Kamppailu Hämeen Herruudesta jatkuu tälläkin kaudella

Runkosarjan keskinäisissä otteluissa enemmän pisteitä kerännyt joukkue ansaitsee tälläkin kaudella kiertopalkinnon lisäksi 5 000 euroa organisaation junioritoimintaan. ”Tämän kauden Hämeen Herruuden yhteistyökumppaneina toimivat kauppakamarin lisäksi Osuuskauppa Hämeenmaa, Etelä-Suomen Sanomat ja Hämeen Sanomat”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Pelicansin, HPK:n ja Hämeen kauppakamarin neljä vuotta sitten lanseeraama taistelu Hämeen Herruudesta jatkuu myös tällä kaudella. Runkosarjan keskinäisissä kamppailuissa paremmin pärjännyt joukkue ansaitsee komean kiertopokaalin lisäksi 5 000 euroa seuran junioritoimintaan. Molemmat seurat ovat pokanneet Hämeen Herruuden itselleen kahdesti.

Taistelu Hämeen Herruudesta on tuonut lisäkipinää Pelicansin ja HPK:n välisiin runkosarjakohtaamisiin, minkä allekirjoittavat myös molempien joukkueiden kapteenit.

”Ehdottomasti se tuo lisämausteensa ja oman ekstralatauksen keskinäisiin kamppailuihin. Erityisesti tuo rahapotti juniorityöhön on tärkeä asia, jonka vuoksi halutaan kamppailla ja napata se Lahteen. Viime vuonna se livahti naapurille, mutta uskon vahvasti, että tällä kaudella on jälleen meidän vuoromme. Hienoa, että löytyy kumppaneita, jotka mahdollistavat tällaisen”, Pelicans-kapteeni Hannes Björninen painottaa.

”Hienoa päästä taas pelaamaan Hämeen Herruudesta Pelicansia vastaan. Peleissä on pientä ekstrapanosta, kun on mahdollisuus tukea onnistumisella omia junioreita. Viime vuonna kairasimme 5 000 euroa HPK-juniorijääkiekolle ja lupaan koko joukkueen puolesta, että teemme kaikkemme voiton eteen tälläkin kaudella. Kiitos kumppaneille, että mahdollistatte tällaisen minisarjan Liiga-kauden sisällä ja tuette suurella summalla lasten liikuntaa”, HPK-kapteeni Markus Nenonen kommentoi ja lähettää niin ikään kiitoksensa Hämeen kauppakamarin suuntaan.

Tämän kauden osalta Hämeen Herruus saa räjähtävän startin, kun joukkueet iskevät yhteen tulevana viikonloppuna kahdesti. Ensin perjantaina joukkueet kohtaavat Hämeenlinnassa ja heti perään lauantaina Lahdessa.

Kaksi muuta kamppailua mitellään ensi vuoden puolella. Hämeenlinnassa joukkueet kohtaavat toistamiseen 5.1. ja taistelu Hämeen Herruudesta huipentuu Lahdessa tasan kuukautta myöhemmin 5.2.

