Kaksosten päivänä puhutaan kaksosuuden voimasta ja yksilön ainutlaatuisuudesta

-Kaksosten päivän webinaarin kuuntelijat pääsevät kuulemaan käytännönläheisesti niistä erityisistä tilanteista, joiden kanssa niin kaksoset itse kuin heidän vanhempansa elävät, kuten tasapuolisuuden noudattaminen, kaksosten keskinäinen riippuvuus ja kilpailu sekä heidän yksilöllisen kohtaamisen tärkeys, Suomen Monikkoperheet ry:n toiminnanjohtaja Ulla Kumpula kertoo.

Suomen Monikkoperheet ry:n järjestämä webinaari on maksuton ja se on toteutettu lahjoitusvaroin. Ilmoittautuminen webinaariin tapahtuu 28.1.2022 mennessä seuraavan linkin kautta: https://q.surveypal.com/Ilmoittautuminen-Kaksosten-paivan-webinaariin-2.2.2022

Kaksosten päivä on perheiden juhlapäivä

Webinaarin ohessa perheet voivat juhlistaa Kaksosten päivää kotona oman perheen kesken. Suomen Monikkoperheet ry:n alueyhdistysten tapahtumat ovat tänä vuonna koronarajoitusten vuoksi hyvin pienimuotoisia. Ajantasaiset tiedot alueellisista Kaksosten päivän tapahtumista on saatavilla alueyhdistysten sivuilta: https://monikkoperheet.fi/toiminta/yhdistykset/

Juhlahumuun voit liittyä myös Suomen Monikkoperheiden some-kanavilla. Viestintäkanavat päivään liittyen ovat Facebook-sivut Valtakunnallinen Kaksosten päivä ja Suomen Monikkoperheet ry sekä Instagram-tili Monikkoperheet ja Twitter-tili Suomen Monikkoperheet ry. Kaksosten päivään liittyvissä postauksissa suosittelemme käyttämään hashtagia #kaksostenpäivä.

Kaksosten päivä on Suomen Monikkoperheet ry:n lanseeraama juhlapäivä, jota vietetään nyt kolmattatoista kertaa. Päivän tarkoituksena on nostaa esiin monikkoperheiden ja monikkosisarusten kannalta tärkeitä kysymyksiä.

Suomen Monikkoperheet ry toivottaa kaikille kaksosille ja heidän perheilleen hyvää Kaksosten päivää!

2.2.2022 Kaksosten päivän webinaari

Kaksonen – rakas kumppani, kilpailija, kohtalotoveri.

Miten yhdistää kaksosuuden voima ja yksilön ainutlaatuisuus?

Webinaarin juontaa toimittaja Maarit Tastula

Klo 13.20-13.30

Kirjautuminen sisään webinaariin

Klo 13.30-13.40

Seminaarin avaus

Toimittaja, kaksosten äiti Maarit Tastula

Klo 13.40-14.00

Tasapuolisuus ja ristiriitojen ratkaiseminen monikkoperheissä

Lastenpsykiatri Tuulikki Trias

Kun perheeseen syntyy kaksi lasta samaan aikaan, sisarusten välille syntyy erilainen suhde ja jännite kuin kahden eri-ikäisen välille. Samat kehitysvaiheet tulevat usein samanaikaisesti. Kaksosuudesta väitöskirjansa tehnyt Trias kertoo, mitä erityisiä tilanteita syntyy ja miten ne haastavat vanhempia.

Klo 14.05-14.25

Miten voin tukea sekä kaksosen yksilöllisyyttä että monikkoutta?

Toiminnanjohtaja, kaksosten äiti Ulla Kumpula

Millaisia kokemuksia kaksosilla on yksilöksi kasvamisesta kaksossisaruksen rinnalla? Se kiinnosti Kumpulaa niin paljon, että hän toimitti Kiehtova kaksosuus -tietokirjan yhdessä kolmen asiantuntijan kanssa ja keräsi monikkoasiantuntijoiden ja kokemusasiantuntijoiden kirjoituksia monikkoudesta. Kumpula on uppoutunut aiheeseen parinkymmenen vuoden aikana monikkoperhejärjestön toiminnanjohtajana ja kaksosten äitinä. Luento sisältää sekä pohdintaa otsikon aiheesta että käytännön vinkkejä.

Klo 14.30-15.10

Erossa kasvaneet - kokemuksia kaksosuudesta

Näyttelijä, kaksonen Elena Leeve

Mitä Leeve ajattelee kaksosuuden merkityksestä itselleen? Miten hänen ja hänen kaksossiskonsa väliseen suhteeseen on vaikuttanut se, että heidän vanhempansa erosivat lasten ollessa 7-vuotiaita ja että kaksoset asuivat eri osoitteissa eron jälkeen?

Elena Leeveä haastattelee Maarit Tastula

Klo 15.10-15.30

Keskustelua ja kysymyksiä Maarit Tastulan ohjaamana

Tilaisuudesta on tulossa myös tallenne, jossa ovat nähtävissä webinaarin puheenvuorot Elena Leeven haastattelua lukuunottamatta.

Suomen Monikkoperheet ry on Suomessa toimivien alueellisten monikkoperheyhdistysten valtakunnallinen kattojärjestö. Järjestö on perustettu vuonna 1995. Toiminnan päätavoitteita ovat kaksos-, kolmos- ja nelosperheistä kertovan tiedon jakaminen, edunvalvonta ja vertaistuki. Järjestön päärahoittaja on Veikkaus. Suomessa toimii tällä hetkellä vapaaehtoisvoimin 16 alueellista monikkoperheyhdistystä, jotka järjestävät tapahtumia ja toimintaa jäsenistölleen omalla toimialueellaan.