Kangasalan joulu on täynnä valoa ja tapahtumia 26.11.2021–6.1.2022

Keskustan kausivalot ja valometsä, Valotorin joulukalenteri, kirkon valoinstallaatio sekä lukuisten yritysten ja yhteisöjen jouluikkunagalleria tuovat iloa pimeään aikaan Kangasalla pe 26.11. alkaen. Joulun ajan ohjelmasta löytyy tapahtumia kaikenikäisille kuten myyjäisiä ja markkinoita, joulumusiikkia, kulttuuria ja lasten tapahtumia, tonttupolku ja jouluaskartelua. Koko kauden ohjelma on nyt koottu yhteen paikkaan Visit Kangasalan sivuille.

Joulukuusen valot ja kaupungin kausivalot syttyvät Kangasalla perjantaina 26.11.2021. Kuva: Tiia Ennala / Visit Kangasala

Kangasalan joulu käynnistyy kaupungin kausivalojen syttyessä keskustaan kuluvan viikon perjantaina 26.11. klo 16. Samaan aikaan torilla ja Kulttuurikorttelin edustalla vietetään Kangasalan Yrittäjien perinteistä joulunavausta.

Kangasalan valometsä luo jouluista tunnelmaa Kulttuurikorttelin aukiolle Kangasala-talon edustalle. Visit Kangasalan tuottama metsä koostuu kymmenistä valaistuista joulukuusista, jotka ilahduttavat keskustan liikkeissä, Kangasala-talon tapahtumissa ja kirjastossa asioivia. Kangasalan kaupungin valokuvakehykset sijoitetaan valometsän läheisyyteen, ja kehyksissä syntyvät tunnelmallisimmat paikalliset joulukorttikuvat.

Valoa riittää ympäri kaupunkia läpi joulukuun. Kulttuuripalveluiden Valotorin joulukalenteri pääkirjaston ulkoseinässä ilahduttaa aina uudenvuodenpäivään saakka. Uutuutena nähdään Kangasalan kirkon seinustaan heijastettava päivittäin vaihtuva valoinstallaatio.

Kirkon valoinstallaatio on osa jouluikkunagalleriaa, joka täyttää kaupungin julkisivut ja ikkunat tunnelmallisimmilla joulumaailmoilla. Jouluikkunagallerian kiertäjien kannattaa äänestää suosikkiaan 16 jouluikkunasta, sillä vastaajien kesken arvotaan jouluinen yllätyspalkinto.

Virittäydy jouluun Kangasalan keskustassa perjantaina 26.11. klo 16–19

Kangasalan Yrittäjien joulunavauksessa torilla perjantaina 26.11. klo 16–19 tarjotaan perinteiseen tapaan joulupuuroa. Joulupukki ja -muori vierailevat tervehtimässä ihmisiä ja luvassa on monenlaista jouluista ohjelmaa, kuten tanssia, laulua ja ponitalutusta. Kannattaa myös piipahtaa Kulttuuriravintola Jalmarin glögibaarissa sekä Kimmo Pyykkö -taidemuseon Kimmo Pyykkö: Matkalla 66 -näyttelyssä, joka on avoinna klo 17 saakka.

Joululahjaksi kannatta hankkia paikallisten kädentaitajien tuotteita Kangasalan kädentaitajien pop up -joulupuodista Kangasala-talosta. Puoti aukeaa pe 26.11. ja on avoinna koko viikonlopun.

Joulunaika jatkuu Kangasalla tapahtumien täytteisenä aina 6.1.2021 saakka. Katso kaikki joulukauden vinkit ja tapahtumat sivuilta: visitkangasala.fi/joulu2021

Kangasalan joulusivu verkossa

Kangasalan joulu -tapahtuma Facebookissa

Mediakuvia kansiossa.