Kalevan paikalliskeskuksen nimikilpailu ratkesi – ”Soon tamperetta”

Kalevan Prisman ympärille rakentuvalle, uudenlaiselle paikalliskeskukselle haettiin syyskuussa nimeä kilpailussa, joka keräsi ehdotuksia kaikkiaan 7 065 osallistujalta. Prisma pysyy Prismana, mutta toimii jatkossa osana muhkeaa kokonaisuutta, jonka nimi on Risma.

Kuluvan vuosikymmenen aikana Kaleva-Hakametsän aluetta kehitetään vahvasti. Alueella sijaitseva Prisma-kortteli sijaitsee osittain Pirkanmaan Osuuskaupan ja osittain Tampereen kaupungin omistamalla maa-alueella, johon nousee tulevina vuosina kaupallisten toimintojen lisäksi asumista, julkista kaupunkitilaa ja joukkoliikenteen vaihtopysäkki. Osuuskaupan kannalta kehityshanke on niin mullistava, että Kalevan Prisma ei enää nimenä riitä kuvaamaan lopputulosta.

– Prisma pysyy toki marketin nimenä, mutta halusimme pohtia paikalliskeskusta laajemmasta perspektiivistä. Nimeä haettiin sille ennennäkemättömälle kokonaisuudelle, jonka Prisma ja sen ympäristön muut toiminnot tulevaisuudessa muodostavat, Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Ville Jylhä selittää nimikilpailun taustaa.

Voittajanimi löytyi läheltä

Nimikilpailun osallistujille tarjottiin täkyjä, joiden toivottiin toimivan inspiraationa nimiehdotusten pohtimisessa: Nimen haluttiin kuvastavan keskuksen omaleimaista luonnetta ja maistuvan myös tulevaisuudessa hyvältä pirkanmaalaisen kuluttajan suussa. Ehdotuksia toivottiin ammennettavan myös paikalliskeskuksen sijainnista ja historiasta.

– Nimiehdotusten tekijät olivat todella käyttäneet mielikuvitustaan ja myös perustelleet ajatuksiaan erinomaisesti. Varteenotettavia voittajakandidaatteja oli runsaasti, Ville alustaa.

– Toiveisiimme vastasi lopulta parhaiten tuttu mutta täysin uniikki nimi, Risma.

Kauppapaikan nimessä Prisma, eli tamperelaisittain lausuttuna Risma, on seurannut mukana aina siitä lähtien, kun neljäkymmentäyksi vuotta sitten avattua Sokos Marketia alettiin kutsua ensin Tampereen Prismaksi, sitten Sammonkadun Prismaksi ja viimeisimpänä Kalevan Prismaksi.

– Valinta tuntuu oikealta, sillä voisiko missään muualla kuin Tampereella olla Rismaa? Siinä on jotain rehellistä, helposti lähestyttävää ja leikkisääkin, Ville pohtii.

Jokaisesta ehdotuksesta euro ruoka-apuun

Risma-nimeä ehdotettiin kisassa maagiset 222 kertaa, ja palkinto, vuoden ruoat, arvottiin kaikkien nimeä ehdottaneiden kesken.

– Samaan aikaan haluamme myös kiinnittää huomion koronan myötä kasvaneeseen ruoka-avun tarpeeseen. Monelle pirkanmaalaiselle jo yhden viikon tai päivän ruoka voi olla kysymysmerkki, Ville sanoo.

– Paitsi että Pirkanmaan Osuuskauppa palkitsi nimikilpailun voittajan vuoden ruoilla, haluamme auttaa juuri nyt ruoka-avun tarpeessa olevia täydentämällä Ruokapankin kautta jaettavia ruoka-apukasseja summalla, joka vastaa kaikkien nimikilpailuun tulleiden vastausten määrää.

Ruokapankki on yksi 25 pirkanmaalaisesta lahjoitustensaajasta, joille 46 Pirkanmaan Osuuskaupan myymälää lahjoittaa vuosittain yhteensä noin 170 000 kg hävikkiruokaa. 7 065 eurolla hankittiin 800 ihmisen ruoka-apukassiin viisi täydentävää tuotetta. Yhdessä Ruokapankin kanssa valittiin tuotteita, joita ei tavallisesti hävikin kautta ruoka-apukasseihin päädy.