HPK:n markkinointi- ja viestintäpäällikkö Kati Savolainen, p. 044 096 4474

Pelicansin viestintäpäällikkö Jesse Pyykkö, p. 050 370 6988

Hämäläisyritysten suhdannekuva kirkastui hieman27.7.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdannetilanne parani hieman kesällä rajoitusten purkamisen myötä. Tieto selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä heinäkuussa tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. "Lähikuukausien suhdannenäkymät ovat parantuneet jonkin verran kesän aikana, vaikka alueemme yritysten suhdannearviot olivat heinäkuussa edelleen hivenen varovaisemmat kuin koko maassa keskimäärin”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Vienti on lähtenyt kasvuun Hämeessä9.7.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien tuoreiden vientiasiakirjatilastojen mukaan alkuperätodistusten kysyntä kasvoi Suomessa maalis-kesäkuussa peräti kahdeksan prosenttia verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon. ”Myös meillä Hämeessä vientiyritykset ovat elpymässä koronaa edeltävään aikaan ja meiltä maalis-kesäkuussa haettujen alkuperätodistusten määrä on nyt jopa suurempi kuin ennätysvuonna 2019. Kasvua on viime vuodesta noin 10 prosenttia ja kuusi prosenttia ennätysvuoden vastaavaan ajanjaksoon”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Edessä vahvan kasvun aika21.6.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Valtakunnallisesti suhdanteet näyttävät parantuneen, mutta edelleenkin Hämeessä yritysten tilanne on hieman vaisu. Tieto selviää kauppakamareiden viimeisimmästä koronakyselystä, joka tehtiin keskiviikkona. ”Koronavirusepidemia vaikuttaa yhä alueemme yritysten liikevaihtoon negatiivisemmin kuin Suomessa keskimäärin. Kyselyn tulos hämmensi, koska alueemme teollisuus on lähtenyt nousuun ja palvelualalla on jo tapahtunut käänne positiivisempaan. Seuraavien kahden kuukauden arviot liikevaihdon kehityksestä näyttävät kuitenkin jo positiivisemmilta”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

TEKIJÄ-tapahtuman logokilpailun voitti Katja Reina15.6.2021 11:22:22 EEST | Tiedote

Hämeenlinnassa ja Forssassa vuosittain toteutettavan TEKIJÄ-tapahtuman järjestäjät käynnistivät toukokuussa opiskelijoille suunnatun avoimen suunnittelukilpailun, jonka tavoitteena oli löytää tapahtumalle uusi ilme ja logo. Kilpailun tuomaristo valitsi voittajaksi Katja Reinan Laurea-ammattikorkeakoulusta. Kilpailu oli avoin kaikille opiskelijoille ja se herätti hyvin kiinnostusta keräämällä osallistujia eri opiskeluasteilta.

Liikesivistysrahaston uusi Hämeen aluetoimikunta on perustettu10.6.2021 14:44:36 EEST | Tiedote

Liikesivistysrahaston Lahden ja Hämeenlinnan toiminta-alueet on Kannatusyhdistyksen hallituksen päätöksen mukaisesti yhdistetty uudeksi Hämeen aluetoimikunnaksi. Aluetoimikuntien yhdistämisellä tavoitellaan aiempaa suurempaa hyötyä Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopisto LUTin ja Hämeen ammattikorkeakoulun tarjoamasta tutkimus- ja kehittämispotentiaalista alueen elinkeinoelämälle sekä samalla Liikesivistysrahaston jäsen- ja varainhankinnalle.

Hämeen kauppakamari myönsi stipendejä valmistuville opiskelijoille5.6.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Hämeen kauppakamari myönsi stipendejä 5.6.2021 toiminta-alueellaan valmistuville opiskelijoille. ”Hämeen kauppakamarin hallitus päätti viiden vuoden ajan myöntää stipendejä alueemme lukioiden ja toisen asteen ammatillisten oppilaitosten päättäville opiskelijoille. Stipendi myönnetään opiskelijalle, joka on opintojensa aikana osoittanut tuloksellista suuntautumista liike-elämään”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeessä yritysten verojalanjälki oli yli 2,2 miljardia euroa1.6.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Kanta- ja Päijät-Hämeeseen rekisteröityneiden yritysten veronjalanjälki oli yhteensä yli 2,2 miljardia euroa vuonna 2019, selviää Keskuskauppakamarin julkaisemasta Suuresta Veroselvityksestä. ”Sekä päijäthämäläisten että kantahämäläisten yritysten kerryttämä verojalanjälki on kasvanut vuosina 2015-2019. Alueemme yritysten verojalanjälki on noussut yli 300 miljoonalla vuodesta 2017. Yritysten maksamat ja tilittämät verot olivat Päijät-Hämeessä 1,3 miljardia euroa ja Kanta-Hämeessä 962 miljoonaa euroa vuodelta 2019. Päijät-Hämeessä maksetun yhteisöveron määrä laski hieman, mutta Kanta-Hämeessä yhteisöveron määrä kasvoi”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.