Kalatie valmistui Leineperin kulttuurihistorialliseen ympäristöön Ulvilassa - kunnostustyöt muualla Harjunpäänjoessa käynnistymässä (Varsinais-Suomi, Satakunta)

Harjunpäänjoki on kalataloudellinen helmi, jossa veden laatukin on kunnossa. Se sijoittuu pääosin Ulvilan kaupungin alueelle ja laskee Porin kaupungin puolella Kokemäenjokeen. Joen kokonaispituus on 34 km ja putouskorkeus yhteensä 44 m. Harjunpäänjoki on selvästi merkittävin Kokemäenjoen pääuomaan laskevista sivujoista isojen vesivoimalaitosten alapuolella. Harjunpäänjoki on luokiteltu hyvään ekologiseen tilaluokkaan, joten se tarjoaa merialueelta tuleville vaelluskaloille, kuten lohikaloille, ja muille vesieliöille laadukkaan lisääntymis- ja kasvuympäristön nousuesteiden alapuolella tehtyjen koskikunnostusten ansiosta. Harjunpäänjoen tilaa on tarkoitus entisestään parantaa käynnissä olevan kunnostushankkeen avulla.
Harjunpäänjoen kunnostushankkessa on useita työkohteita
Harjunpäänjoen keski- ja yläosille sijoittuvan kunnostushankkeen toimenpiteet kohdistuvat (alajuoksun suunnasta lukien) Tehtaankosken alaosaan, Solakoskeen, Vanhamyllynkoskeen, Leineperin ruukin koskeen ja Leineperin säännöstelypatoon.
Ensimmäisenä kunnostuskohteena on juuri saatu valmiiksi Leineperin säännöstelypadon kalatie, jonka urakointi aloitettiin syyskuussa 2021. Se oli teknisesti selvästi vaativin ja samalla kallein osa kunnostushankekokonaisuutta. Kalatiehankkeen tilaaja oli Varsinais-Suomen ELY-keskus, urakoitsijana Destia Oy ja rakennuttamiskonsulttina Rakennuttajatoimisto HTJ Oy. Kalatieurakan rakentamiskustannukset olivat noin 600 000 € + alv ja suunnittelu-, rakennuttamis- ym. kulut olivat lisäksi yhteensä 100 000 €:n luokkaa. Rakennustyölle asetti haasteita mm. jatkuva tieyhteyden ylläpito työalueen läpi, talvirakentaminen ja haastavat pohjaolosuhteet, jonka takia työ oli suurelta osin tehtävä väliaikaisten maatukiseinämien sisällä. Kalatie toteutettiin osin teknisenä tunnelikalatienä tiealueen ali, jonka ylä- ja alapuolella on luonnonmukaiset osuudet. Kalatien yleissuunnitelman laati Ympäristötekniikan insinööritoimisto Jami Aho ky ja rakennesuunnitelmat Insinööritoimisto Pontek Oy.
Leineperin ruukin koskiympäristö on osa muinaismuistolain rauhoittamaa kiinteää muinaisjäännöstä, minkä vuoksi kalatietyömaalla tehtiin kaivuutöiden yhteydessä argeologista valvontaa. Valvonnan toteutti Sigillum Oy. Työmaalla esiin tulleet historialliset rakenteet dokumentoitiin ennen niiden poistamista ja kaivuualueella tuli vastaan mm. vanhojen ruukkirakennusten puurakenteita.
Harjunpäänjoen kunnostustyö jatkuu kesällä 2022
Harjunpäänjoen kunnostaminen jatkuu kesällä 2022 joen alajuoksun suunnasta katsoen Tehtaankosken alaosassa, Solakosken padolla ja koskessa, Vanhamyllynkoskessa sekä Leineperin ruukin koskessa. Koskialueita on tarkoitus kunnostaa kiveämällä ja monimuotoistamalla sekä liettymiä poistamalla. Soveltuviin kohtiin tehdään myös kutusoraikoita ja poikasten elinalueita. Solakosken patoon rakennetaan kaloille ja muille vesieliöille kulkumahdollisuus padon ohi. Kunnostusurakan urakoisijaksi on valittu salolainen Kaivinkoneurakointi Lönnqvist Oy ja urakan hinta ilman arvonlisäveroa on 229 000 €. Kunnostustyön kalataloudellisesta työohjauksesta vastaa WWF, joka tekee valtakunnallisesti merkittävää työtä virtavesikunnostusten parissa.
Lisätietoja:
Johtava vesitalousasiantuntija Juha-Pekka Triipponen,
puh. 0295 022 953, juha-pekka.triipponen@ely-keskus.fi
Vesitaloussuunnittelija Juha Aaltonen,
puh. 0295 022 850, juha.aaltonen@ely-keskus.fi
Varsinais-Suomen ELY-keskus
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset
Understöd beviljades för projekt inom temat hantering av vattnet i städerna och minskning av skadliga ämnen17.12.2025 10:40:08 EET | Pressmeddelande
NTM-centralen i Södra Savolax beviljade sammanlagt cirka 1,7 miljoner euro i understöd till 12 projekt inom temat Hantering av vattnet i städerna och minskning av skadliga ämnen. Temat är en del av miljöministeriets Ahti-program.
Kaupunkivesien hallinta ja haitallisten aineiden vähentäminen -teeman hankkeille myönnettiin avustuksia17.12.2025 10:40:08 EET | Tiedote
Etelä-Savon ELY-keskus myönsi avustusta 12 hankkeelle yhteensä noin 1,7 miljoonaa euroa Kaupunkivesien hallinta ja haitallisten aineiden vähentäminen -teemassa. Teema on osa ympäristöministeriön Ahti-ohjelmaa.
Kasvualusta- ja kuiviketuotannon kehittämisohjelman hankehaku on nyt auki15.12.2025 14:07:04 EET | Tiedote
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus (1.1.2026 alkaen Etelä-Pohjanmaan elinvoimakeskus) on avannut uuden rahoitushaun ajalle 15.12.2025 – 15.2.2026. Hakuun on varattu varoja n. 800 000 €. Rahoituksen myöntää maa- ja metsätalousministeriö.
NOUSU-ohjelma avusti kolmen padon purkua (Rannikko-Suomi)10.12.2025 08:45:00 EET | Tiedote
Vaelluskalaohjelma NOUSU on vuoden 2025 aikana tukenut vaelluskalakantojen elvytystoimia ELY-keskusten kalatalousyksiköiden toimialueella. NOUSU-ohjelman avustuksella on vuonna 2025 avattu kolme patoa vaelluskaloille kuljettavaksi Varsinais-Suomen ELY-keskuksen toimialueella. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kalatalousviranomainen on myöntänyt toimialueelleen NOUSU-ohjelman kautta avustuksia yhteensä 111 600 euroa kolmelle vaelluskalatutkimushankkeelle ja yhdelle kunnostuskohteelle.
Koiviston Auto Länsi Oy jatkaa liikennöintiä reitillä Rauma-Eura-Huittinen-Sastamala-Nokia-Tampere vuoden 2026 alusta (Pirkanmaa, Varsinais-Suomi)9.12.2025 10:15:00 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen ja Pirkanmaan Ely-keskukset ovat kilpailuttaneet yhteysvälin Rauma-Huittinen-Tampere linja-autoliikenteen yhteistyössä reitin kuntien kanssa. Kilpailutuksen voitti nykyinen liikenteenharjoittaja Koiviston Auto Länsi. Uusi sopimuskausi alkaa 1.1.2026.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme



