Kustannusosakeyhtiö OtavaKustannusosakeyhtiö Otava

Kansainvälinen rikoskirjallisuusfestivaali Nordic Noir valtaa Rukan tammikuussa 2019

Rukalla 18.-20.1. 2019 järjestettävä Nordic Noir on Suomen ensimmäinen puhtaasti pohjoismaiseen rikoskirjallisuuteen keskittyvä kansainvälinen kirjallisuusfestivaali.

Nordic Noir tuo tammikuussa Suomen Rukalle Pohjoismaiden suurimmat ja kuumimmat rikoskirjallisuuden nimet. Kuusamon maagisissa maisemissa nähdään viikonlopun aikana kirjailijatähtiä Ruotsista, Norjasta, Islannista ja Suomesta. Yksi tunnettummista Nordic Noir -vieraista on Stockholm Trilogy -dekkarisarjastaan tunnettu Jens Lapidus. Muita ruotsalaisvieraita ovat Erik Axl Sund -pseudonyymin ja suositun Varistyttö-trilogian takaa löytyvä ruotsalaiskaksikko Jerker Eriksson ja Håkan Axlander Sundquist, Wallander-televisiosarjan käsikirjoittaja, rikoskirjailija Stefan Ahnhem sekä suositun Magdalena Hansson -trilogian kirjoittaja Ninni Schulman. Norjasta mukana ovat huippusuositut Samuel Bjørk ja Frode Sandel Øien ja Islannista menestyskirjailijat Ragnar Jonasson ja Yrsa Sigurðardóttir.

Suomalaisia Nordic Noir -festivaalilla edustavat vuonna 2017 kirjallaan Hammurabin enkelit esikoisdekkaripalkinnon pokannut Max Seeck, yksi Suomen kansainvälisesti menestyneimmistä dekkaristeista ja juuri uuden Pikku Siperia -kirjan julkaissut Antti Tuomainen sekä kansainvälistä mainetta niin ikään nauttiva Kati Hiekkapelto.

Festivaalin moderaattoreina toimivat toimittaja, kirjailija ja Helsingin Kirjamessujen ohjelmajohtaja Ronja Salmi, kirjailija ja Helsinki Lit -festivaalin ohjelmajohtaja Philip Teir sekä muun muassa vuoden 2013 graafikkona palkittu Kasper StrömmanYhteistyö Suomen Kansallismuseon kanssa tuo festivaalille myös ex-pankkiryöstäjä-vankikarkurin, nykyisen tietokirjailijan Jan Jalutsin

Nordic Noir on myös musiikkia ja pohjoisen taikaa

Festivaalin klubeilla esiintyvät tummanpuhuvasta musiikistaan tunnettu, uutta materiaalia valmisteleva laulaja-lauluntekijä Mirel Wagner sekä kolme arvostelumenestysalbumia julkaissut laulaja-lauluntekijä Antero Lindgren.

Festivaalin pohjoinen sijainti, pimeä vuodenaika ja Kuusamon ainutlaatuinen ympäristö tarjoavat puitteet uniikille kirjalliselle kokemukselle. Ohjelma koostuu paneelikeskusteluista, haastatteluista ja muista kirjallisuusaiheisista ohjelmanumeroista sekä musiikista. Nordic Noirin kanssa samanaikaisesti Rukalla järjestettävä Polar Night Light Festival tekee esiintymispaikoista myös osan vaikuttavaa valofestivaalia.

Katso Nordic Noirin koko ohjelma ja päiväkohtaiset aikataulut osoitteesta:

Lisätietoja Nordic Noir -festivaalista:

Festivaaliorganisaatio, lisätietoja:

Aki Roukala

Is This Art!

aki@isthisart.fi

Milla Palovaara
Tuottaja
Like Kustannus/Kustannusosakeyhtiö Otava Oy
milla.palovaara@like.fi

Alkuvuoden himotuimmat dekkariuutuudet ovat pian täällä15.1.2019 08:46Tiedote

Ruth Ware – Rouva Westaway on kuollut (juuri ilmestynyt) Jokaisella perheellä on salaisuutensa – joidenkin salaisuuksien vuoksi ollaan valmiita vaikka tappamaan. Kansainvälisten bestsellerlistojen huippunimi Ruth Ware valloittaa uudella psykologisella trillerillä. ”Loistava trilleri” – The Washington Post Lina Bengtsdotter – Francesca (juuri ilmestynyt) Taattua skandijännitystä Ruotsista! Francescan paras ystävä kuolee, eikä kukaan usko hänen väitteitään, ettei kuolinsyy olisikaan itsemurha. Sitten Francesca katoaa. 20 vuotta myöhemmin rikostutkija Charlie Lager päätyy selvittämättä jääneen tapauksen perässä takaisin lapsuutensa Gullspångiin. Stina Jackson – Hopeatie (vk 5) Uutta verta dekkaritähtien joukossa! Parhaan ruotsalaisen dekkarin palkinnon voittanut Hopeatie on esikoisdekkaristin napakymppi. Isä oli viimeinen, joka näki Linan elossa. Hän ajaa Pohjois-Ruotsia halkovaa Hopeatietä ja koluaa joka ikisen mökki- ja metsäautotien, tutkii hylättyjä maatiloja, umpeenkasvaneita pusikoi