataulussa ja budjetissa. Hankkeella etsitään parhaat ratkaisut ja yhteistyökumppanit, jotta sille asetetut tavoitteet voidaan saavuttaa.
Varikkoa voidaan alkaa rakentaa kesällä 2024, kun Koskelan nykyisen varikon toiminnot siirtyvät alkuvuodesta 2024 valmistuvalle Ruskeasuon varikolle. Varikko valmistuu tavoitteen mukaan vuonna 2028. Varikon hankesuunnitelman mukainen kokonaiskustannusarvio on noin 275 miljoonaa euroa.
Yhteyshenkilöt
Hankejohtaja Lotta Koski-Lammi
puh. 050 412 3312
lotta.koski-lammi@kaupunkiliikenne.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne OyPL 100
01022 Kaupunkiliikenne
(09) 310 1071https://kaupunkiliikenne.fi/
Kaupunkiliikenne Oy jatkaa HKL:n työtä ja hallinnoi Helsingin joukkoliikenneinfraa ja omistaa raitiovaunukaluston. Vastaamme joukkoliikenteen kokonaisuuden kehittämisestä ja kunnossapidosta. Liikennöimme raitiovaunua ja tuotamme metron liikennöintiä palveluna. Hoidamme lisäksi Suomenlinnan lautan liikenteen sekä järjestämme Helsingin kaupunkipyöräpalvelun.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Raitiovaunujen hankintapäätös etenee markkinaoikeuteen – hylkäämisen perusteina kymmenen pakollista vaatimusta20.10.2025 17:00:05 EEST | Tiedote
Markkinaoikeudelta 20.10. saadun tiedon mukaan pääkaupunkiseudun uusia raitiovaunuja koskevasta hankintapäätöksestä on valitettu. Hankintapäätöksen mukaisesti Skoda Transtechin tarjous ei täyttänyt tarjouspyynnön pakollisista vaatimuksista kymmentä, vaunujen tekniseen ominaisuuteen liittyvää vaatimusta. Valituksi tullut Stadlerin tarjous oli siis kahdesta saadusta tarjouksesta ainoa, joka täytti kaikki tarjouspyynnön vaatimukset.
Pääkaupunkiseudun raitioliikenne laajenee - Helsingin ja Vantaan uudet raitiovaunut toimittaa Stadler6.10.2025 16:13:10 EEST | Tiedote
Pääkaupunkiseudun uusien raitiovaunujen toimittajaksi on valittu Stadler. Kaupunkiliikenne Oy:n hallitus päätti asiasta 6.10.2025 kokouksessaan. Hankinta on merkittävä koko pääkaupunkiseudulle.
Itäkeskuksen metroaseman kunnostus alkaa6.10.2025 09:22:01 EEST | Tiedote
Itäkeskuksen metroaseman kunnostuksella varmistetaan aseman turvallisuus ja toimintavarmuus, sekä parannetaan viihtyvyyttä. Työt aloitetaan kattotöillä lokakuun alussa 2025.
Junatien metrosillan projektinjohtourakan toteuttajaksi valittiin Kreate Oy3.10.2025 14:01:53 EEST | Tiedote
Junatien metrosillan uusimisen projektinjohtourakan toteuttajaksi on valittu Kreate Oy. Asiasta päätti Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta 3.10.2025. Junatien metrosilta Kalasataman ja Sörnäisten välillä uusitaan vuosina 2026–2027.
Tutut kaupunkipyörät jatkavat Helsingissä ja Espoossa vielä seuraavalla kaudella3.10.2025 09:18:51 EEST | Tiedote
Seudullisen kaupunkipyöräpalvelun käyttöönotto siirtyy, ja nykyistä kaupunkipyöräpalvelua jatketaan Helsingissä ja Espoossa. Samat kaupunkipyörät ovat siis asiakkaiden käytettävissä myös keväällä 2026 alkavalla pyöräilykaudella, mikä takaa sujuvan kokemuksen asiakkaille ilman katkoksia. Kaupunkipyöräpalvelu on tärkeä osa Helsingin ja Espoon joukkoliikennettä. Helsingissä ja Espoossa kaupunkipyörillä tehdään vuosittain yhteensä yli 2,5 miljoonaa matkaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme