Kansainvälinen Red Alert -tempaus värjää Finlandia-talon illalla punaiseksi

Kansainvälinen Red Alert -tempaus värjää Finlandia-talon illalla punaiseksi.

Red Alert -liike lähti liikkeelle Iso-Britanniassa 11.8.2020, kun satoja kulttuuri- ja tapahtumataloja valaistiin yhtä aikaa punaiseksi. Tempauksella haluttiin kiinnittää huomiota alan taloudelliseen, työllistävään ja sosiaaliseen merkitykseen sekä siihen, miten ahtaalle koronakriisin tuomat rajoitteet ovat ajaneet tapahtuma-alan toimijat. Nyt maailmalla nopeasti levinnyt liike rantautuu Suomeen.

– Finlandia-talo haluaa punaisella valaisulla kiinnittää huomion tapahtuma-alan maailmanlaajuiseen ahdinkoon. Haluamme osoittaa tukea alan lomautetuille ja irtisanotuille ammattilaisille eri puolella Suomea, kommentoi Finlandia-talon toimitusjohtaja Johanna Tolonen.

Aluehallintovirastojen kiristyneet rajoitukset hyydyttivät alan elpymisen

Tapahtuma-alalla nähtiin Suomessa jo askelia positiiviseen suuntaan. Kun syksyn esitykset teattereissa ja konserttitaloissa käynnistyivät, tämä palautti ihmisten uskoa siihen, että tapahtumiin on turvallista osallistua.

Isona ongelmana alan elpymisessä on ollut epäselvä viranomaisviestintä ja muuttuvat ohjeistukset, vaikka koronavirus ei ole levinnyt yleisötilaisuuksissa.

– Alan ammattilaiset pystyvät järjestämään kohtaamiset turvallisesti isoissa tapahtumataloissa. Jatkuvaluonteista toimintaa tapahtumataloissa tulisi kohdella samoin periaattein kuin muita toimialoja. Tapahtuma-alan elpyminen tulee tehdä mahdolliseksi joko rajoituksia purkamalla tai korvamerkityllä valtiokonttorin kustannustuella, Tolonen painottaa.

Kansainvälisessä kilpailussa mahdollisuus parantaa asemia

Maaliskuun puolivälin jälkeen Finlandia-talossa on kehitetty uusia toimintatapoja, joilla tapahtumat voidaan toteuttaa turvallisesti. Suosittuja ovat erityisesti hybriditilaisuudet, joihin voi osallistua joko paikan päällä tai striimauksen kautta. Tilaisuuksien järjestelyistä on saatu runsaasti positiivista palautetta.

– Live-kohtaamisista ja -tapahtumista on tullut uusi luksus. Ihmiset kaipaavat takaisin tapahtumiin ja konsertteihin. Helsingillä ja Suomella on hyvä mahdollisuus parantaa asemaa kovenevassa kansainvälisessä kilpailussa jo nyt kriisin aikana. Meidän pitää luottaa omiin vahvuuksiimme, Tolonen toteaa.

– Helsinki on jo nyt Pohjoismaiden suosituin kongressikaupunki, jolla on hyvä maine kongressijärjestäjänä. Tässä koronatilanteessa maine puhtaana, turvallisena, toimivana ja harvaanasuttuna maana, jossa digiosaaminen on huippua, on Suomelle ehdottomasti iso valtti. Kriisin aikana tulee rakentaa siltaa tulevaisuuteen, jossa Suomi voi menestyä entistä paremmin, Tolonen päättää.

puh. 040 551 3168, johanna.tolonen@finlandiatalo.fi

Kansainvälinen Red Alert -tempaus värjää Finlandia-talon illalla punaiseksi.

Töölönlahden valkea linna juhlii tänään 50 vuotistaivaltaan16.12.2021 09:41:42 EET | Tiedote

Joulukuussa 2021 Alvar Aallon suurtyö Finlandia-talo täyttää 50 vuotta. Töölönlahden puiston valkeaksi linnaksi ja Töölönlahden valkeaksi laivaksikin kutsuttu talo on toiminut näyttämönä niin politiikan huipputapaamisille kuin viihdetähtien säihkeellekin. Viidenkymmenen vuoden aikana Finlandia-talossa on vieraillut jo lähes 18 miljoonaa kävijää. Tammikuussa 2022 tapahtumatalossa alkaa 2,5 vuoden perusparannus, ja Finlandia-talon viereen meren rantaan avautuu upea lasiseinäinen Pikku-Finlandia. Tämä puurakentamisen taidonnäyte toimii Finlandia-talon perusparannuksen aikana kaupunkilaisten olohuoneena kahviloineen ja terasseineen sekä areenana live-musiikille, juhlille ja kongresseille.

Töölönlahden puiston valkea linna täyttää 50 vuotta30.11.2021 11:01:48 EET | Tiedote

Finlandia-talo Oy:n pitkittyneen koronakriisin vuoksi käydyt yt-neuvottelut ovat päättyneet2.3.2021 12:40:01 EET | Tiedote