Kallionsydämen toimintavastuu siirtyy Ylä-Savon SOTE kuntayhtymälle

Kiuruvedellä sijaitsevan ikäihmisten hoivakoti Attendo Kallionsydämen toimintavastuu siirtyy Ylä-Savon SOTE kuntayhtymälle 9.4.2020. Kallionsydämessä on ollut erittäin vakava koronavirusepidemia, jossa on menehtynyt yhdeksän asukasta. Attendo ja Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä haluavat päätöksellä varmistaa, että Kallionsydämen asukkaat saavat tarvitsemansa vaativan sairaanhoidon hoivakotiin.

Hoivakoti on Itä-Suomen aluehallintoviraston (Itä-Suomen AVI) valvonnassa ja valvontatoimenpiteet jatkuvat edelleen.  Valvontatoimilla ja toimintavastuun muutoksella halutaan varmistaa, että hoivapalveluyksikössä turvataan siellä asuvien ja koronavirukseen sairastuneiden vanhusten riittävä terveydenhuolto. AVI valvoo myös, että esimerkiksi koronaan sairastuneiden hoito, altistuneiden suojautuminen ja karanteeni sekä tartunnanjäljitys toteutuu viranomaisohjeiden mukaisesti. Kuntayhtymä on toteuttanut valvontatoimenpiteitä AVIn vaatimusten mukaisesti.

Kallionsydän on 30-paikkainen hoivakoti, joka tarjoaa ympärivuorokautista hoivaa ikäihmisille. Päätöksen myötä hoivahenkilöstö siirtyy Attendon vuokraamana Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän johdettavaksi. Asukkaita ei siirretä Kallionsydämestä.

”Kuluneet viikot ovat olleet erittäin raskaita Kallionsydämessä. Siirrymme johtamaan toimintaa haastavassa epidemiatilanteessa. Me pystymme tarjoamaan asukkaille vaativaa sairaanhoitoa hoivakotiin, jotta hauraassa kunnossa olevia asukkaita ei tarvitsisi siirtää. Lisäämällä Kallionsydämen sairaanhoidollista osaamista helpotamme yksikön vakituisen henkilökunnan työssäjaksamista”, Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän toimitusjohtaja Leila Pekkanen.

”Hoivakodin tilanne on hoidollisesti hyvin vaativa. Kallionsydämen asukkaista poikkeuksellisen suuri osa on sairastunut koronaan ja tarvitsee sairaalatasoista terveydenhoitoa. Myös yli puolet vakihenkilökunnasta on sairastunut ja sen vuoksi meiltä puuttuu sairaanhoidollista osaamista. Työssä oleva henkilöstö on ymmärrettävästi ylikuormittunutta. Koemme, että emme voi näissä olosuhteissa taata asukasturvallisuutta”, sanoo Attendon toimitusjohtaja Virpi Holmqvist.

”Olemme koko tämän epidemian ajan tehneet avointa ja hyvää yhteistyötä Attendon kanssa ja jatkamme sitä edelleen. Yhteisenä tavoitteenamme on asukkaiden ja henkilöstön turvallisuuden sekä hyvinvoinnin varmistaminen tässä vaikeassa tilanteessa”, Pekkanen sanoo.

Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän toimitusjohtaja Leila Pekkasen haastattelupyynnöt pyydämme ystävällisesti ohjaamaan viestintäsihteeri Arja Laajalahdelle p. 040 543 4997

Attendon toimitusjohtaja Virpi Holmqvistin haastattelupyynnöt pyydämme ystävällisesti ohjaamaan viestintäjohtaja Susanna Paloheimolle p. 044 494 2122

Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten hoivapalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Yritys on perustettu vuonna 1985, ja olimme ensimmäinen julkisia hoivapalveluja ikäihmisille tarjonnut yksityinen yhtiö Ruotsissa. Ikäihmisille suunnattujen palvelujen lisäksi Attendo tarjoaa hoivapalveluja kehitysvammaisille ja vammautuneille ihmisille sekä mielenterveyskuntoutujille. Tuotamme myös lastensuojelu- ja terapiapalveluita. Attendolla on kaikkiaan noin 24 000 työntekijää yli 700 toimipisteessä Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. Lue lisää: www.attendo.fi

Raasepori ei suo Attendolle toimintaedellytyksiä jatkaa Villa Pentbyssä30.3.2021 14:16:05 EEST | Tiedote

Raaseporin kaupunki ei halua vahvistaa yhteistyötä Villa Pentbyssä Attendon ehdotuksen mukaisesti. Lisäksi Raasepori haluaa alentaa hoivavuorokaudesta Attendolle maksettavaa hoivapäivähintaa tilanteessa, jossa aluehallintovirasto edellyttää kuuden lisähenkilön palkkaamista vakituiseen työsuhteeseen Villa Pentbyhyn. Tämä pakottaa Attendon harkitsemaan hoivapalveluiden tuottamisen lopettamista Raaseporissa. Raaseporin omien hoivakotien kustannukset kunnalle ovat merkittävästi korkeammat ja henkilöstömitoitus pienempi.

