Kaksi laadukkainta tarjoajaa etenee Koskelan varikon kilpailutuksessa

Koskelan varikon uudistamista koskeva hankinta sai osakseen suurta kiinnostusta, sillä viisi ryhmittymää osallistui ensimmäiseen vaiheeseen. Kaupunkiliikenne Oy:llä ollaan otettuja tarjoajien antamasta panoksesta tarjouksen ensimmäiseen vaiheeseen, sekä innoissaan tarjoajien esittämistä ajatuksista, joilla hanketta voidaan kehittää kohti tavoitteitaan. Viiden joukosta on nyt valittu kaksi laadullisesti parasta tarjoajaryhmittymää seuraavalle neuvottelukierrokselle:
- Ryhmittymä “Akseli”, johon kuuluu Skanska Infra Oy, Skanska Talonrakennus Oy, Sweco Finland Oy, Sipti Infra Oy, Rejlers Rakentaminen Oy ja Arkkitehtityöhuone APRT Oy.
- Ryhmittymä “Varikkokärjet”, jossa mukana ovat YIT Suomi Oy, Ratatek Oy, Ramboll Finland Oy, Proxion Plan Oy, Caverion Suomi Oy ja ARCO Architecture Company Oy.
Valinnassa vertailtiin tarjoajien alustaviin tarjouksiinsa laatimia aineistoja koskien mm. kokonaisaikataulua sekä teknisiä suunnittelu- ja toteutusratkaisuja. Lisäksi kunkin ryhmittämän kanssa järjestetyissä työpajoissa arvioitiin luottamuksen rakentamista.
Seuraavaksi neuvotteluja jatketaan, ja tavoite on valita kesäkuun aikana kokonaistaloudellisesti edullisin palveluntarjoaja kehittämään ja rakentamaan Koskelan varikkoa.
Koskelasta tulee valmistuttuaan toinen päävarikko raitiovaunuille
Koskelan varikko tulee valmistuttuaan olemaan Helsingin raitioliikenteen toinen päävarikko nyt rakenteilla olevan Ruskeasuon varikon ohella. Hankkeessa Koskelan nykyisen varikon osittain epätarkoituksenmukaiset tilat korvataan uudella varikolla. Varikolle rakennetaan tilat raitiovaunujen säilytykselle, kunnossapidolle ja korjaukselle. Lisäksi varikkokokonaisuuteen kuuluu ratainfran kunnossapidon varikko.
Koskelan varikon uudishanke on osa raitiovaunuvarikoiden kehittämissuunnitelmaa, jonka mukaisesti varaudutaan pääkaupunkiseudun raitioliikenteen kasvuun.
Koskelan varikkoa kehitetään kohti hankkeelle asetettuja tavoitteita. Tavoitteena on, että hankkeen laatutaso tukee varikon elinkaaren aikaista kustannustehokasta toimintaa ja että hanke toimii edelläkävijänä ympäristövastuullisten rakentamishankkeiden edistämisessä. Hankkeen tavoitteena on valmistua sille asetetussa aikataulussa ja budjetissa. Hankkeella etsitään parhaat ratkaisut ja yhteistyökumppanit, jotta sille asetetut tavoitteet voidaan saavuttaa.
Varikkoa voidaan alkaa rakentaa kesällä 2024, kun Koskelan nykyisen varikon toiminnot siirtyvät alkuvuodesta 2024 valmistuvalle Ruskeasuon varikolle. Varikko valmistuu tavoitteen mukaan vuonna 2028. Varikon hankesuunnitelman mukainen kokonaiskustannusarvio on noin 275 miljoonaa euroa.
Yhteyshenkilöt
Hankejohtaja Lotta Koski-Lammi
puh. 050 412 3312
lotta.koski-lammi@kaupunkiliikenne.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 55250
00099 Helsingin kaupunki
(09) 310 1071https://kaupunkiliikenne.fi/
Kaupunkiliikenne Oy jatkaa HKL:n työtä ja hallinnoi Helsingin joukkoliikenneinfraa ja omistaa raitiovaunukaluston. Vastaamme joukkoliikenteen kokonaisuuden kehittämisestä ja kunnossapidosta. Liikennöimme raitiovaunua ja tuotamme metron liikennöintiä palveluna. Hoidamme lisäksi Suomenlinnan lautan liikenteen sekä järjestämme Helsingin kaupunkipyöräpalvelun.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Kaupunkiliikenne mukana valtakunnallisella pyöräilyviikolla 5.–14.5.5.5.2023 12:18:51 EEST | Tiedote
Valtakunnallista Pyöräilyviikkoa vietetään 5.–14.5.2023. Sen tavoitteena on kannustaa ihmisiä pyöräilemään sekä tarjota hyödyllisiä pyöräilyyn liittyviä vinkkejä ja tapahtumia. Myös me Kaupunkiliikenne Oy:llä olemme osaltamme mukana rakentamassa parempaa pyöräilykaupunkia.
Matkustajakysely: Vastaajat pitivät Rautatientorin metroaseman liukuportaiden uutta järjestystä toimivampana5.5.2023 09:00:00 EEST | Tiedote
Lokakuussa 2022 käynnistimme Rautatientorin metroasemalla kokeilun, jonka tarkoituksena oli selvittää, muuttuuko asemalla liikkuminen sujuvammaksi ja nopeammaksi liukuportaiden kulkusuuntia muuttamalla. Muutoksen vaikutusta tutkittiin matkustajille suunnatulla kyselyllä sekä havainnoimalla tilannetta paikan päällä.
Askel kohti kestävää kasvua – Kaupunkiliikenne Oy:n vuosikertomus 2022 on julkaistu28.4.2023 15:29:55 EEST | Tiedote
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy aloitti toimintansa hieman yli vuosi sitten 1.2.2022. Jatkamme HKL:n työtä pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen ylläpitäjänä ja tuottajana sekä tulevaisuuden joukkoliikenneinfran kehittäjänä.
Ruskeasuolle nousevan raitiovaunu- ja bussivarikon rakentaminen on pitkällä27.4.2023 10:00:00 EEST | Tiedote
Ruskeasuon raitiovaunu- ja bussivarikon runko on valmistunut ja rakennus noussut harjakorkeuteen. Alkuvuonna 2024 valmistuva raitiovaunuvarikko tulee olemaan Helsingin raitioliikenteen päävarikko Koskelan varikon ohella, minkä lisäksi varikkoalue palvelee Helsingin seudun liikenteen bussivarikkona. Varikon tilaaja on Kaupunkiliikenne Oy:n tytäryhtiö Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy ja pääurakoitsija on Skanska.
Kruunuvuorenrannan lauttaliikenne alkaa vapunpäivänä 1.5.19.4.2023 11:57:55 EEST | Tiedote
Laajasalon Kruunuvuorenrannan ja Kauppatorin lähellä Aleksanterinkadun ja Pohjoisrannan risteyksessä sijaitsevan Meritullintorin välillä käynnistyy HSL:n lipuilla toimiva lauttaliikenne. Lauttamatkalle käy HSL:n AB-vyöhykkeet sisältävä lippu. HSL kehottaa matkustajia ostamaan lipun ennakkoon tai käyttämään lipun ostoon HSL-korttia tai HSL-sovellusta. Lautalla tai lauttarannoissa ei ole lipunmyyntiä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme