Kannanotto: Monitoimimalli turvattava sote palvelutuotannossa

Uusien aluevaltuustojen pitää turvata monitoimimalli sote-palvelutuotannossa - ratkaisuna läpinäkyvyys palvelutuotannon kustannuksissa sekä vahva toiminnan laatumittaus.

Yksityisten yritysten sekä järjestötaustaisten toimijoiden mahdollisuudet sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottamisessa pitää turvata. Aluevaltuustojen hyväksyttäväksi tuleva palveluiden ostamisen toimintamalli, ostopalvelustrategia, on ratkaisevan tärkeä. Ostopalvelustrategia tulee käytännössä määrittelemään julkista palvelutuotantoa täydentävän palvelutuotannon toimintamahdollisuudet.

Palveluiden tuottamisen todellista kustannustasoa tulee seurata läpinäkyvästi, jotta julkisen palvelutuotannon sekä yksityisen- ja järjestöpohjaisen palvelutuotannon kustannustasoa on mahdollista vertailla. Asiakkaiden kokeman laadun, työtä tekevän henkilöstön työhyvinvoinnin, sekä yhteiskunnalle sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottamisesta aiheutuneiden kustannusten näkökulmasta palveluiden oston perusteena tulisi olla pitkälle viety läpinäkyvyys palvelutuotannon kustannuksista, sekä kattava laatumittarointi niin asiakaskokemuksesta kuin työhyvinvoinnista.

Läpinäkyvä kustannusseuranta mahdollistaa palveluseteleiden arvon realistisen määrittämisen. Liian matala palveluseteleiden arvo johtaa siihen, että palveluita tarjoavien toimijoiden taloudellinen liikkumatila jää kapeaksi, ja tämä heijastuu kykyyn palkata henkilöstöä, sekä tärkeää työtä tekevän henkilöstön palkkatasoon. Palveluseteleiden arvon tarkastelu olisi parasta tehdä osana strategista kumppanuutta monitoimijamallissa palveluiden ostajien sekä palvelujen tarjoajien välillä.

Sosiaali – ja terveysalan toimintaa vaarantavaa henkilöstön riittävyyden haastetta pitää pystyä ratkaisemaan tehtävänkuvien sekä vaativuuden arviointia tarkastelemalla. On madallettava kynnystä päästä matalammallakin koulutustasolla alan töihin sellaisiin tärkeisiin tehtäviin, joihin ei kuitenkaan ole perusteita asettaa korkeita koulutuksen vaatimustasoa. Tällä tavoin voidaan suunnata korkeammin koulutettua henkilöstöä niihin tehtäviin, joissa on perusteltua ylläpitää korkeampaa koulutustason vaatimusta. Näin toimimalla on mahdollista parantaa kotimaista työllisyyttä, ja ratkaista henkilöstön riittävyyden haasteita. Nykyisellä toimintamallilla jo tällä hetkellä on henkilöstön riittävyyden ratkaisuna työperäisen maahanmuuton kasvattaminen sosiaali- ja terveysalan palvelutuotantoon välttämätöntä.

Kauppakamaritoiminnan tavoite on edistää yrittäjyyttä osana yhteiskunnan talouden sekä työllisyyden positiivista kehittymistä. Edunvalvonnan merkitys on korostunutta erilaisissa murrostilanteissa. Sosiaali- ja terveyspalveluiden uudelleen järjestely on historiallinen mahdollisuus valjastaa yksityinen yrittäjyys sekä järjestötaustainen palvelutuotanto osaksi palvelutuotannon kokonaisuutta.

Markus TykkyläinenPuheenjohtajaMikkelin kauppakamariosasto

Puh:010 210 4242

Esko PitkänenAsiamiesMikkelin kauppakamariosasto

Puh:0400 651 029

Etelä-Savon kauppakamarin alaisena toimivat Mikkelin, Pieksämäen ja Savonlinnan kauppakamariosastot. Osaston toimintaa johtaa vuosittain Etelä-Savon kauppakamarin hallituksen valitsema hallitus, jonka tehtävänä on kehittää toimialueensa elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä ja valvoa elinkeinoelämän yhteisiä etuja.

