"Kangasala Goes Japan" juhlistaa Japanin ja Suomen diplomaattisuhteiden satavuotisjuhlaa

Läpi vuoden jatkuva tapahtumaketju käynnistyy Hinamatsuri-juhlalla Kangasala-talossa sunnuntaina 3.3.2019 klo 14. Maksuttoman tapahtuman ohjelmassa on muun muassa musiikkia ja aito japanilainen teeseremonia.

Japanissa vietetään 3. maaliskuuta tyttöjen päivää Hinamatsuria, johon liittyvät perinteisesti nuket.

Japani ja Suomi viettävät diplomaattisuhteiden satavuotisjuhlaa vuonna 2019. Juhlavuotta vietetään molemmissa maissa lukuisten maiden kulttuuriperintöön ja kahdenvälisiin suhteisiin liittyvien tapahtumien ja projektien merkeissä. Kangasalan kaupunki yhteistyötahoineen käynnistää maaliskuussa 2019 suomalais-japanilaisen kulttuurin, koulutuksen ja elinkeinoelämän tapahtumaketjun teemalla ”Kangasala Goes Japan”.

Tapahtumaketju käynnistyy Kangasala-talossa sunnuntaina 3.3. klo 14 Kangasala Hinamatsuri -juhlalla musiikin, leikkien, tarinoiden sekä teeseremonian merkeissä. Paikalle saapuu japanilaisia vieraita.

Professori Manami Ozaki kertoo Japanissa vietettävästä tyttöjen juhlasta Hinamatsurista sekä havaitsemistaan japanilaisten ja suomalaisten välisistä kulttuurillisista samankaltaisuuksista ja eroista. Hän suorittaa teeseremonian mukanaan Suomen Chado Urasenke Tankokai-yhdistyksen puheenjohtaja Aliisa Arve. Näin yleisölle avautuu mahdollisuus tutustua japanilaisen teetaiteen saloihin.

Vieraaksi saapuu myös Maailman suurin maalaus -hankkeen käynnistäjä rouva Hiroko Kawahara. Hän kertoo eri puolille maailmaa levinneestä taideprojektista, joka on jatkunut jo 30 vuotta. Maailman suurin maalaus -hankkeeseen suuntaa Raikun koululta kesäkuussa Kangasalla pidettävien Jukolan viestin kautta Tokion kesäolympialaisiin 2020.

Tilaisuuden musiikista vastaavat Terhi Niinimaa ja Heikki Mäenpää.

Tapahtuman järjestää Kangasalan kulttuuripalvelut yhteistyötahojensa kanssa.

Kangasala Hinamatsuri -juhla Kangasala-talossa su 3.3. klo 14. Vapaa pääsy.

Mediakuva:

www.kangasala-talo.fi

www.k-kino.fi

www.facebook.com/kangasalatalo

www.twitter.com/Kangasalatalo

Lisätietoja:

Heikki Mäenpää
Harjula Production Oy Ltd

heikki.maenpaa@harjulaproduction.com

Tinapillin alkeet vai sosiaalinen ryhmätanssi? Kangasala Irish Festival tarjoaa irlantilaisen musiikin ja tanssin opetusta aloittelijoista edistyneisiin12.4.2019 15:39:14 EESTTiedote

Huhtikuun lopulla 25.- 27.4.2019 järjestettävä irlantilaisen musiikin, tanssin ja kulttuurin festivaali Kangasala Irish Festival - The Spring Gathering tarjoaa ohjelmistossaan konsertteja, elokuvia, tanssia, työpajoja ja jameja. Työpajoissa kiinnostuneet pääsevät kokeilemaan mm. tinapillien alkeita, irlantilaista musiikkia viululla ja kitaralla ja sosiaalista ryhmätanssia. Työpajoja on tarjolla sekä aloittelijoille että edistyneemmille.

Kangasala Irish Festivalin ohjelmassa tanssi vahvasti mukana - esiintyjänä irlantilaisen tanssin maailmanmestari Ruairi McCabe10.4.2019 09:03:54 EESTTiedote

Kangasalla järjestetään vapun alla 25.- 27.4.2019 irlantilaisen musiikin, tanssin ja kulttuurin festivaali: Kangasala Irish Festival - The Spring Gathering. Kangasala-talossa ja useissa Kangasalan keskustan paikoissa järjestettävän festivaalin ohjelmistoon kuuluu konsertteja, elokuvia, irlantilaisen musiikin ja tanssin opetusta sekä jameja, joissa soittajat kokoontuvat yhteen musisoimaan rennossa ilmapiirissä.