Kalevan paikalliskeskuksen nimikilpailu ratkesi – ”Soon tamperetta”

Kalevan Prisman ympärille rakentuvalle, uudenlaiselle paikalliskeskukselle haettiin syyskuussa nimeä kilpailussa, joka keräsi ehdotuksia kaikkiaan 7 065 osallistujalta. Prisma pysyy Prismana, mutta toimii jatkossa osana muhkeaa kokonaisuutta, jonka nimi on Risma.

Kuluvan vuosikymmenen aikana Kaleva-Hakametsän aluetta kehitetään vahvasti. Alueella sijaitseva Prisma-kortteli sijaitsee osittain Pirkanmaan Osuuskaupan ja osittain Tampereen kaupungin omistamalla maa-alueella, johon nousee tulevina vuosina kaupallisten toimintojen lisäksi asumista, julkista kaupunkitilaa ja joukkoliikenteen vaihtopysäkki. Osuuskaupan kannalta kehityshanke on niin mullistava, että Kalevan Prisma ei enää nimenä riitä kuvaamaan lopputulosta.

– Prisma pysyy toki marketin nimenä, mutta halusimme pohtia paikalliskeskusta laajemmasta perspektiivistä. Nimeä haettiin sille ennennäkemättömälle kokonaisuudelle, jonka Prisma ja sen ympäristön muut toiminnot tulevaisuudessa muodostavat, Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Ville Jylhä selittää nimikilpailun taustaa.

Voittajanimi löytyi läheltä

Nimikilpailun osallistujille tarjottiin täkyjä, joiden toivottiin toimivan inspiraationa nimiehdotusten pohtimisessa: Nimen haluttiin kuvastavan keskuksen omaleimaista luonnetta ja maistuvan myös tulevaisuudessa hyvältä pirkanmaalaisen kuluttajan suussa. Ehdotuksia toivottiin ammennettavan myös paikalliskeskuksen sijainnista ja historiasta.

– Nimiehdotusten tekijät olivat todella käyttäneet mielikuvitustaan ja myös perustelleet ajatuksiaan erinomaisesti. Varteenotettavia voittajakandidaatteja oli runsaasti, Ville alustaa.

– Toiveisiimme vastasi lopulta parhaiten tuttu mutta täysin uniikki nimi, Risma.

Kauppapaikan nimessä Prisma, eli tamperelaisittain lausuttuna Risma, on seurannut mukana aina siitä lähtien, kun neljäkymmentäyksi vuotta sitten avattua Sokos Marketia alettiin kutsua ensin Tampereen Prismaksi, sitten Sammonkadun Prismaksi ja viimeisimpänä Kalevan Prismaksi.

– Valinta tuntuu oikealta, sillä voisiko missään muualla kuin Tampereella olla Rismaa? Siinä on jotain rehellistä, helposti lähestyttävää ja leikkisääkin, Ville pohtii.

Jokaisesta ehdotuksesta euro ruoka-apuun

Risma-nimeä ehdotettiin kisassa maagiset 222 kertaa, ja palkinto, vuoden ruoat, arvottiin kaikkien nimeä ehdottaneiden kesken.

– Samaan aikaan haluamme myös kiinnittää huomion koronan myötä kasvaneeseen ruoka-avun tarpeeseen. Monelle pirkanmaalaiselle jo yhden viikon tai päivän ruoka voi olla kysymysmerkki, Ville sanoo.

– Paitsi että Pirkanmaan Osuuskauppa palkitsi nimikilpailun voittajan vuoden ruoilla, haluamme auttaa juuri nyt ruoka-avun tarpeessa olevia täydentämällä Ruokapankin kautta jaettavia ruoka-apukasseja summalla, joka vastaa kaikkien nimikilpailuun tulleiden vastausten määrää.

Ruokapankki on yksi 25 pirkanmaalaisesta lahjoitustensaajasta, joille 46 Pirkanmaan Osuuskaupan myymälää lahjoittaa vuosittain yhteensä noin 170 000 kg hävikkiruokaa. 7 065 eurolla hankittiin 800 ihmisen ruoka-apukassiin viisi täydentävää tuotetta. Yhdessä Ruokapankin kanssa valittiin tuotteita, joita ei tavallisesti hävikin kautta ruoka-apukasseihin päädy.

– Jos Risma on tamperetta, niin on myös toisista välittäminen, Ville sanoo.

Pirkanmaan Osuuskauppa, toimialajohtaja Ville Jylhä, ville.jylha@sok.fi, 010 767 0079

Kuva:

Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki Oy

Linnainmaan Prismaan käsiskannerit – tuotteet suoraan hyllystä ostoskassiin ja maksu pikakassalla yhdellä viivakoodilla16.2.2021 10:00:00 EETTiedote

Linnainmaan Prisman asiakkaat pääsevät tästä päivästä alkaen kokeilemaan ensimmäisinä Pirkanmaalla uutta Kerää ja skannaa -palvelua. Kyseessä on asiointiaikaa säästävä käsiskanneri, jolla asiakas lukee sitä mukaa tuotteidensa viivakoodit, kun kerää niitä ostoskassiinsa myymälää kiertäessä. Kauppareissun lopuksi asiakas maksaa pikakassalla koontikuitin, eikä näin ollen joudu jonottamaan perinteisellä kassalla tai purkamaan ostoksia hihnalle ja pakkaamaan niitä uudestaan.

