Kalevi Sorsa -säätiöön uusi työntekijä

Kalevi Sorsa -säätiön toiminta kasvaa ja kehittyy edelleen. Camilla Lohenoja aloitti "Demokratian tukeminen Länsi-Balkanilla" -hankkeen koordinaattorina lokakuussa.

Lohenojan tausta on yliopistomaailmassa, jossa hän on koordinoinut kehitysyhteistyötä Afrikassa. Lohenojalla on lisäksi vahvat yhteydet kansalaisjärjestökenttään, jossa hän on työskennellyt mm. Kepa (nyk. Fingo) ja Dodo ry:ssä. Lisäksi hän on ollut laatimassa Ulkoministeriölle Kansalaisyhteiskuntaselvitystä vuonna 2017. Lohenojalla on kokemusta myös Nepalista, jossa hän toimi vapaaehtoistöissä paikallisessa kansalaisjärjestössä.

”Olen tosi iloinen päästessäni edistämään demokratiaa Balkanilla, jossa sitä todella tarvitaan”, Lohenoja toteaa. ”Odotan innoissani työskentelyä Länsi-Balkanin ajatuspajojen parissa. Olisi mahtavaa nähdä hankkeen aikana konkreettinen muutos esimerkiksi alueen ajatuspajojen keskinäisessä yhteistyössä. Toivon myös vahvaa yhteyttä Balkan-hankkeen ja Sorsa-säätiön muun toiminnan välille.”

Balkan-hankkeen edellinen koordinaattori Samuli Sinisalo siirtyy johtamaan Sorsa-säätiön ”Ihmisen toiminnan vaikutukset maapallolle” -hanketta. "Mukava siirtyä uusiin tehtäviin, tai oikeastaan palata ilmasto- ja ympäristöasioiden pariin. Onneksi talon sisältä voin kuitenkin tukea Balkan-hanketta myös tulevaisuudessa." Sinisalo toteaa.

Kalevi Sorsa -säätiön ”Demokratian tukeminen Länsi-Balkanilla – kehitystä ja sillanrakennusta (2019–2022)” -hanke on Suomen Ulkoministeriön rahoittama ja tukeutuu Säätiön kokemukselle Pohjois-Makedoniasta, jossa toiminta aloitettiin jo vuonna 2008. Nykyinen hanke on Pohjois-Makedonian lisäksi laajentunut Albaniaan ja Bosnia-Herzegovinaan, joissa hankkeella vahvistetaan nuorten ääntä kouluttamalla yhteiskunnallisesti aktiivisia nuoria. Lisäksi fasilitoimme Länsi-Balkanin poliittisten ajatuspajojen yhteistyötä yli kansallisten, poliittisten ja etnisten jakolinjojen yhteistyössä Pohjois-Makedonialaisen kumppanin Progres Instituten kanssa.

Lisätietoja:

Kaisa Penny
040 7217212 kaisa.penny@sorsafoundation.fi

Camilla Lohenoja
Hankevastaava
Demokratian tukeminen Balkanilla 2019–2021
045 206 6840 camilla.lohenoja@sorsafoundation.fi

Samuli Sinisalo
Hankevastaava
Ihmisen toiminnan vaikutukset maapallolle
040 7050 398 samuli.sinisalo@sorsafoundation.fi

Kaisa Penny
Vt. toiminnanjohtaja

p. +358 40 7217212
e. kaisa.penny@sorsafoundation.fi
@kaisa.penny

Demokratia ja digijätit -webinaari 16.2.202111.2.2021 06:00:00 EET | Kutsu

Taloudessa data on valtaa, ja valta keskittyy voimakkaasti kouralliselle ylikansallisia alustayrityksiä. Millaiset mahdollisuudet julkisella vallalla ja yksityisillä toimijoilla on toimia monopolisoituneessa alustataloudessa demokratiaa, hyvää hallintoa, yksilönvapauksia ja vapaita markkinoita kunnioittaen? Aihetta käsitellään MEP Miapetra Kumpula-Natrin ja Kalevi Sorsa -säätiön tilaisuudessa, jossa pääpuhujana on Werner Stengg, Euroopan komission varapuheenjohtaja Margrethe Vestagerin kabinetin jäsen.

Ensimmäinen Kalevi Sorsa -palkinto Yrjö Varpiolle21.12.2020 09:16:55 EET | Tiedote

Tänään 21.12.2020 tulee kuluneeksi 90 vuotta Suomen pitkäaikaisimman pääministerin Kalevi Sorsan (1930–2004) syntymästä. Juhlavuoden kunniaksi Kalevi Sorsa -säätiö on päättänyt perustaa vuosittain myönnettävän Kalevi Sorsa -palkinnon. Palkinto myönnetään yhteiskunnallisesti merkittävälle teolle, joka koskee kirjallisuutta, yhteiskuntatutkimusta tai muuta Sorsan elämäntyötä sivuavaa teemaa. Palkinnon summa on 2 500 euroa.