Kansainvälinen Red Alert -tempaus värjää Finlandia-talon illalla punaiseksi

Kansainvälinen Red Alert -tempaus värjää Finlandia-talon illalla punaiseksi.

Red Alert -liike lähti liikkeelle Iso-Britanniassa 11.8.2020, kun satoja kulttuuri- ja tapahtumataloja valaistiin yhtä aikaa punaiseksi. Tempauksella haluttiin kiinnittää huomiota alan taloudelliseen, työllistävään ja sosiaaliseen merkitykseen sekä siihen, miten ahtaalle koronakriisin tuomat rajoitteet ovat ajaneet tapahtuma-alan toimijat. Nyt maailmalla nopeasti levinnyt liike rantautuu Suomeen.

– Finlandia-talo haluaa punaisella valaisulla kiinnittää huomion tapahtuma-alan maailmanlaajuiseen ahdinkoon. Haluamme osoittaa tukea alan lomautetuille ja irtisanotuille ammattilaisille eri puolella Suomea, kommentoi Finlandia-talon toimitusjohtaja Johanna Tolonen.

Aluehallintovirastojen kiristyneet rajoitukset hyydyttivät alan elpymisen

Tapahtuma-alalla nähtiin Suomessa jo askelia positiiviseen suuntaan. Kun syksyn esitykset teattereissa ja konserttitaloissa käynnistyivät, tämä palautti ihmisten uskoa siihen, että tapahtumiin on turvallista osallistua.

Isona ongelmana alan elpymisessä on ollut epäselvä viranomaisviestintä ja muuttuvat ohjeistukset, vaikka koronavirus ei ole levinnyt yleisötilaisuuksissa.

– Alan ammattilaiset pystyvät järjestämään kohtaamiset turvallisesti isoissa tapahtumataloissa. Jatkuvaluonteista toimintaa tapahtumataloissa tulisi kohdella samoin periaattein kuin muita toimialoja. Tapahtuma-alan elpyminen tulee tehdä mahdolliseksi joko rajoituksia purkamalla tai korvamerkityllä valtiokonttorin kustannustuella, Tolonen painottaa.

Kansainvälisessä kilpailussa mahdollisuus parantaa asemia

Maaliskuun puolivälin jälkeen Finlandia-talossa on kehitetty uusia toimintatapoja, joilla tapahtumat voidaan toteuttaa turvallisesti. Suosittuja ovat erityisesti hybriditilaisuudet, joihin voi osallistua joko paikan päällä tai striimauksen kautta. Tilaisuuksien järjestelyistä on saatu runsaasti positiivista palautetta.

– Live-kohtaamisista ja -tapahtumista on tullut uusi luksus. Ihmiset kaipaavat takaisin tapahtumiin ja konsertteihin. Helsingillä ja Suomella on hyvä mahdollisuus parantaa asemaa kovenevassa kansainvälisessä kilpailussa jo nyt kriisin aikana. Meidän pitää luottaa omiin vahvuuksiimme, Tolonen toteaa.

– Helsinki on jo nyt Pohjoismaiden suosituin kongressikaupunki, jolla on hyvä maine kongressijärjestäjänä. Tässä koronatilanteessa maine puhtaana, turvallisena, toimivana ja harvaanasuttuna maana, jossa digiosaaminen on huippua, on Suomelle ehdottomasti iso valtti. Kriisin aikana tulee rakentaa siltaa tulevaisuuteen, jossa Suomi voi menestyä entistä paremmin, Tolonen päättää.

puh. 040 551 3168, johanna.tolonen@finlandiatalo.fi

Kansainvälinen Red Alert -tempaus värjää Finlandia-talon illalla punaiseksi.

Finlandia-talo Oy tuplasi liikevaihtonsa lähes 16 miljoonaan euroon12.2.2020 14:43:24 EETTiedote

Taloudellinen menestys mahdollistaa liiketoiminnan laajentamisen Finlandia-ravintolaan. Finlandia-talo Oy:llä oli vuonna 2019 kaikkien aikojen huippuvuosi: liikevaihto lähes tuplaantui. Tilintarkastamaton liikevaihto on 15,9 miljoonaa euroa, kun edellisenä vuonna liikevaihto oli 8,7 miljoonaa euroa. Hyvää tulosta osattiin odottaa, mutta ennusteet ylittyivät silti reilusti. Ennätystuloksen takana on paitsi EU-puheenjohtajakauden kokousten järjestäminen myös se, että kansainvälisten kongressijärjestäjien kiinnostus Helsinkiä ja Finlandia-taloa kohtaan jatkaa kasvuaan. Taloudellinen menestys mahdollistaa sen, että Finlandia-talo Oy laajentaa liiketoimintaansa. Finlandia-ravintolan liiketoiminta siirtyy syyskuun alusta Finlandia-talo Oy:n omiin käsiin.

Finlandia-talon liiketoiminta laajenee syyskuussa5.2.2020 14:33:13 EETTiedote

Vuosi 2019 oli Finlandia-talolle monella tapaa ennätyksellinen. Talossa järjestettiin 50 kansainvälistä kongressia tai kokousta sekä yli 70 EU-puheenjohtajakauden kokousta. Niihin osallistui yli 35 000 kansainvälistä vierasta. Määrä on suurempi kuin koskaan aiemmin. Lisäksi talossa järjestettiin yli 650 juhlaa, seminaaria ja muuta tapahtumaa, joihin saavuttiin niin Suomesta kuin ulkomailta. Kokonaiskävijämäärä nousi 225 000:een. Finlandia-talon liikevaihto lähes tuplaantui edelliseen vuoteen verrattuna. – Viime vuodet ovat olleet meille hurjaa kasvun aikaa. Helsinki ja Finlandia-talo ovat todella löytäneet tiensä kansainvälisten kongressijärjestäjien sydämiin, iloitsee toimitusjohtaja Johanna Tolonen. Taloudellisesti menestyksekkäät vuodet mahdollistavat Finlandia-talo Oy:n liiketoiminnan laajentamisen. Syyskuun 2020 alusta lähtien aiemmin Kanrestan pyörittämä Finlandia-ravintola yhdistyy Finlandia-talo Oy:n liiketoimintaan. Sen jälkeen ravintolassa jatkaa Finlandia-talon oma henkilöku

Finlandia-talo on saanut Laatukeskuksen suorittamasta kansainvälisestä Recognised for Excellence –arvioinnista erinomaisen 4 tähden arvion.6.6.2019 14:38:46 EESTTiedote

Suomen tunnetuin konsertti- ja kongressitalo Finlandia-talo on saanut Laatukeskuksen suorittamasta kansainvälisestä Recognised for Excellence –arvioinnista erinomaisen 4 tähden arvion. Ulkoisen arviointiryhmän mukaan Finlandia-talo on toteuttanut menestyksekkään muutoksen perinteisestä virastosta asiakaskeskeiseksi kansainväliseksi tapahtumataloksi.