Kansainvälinen palkkaverovertailu 2019: Suomen verotus iskee ankarasti kun tulot nousevat

Palkkojen verotus on Suomessa vertailumaihin nähden sitä kireämpää, mitä suuremmat ovat palkansaajan tulot, kertoo Veronmaksajain Keskusliiton uusi palkkaverovertailu.

Verotus iskee ankarasti palkansaajan lisäansioihin. Keskituloisen palkansaajan sadan euron palkankorotuksesta 47 euroa menee veroihin. Marginaaliveroprosentti on Suomessa 44 000 euron palkkatasolla Pohjoismaiden korkein ja siten vähiten kannustava.

Suomen palkkaverotus on kansainvälisesti vertailtuna varsin progressiivista. Vertailun suurituloisinta, 143 000 euroa vuodessa ansaitsevaa palkansaajaa verotetaan Suomessa 6,8 prosenttiyksikköä ankarammin kuin Euroopan vertailumaissa keskimäärin.

- Jyrkkä progressio ja korkeat marginaaliverot ovat sitkeä piirre palkkaverotuksessamme, Veronmaksajien pääekonomisti Mikael Kirkko-Jaakkola toteaa.

Suomessa palkansaajan veroprosentti on selvityksen matalimmalla, eli 28 600 euron vuosittaisella palkkatasolla eurooppalaisten vertailumaiden keskitasoa. Verotus kiristyy kuitenkin nopeasti palkansaajan tulojen noustessa, kun korkeat marginaaliveroprosentit iskevät uralla etenemisen ja lisäansioiden kannustimiin.

Suomalaista keskipalkkaa eli 44 000 euroa vuodessa ansaitsevan veroprosentti on 2,5 prosenttiyksikköä korkeampi kuin Euroopan vertailumaissa keskimäärin. Korkein veroprosentti on tällä tulotasolla Belgiassa.

Kansainvälinen palkkaverovertailu 2019 –selvityksessä vertaillaan työn verotusta 18 OECD-maassa* neljällä eri palkkatasolla. Selvityksen on laatinut Veronmaksajain Keskusliiton pääekonomisti Mikael Kirkko-Jaakkola.

Selvitys ja siihen liittyvä infografiikka ovat ladattavissa Veronmaksajien nettisivuilla osoitteessa veronmaksajat.fi

* Selvityksen maat ovat Alankomaat, Belgia, Britannia, Espanja, Irlanti, Italia, Itävalta, Norja, Ranska, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tanska, Viro, Australia, Kanada ja Yhdysvallat.

pääekonomisti Mikael Kirkko-Jaakkola, puh. 09 6188 7326, 050 536 4126

Tänään on täksvärkkipäivä: 9.6. veronmaksaja alkaa tienata itselleen9.6.2020 02:00:00 EESTTiedote

Tiistaina 9. kesäkuuta vietetään Suomessa perinteistä veronmaksajan taksvärkkipäivää. Tästä päivästä lähtien vuoden loppuun saakka kansalaisten tulot jäävät kokonaan omaan käyttöön; alkuvuosi on (laskennallisesti) paiskottu töitä yhteisen hyvinvoinnin rahoittamiseksi. Kuluvana vuonna kokonaisveroasteen arvioidaan Suomessa olevan 42,6 prosenttia suhteessa kansantuotteeseen, kun mukaan lasketaan muun muassa valtion, kuntien ja kirkon tuloverot, kulutusverot sekä lakisääteiset sosiaalivakuutusmaksut. Tämä prosentti tulee vuoden 2020 työpäivistä laskettuna täyteen taksvärkkipäivänä 9.6. *). Veronmaksajan taksvärkkipäivää on Suomessa vietetty vuodesta 1981 lähtien. Tuolloin kansantalouden veroaste oli 37,3 prosenttia. Alkuvaiheessa päivän vietto ajoittui toukokuulle, 1980-luvun lopussa kesäkuun alkupäiviin. Tällöin Suomen veroaste oli lähellä EU-maiden keskitasoa. 2000-luvulla taksvärkkipäivä on ajoittuinut juhannusviikon läheisyyteen. Suomen veroaste on ollut noin 3-5 prosenttiyksikköä kor

Veronmaksajien Kaari: Tarkista huolella palkkatulosi veroilmoituksessa17.4.2020 06:00:00 EESTTiedote

Veroilmoituksella on suurin osa tiedoista valmiina, mutta tiedoissa voi olla virheitä tai puutteita. Monia vähennyksiä pitää myös muistaa itse vaatia. Palkkatiedot ovat yleensä oikein, mutta tänä vuonna nekin kannattaa tarkistaa huolellisesti, Veronmaksajien johtava verojuristi Päivi Kaari sanoo. ”Kaikki korjaukset ja lisäykset tehdään joko sähköisesti Omavero-palvelussa tai paperilla omilla lomakkeillaan. Esitäytetystä veroilmoituksesta näet tarvittavan lomakkeen numeron. Varmista etukäteen, että sinulla on käytössäsi oikeat lomakkeet”, Kaari ohjeistaa. Lomakkeita ja palautuskuoria saa tulostamalla Verohallinnon verkkosivuilta, verotoimistoista sekä tilaamalla puhelimitse numerosta 029 497 030. Omaverossa voit verkon kautta ilmoittaa kätevästi kaikki puuttuvat tiedot, jos sinulla on henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset. Muista ilmoittaa kodin ja työpaikan väliset matkakulut ”Esimerkiksi kodin ja työpaikan väliset matkakulut eivät välttämättä ole esitäytetyissä tiedoissa oikein tai n

