Kaksosten päivänä 2.2.2019 kiitetään

Vuonna 2019 Kaksosten päivää vietetään lauantaina 2.2. Päivän teemana on Monikkoperhe kiittää.

Suomalaiset lapset voivat kansainvälisesti vertaillen hyvin. Monilla mittareilla katsottuna lapset voivat Suomessa paremmin kuin koskaan aikaisemmin. Kaksosten päivänä Suomen Monikkoperheet ry haluaa nostaa esiin asioita, joista monikkoperheet ovat kiitollisia. Pyydämme perheiltä lyhyitä viestejä siitä, mistä kaikesta monikkoperheen jäsenet haluavat kiittää. Monikkoperhe kiittää -kampanjassa voi kiittää vaikkapa läheisiä, ammattilaisia tai päättäjiä. Myös aivan pienistä asioista voi kiittää. Viestien keruu alkaa vuoden vaihteen jälkeen sähköisissä kanavissamme (Facebook, Instagram, Twitter, www.suomenmonikkoperheet.fi, uutiskirje). Kampanjan tunnuksena toimii #monikkoperhekiittää . Viestit tullaan luovuttamaan perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikolle.

Alueelliset monikkoperheyhdistykset järjestävät kaksosten päivänä 2.2.2019 tai päivän lähistöllä alueensa monikkoperheille Kaksosten päivän tapahtuman. Vuoden 2019 teeman mukaisesti yhdistykset voivat myös valita omalta alueeltaan henkilön, organisaation tai yrityksen, joka on toiminut esimerkillisesti monikkoperheiden eteen ja jota yhdistys haluaa nyt kiittää. Tiedot alueellisten yhdistysten järjestämistä tapahtumista ovat luettavissa Suomen Monikkoperheet ry:n nettisivulta tammikuun 2019 puolivälistä alkaen: www.suomenmonikkoperheet.fi .

Monikkoperheellä tarkoitetaan perhettä, johon syntyy kerralla kaksi tai sitä useampi lapsi. Suomessa syntyy vuosittain kaksoset noin 750 perheeseen ja kolmoset noin 5-10 perheeseen. Nelosia syntyy harvoin.

Kaksosten päivä

Valtakunnallista Kaksosten päivää on vietetty vuodesta 2010 alkaen, jolloin Suomen Monikkoperheet ry lanseerasi 2.2. päivän Kaksosten päiväksi juhlavuotensa kunniaksi. Nimestään huolimatta Kaksosten päivänä juhlitaan myös muita monikkoperheitä (kolmos- ja nelosperheet).

Kolmosten päivä

3.3 päivä on Suomen Kolmosperheet ry:n lanseeraama kolmosten oma päivä.

Kaksosten päivän pulkkamäet vaihtuvat tiedewebinaariin26.1.2021 15:06:41 EET | Tiedote

Kaksosten päivänä 2.2. monikkoperheyhdistykset ovat perinteisesti järjestäneet perhetapahtumia. Tänä vuonna ne vaihtuvat Suomen Monikkoperheet ry:n järjestämään Onnellisen kaksosuuden resepti? - Geenit, kasvuympäristö vai sisaruus -webinaariin. Puhujina toimivat muun muassa LKT, geneettisen epidemiologian professori Jaakko Kaprio ja FT, lehtori Kristiina Heinonen. Tapahtuman juontaa toimittaja Maarit Tastula.

Kaksosten päivänä 2.2. muistutetaan kaksosten yksilöllisyydestä21.1.2020 17:50:41 EET | Tiedote

Suomen Monikkoperheet ry:n lanseeraamaa Kaksosten päivää vietetään 2. helmikuuta. Tänä vuonna monikkoperheiden asialla oleva järjestö täyttää 25 vuotta. Kaksosten päivää juhlitaan teemalla Kohtaa kaksonen yksilönä. Tällä halutaan muistuttaa siitä, että kukin kaksosista tai kolmosista on ainutlaatuinen yksilö, vaikka muistuttaisi ulkonäöltään kaksos-, kolmos- tai nelossisarustaan.