"Kangasala Goes Japan" juhlistaa Japanin ja Suomen diplomaattisuhteiden satavuotisjuhlaa

Läpi vuoden jatkuva tapahtumaketju käynnistyy Hinamatsuri-juhlalla Kangasala-talossa sunnuntaina 3.3.2019 klo 14. Maksuttoman tapahtuman ohjelmassa on muun muassa musiikkia ja aito japanilainen teeseremonia.

Japanissa vietetään 3. maaliskuuta tyttöjen päivää Hinamatsuria, johon liittyvät perinteisesti nuket.

Japani ja Suomi viettävät diplomaattisuhteiden satavuotisjuhlaa vuonna 2019. Juhlavuotta vietetään molemmissa maissa lukuisten maiden kulttuuriperintöön ja kahdenvälisiin suhteisiin liittyvien tapahtumien ja projektien merkeissä. Kangasalan kaupunki yhteistyötahoineen käynnistää maaliskuussa 2019 suomalais-japanilaisen kulttuurin, koulutuksen ja elinkeinoelämän tapahtumaketjun teemalla ”Kangasala Goes Japan”.

Tapahtumaketju käynnistyy Kangasala-talossa sunnuntaina 3.3. klo 14 Kangasala Hinamatsuri -juhlalla musiikin, leikkien, tarinoiden sekä teeseremonian merkeissä. Paikalle saapuu japanilaisia vieraita.

Professori Manami Ozaki kertoo Japanissa vietettävästä tyttöjen juhlasta Hinamatsurista sekä havaitsemistaan japanilaisten ja suomalaisten välisistä kulttuurillisista samankaltaisuuksista ja eroista. Hän suorittaa teeseremonian mukanaan Suomen Chado Urasenke Tankokai-yhdistyksen puheenjohtaja Aliisa Arve. Näin yleisölle avautuu mahdollisuus tutustua japanilaisen teetaiteen saloihin.

Vieraaksi saapuu myös Maailman suurin maalaus -hankkeen käynnistäjä rouva Hiroko Kawahara. Hän kertoo eri puolille maailmaa levinneestä taideprojektista, joka on jatkunut jo 30 vuotta. Maailman suurin maalaus -hankkeeseen suuntaa Raikun koululta kesäkuussa Kangasalla pidettävien Jukolan viestin kautta Tokion kesäolympialaisiin 2020.

Tilaisuuden musiikista vastaavat Terhi Niinimaa ja Heikki Mäenpää.

Tapahtuman järjestää Kangasalan kulttuuripalvelut yhteistyötahojensa kanssa.

Kangasala Hinamatsuri -juhla Kangasala-talossa su 3.3. klo 14. Vapaa pääsy.

Mediakuva:

www.kangasala-talo.fi