Attendo tarjoaa Raaseporille yhteistyön tiivistämistä Villa Pentbyssä18.3.2021 14:28:22 EET | Tiedote

Attendo on tänään tarjonnut Raaseporin kaupungille mahdollisuutta yhteistyön tiivistämiseksi raaseporilaisten ikäihmisten hoivapalvelun tuottamisessa. Aluehallintoviraston viime viikolla antaman valvontapäätöksen mukaan Villa Pentbyhyn tulee palkata kuusi vakituista hoitajaa lisää 30.4. mennessä. Henkilöstömitoituksena tämä tarkoittaa Attendon käsityksen mukaan nykyiseen verrattuna noin 0,76 mitoitusta, mikä ylittää nykyisen vanhuspalvelulain, Villa Pentbyn toimiluvan sekä kaikkien muiden alueen hoivakotien mitoituksen merkittävästi.

Attendon vastaus Etelä-Suomen Avin määräyksen lisätä henkilökuntaa Villa Pentbyssä Raaseporissa11.3.2021 14:18:52 EET | Tiedote

Attendo kunnioittaa viranomaisen määräyksiä ja tekee vaaditut toimenpiteet Raaseporissa sijaitsevassa hoivakodissa Villa Pentbyssä. Aluehallintoviranomaisen vaatimukset ovat erittäin kovat. Päätöksessä edellytetään 25–35% enemmän hoivahenkilökuntaa suhteessa yksikön toimilupaan ja myös suhteessa kaikkiin muihin Raaseporin alueen hoivakoteihin. Muissa yksityisissä hoivakodeissa ja kunnan omissa palveluissa tuotetaan samanlaista ympärivuorokautista hoivaa ikäihmisille kuin Villa Pentbyssä pienemmillä henkilöstömitoituksilla. Attendo on toimittanut valvontaviranomaiselle asukkaiden hoidon tarpeita ilmentävät yksityiskohtaiset tiedot ja näiden perusteella mitoitus on ollut ja on tällä hetkellä 0,60, mikä vastaa asukkaiden hoivan tarvetta. Valvontaviranomaisen vaatimus edellyttää kuitenkin mitoitukseksi noin 0,76, joka Attendon tietojen mukaan saattaa olla jopa korkein vaadittu mitoitus ikääntyneiden ympärivuorokautisessa hoivassa Suomessa. Vaatimus nostaa merkittävällä tavalla palvelutuota

Hoiva-alan henkilöstöpulaa ei ratkaista vain koulutuspaikkoja lisäämällä10.2.2021 11:43:47 EET | Uutinen

Hoiva-alan henkilöstöpulaan esitetään julkisessa keskustelussa useimmiten ratkaisuksi koulutuksen lisäämistä. Se ei yksin riitä. Hoiva-alalla on kehitettävä myös johtamista. Attendo alan suurimpana yksityisenä toimijana on avainasemassa johtamisen kehittämisessä. Jokainen Attendon neljästä sadasta yksikönjohtajasta osallistuu räätälöityyn esimiesvalmennukseen, joka täydentää jo käytössä olevaa lähiesimieskoulutusta.

Attendon opit koronavuodesta 2020: maskit, turvavälit, nopea testaaminen ja paljon viestintää21.1.2021 07:01:00 EET | Uutinen

Vuosi 2020 toi koronavirukselta suojaamisen ja suojautumisen osaksi myös hoiva-, palvelu- ja tukikotien arkea. Suojavarusteisiin ja suojautumisohjeisiin panostettiin paljon aikaa ja rahaa. Attendolla on Suomessa noin neljä sataa hoiva-, palvelu- ja tukikotia, joissa asuu noin 10 000 ihmistä lapsista ikäihmisiin. Asukkaiden keskuudessa todettiin vuoden 2020 aikana yhteensä 71 tartuntaa kaikkiaan yhdeksässä Attendo-kodissa. Yli puolet tartunnan saaneista asukkaista parantui viruksen aiheuttamista sairauksista. 13 000 työntekijän keskuudessa todettiin yhteensä 63 tartuntaa kaikkiaan 28 Attendo-kodissa: kokoaikainen maskien käyttö ja muu hyvä suojautuminen estivät tartuntojen leviämisen asukkaiden keskuuteen.