Kauppakamarikysely: Sodan vaikutukset jakavat yritykset voittajiin ja häviäjiin – joka kolmannes ilmoitti kannattavuutensa heikkenevän tänä vuonna21.6.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

Ukrainassa käytävä sota nostaa yritysten kustannuksia ja heikentää kannattavuutta, mutta keskimäärin tunnelmat ovat säilyneet kohtalaisen vireinä, selviää kauppakamarien talouskyselystä. Inflaatiopaineet jatkuvat, sillä yli 72 prosenttia vastanneista yrityksistä suunnittelee nostavansa myyntihintojaan seuraavan neljän kuukauden aikana. Palkansaajien ostovoiman supistuminen näyttää väistämättömältä. Vaikka keskimäärin yritysten näkymät ovat jopa parantuneet verrattuna maaliskuussa tehtyyn kauppakamarikyselyyn, vaihtelevat arviot ratkaisevasti eri toimialoilla. Rakennusalalla peräti 40 prosenttia luonnehtii tunnelmia pessimistiseksi. Sen sijaan palveluloimialoilla näkymät ovat tuntuvasti valoisammat koronarajoituksien jäätyä taakse.

Kauppakamarien kysely: Jopa 72 prosenttia yrityksistä suunnittelee nostavansa myyntihintoja – energiaintensiiviset yritykset heikoimmassa asemassa17.6.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Sodan vaikutukset näkyvät suomalaisissa yrityksissä kustannusten nousuna ja kallistuvina myyntihintoina. Peräti 72 prosenttia yrityksistä suunnittelee myyntihintojen nostamista jonkin verran tai merkittävästi tulevan neljän kuukauden aikana, selviää kauppakamarien kyselystä. Haavoittuvimmassa asemassa ovat energiaintensiiviset yritykset ja yritykset, jotka ovat jollain tapaa Venäjään kytköksissä. Kiihtyvä inflaatio ja epävarmuus toimintaympäristössä vaikuttavat yrityksiin laajasti, mutta yrityksissä vallitsevat myös positiiviset tulevaisuudennäkymät - noin 63 prosenttia yrityksistä arvioi, ettei sota vaikuta suunniteltuihin investointeihin lainkaan.

Kauppakamarit: Puolet yrityksistä ennakoi tutkimus- ja kehitystoiminnan kasvua verokannustimen myötä16.6.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien jäsenyrityksille tehdyn kyselyn mukaan noin puolet vastaajayrityksistä arvioi tutkimus- ja kehitystoimintansa kasvavan hallituksen valmistelussa olevan tutkimus- ja kehitystoiminnan verokannustimen myötä. Kyselyn mukaan keskisuurista yrityksistä yli puolet ja suurista yrityksistä yli 60 prosenttia aikovat lisätä T&K-toimintaansa verokannustimen myötä. Positiivisimman vastaanoton verokannustin saa teollisuusyrityksissä. Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija muistuttaa, että verokannustin on säädettävä yksityiskohdiltaan selkeäksi ja neutraaliksi, jotta se olisi laajasti yritysten hyödynnettävissä.

Kauppakamarit aloittavat yhteistyön Startup Refugeesin kanssa ukrainalaisten työllistämiseksi11.4.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarit ympäri Suomen aloittavat yhteistyön maahanmuuttajia, turvapaikanhakijoita ja pakolaisia työllistymään auttavan Startup Refugeesin kanssa. Suomeen on tullut lyhyessä ajassa kymmeniä tuhansia ukrainalaisia, jotka haluavat työllistyä mahdollisimman pian. Kauppakamarit saattavat yhteen työvoimaa kaipaavia jäsenyrityksiään, työpaikkoja välittävän Startup Refugeesin palvelut sekä työtä kaipaavat ukrainalaiset.