KANNANOTTO: Kehysriihessä tärkeitä askelia osaamisen kehittämisessä, seuraavalle hallitukselle jäi vielä tekemistä

Kehysriihessä päästiin eteenpäin osaamista ja sitä kautta työllisyyttä turvaavissa toimenpiteissä: selkeät panostukset muunto- ja täydennyskoulutukseen sekä aktiivimallin kehittäminen ovat tärkeitä askelia. Suomen Ekonomit kuitenkin painottaa, että seuraavalla hallituskaudella tarvitaan edelleen merkittäviä jatkotoimia hallituksen käynnistämän jatkuvan oppimisen reformin rakentamisessa.

Keskustelu jatkuvan osaamisen kehittämisen malleista on vilkasta Suomessa ja kansainvälisestikin. Keskustelu pitää kääntää kehysriihipäätöksiä pidemmälle kantaviksi toimenpiteiksi osaamisen kohtaanto-ongelmien ratkaisemiseksi ja työllisyysasteen nostamiseksi. Päätöksillä on kiire, sillä osaamistarpeet muuttuvat kiihtyvää tahtia.

Korkean osaamisen tasoa ja korkeakoulujen koulutustoimintaa arvioidaan edelleen ennen kaikkea tutkintojen pohjalta. Korkeakoulujen kannusteet esimerkiksi osaamista täydentävien moduulien kehittämiseksi eivät ole riittäviä. Käynnissä olevassa korkeakoulutuksen visiotyössä on nyt tuhannen taalan paikka korkealla kunnianhimolla rakentaa jatkuvan oppimisen järjestelmää.

“Olemme yhteistyössä Suomen ylioppilaskuntien liiton ja Yhteiskunta-alan korkeakoulutettujen kanssa ehdottaneet korkeakoulutuksen tarjonnan malliksi Suomen korkeakoulu -alustamaista järjestämisen tapaa. Mallin ytimessä ovat erilaisten oppijoiden mahdollisuudet hankkia sekä tutkintoon johtavaa koulutusta että tutkintopakettia pienempiä ja ketterämpiä osaamiskokonaisuuksia yli maantieteellisten ja organisaatiorajojen. Tällainen joustava toimintatapa edellyttää selkeitä muutoksia korkeakoulutuksen rahoitusmalleihin”, Suomen Ekonomien työmarkkinajohtaja Riku Salokannel toteaa.

Rahoituksen ratkaisemiseen kiertyvät myös sekä työssä että työttömänä olevien mahdollisuudet osallistua koulutukseen. Hallitus päätti kehysriihessä laajentaa aktiivimallin listaa toimista, jotka tulkitaan aktiivisuutta osoittaviksi.

”Kiitämme hallitusta osaamismyönteisestä päätöksestä. Esimerkiksi IAET-kassan keskiviikkoisen tiedotteen mukaan aktiivimallin ensimmäisen tarkastelujakson päättyessä vain 33 % päivärahan hakijoista on täyttänyt aktiivisuusedellytyksen. Meidänkin jäsenillemme laajemman aktiivisuustulkinnan tarpeellisuus on tullut selväksi lukuisten yhteydenottojen kautta”, Salokannel painottaa.

”Seuraavalle hallitukselle jää kuitenkin päätettäväksi uskottava jatkuvan oppimisen rahoitusjärjestelmä, joka luo jokaiselle työuran aikaisen kannusteen kehittää osaamistaan. Näkemyksemme mukaan rahoitus voisi olla esimerkiksi vakuutusperustainen”, Salokannel summaa.

Työmarkkinajohtaja Riku Salokannel, puh. 040 724 9566

Koulutuspolitiikan asiantuntija Suvi Eriksson, puh. 040 848 8935