Kalevi Sorsa -säätiön toiminnanjohtajaksi on valittu apulaisprofessori Pauli Rautiainen

Kalevi Sorsa -säätiön uudeksi toiminnanjohtajaksi on valittu apulaisprofessori, HTT, VTM, FM Pauli Rautiainen. Rautiainen siirtyy säätiöön Tampereen yliopistosta ja aloittaa säätiön toiminnanjohtajana 1.1.2021.

Taideyliopisto / ArtsEqual

Rautiainen on perustuslakiasiantuntija, hallintotieteiden tohtori sekä hyvinvointi- ja valtiosääntöoikeuden dosentti. Tutkimuksessaan Rautiainen on perehtynyt oikeuden ja politiikan suhteeseen, julkishallinnon ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämiseen, ihmisoikeuksiin sekä haavoittuvien ryhmien asemaan. Viimeisen kymmenen vuoden aikana Rautiainen on toiminut tutkijana ja opettajana useissa yliopistoissa edistäen oikeus- ja yhteiskuntatutkimuksen keskinäistä vuoropuhelua.

Kalevi Sorsa -säätiöön Rautiainen tuo akateemisen osaamisensa ja tutkimushankkeiden johtamisosaamisen lisäksi innostuksen tutkimusperusteisen yhteiskunnallisen keskustelun fasilitointiin.

“Säätiö nostaa esiin yhteiskunnallisesti merkittäviä kysymyksiä. Odotan, että pääsen edistämään politiikkarelevanttia tutkimusta oikeudenmukaisemman ja sosiaalisesti kestävämmän yhteiskunnan rakentamiseksi”, Rautiainen toteaa.

Kalevi Sorsa -säätiön hallituksen puheenjohtaja Antton Rönnholm on erityisen tyytyväinen Rautiaisen valinnasta.

“Säätiön työ erityisesti työelämän, yhteiskunnallisen eriarvoisuuden ja ilmastokysymysten parissa on kehittynyt ja näkynyt yhteiskunnallisessa keskustelussa viime vuosina laajasti. Rautiainen tuo omalla osaamisellaan huomattavan lisäarvon säätiön tutkimustyöhön ja auttaa sekä Sorsa -säätiötä että koko poliittisten ajatuspajojen kenttää kehittymään”, toteaa Rönnholm.

*

Kalevi Sorsa -säätiö on vuonna 2005 perustettu ajatuspaja, joka toimii akateemisen tutkimuksen ja käytännön yhteiskuntapolitiikan risteyskohdassa. Säätiö tukee tutkittuun tietoon perustuvaa päätöksentekoa, käy ennakkoluulotonta keskustelua eikä kaihda vaikeitakaan aiheita hahmotellessaan yhteiskunnan uudistamista sosialidemokraattiselta arvopohjalta. Vuonna 2021 säätiön tutkimuksen painopistealueet ovat eriarvoisuuden vähentäminen, ihmisen toiminnan vaikutukset maapallolle ja yhteiskunta koronan jälkeen.

Säätiössä työskentelee kuusi henkilöä yhteiskuntatutkimuksen ja Länsi-Balkanilla tehtävän demokratiatyön parissa.

Kalevi Sorsa -säätiö juhlistaa joulukuussa sekä omaa 15-vuotista taivaltaan että Kalevi Sorsan syntymän 90-vuotispäivää jakamalla 21.12.2020 ensimmäisen Kalevi Sorsa -palkinnon. Palkinto myönnetään kirjallisuuden, yhteiskunnallisen tutkimuksen tai muiden Kalevi Sorsan elämäntyötä sivuavien teemojen parissa tehdyn työn perusteella. Se voidaan myöntää henkilölle, työryhmälle tai organisaatiolle. Palkinto myönnetään vuosittain Kalevi Sorsan syntymäpäivänä ja se on 2500 euron arvoinen.

Lisätiedot:

Antton Rönnholm p. 040 506 7676

Pauli Rautiainen p. 040 770 7282 pauli.rautiainen@sorsafoundation.fi (sähköposti 1.1.2021 alkaen)

Antton Rönnholm p. 040 506 7676

Taideyliopisto / ArtsEqual

Ensimmäinen Kalevi Sorsa -palkinto Yrjö Varpiolle21.12.2020 09:16:55 EETTiedote

Tänään 21.12.2020 tulee kuluneeksi 90 vuotta Suomen pitkäaikaisimman pääministerin Kalevi Sorsan (1930–2004) syntymästä. Juhlavuoden kunniaksi Kalevi Sorsa -säätiö on päättänyt perustaa vuosittain myönnettävän Kalevi Sorsa -palkinnon. Palkinto myönnetään yhteiskunnallisesti merkittävälle teolle, joka koskee kirjallisuutta, yhteiskuntatutkimusta tai muuta Sorsan elämäntyötä sivuavaa teemaa. Palkinnon summa on 2 500 euroa.

Ajatuspaja: Keskustelu talouskasvun tarpeellisuudesta on aloitettava18.12.2020 07:10:00 EETUutinen

”Ilmastonmuutoksesta on tullut yhteiskunnallisiin mullistuksiin, kuten sotiin ja pakolaiskriiseihin vaikuttava näkymätön käsi.” ”Perinteinen hyvinvointivaltio pyörii fossiilitalouteen perustuvan kasvun varassa ja on siten ekologisesti huteralla perustalla.” Lainaukset ovat Kalevi Sorsa -säätiön tuoreista julkaisuista, jotka käsittelevät aikamme ekologista kriisiä ja edistyksellisiä ratkaisuja siihen.

Tutkija: Klassinen liberalismi ei kannattanut sääntelemätöntä taloutta27.11.2020 05:30:00 EETTiedote

Nykyisin liberalismin ydinsisällöksi kuvataan toisinaan usko vapaisiin markkinoihin ja konservatismin keskeiseksi piirteeksi puolestaan pyrkimys taloudelliseen sääntelyyn. Onko tällainen määrittely kuitenkaan oikea? Helsingin yliopiston väitöskirjatutkija Marianne Sandelin käsittelee Kalevi Sorsa -säätiön Impulsseja-sarjan julkaisussaan konservatismin ja liberalismin juuria sekä historiallisten aatteiden yhteyttä nykypäivän politiikkaan.

Eriarvoisuuden tila Suomessa 2020 -raportin julkaisutilaisuus 18.8.202029.7.2020 10:32:00 EESTKutsu

Kalevi Sorsa -säätiö julkaisee laatuaan ensimmäisen Eriarvoisuuden tila Suomessa -raportin 18.8.2020 Helsingissä. Raportti luo kattavan ja yleistajuisen katsauksen eriarvoisuuteen ja sen kehitykseen Suomessa viimeisten vuosien ja vuosikymmenten aikana tuoreimpien tilastojen ja aineistojen valossa. Raportin kirjoittamiseen on osallistunut 20 meritoitunutta tutkijaa Helsingin, Turun, Tampereen ja Jyväskylän yliopistoista sekä Valtion taloudellisesta tutkimuskeskuksesta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta.

TUTKIMUS: LYHYEMPI TYÖAIKA SÄÄSTÄISI YMPÄRISTÖÄ8.6.2020 12:37:27 EESTTutkimus

Tuoreen tutkimuksen mukaan työajalla ja yhteiskuntien aiheuttamalla ympäristöpaineella on yhteys: Mitä enemmän työskentelemme, sitä enemmän yhteiskuntamme kuormittaa ympäristöä. Työtunneilla havaitaan olevan kaksi vaikutusta: toisaalta ne vaikuttavat paitsi kulutuksen määrään (sekä kotitalouksien että kansantalouden tasolla) sekä kulutuksen sisältöön, jota lyhyet työtunnit muokkaavat pääsääntöisesti ympäristöystävälliseen suuntaan. Siten työajan lyhentäminen voisi vähentää päästöjä ja toimia osaratkaisuna aikamme ekologiseen kriisiin. Samuli Sinisalon tutkimuksessa "Työajan lyhentämisen ekologiset vaikutukset" (Kalevi Sorsa-säätiö) tarkasteltiin työajan lyhentämisen ympäristövaikutuksia 12 tutkimuksen perusteella.