Kalevan Prisman uusi elämä käynnistyy nimikilpailulla

Kaleva-Hakametsän paikalliskeskuksen kehittämishanke on eräs itäisen Tampereen tämän vuosikymmenen merkittävimmistä rakennusprojekteista. Projektiin liittyy olennaisena osana Kalevan Prisman kehittäminen siten, että se yhdistyy juurevaksi osaksi paikalliskeskusta. Jatkossa kokonaisuutta ei kuitenkaan välttämättä tunneta enää Prisma-keskuksen nimellä.

Kaleva-Hakametsän alueen uudesta korttelirakenteesta järjestettiin reilu vuosi sitten suunnittelukilpailu, jonka voittajatyö Sarana toimii Prisma-korttelin jatkokehittämisen ja kaavoitukseen liittyvän yleissuunnitelman pohjana. Voittajatyö yhdistää paikalliskeskukseen saumattomasti joukkoliikenteen vaihtopysäkin, laadukkaan julkisen kaupunkitilan, kaupallisen alueen sekä asumisen.

Suunnittelualue sijaitsee osittain Pirkanmaan Osuuskaupan ja osittain Tampereen kaupungin omistamalla maa-alueella. Prisma-keskuksen yhteyteen on suunnitteilla lähes 20 000 neliömetrin kokoinen laajennus, joka tuo lisätilaa nykyisen Prisma-keskuksen kumpaankin kerrokseen. Viimekeväinen kilpailutus koski alueen pohjoispäätyä, ja nyt suunnitteluun on lisätty koko Prisman tontti ja ympäröivät pysäköintialueet, jotta kokonaisuudesta saadaan asiakaskokemukseltaan mahdollisimman sujuva.

– Hyvä saavutettavuus henkilöautolla on ollut Prisma-keskuksen selkänoja jo pitkään, ja Tampereen Ratikan vaihtopysäkki Sarvijaakonaukiolla tulee kasvattamaan alueen kävijämäärää tuhansilla päivittäin. Kaleva-Hakametsän aluekeskus on tulevaisuudessa myös portti Tampereen ydinkeskustaan, sanoo Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen lautakuntien apulaispormestari Aleksi Jäntti.

Paikalliskeskus kuin futuristin unelma

Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Ville Jylhä kertoo, että vilkkaina kauppapäivinä Kalevan Prisman rajat ovat alkaneet tulla vastaan. Uudistuksen myötä asiointi saadaan sujuvammaksi ja palvelutarjonta kattavammaksi.

Kyseessä ei ole kuitenkaan pelkkä laajennus. Hankkeen tavoitteena on säilyttää Kalevan Prisman nykyiset vahvuudet ja kehittää alueelle samalla täysin uudenlainen palvelukokonaisuus. Kehityshanke pitää sisällään useita vaiheita ja vie vuosia: kokonaisuudessaan keskus valmistunee 2020-luvun jälkipuoliskolla. Yhtenä työkaluna tulevan ennustamisessa käytetään tulevaisuudentutkimuksen menetelmiä, joita joukko Osuuskaupan henkilökuntaa ja asiakkaita on jo kesän aikana päässyt kokeilemaan.

– Lähtökohtanamme on se, että kokonaisuus sopii sijaintiin ja toimii lähialueen asukkaiden sujuvan arjen rakennuspalikkana. Elämä 24/7-palveluna on yksi tutkintalinjamme. Tulevien vuosien aikana Prisma muuttuu paikalliskeskukseksi, jollaista ei ole vielä Suomessa nähty, Ville paljastaa.

Paras niminikkari palkitaan vuoden ruoilla

Kehityshanke on niin mittava, että Kalevan Prisma ei enää nimenä riitä kuvaamaan lopputulosta. Syyskuun loppuun saakka Pirkanmaan Osuuskaupan verkkosivuilla on käynnissä nimikilpailu, jolla asiakkaita kutsutaan ehdottamaan, millä nimellä Kalevan laajentuvaa Prisma-keskusta jatkossa kutsutaan.

– Haluamme nimenomaan, että nimi tulee asiakkailtamme. Kalevan Prismalla on nelikymmenvuotinen historia, ja kauppa elää ihmisten puheissa tällä hetkellä monella eri nimellä. Haluamme vaalia historiaa tekemisessämme, mutta nimen suhteen olemme avoimia erottuvillekin ehdotuksille, Ville vihjaa.

Nimikilpailuun pääsee osallistumaan osoitteessa pirkanmaanosuuskauppa.fi.

Pirkanmaan Osuuskauppa, toimialajohtaja Ville Jylhä, ville.jylha@sok.fi, 010 767 0079

Tampereen kaupunki, kaupunkiympäristön palvelualueen lautakuntien apulaispormestari Aleksi Jäntti, aleksi.jantti@tampere.fi, 040 727 3234

Kuva:

Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki Oy

Vuoreslaiset tekevät ensi vuonna omannäköisensä S-marketin15.6.2020 12:00:00 EESTTiedote

Vuoreksesta on kasvanut viimeisen vuosikymmenen aikana hiljalleen alue, jollaiseksi se suunniteltiinkin: oikea pikkukaupunki luonnon kainalossa. Asukasluvun kasvaessa Vuoreksen päivittäistavaratarjonta on kuitenkin jäänyt kehityksen jalkoihin, ja asukkaiden unelmana on jo pitkään ollut ruokakauppa, josta isommat ostokset saisi tehtyä kerralla. Toiveeseen päästään vastaamaan, kun Salesta aletaan loppuvuonna remontoida vuoreslaista S-marketia.

Sastamalassa voi olla pian kaikkea – paikka Prismalle on löytymässä3.6.2020 11:59:00 EESTTiedote

Sastamalalaisten asiakaspalautteissa eräs teema on pitkään ollut ylitse muiden: kaupunkiin pitäisi saada oma Prisma. Pirkanmaan Osuuskauppa on vuosien varrella selvittänyt Prisman perustamista alueelle useaan otteeseen, mutta sopivaa yhtälöä sijainnin, kokoluokan ja kannattavuuden suhteen ei ole aikaisemmin ollut tarjolla. Viimeisen vuoden aikana pulmaan on kuitenkin löydetty ratkaisu, ja hanketta ryhdytään edistämään niin ripeästi kuin mahdollista. Kaavoituksen edetessä suotuisasti Sastamalan Prismaan voidaan tämänhetkisen arvion mukaan päästä asioimaan keväällä 2022.

Pirkanmaan Osuuskauppa työllistää ennätysmäärän kesätyöntekijöitä28.5.2020 10:11:44 EESTTiedote

Koronapandemian edetessä kesätyöntekijöiden kohtalo on häilynyt Osuuskaupalla isona kysymysmerkkinä. Pandemiasta huolimatta arki jatkuu kaupalla ja pian myös ravintoloissa niin normaalina kuin mahdollista: vakituiset työntekijät pitävät kesälomia, ja kaupalle keväällä siirtyneistä ravintolapuolen ammattilaisista suurin osa palaa rajoitusten purkamisen myötä takaisin ravintola-alan töihin. Kesän korvalla tilanne näyttää kesätyöntekijöiden kannalta hyvältä. Kevään aikana sovittuja kesätyöpaikkoja ei ole jouduttu perumaan, vaan paikkoja on pystytty tarjoamaan jopa enemmän kuin edellisvuonna.

Korona kasvatti ruoan verkkokaupan kapasiteetin kolminkertaiseksi ja synnytti ketteriä kokeiluja uusista keräily- ja noutopalveluista11.5.2020 12:50:07 EESTTiedote

Maaliskuussa Suomeen levinnyt koronavirus aikaisti Pirkanmaan Osuuskaupalla ruoan verkkokaupan alkuperäisiä laajentamisaikatauluja, ja alle kahdeksassa viikossa kapasiteetti saatiin kolminkertaistettua. Uusien Prisma Kauppakassi -noutopisteiden lisäksi perustettiin ripeästi myös kokonaan uusia, parhaillaan testivaiheessa olevia ruoan keräily- ja kotiinkuljetuspalveluita.

Yli 45 000 äänesti Pirkanmaan Osuuskaupan edustajiston vaaleissa – verkkoäänestäminen kasvoi hurjasti17.4.2020 19:37:23 EESTTiedote

Pirkanmaan Osuuskaupan vaaleissa annettiin 45 204 ääntä, mikä on 18 873 enemmän kuin edellisissä vaaleissa. Äänestysaktiivisuus nousi 14,4 prosentista 22,5 prosenttiin. Edustajistoon valittiin yhteensä 60 ehdokasta, joiden tehtävänä on toimia äänitorvena osuuskaupan johdon suuntaan ja huolehtia, että osuuskaupan palveluita ja etuja kehitetään omistajien toiveita kuunnellen.

Pirkanmaan Osuuskaupassa sopeutetaan toimintaa koronaviruksen vaikutusten vuoksi24.3.2020 16:24:11 EETTiedote

COVID-19-koronaviruspandemia vaikuttaa tällä hetkellä erityisesti matkailu- ja ravitsemistoimialaan Suomessa. Kysyntä ja asiakasmäärät ovat hotelleissa ja ravintoloissa vähentyneet merkittävästi, ja arvio on, että tilanne tulee vaikeutumaan edelleen. Pirkanmaan Osuuskauppa on tästä johtuen päättänyt sopeuttamistoimenpiteenä sulkea toistaiseksi ravintola Puiston sekä anniskeluravintolat Hovipojan, Public Cornerin, Kivenheiton ja Tiikerihain keskiviikosta 25.3. alkaen. Ravintoloiden uudelleenavaamisen edellytyksiä tarkastellaan koronavirusepidemian vaikutusten selkiytyessä. Suljettavien ravintoloiden työntekijöille pyritään tarjoamaan töitä Osuuskaupan muista toimipisteistä. Ravintoloiden tuoretuotteet lahjoitetaan ViaDian ruoka-aputyöhön. − Ravintolatyön vähenemisestä huolimatta esimerkiksi ruokakaupoissamme saattaa esiintyä enenevässä määrin työvoimapulaa. Tämä voisi johtua tilanteesta, jossa iso osa henkilöstöä joutuisi karanteeniin, sairastuisi yhtäaikaisesti tai jäisi kotiin esimerk