Kustannusosakeyhtiö OtavaKustannusosakeyhtiö Otava

Kansainvälinen rikoskirjallisuusfestivaali Nordic Noir valtaa Rukan tammikuussa 2019

Rukalla 18.-20.1. 2019 järjestettävä Nordic Noir on Suomen ensimmäinen puhtaasti pohjoismaiseen rikoskirjallisuuteen keskittyvä kansainvälinen kirjallisuusfestivaali.

Nordic Noir tuo tammikuussa Suomen Rukalle Pohjoismaiden suurimmat ja kuumimmat rikoskirjallisuuden nimet. Kuusamon maagisissa maisemissa nähdään viikonlopun aikana kirjailijatähtiä Ruotsista, Norjasta, Islannista ja Suomesta. Yksi tunnettummista Nordic Noir -vieraista on Stockholm Trilogy -dekkarisarjastaan tunnettu Jens Lapidus. Muita ruotsalaisvieraita ovat Erik Axl Sund -pseudonyymin ja suositun Varistyttö-trilogian takaa löytyvä ruotsalaiskaksikko Jerker Eriksson ja Håkan Axlander Sundquist, Wallander-televisiosarjan käsikirjoittaja, rikoskirjailija Stefan Ahnhem sekä suositun Magdalena Hansson -trilogian kirjoittaja Ninni Schulman. Norjasta mukana ovat huippusuositut Samuel Bjørk ja Frode Sandel Øien ja Islannista menestyskirjailijat Ragnar Jonasson ja Yrsa Sigurðardóttir.

Suomalaisia Nordic Noir -festivaalilla edustavat vuonna 2017 kirjallaan Hammurabin enkelit esikoisdekkaripalkinnon pokannut Max Seeck, yksi Suomen kansainvälisesti menestyneimmistä dekkaristeista ja juuri uuden Pikku Siperia -kirjan julkaissut Antti Tuomainen sekä kansainvälistä mainetta niin ikään nauttiva Kati Hiekkapelto.

Festivaalin moderaattoreina toimivat toimittaja, kirjailija ja Helsingin Kirjamessujen ohjelmajohtaja Ronja Salmi, kirjailija ja Helsinki Lit -festivaalin ohjelmajohtaja Philip Teir sekä muun muassa vuoden 2013 graafikkona palkittu Kasper StrömmanYhteistyö Suomen Kansallismuseon kanssa tuo festivaalille myös ex-pankkiryöstäjä-vankikarkurin, nykyisen tietokirjailijan Jan Jalutsin

Nordic Noir on myös musiikkia ja pohjoisen taikaa

Festivaalin klubeilla esiintyvät tummanpuhuvasta musiikistaan tunnettu, uutta materiaalia valmisteleva laulaja-lauluntekijä Mirel Wagner sekä kolme arvostelumenestysalbumia julkaissut laulaja-lauluntekijä Antero Lindgren.

Festivaalin pohjoinen sijainti, pimeä vuodenaika ja Kuusamon ainutlaatuinen ympäristö tarjoavat puitteet uniikille kirjalliselle kokemukselle. Ohjelma koostuu paneelikeskusteluista, haastatteluista ja muista kirjallisuusaiheisista ohjelmanumeroista sekä musiikista. Nordic Noirin kanssa samanaikaisesti Rukalla järjestettävä Polar Night Light Festival tekee esiintymispaikoista myös osan vaikuttavaa valofestivaalia.

Katso Nordic Noirin koko ohjelma ja päiväkohtaiset aikataulut osoitteesta:

Lisätietoja Nordic Noir -festivaalista:

Festivaaliorganisaatio, lisätietoja:

Aki Roukala

Is This Art!

aki@isthisart.fi

Milla Palovaara
Tuottaja
Like Kustannus/Kustannusosakeyhtiö Otava Oy
milla.palovaara@like.fi

Matematiikkako tylsää? Professori Samuli Siltasen uutuuskirja on huumorintäyteinen pläjäys arjen matemaattisista malleista20.6.2019 11:12:30 EESTTiedote

Helsingin yliopiston matematiikan professori Samuli Siltasen innostava ja yleistajuinen uutuuskirja Astu matematiikan maailmana johdattaa lukijan matematiikan saloihin. Miksi lapset kannattaa rokottaa? Korvaako tietokone taiteilijat? Kuinka tietokonepeleissä liikeradat saadaan realistisiksi? Nämä ja moni muu kysymys ratkeaa, kun astuu Samuli Siltasen mukana matemaattisten mallien mukaansatempaavaan maailmaan!

Otava julkaisee Björn Wahlroosin uuden kirjan18.6.2019 10:07:00 EESTTiedote

Otava julkaisee lokakuussa 2019 Björn Wahlroosin uuden kirjan, jossa hän tarkastelee Suomen kehitystä sodanjälkeisestä alhosta 2000-luvun vaihteen kärkimaaksi ja seurannutta vaipumista kitukasvun ikeeseen. Kirjassaan "Kuinkas tässä näin kävi? Miksi maallamme ei ole malttia vaurastua" Wahlroos varoittaa, että Suomea uhkaa juuttuminen nollakasvun noidankehään, etenkin kun ilmassa on merkkejä maailmantalouden kasvun ehtymisestä.

Maailman pakolaispäivä 20.6. nostaa esiin lapsipakolaiset17.6.2019 08:12:00 EESTTiedote

Torstaina 20.6. vietetään YK:n Maailman pakolaispäivää. Sen yhteydessä ilmestyy englantilaisen Steve Tasanen koskettava Lapsi I -romaani, joka on kaunis, kantaaottava tarina pakolaisleirin lapsista, selviytymisestä, ystävyydestä ja toivosta. Otava lahjoittaa jokaisesta kirjasta viisi euroa Pelastakaa Lapset ry:lle. Järjestön asiatuntijat ovat median haastateltavissa Maailman pakolaispäivän yhteydessä.