Kangasalan joulu on täynnä valoa ja tapahtumia 26.11.2021–6.1.2022

Keskustan kausivalot ja valometsä, Valotorin joulukalenteri, kirkon valoinstallaatio sekä lukuisten yritysten ja yhteisöjen jouluikkunagalleria tuovat iloa pimeään aikaan Kangasalla pe 26.11. alkaen. Joulun ajan ohjelmasta löytyy tapahtumia kaikenikäisille kuten myyjäisiä ja markkinoita, joulumusiikkia, kulttuuria ja lasten tapahtumia, tonttupolku ja jouluaskartelua. Koko kauden ohjelma on nyt koottu yhteen paikkaan Visit Kangasalan sivuille.

Joulukuusen valot ja kaupungin kausivalot syttyvät Kangasalla perjantaina 26.11.2021. Kuva: Tiia Ennala / Visit Kangasala

Kangasalan joulu käynnistyy kaupungin kausivalojen syttyessä keskustaan kuluvan viikon perjantaina 26.11. klo 16. Samaan aikaan torilla ja Kulttuurikorttelin edustalla vietetään Kangasalan Yrittäjien perinteistä joulunavausta.

Kangasalan valometsä luo jouluista tunnelmaa Kulttuurikorttelin aukiolle Kangasala-talon edustalle. Visit Kangasalan tuottama metsä koostuu kymmenistä valaistuista joulukuusista, jotka ilahduttavat keskustan liikkeissä, Kangasala-talon tapahtumissa ja kirjastossa asioivia. Kangasalan kaupungin valokuvakehykset sijoitetaan valometsän läheisyyteen, ja kehyksissä syntyvät tunnelmallisimmat paikalliset joulukorttikuvat.

Valoa riittää ympäri kaupunkia läpi joulukuun. Kulttuuripalveluiden Valotorin joulukalenteri pääkirjaston ulkoseinässä ilahduttaa aina uudenvuodenpäivään saakka. Uutuutena nähdään Kangasalan kirkon seinustaan heijastettava päivittäin vaihtuva valoinstallaatio.

Kirkon valoinstallaatio on osa jouluikkunagalleriaa, joka täyttää kaupungin julkisivut ja ikkunat tunnelmallisimmilla joulumaailmoilla. Jouluikkunagallerian kiertäjien kannattaa äänestää suosikkiaan 16 jouluikkunasta, sillä vastaajien kesken arvotaan jouluinen yllätyspalkinto.

Virittäydy jouluun Kangasalan keskustassa perjantaina 26.11. klo 16–19

Kangasalan Yrittäjien joulunavauksessa torilla perjantaina 26.11. klo 16–19 tarjotaan perinteiseen tapaan joulupuuroa. Joulupukki ja -muori vierailevat tervehtimässä ihmisiä ja luvassa on monenlaista jouluista ohjelmaa, kuten tanssia, laulua ja ponitalutusta. Kannattaa myös piipahtaa Kulttuuriravintola Jalmarin glögibaarissa sekä Kimmo Pyykkö -taidemuseon Kimmo Pyykkö: Matkalla 66 -näyttelyssä, joka on avoinna klo 17 saakka.

Joululahjaksi kannatta hankkia paikallisten kädentaitajien tuotteita Kangasalan kädentaitajien pop up -joulupuodista Kangasala-talosta. Puoti aukeaa pe 26.11. ja on avoinna koko viikonlopun.

Joulunaika jatkuu Kangasalla tapahtumien täytteisenä aina 6.1.2021 saakka. Katso kaikki joulukauden vinkit ja tapahtumat sivuilta: visitkangasala.fi/joulu2021

Kangasalan joulusivu verkossa

Kangasalan joulu -tapahtuma Facebookissa

Mediakuvia kansiossa.
Kuvaajatiedot mainittava julkaistaessa.

Isabella Rossi
tapahtumakoordinaattori
Kangasalan kaupunki
isabella.rossi@kangasala.fi

matkailu- ja markkinointipäällikkö
Visit Kangasala / Business Kangasala
laura.pekkala@businesskangasala.fi

Kaupungin tunnelmalliset kausivalot laajenevat vuosittain keskusta-alueen valaistussuunnitelman mukaisesti. Kuva: Tiia Ennala / Visit Kangasala
Joulukuusi valaise torin. Kuva:  Tiia Ennala / Visit Kangasala
Joulukuusi valaise torin. Kuva: Tiia Ennala / Visit Kangasala

Lumoava Arboretum Frick avautuu jälleen 15.5.20229.5.2022 16:06:55 EEST | Tiedote

Vuosi sitten yleisölle avattu yksityinen metsä- ja maisemapuutarha Kangasalla kutsuu jälleen nauttimaan kauneudesta ja luonnon monimuotoisuudesta. Suuressa 3,2 hehtaarin arboretumissa on yhteensä 14 lajistoltaan erilaista puistikkoa, joissa kasvaa satoja kukkivia puita ja pensaita sekä harvinaisia kasveja kaikilta eri mantereilta. Kesällä 2022 Arboretum Frick on avoinna 15.5–14.8.2022 torstaisin ja sunnuntaisin klo 12–16, sekä ryhmille sopimuksen mukaan.

Hevosvoimien vuosi kutsuu Kangasalle kurvaillen ja laukaten13.4.2022 18:49:35 EEST | Tiedote

Kangasalla vietetään vuonna 2022 hevosvoimien teemavuotta. Valokeilaan nousevat kaksi paikkakunnan vetovoimatekijää – vanhat autot ja hevoset – jotka näkyvät muun muassa kesän tapahtumissa. Kurvaa Kangasalle -viikko Mobiliassa ja Vehoniemen automuseolla avaa ajoneuvoharrastajien kesän 6.–11.6.2022. Ensimmäistä kertaa järjestettävä Laukkaa Kangasalle -viikko täyttää kaupungin kavioiden kopseella ja hevosten ystävillä 18.–24.7.2022.

Kamarimusiikin nuoria huippuja Kangasala Classicissa14.2.2022 12:16:03 EET | Tiedote

Viime vuonna ensimmäistä kertaa järjestetty kamarimusiikkifestivaali Kangasala Classic saa jatkoa. Viikkoa ennen juhannusta 16.-19.6.2022 järjestettävä Kangasala Classic tuo jälleen Kangasalle konsertoimaan joukon klassisen musiikin huippuammattilaisia. Konsertteja järjestetään Kangasala-talossa, Kirkkoharjun näkötornilla sekä Kangasalan, Sahalahden ja Kuhmalahden kirkoissa. Festivaaliohjelmaan kuuluu myös Pikku Kakkosestakin tutun Pikku Papun Orkesterin lastenkonsertti. Festivaalin järjestää Kangasalan Musiikinystävät ry.