Kalevauva.fi:n kappale kokoaa HSL:n lipuntarkastajien kuulemia selityksiä

Mut kun mä meen vaan yhden pysäkin… Vuonna 2022 HSL:n matkalippujen tarkastajat tarkastivat lähes 2,2 miljoonan matkustajan liput. Liputtomien osuus tarkastetuista matkustajista oli keskimäärin 3,9 prosenttia. Helmikuun 3. päivä käynnistyvässä kampanjassa kuullaan liputtomien asiakkaiden selityksiä Kalevauva.fi -yhtyeen esittämänä.

”Lipuntarkastajamme tekevät tärkeää työtä, että liputtomien matkustajien joukko pysyisi mahdollisimman pienenä. Tarkastajan unelmapäivänä tarkastusmaksua ei ole tarpeen kirjoittaa yhdellekään matkustajalle. Lipputuloilla on merkittävä rooli HSL:n liikenteen kulujen kattamisessa, ja niitä tarvitaan kipeästi, että hinnat voidaan pitää kohtuullisina ja palvelut kattavina. Liputta matkustamisen vuoksi HSL:ltä jää vuodessa saamatta tuloja arviolta 15-25 miljoonaa euroa”, matkalippujen tarkastus -yksikön päällikkö Satu Koskinen sanoo.

HSL:n matkalippujen tarkastajat pyrkivät lisäämään lippujen maksamista, johon kuuluu myös tarkastusmaksujen määrääminen. Tarkastajien ensisijainen tehtävä ei ole kuitenkaan kirjoittaa mahdollisimman paljon tarkastusmaksuja, sillä valvontatyön ohella tarkastajat neuvovat ja opastavat asiakkaita.

Liputtomasti selityksiä arkielämän tositilanteista

Mut kun mulla on tää koira, mut kun mä meen vaan yhden pysäkin ja mulla on patongin syönti kesken…

Liputtomasti selityksiä -kampanja muistuttaa humoristisella tavalla, että lipun ostamalla pääsee aina helpoimmalla ilman suuria selityksiä. Kampanjaan kootuista selityksistä on syntynyt Kalevauva.fi -yhtyeen säveltämä ja esittämä kappale, jonka sanat ovat suoraan arkielämän tositilanteista.

Yhtenä keinona liputta matkustamisen hillitsemiseksi HSL:n hallitus on esittänyt liikenne- ja viestintäministeriölle tarkastusmaksun korottamista 100 euroon vuonna 2023. Nykyinen 80 euron maksu on säilynyt muuttumattomana jo HSL:n perustamista edeltävältä ajalta vuodesta 2007 asti. Myös pohjoismaisessa vertailussa maksu on joukon pienin. Ministeriö ei ole vielä tehnyt päätöstä asiassa.

Katso video
Linkki videoon: https://youtu.be/5JZOtrfuTQI

Viisi vinkkiä lipun ostoon

• Osta lippu HSL-sovellukseen ennen kuin nouset liikennevälineeseen tai siirryt metrossa maksualueelle, joka alkaa liukuportaiden yläpäässä kortinlukijoiden kohdalla.
  • Voit vaihtaa toiseen liikennevälineeseen koko lipun voimassaolon ajan. Riittää, että lippu on voimassa, kun astut liikennevälineeseen tai metron maksualueelle. Kertalippu on voimassa 80-110 minuuttia.
  • Ota selvää millaisen lipun tarvitset. Reittioppaan avulla voit helpoiten katsoa, millaisen lipun tarvitset matkallesi ja mitä se maksaa.
  • Kausiliput ovat henkilökohtaisia, joten niitä ei voi lainata kaverille. Tarjoa sen sijaan kaverillesi matka ostamalla hänelle kertalippu.
  • Jos saat tarkastusmaksun, koska HSL-korttisi on unohtunut kotiin tai kännykästäsi on loppunut virta, maksu on mahdollista mitätöidä jälkikäteen, kun kausilippusi voimassaolo on todennettu. Tämä onnistuu, kun pidät tarkastustilanteessa mukanasi kuvallisen henkilöllisyystodistuksen.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Kalevauva.fi - Liputtomasti selityksiä

matkalippujen tarkastus -yksikön päällikkö Satu Koskinen, puh. 050 511 0304

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 400 työntekijää, ja liikevaihto on noin 700 miljoonaa euroa vuodessa. Vuonna 2021 HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 238 miljoonaa, mikä on yli 60 % Suomessa tehdyistä joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta