Kaksosten päivänä 2.2.2019 kiitetään

Vuonna 2019 Kaksosten päivää vietetään lauantaina 2.2. Päivän teemana on Monikkoperhe kiittää.

Suomalaiset lapset voivat kansainvälisesti vertaillen hyvin. Monilla mittareilla katsottuna lapset voivat Suomessa paremmin kuin koskaan aikaisemmin. Kaksosten päivänä Suomen Monikkoperheet ry haluaa nostaa esiin asioita, joista monikkoperheet ovat kiitollisia. Pyydämme perheiltä lyhyitä viestejä siitä, mistä kaikesta monikkoperheen jäsenet haluavat kiittää. Monikkoperhe kiittää -kampanjassa voi kiittää vaikkapa läheisiä, ammattilaisia tai päättäjiä. Myös aivan pienistä asioista voi kiittää. Viestien keruu alkaa vuoden vaihteen jälkeen sähköisissä kanavissamme (Facebook, Instagram, Twitter, www.suomenmonikkoperheet.fi, uutiskirje). Kampanjan tunnuksena toimii #monikkoperhekiittää . Viestit tullaan luovuttamaan perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikolle.

Alueelliset monikkoperheyhdistykset järjestävät kaksosten päivänä 2.2.2019 tai päivän lähistöllä alueensa monikkoperheille Kaksosten päivän tapahtuman. Vuoden 2019 teeman mukaisesti yhdistykset voivat myös valita omalta alueeltaan henkilön, organisaation tai yrityksen, joka on toiminut esimerkillisesti monikkoperheiden eteen ja jota yhdistys haluaa nyt kiittää. Tiedot alueellisten yhdistysten järjestämistä tapahtumista ovat luettavissa Suomen Monikkoperheet ry:n nettisivulta tammikuun 2019 puolivälistä alkaen: www.suomenmonikkoperheet.fi .

Raisa OjaluotoVapaaehtoistoiminnan koordinaattori

Alueellisten monikkoperheyhdistysten vertais- ja vapaaehtoistoiminnan tukeminen ja kehittäminen, monikkoperhevalmennustoiminta, nettivertaisohjaus, paikallinen vaikuttaminen.

045 882 5383koordinaattori@suomenmonikkoperheet.fi

Monikkoperheellä tarkoitetaan perhettä, johon syntyy kerralla kaksi tai sitä useampi lapsi. Suomessa syntyy vuosittain kaksoset noin 750 perheeseen ja kolmoset noin 5-10 perheeseen. Nelosia syntyy harvoin.

Kaksosten päivä

Valtakunnallista Kaksosten päivää on vietetty vuodesta 2010 alkaen, jolloin Suomen Monikkoperheet ry lanseerasi 2.2. päivän Kaksosten päiväksi juhlavuotensa kunniaksi. Nimestään huolimatta Kaksosten päivänä juhlitaan myös muita monikkoperheitä (kolmos- ja nelosperheet).

Kolmosten päivä

3.3 päivä on Suomen Kolmosperheet ry:n lanseeraama kolmosten oma päivä.

Kaksosia ja kolmosia odottavat pitävät tärkeänä synnytyssairaalassa vierailua3.10.2018 13:21Tiedote

Suomen Monikkoperheet ry:llä on 17 alueellista monikkoperheyhdistystä. Lähes kaikkien alueyhdistysten toiminta-alueella toteutetaan odottajille monikkoperhevalmennusta. Valmennuksen järjestäjinä toimivat vapaaehtoistoimijat yhteistyössä alueen synnytyssairaalan tai neuvolan kanssa. Monikkoperhevalmennukseen osallistuneille toteutettiin kysely kesällä 2018. Kyselystä selvisi, että monikko-odottajat kokivat synnytyssairaalassa vierailun tärkeäksi. Odottajat halusivat ammattilaisilta tietoa synnytyksen vaiheista. Vertaisohjaajilta toivottiin erityisesti käytännön vinkkejä arkeen.

Monikkoperheet toivovat perhelähtöistä kotipalvelua27.9.2018 09:14Tiedote

Suomen Monikkoperheet ry haluaa muistuttaa perjantaina 28.9. vietettävään Vauvan päivään liittyen, että perheen saama ulkopuolinen tuki edistää vanhempien jaksamista ja hyvinvointia. Vuonna 2015 voimaan tullut sosiaalihuoltolaki on velvoittanut kunnat järjestämään kotipalvelua erityisessä tilanteessa oleville perheille. Monikkoperheet, eli perheet, joissa on kaksosia, kolmosia tai nelosia, ovat perheitä, joissa lisäapu on toisinaan jopa välttämätöntä sujuvan arjen takaamiseksi.