Veronmaksajat tukee suomalaisia koronakriisissä: Taloustaidon teemanumero maksutta luettavaksi15.4.2020 08:23:02 EESTTiedote

Veronmaksajain Keskusliitto avaa jäsenlehtensä Taloustaidon huhtikuun numeron verkossa kaikille vapaasti luettavaksi. Lehden pääteema on varautuminen koronakriisin aiheuttamiin uusiin taloudellisiin ja verotuksellisiin tilanteisiin niin kotona kuin työelämässä. Sisältö perustuu tuhansiin neuvoihin, joita Veronmaksajien verojuristit antavat kriisin aikana. Liiton jäseniä askarruttavat samat käytännön asiat kuten muitakin palkansaajia ja yrittäjiä, esimerkiksi etätyön verovähennykset ja mahdollisen lomautuksen seuraukset. - Tämä oli mielestämme luontevin tapa jakaa Veronmaksajien osaamista ja kokemusta kaikkien hyödyksi, kun moni kotitalous joutuu miettimään arkensa rahoituksen uudelleen, viestintäjohtaja Antti Oksanen toteaa. Huhtikuun Taloustaito sisältää myös laajan paketin vinkkejä palkansaajille vuoden 2019 veroilmoituksen tarkastamiseksi ja täydentämiseksi. Digilehti löytyy pdf-muodossa osoitteessa veronmaksajat.fi/korjaussarja. Lukeminen on maksutonta eikä edellytä käyttäjältä rek

Veronmaksajien Lehtinen kehysriihestä: Kriisinhoito nyt tärkeintä, elokuussa linjattava paluu kestävään kasvuun8.4.2020 16:23:39 EESTTiedote

Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen pitää hallituksen keskittymistä kehysriihessään pelkkään akuuttiin kriisinhoitoon tässä poikkeuksellisessa tilanteessa luonnollisena ja perusteltuna. - Koronakriisin hoitoon on nyt välttämätöntä satsata erittäin tuntuvasti ja nopeasti. Hallitus on ymmärrettävästi keskittynyt kehysriihessään pelkästään näihin tilanteen vaatimiin välittömiin toimiin. Hallitus lykkäsi tulevan talouskehityksen kannalta keskeisten talous- ja veropolitiikan ratkaisujen tekemisen loppukesään. Talouspolitiikan kokonaisuudesta on tarkoitus linjata vasta elokuun budjettiriihessä. Myös verotuksen tulevasta suunnasta päätetään silloin. - Hallitukselta on syytä odottaa elokuussa määrätietoisia talous- ja veropolitiikan linjauksia, joilla Suomi saadaan palautettua takaisin kasvavan talouden, korkean työllisyyden ja kestävän julkisen talouden uralle. Veropolitiikan ratkaisujen on myös tuettava talouden ripeää elpymistä ajankohtaisen koronavirusepidemian aiheu

Veronmaksajat peruuttaa Vero2020-tapahtuman – tilalle verkkoseminaari12.3.2020 17:03:52 EETTiedote

Veronmaksajain Keskusliitto peruuttaa ensi keskiviikolle 18.3. suunnitellun vuosittaisen ”Vero2020”-tapahtumansa koronaviruksen kohonneen tartuntariskin takia. Ilmoittautuneille ja muullekin kiinnostuneelle yleisölle tarjotaan kuitenkin verkkoseminaari verotuksen ja oman talouden päivänpolttavista aiheista. Tapahtuma oli tarkoitus järjestää Finlandia-talolla ja siihen oli ilmoittautunut 1200 henkeä. Veronmaksajat pahoittelee peruutuksesta mahdollisesti aiheutuvaa haittaa. Vero2020-verkkoseminaari järjestetään samana päivänä 18.3. klo 10-15 Veronmaksajien nettisivuilla. Sen ohjelma vahvistetaan pian samassa osoitteessa. Myös median edustajat ovat tervetulleita seuraaman verkkolähetystä suorana tai myöhemmin tallenteena.

Veronmaksajien Lehtinen maakuntaverokomiteasta: Mahdollisen maakuntaveron vaikutukset on tärkeää selvittää5.3.2020 14:15:47 EETTiedote

Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen katsoo, että maakuntaverokomitean asettaminen on hallitukselta perusteltu ratkaisu. Lehtinen on komitean jäsen. - Maakuntavero vaikuttaisi syvällisesti verojärjestelmään, joten on korkea aika huolellisesti punnita mahdollisten muutosten kaikki ulottuvuudet. Asetettu komitea sopii tähän tarkoitukseen, Lehtinen toteaa. Ajankohta maakuntaverokomitean asettamiselle on otollinen, sillä hallituksen kaavailuissa sote-uudistus käynnistettäisiin aluksi valtion rahoituksen perustalle. Sote-uudistuksen ensimmäisessä vaiheessa ei siis olla ottamassa käyttöön maakuntien verotusoikeutta. - Nyt on oivallinen tilaisuus käydä maakuntaveron käyttöönottoon liittyviä kysymyksiä asiantuntevasti ja monipuolisesti läpi jo ennen verojärjestelmän mahdollisia muutoksia koskevien ratkaisujen tekemistä. Lehtinen korostaa mahdollisen maakuntaveron käyttöönoton vaikutusten arviointia myös valtakunnallisen veropolitiikan harjoittamisen kannalta. - Kulloisenk