Kampanja kannustaa pelastamaan maailmasta katoavan suklaan

Reilun kaupan juhlavuoden kampanja muistuttaa suklaan loppuvan maailmasta vuoteen 2050 mennessä ilman ripeitä ilmastotoimia. Suomalaiset kuluttajat syövät suurimmaksi osaksi kestämättömissä oloissa viljeltyä suklaata, sillä kaakaota sertifioidaan edelleen varsin vähän.

Reilun kaupan viikko tuo katukuvaan hitaasti sulavat uhanalaiset suklaaeläimet – tunturipöllön, apinan, norsun ja sammakon. 20-vuotista juhlavuottaan viettävä Reilu kauppa ry haluaa kiinnittää Pelasta suklaa -kampanjalla huomioita suklaatuotannon kestämättömiin ympäristö- ja sosiaalisiin vaikutuksiin. Suklaa uhkaa loppua maailmasta vuoteen 2050 mennessä.

”Halusimme luoda oivaltavan ja kantaaottavan kampanjan, joka pysäyttää arjen kiireessä pohtimaan ilmastonmuutoksen ja kaakaonviljelijöiden köyhyyden vaikutuksia suklaan tuotantoon. Suklaan pelastamiseksi tarvitaan ilmastotekoja ja reilummat tuottajahinnat. Reilu kauppa edistää kumpaakin, mutta suomalaisfirmat ja -kuluttajat käyttävät edelleen harmillisen vähän Reilun kaupan suklaata”, sanoo Reilun kauppa ry:n viestintä- ja markkinointipäällikkö Mirka Kartano.

Suurin uhka suklaalle on ilmastonmuutos, jonka myötä kaakaopuiden kasvatus käy vaikeammaksi tulevien vuosikymmenien aikana. Kansainvälinen ilmastopaneeli ennustaa, että esimerkiksi Länsi-Afrikan poikki kulkevilla Sahelin ja Sudano-Sahelin alueilla viljelykausi lyhenee vähintään 20 prosentilla vuoteen 2050 mennessä. Reilun kaupan sertifioima suklaa on vahvasti ilmastoteko, sillä Reilu kauppa asettaa tuotannolle tiukkoja ympäristö- ja ihmisoikeuskriteereitä.

Kaakaoviljelijä tienaa päivässä pienen suklaapatukan verran

Ilmastovaikutusten ohella kaakaontuotantoa varjostaa vakavat ihmisoikeusloukkaukset.

”Esimerkiksi Norsunluurannikolla viljelijä tienaa keskimäärin 78 dollarisenttiä päivässä, kun elämiseen riittävä ansio olisi 2,5 dollaria. Aikuisten matalat ansiot ruokkivat myös lapsityön hyväksikäyttöä. Maailman kahdessa suurimmassa kaakaopapujen tuottajamaassa Ghanassa ja Norsunluurannikolla työskentelee 2,1 miljoonaa lasta terveyttä tai koulunkäyntiä haittaavissa olosuhteissa”, muistuttaa Reilu kauppa ry:n vastuullisuuspäällikkö Tytti Nahi.

Reilun kaupan sertifioinnissa mukana oleville viljelijöille maksetaan takuuhintaa ja sen päälle Reilun kaupan lisää. Viljelijöille tarjotaan koulutusta sekä itse viljelyyn ja vastuullisuusasioihin että kaupankäyntiin.

”Tutkimus osoittaa, että Reilun kaupan koulutuksilla, osuuskuntatoiminnan tuella, takuuhinnalla ja lisällä on ollut myönteistä vaikutusta kaakaoviljelijöiden toimeentuloon. Reilusti tuotettu suklaa maksaa kuluttajille hieman enemmän, mutta antaa varsin paljon köyhyydessä eläville viljelijöille”, Nahi toteaa.

Reilun kaupan viikkoa vietetään 21.-27.10.2019. Pelasta suklaa -kampanja on toteutettu yhteistyössä mainostoimisto Hasan & Partnersin kanssa.

Kampanjan sivu: www.reilukauppa.fi/pelastasuklaa

Lisätietoja:

Tytti Nahi
vastuullisuuspäällikkö
tytti.nahi@reilukauppa.fi

Mirka Kartano
viestintä- ja markkinointipäällikkö
mirka.kartano@reilukauppa.fi

Uusi Suomen ennätys: kaikkien aikojen suurin määrä osallistujia Reilun kaupan kahvitauolla9.5.2019 20:38:17 EESTTiedote