Kalevi Sorsa -säätiöön uusi työntekijä

Kalevi Sorsa -säätiön toiminta kasvaa ja kehittyy edelleen. Camilla Lohenoja aloitti "Demokratian tukeminen Länsi-Balkanilla" -hankkeen koordinaattorina lokakuussa.

Lohenojan tausta on yliopistomaailmassa, jossa hän on koordinoinut kehitysyhteistyötä Afrikassa. Lohenojalla on lisäksi vahvat yhteydet kansalaisjärjestökenttään, jossa hän on työskennellyt mm. Kepa (nyk. Fingo) ja Dodo ry:ssä. Lisäksi hän on ollut laatimassa Ulkoministeriölle Kansalaisyhteiskuntaselvitystä vuonna 2017. Lohenojalla on kokemusta myös Nepalista, jossa hän toimi vapaaehtoistöissä paikallisessa kansalaisjärjestössä.

”Olen tosi iloinen päästessäni edistämään demokratiaa Balkanilla, jossa sitä todella tarvitaan”, Lohenoja toteaa. ”Odotan innoissani työskentelyä Länsi-Balkanin ajatuspajojen parissa. Olisi mahtavaa nähdä hankkeen aikana konkreettinen muutos esimerkiksi alueen ajatuspajojen keskinäisessä yhteistyössä. Toivon myös vahvaa yhteyttä Balkan-hankkeen ja Sorsa-säätiön muun toiminnan välille.”

Balkan-hankkeen edellinen koordinaattori Samuli Sinisalo siirtyy johtamaan Sorsa-säätiön ”Ihmisen toiminnan vaikutukset maapallolle” -hanketta. "Mukava siirtyä uusiin tehtäviin, tai oikeastaan palata ilmasto- ja ympäristöasioiden pariin. Onneksi talon sisältä voin kuitenkin tukea Balkan-hanketta myös tulevaisuudessa." Sinisalo toteaa.

Kalevi Sorsa -säätiön ”Demokratian tukeminen Länsi-Balkanilla – kehitystä ja sillanrakennusta (2019–2022)” -hanke on Suomen Ulkoministeriön rahoittama ja tukeutuu Säätiön kokemukselle Pohjois-Makedoniasta, jossa toiminta aloitettiin jo vuonna 2008. Nykyinen hanke on Pohjois-Makedonian lisäksi laajentunut Albaniaan ja Bosnia-Herzegovinaan, joissa hankkeella vahvistetaan nuorten ääntä kouluttamalla yhteiskunnallisesti aktiivisia nuoria. Lisäksi fasilitoimme Länsi-Balkanin poliittisten ajatuspajojen yhteistyötä yli kansallisten, poliittisten ja etnisten jakolinjojen yhteistyössä Pohjois-Makedonialaisen kumppanin Progres Instituten kanssa.

Lisätietoja:

Kaisa Penny
040 7217212 kaisa.penny@sorsafoundation.fi

Camilla Lohenoja
Hankevastaava
Demokratian tukeminen Balkanilla 2019–2021
045 206 6840 camilla.lohenoja@sorsafoundation.fi

Samuli Sinisalo
Hankevastaava
Ihmisen toiminnan vaikutukset maapallolle
040 7050 398 samuli.sinisalo@sorsafoundation.fi

Kaisa Penny
Vt. toiminnanjohtaja

p. +358 40 7217212
e. kaisa.penny@sorsafoundation.fi
@kaisa.penny

Eriarvoisuuden tila Suomessa 2020 -raportin julkaisutilaisuus 18.8.202029.7.2020 10:32:00 EESTKutsu

Kalevi Sorsa -säätiö julkaisee laatuaan ensimmäisen Eriarvoisuuden tila Suomessa -raportin 18.8.2020 Helsingissä. Raportti luo kattavan ja yleistajuisen katsauksen eriarvoisuuteen ja sen kehitykseen Suomessa viimeisten vuosien ja vuosikymmenten aikana tuoreimpien tilastojen ja aineistojen valossa. Raportin kirjoittamiseen on osallistunut 20 meritoitunutta tutkijaa Helsingin, Turun, Tampereen ja Jyväskylän yliopistoista sekä Valtion taloudellisesta tutkimuskeskuksesta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta.

TUTKIMUS: LYHYEMPI TYÖAIKA SÄÄSTÄISI YMPÄRISTÖÄ8.6.2020 12:37:27 EESTTutkimus

Tuoreen tutkimuksen mukaan työajalla ja yhteiskuntien aiheuttamalla ympäristöpaineella on yhteys: Mitä enemmän työskentelemme, sitä enemmän yhteiskuntamme kuormittaa ympäristöä. Työtunneilla havaitaan olevan kaksi vaikutusta: toisaalta ne vaikuttavat paitsi kulutuksen määrään (sekä kotitalouksien että kansantalouden tasolla) sekä kulutuksen sisältöön, jota lyhyet työtunnit muokkaavat pääsääntöisesti ympäristöystävälliseen suuntaan. Siten työajan lyhentäminen voisi vähentää päästöjä ja toimia osaratkaisuna aikamme ekologiseen kriisiin. Samuli Sinisalon tutkimuksessa "Työajan lyhentämisen ekologiset vaikutukset" (Kalevi Sorsa-säätiö) tarkasteltiin työajan lyhentämisen ympäristövaikutuksia 12 tutkimuksen perusteella.

Filosofian professori puhuu eriarvoisuudesta, poliitikot kommentoivat, ti 11.2. klo 18.0030.1.2020 05:30:00 EETKutsu

Tasavertaisuuden puute itsessään on ongelma, ei vain se, että jotkut ovat köyhiä tai kouluttamattomia. Näin sanoo Helsingin yliopiston filosofian professori Antti Kauppinen, joka on kirjoittanut raportin eriarvoisuuteen liittyvästä moraalisesta problematiikasta Kalevi Sorsa -säätiölle. "Mistä puhumme, kun puhumme eriarvoisuudesta" -raportin julkaisutilaisuus järjestetään tiistaina 11.2.2020 klo 18.00 Kallion Oivassa.

KOSKELA: SUOMI EI OLE LAKKOHERKKÄ MAA6.11.2019 04:00:00 EETTiedote

Ekonomisti Antti Koskelan tietokirja ”Hanskat tippui - lakkojen historia ja vaikutus yhteiskunnassa” (Kalevi Sorsa-säätiö) tuo uusia näkökulmia lakoista käytävään keskusteluun. Laajan historia-analyysin lisäksi Koskela tarkastelee Suomen tilannetta kansainvälisessä vertailussa. Hän osoittaa tilastoihin perustuen, että Suomi ei ole lakkoherkkä maa. Toinen Koskelan päähavainnoista koskee lakkojen kustannusten arviointia. Lakon kustannus voi olla moninkertainen riippuen mittarin valinnasta.

KUTSU: Lakko ja yhteiskunta-tietokirjan julkaisutilaisuus 6.11.2019 klo 16.22.10.2019 18:20:15 EESTKutsu

Työmarkkinasyksy tiivistyy ja lakkoaalto vyöryy yli maan. Mutta mikä on lakko-oikeuden yhteiskunnallinen merkitys ja miksi se on säilynyt länsimaisten demokratioiden tunnuspiirteenä? Tervetuloa tilaisuuteen! Aika: Keskiviikko 6.11.2019 klo. 16.00--18.00. Paikka: Tiedekulma, Think Lounge (Yliopistonkatu 4, 00100 Helsinki). Ilmoittaudu alla olevasta linkistä 3.11. mennessä kahvitarjoilun mitoittamiseksi. https://bit.ly/2lLJIiG