– Jos Risma on tamperetta, niin on myös toisista välittäminen, Ville sanoo.

Pirkanmaan Osuuskauppa, toimialajohtaja Ville Jylhä, ville.jylha@sok.fi, 010 767 0079

Kuva:

Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki Oy

Kenkätie on nyt helpoin ja edullisin reitti ruokapöytään – Pirkkalan Prisma on avattu3.12.2020 07:30:00 EETTiedote

Pirkkalan S-market sulki eilen ovensa vihoviimeisen kerran ja avasi ne tänä aamuna Pirkanmaan tuoreimpana Prismana. Ympäri vuorokauden auki oleva kokonaisuus lupaa helpottaa terveellisten ja mielenkiintoisten valintojen tekemistä. Muutosta on ohjannut vahva kunnianhimo, mikä näkyy paikallisten toiveiden kuunteluna: valikoimaa, palveluita ja ilmettä on rakennettu yhdessä, ja saman katon alle on koottu myös osuva kattaus asiakkaiden suosikkiravintoloita.

Vuoreslaiset tekevät ensi vuonna omannäköisensä S-marketin15.6.2020 12:00:00 EESTTiedote

Vuoreksesta on kasvanut viimeisen vuosikymmenen aikana hiljalleen alue, jollaiseksi se suunniteltiinkin: oikea pikkukaupunki luonnon kainalossa. Asukasluvun kasvaessa Vuoreksen päivittäistavaratarjonta on kuitenkin jäänyt kehityksen jalkoihin, ja asukkaiden unelmana on jo pitkään ollut ruokakauppa, josta isommat ostokset saisi tehtyä kerralla. Toiveeseen päästään vastaamaan, kun Salesta aletaan loppuvuonna remontoida vuoreslaista S-marketia.

Sastamalassa voi olla pian kaikkea – paikka Prismalle on löytymässä3.6.2020 11:59:00 EESTTiedote

Sastamalalaisten asiakaspalautteissa eräs teema on pitkään ollut ylitse muiden: kaupunkiin pitäisi saada oma Prisma. Pirkanmaan Osuuskauppa on vuosien varrella selvittänyt Prisman perustamista alueelle useaan otteeseen, mutta sopivaa yhtälöä sijainnin, kokoluokan ja kannattavuuden suhteen ei ole aikaisemmin ollut tarjolla. Viimeisen vuoden aikana pulmaan on kuitenkin löydetty ratkaisu, ja hanketta ryhdytään edistämään niin ripeästi kuin mahdollista. Kaavoituksen edetessä suotuisasti Sastamalan Prismaan voidaan tämänhetkisen arvion mukaan päästä asioimaan keväällä 2022.

Pirkanmaan Osuuskauppa työllistää ennätysmäärän kesätyöntekijöitä28.5.2020 10:11:44 EESTTiedote

Koronapandemian edetessä kesätyöntekijöiden kohtalo on häilynyt Osuuskaupalla isona kysymysmerkkinä. Pandemiasta huolimatta arki jatkuu kaupalla ja pian myös ravintoloissa niin normaalina kuin mahdollista: vakituiset työntekijät pitävät kesälomia, ja kaupalle keväällä siirtyneistä ravintolapuolen ammattilaisista suurin osa palaa rajoitusten purkamisen myötä takaisin ravintola-alan töihin. Kesän korvalla tilanne näyttää kesätyöntekijöiden kannalta hyvältä. Kevään aikana sovittuja kesätyöpaikkoja ei ole jouduttu perumaan, vaan paikkoja on pystytty tarjoamaan jopa enemmän kuin edellisvuonna.

Korona kasvatti ruoan verkkokaupan kapasiteetin kolminkertaiseksi ja synnytti ketteriä kokeiluja uusista keräily- ja noutopalveluista11.5.2020 12:50:07 EESTTiedote

Maaliskuussa Suomeen levinnyt koronavirus aikaisti Pirkanmaan Osuuskaupalla ruoan verkkokaupan alkuperäisiä laajentamisaikatauluja, ja alle kahdeksassa viikossa kapasiteetti saatiin kolminkertaistettua. Uusien Prisma Kauppakassi -noutopisteiden lisäksi perustettiin ripeästi myös kokonaan uusia, parhaillaan testivaiheessa olevia ruoan keräily- ja kotiinkuljetuspalveluita.