Pirkanmaan Osuuskaupan työntekijät olivat koronavuoden sankareita – joka toimialalla nähtiin isoja muutoksia9.2.2021 10:00:00 EETTiedote

Pirkanmaan Osuuskaupan verollinen myynti vuonna 2020 oli 1 115 miljoonaa euroa, joka on 2 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Koronapandemian vaikutukset heijastuivat kaikille toimialoille tuntuvasti: edellisvuoteen verrattuna päivittäistavarakaupan myynti kasvoi jopa 10 prosenttia, kun taas käyttötavarakaupan myynti pieneni 8 prosenttia, ravintolakaupan 29 prosenttia sekä polttoneste- ja autopesukaupan 16 prosenttia. Ruoan verkkokaupan myynti liki kolminkertaistui. Koko Pirkanmaan Osuuskaupan henkilöstö palkitaan haastavasta koronavuodesta palkkiolla.

Pirkanmaan Osuuskauppa ja Platform6 innovaatiokumppaneiksi – yhteistyö synnyttää paikallista kasvua ja helpompaa arkea asiakkaille8.2.2021 10:00:00 EETTiedote

Startup-yritykset tuovat Pirkanmaan alueelle kasvua, työpaikkoja ja elinvoimaa. Ainutlaatuinen yhteistyö Pirkanmaan Osuuskaupan (POK) ja startup-verkosto Platform6:n välillä tukee sekä startupien että Pirkanmaan Osuuskaupan liiketoiminnan kehitystä koko alueen hyväksi. Kumppanuuden kautta startupit voivat kehittää esimerkiksi uusia ruokaan ja hyvinvointiin liittyviä tuotteita ja palveluita, jotka pääsevät nopeasti asiakkaiden testiin Pirkanmaan Osuuskaupan toimipaikkoihin.

Hyvästi työmiehen hymy – kaupan työntekijät suunnittelivat itse uudet työvaatteensa21.1.2021 08:00:00 EETTiedote

Torni-hotellin kongressitilaa halkoi eilen poikkeuksellisesti catwalk, jolla heitettiin kyynärpäätervehdyksiä ja työnnettiin rämisevää rullakkoa. Kaupasta tuttu rekvisiitta kehysti pääosan esittäjiä, joita olivat s-marketlaisten uudet työvaatteet sekä vaatteiden suunnittelijat, työntekijät itse. S-marketlaisten kuukausien yhteistyö Papu Designin ja Lindströmin kanssa sai salamavalojen välkkeessä arvoisensa päätöksen, ja seuraavaksi unelmien työvaatteet nähdään kaikkien Pirkanmaan S-marketien työntekijöiden yllä arjen catwalkeilla – omassa kaupassa.

”Tulevaisuuden yrtit ja salaatit” ensi vuoden aikana Pirkanmaan Prismoihin ja Herkkuihin18.12.2020 08:00:00 EETTiedote

Pirkanmaan kaikissa Prismoissa ja Herkuissa päästään ensi vuonna maistamaan tulevaisuutta, kun pirkkalalaisen Netled Oy:n edistyksellisellä Vera®-vertikaaliviljelyteknologialla kasvattamat yrtit ja salaatit tulevat portaittain osaksi toimipaikkojen hevivalikoimaa. Asiakas saa optimiolosuhteissa kasvaneet kasvikset tuoreeltaan omaan ostoskoriinsa ja tekee samalla ympäristöteon. Vaikka Netledin juuret ovat visusti Pirkanmaalla, sen innovaatioita on käytössä ympäri maailman Japanista Amerikkaan asti.

Kaksi alueen kehittäjää löivät hynttyyt yhteen – Pirkanmaan Osuuskauppa valitsi Villivision ”suurten tekojen vuosiin”15.12.2020 08:00:00 EETTiedote

Pirkanmaan Osuuskaupalla (POK) on takana vauhdikas vuosi. Koronasta huolimatta strategiauudistus ja siitä kumpuava tekeminen arjen helpottamisen, hyvinvoinnin ja vastuullisuuden ympärillä polkaistiin käyntiin. Kaveriksi tulevalle muutosmatkalle on löytynyt monivaiheisen kilpailutuksen myötä tamperelainen strateginen markkinointi- ja viestintätoimisto Villivisio. Yhteistyösopimus kattaa muun muassa POK-brändin, ravintolaliiketoiminnan ja HR:n markkinointitarpeet.