Kansainvälinen palkkaverovertailu 2019: Suomen verotus iskee ankarasti kun tulot nousevat

Palkkojen verotus on Suomessa vertailumaihin nähden sitä kireämpää, mitä suuremmat ovat palkansaajan tulot, kertoo Veronmaksajain Keskusliiton uusi palkkaverovertailu.

Verotus iskee ankarasti palkansaajan lisäansioihin. Keskituloisen palkansaajan sadan euron palkankorotuksesta 47 euroa menee veroihin. Marginaaliveroprosentti on Suomessa 44 000 euron palkkatasolla Pohjoismaiden korkein ja siten vähiten kannustava.

Suomen palkkaverotus on kansainvälisesti vertailtuna varsin progressiivista. Vertailun suurituloisinta, 143 000 euroa vuodessa ansaitsevaa palkansaajaa verotetaan Suomessa 6,8 prosenttiyksikköä ankarammin kuin Euroopan vertailumaissa keskimäärin.

- Jyrkkä progressio ja korkeat marginaaliverot ovat sitkeä piirre palkkaverotuksessamme, Veronmaksajien pääekonomisti Mikael Kirkko-Jaakkola toteaa.

Suomessa palkansaajan veroprosentti on selvityksen matalimmalla, eli 28 600 euron vuosittaisella palkkatasolla eurooppalaisten vertailumaiden keskitasoa. Verotus kiristyy kuitenkin nopeasti palkansaajan tulojen noustessa, kun korkeat marginaaliveroprosentit iskevät uralla etenemisen ja lisäansioiden kannustimiin.

Suomalaista keskipalkkaa eli 44 000 euroa vuodessa ansaitsevan veroprosentti on 2,5 prosenttiyksikköä korkeampi kuin Euroopan vertailumaissa keskimäärin. Korkein veroprosentti on tällä tulotasolla Belgiassa.

Kansainvälinen palkkaverovertailu 2019 –selvityksessä vertaillaan työn verotusta 18 OECD-maassa* neljällä eri palkkatasolla. Selvityksen on laatinut Veronmaksajain Keskusliiton pääekonomisti Mikael Kirkko-Jaakkola.

Selvitys ja siihen liittyvä infografiikka ovat ladattavissa Veronmaksajien nettisivuilla osoitteessa veronmaksajat.fi

* Selvityksen maat ovat Alankomaat, Belgia, Britannia, Espanja, Irlanti, Italia, Itävalta, Norja, Ranska, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tanska, Viro, Australia, Kanada ja Yhdysvallat.

pääekonomisti Mikael Kirkko-Jaakkola, puh. 09 6188 7326, 050 536 4126

Veronmaksajat peruuttaa Vero2020-tapahtuman – tilalle verkkoseminaari12.3.2020 17:03:52 EETTiedote

Veronmaksajain Keskusliitto peruuttaa ensi keskiviikolle 18.3. suunnitellun vuosittaisen ”Vero2020”-tapahtumansa koronaviruksen kohonneen tartuntariskin takia. Ilmoittautuneille ja muullekin kiinnostuneelle yleisölle tarjotaan kuitenkin verkkoseminaari verotuksen ja oman talouden päivänpolttavista aiheista. Tapahtuma oli tarkoitus järjestää Finlandia-talolla ja siihen oli ilmoittautunut 1200 henkeä. Veronmaksajat pahoittelee peruutuksesta mahdollisesti aiheutuvaa haittaa. Vero2020-verkkoseminaari järjestetään samana päivänä 18.3. klo 10-15 Veronmaksajien nettisivuilla. Sen ohjelma vahvistetaan pian samassa osoitteessa. Myös median edustajat ovat tervetulleita seuraaman verkkolähetystä suorana tai myöhemmin tallenteena.

Veronmaksajien Lehtinen maakuntaverokomiteasta: Mahdollisen maakuntaveron vaikutukset on tärkeää selvittää5.3.2020 14:15:47 EETTiedote

Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen katsoo, että maakuntaverokomitean asettaminen on hallitukselta perusteltu ratkaisu. Lehtinen on komitean jäsen. - Maakuntavero vaikuttaisi syvällisesti verojärjestelmään, joten on korkea aika huolellisesti punnita mahdollisten muutosten kaikki ulottuvuudet. Asetettu komitea sopii tähän tarkoitukseen, Lehtinen toteaa. Ajankohta maakuntaverokomitean asettamiselle on otollinen, sillä hallituksen kaavailuissa sote-uudistus käynnistettäisiin aluksi valtion rahoituksen perustalle. Sote-uudistuksen ensimmäisessä vaiheessa ei siis olla ottamassa käyttöön maakuntien verotusoikeutta. - Nyt on oivallinen tilaisuus käydä maakuntaveron käyttöönottoon liittyviä kysymyksiä asiantuntevasti ja monipuolisesti läpi jo ennen verojärjestelmän mahdollisia muutoksia koskevien ratkaisujen tekemistä. Lehtinen korostaa mahdollisen maakuntaveron käyttöönoton vaikutusten arviointia myös valtakunnallisen veropolitiikan harjoittamisen kannalta. - Kulloisenk

Kuntaverovertailu 2020: Mikkeli on maakuntakeskusten kirein verottaja31.1.2020 04:00:00 EETTiedote

Mikkeli nousee maakuntakeskusten kireimmäksi verottajaksi Veronmaksajien kuntaverovertailussa vuonna 2020. Mikkeli kiristi kunnallista tuloveroprosenttiaan peräti 1,50 prosenttiyksikköä vuodelle 2020. Ilman veroprosentin nostoa keskituloisten palkansaajapuolisoiden verotaakka* olisi tänä vuonna 1 020 euroa pienempi. Mikkelin jälkeen seuraavaksi kirein verotus maakuntakeskuksista on Kokkolassa ja Rovaniemellä. Keveimmin verottavaa Helsinkiä seuraavat puolestaan Turku ja Jyväskylä. Vertailun laskelmissa palkansaajapuolisot maksavat Mikkelissä yli 2 900 euroa enemmän kunnallis-, kirkollis- ja kiinteistöveroa kuin Helsingissä. Veronmaksajien selvityksessä vertaillaan kunnallisia veroja Manner-Suomen kunnissa. Selvityksen laati Veronmaksajien ekonomisti Janne Kalluinen. ”Tuloveroprosenttiaan nostaneiden kuntien joukossa oli tänä vuonna myös useita suuria maakuntakeskuksia, kuten Tampere, Kuopio ja Vaasa. Kunnallisveroprosentit nousivat tänä vuonna kunnissa, joissa asuu yhteensä yli miljoona