Kansainvälisen rekrytoinnin opas työnantajille on julkaistu 7.4.2021. Opas ohjeistaa kattavasti yrityksiä kansainvälisen osaajan rekrytointiin!

Ensimmäisten kansainvälisten työntekijöiden rekrytointi on haaste monelle yritykselle. Kokka kohti Suomea-hanke (ESR) on tuottanut työ- ja elinkeinoministeriön aloitteesta yritysten rekrytoinnin tueksi oppaan kansainvälisestä rekrytoinnista. Oppaan työstämisessä on ollut mukana laaja joukko viranomaisia ja asiantuntijoita. Oppaasta löytyy kattavasti ohjeita kansainvälisen osaajan rekrytointiin, työn aloitukseen ja viranomaisasioihin. Lisäksi oppaassa käydään läpi rekrytoinnin eettisyyttä ja monimuotoisen työyhteisön hyötyjä. Opas on julkaistu sähköisenä Business Finlandin Internetsivuilla 7.4.2021.

”Osaavan työvoiman tarve Suomessa toimivilla yrityksillä on jatkuva emmekä pysty vastaamaan tähän tarpeeseen pelkän kotimaisen työvoiman turvin”, kuvailee yritysten tilannetta erityisasiantuntija Pipa Turvanen työ- ja elinkeinoministeriöstä. ”Lähivuosina eläköityvien tekijöiden korvaamiseksi tarvitaan uusia käsipareja ja monella alalla tarvitaan lisäksi uudenlaista osaamista. Puute osaavasta työvoimasta on muodostunut erityisesti pk-yritysten kasvun esteeksi”, jatkaa Ulla Hiekkanen-Mäkelä Business Finlandilta.

Kansainvälisen rekrytoinnin opas toteuttaa osaltaan hallituksen Talent Boost -toimenpideohjelmaa. Opas kannustaa suomalaisia yrityksiä kansainvälistymään ja näkemään monimuotoisen työyhteisön hyödyt liiketoiminnan kasvulle. ”Kansainvälisen osaajan rekrytointi on koettu yrityksissä haastavaksi siihen liittyvän byrokratian vuoksi”, avaa projektipäällikkö Heidi Popova oppaan tarvetta. Oppaaseen on kattavasti koottu
yhteen eri viranomaistahojen ohjeistuksia ja palveluita. ”On haluttu tuoda näkyväksi se, miten monipuolista apua yritykset voivat julkisilta toimijoita saada”, täydentää Popova.

Oppaan näkökulma kansainvälisen osaajan rekrytointiin on laaja. Sen lisäksi, että ohjeistetaan henkilön rekrytointiin ulkomailta, löytyy oppaasta myös tietoa esimerkiksi Suomessa opiskelevien kansainvälisten opiskelijoiden rekrytointiin. ”Suomessa jo olevien kansainvälisten osaajien potentiaalin parempi hyödyntäminen voi myös osaltaan helpottaa työvoimapulasta kärsivien työnantajien tilannetta”, kertoo kansainvälisen työnvälityksen kehittämiskoordinaattori Lasse Jekunen Uudenmaan TE-toimistosta.

Kokka kohti Suomea -hanketta (ESR) koordinoi Varsinais-Suomen ELY-keskus.

Lisätietoja:
Kokka kohti Suomea -hanke (ESR)
Projektipäällikkö Heidi Popova, heidi.popova@ely-keskus.fi, puh. 0295022753
Projektikoordinaattori Jannika Saario, jannika.saario@ely-keskus.fi, puh. 0295 023 080

Pilotprojekt ger nya tjänster till arbetsgivare i omställningssituationer20.9.2021 09:40:00 EEST | Tiedote

Omställningsskyddet är samverkan i personalminskningssituationer och service som TE-byråerna bjuder på som har som mål att underlätta sysselsättning för personer som förlorar sina jobb. I omställningsskyddets regionala pilotprojekt utvecklas nya tjänster som förutser omställningssituationer för arbetsgivare. Genom att förutse omställningssituationer och med rätt stödåtgärder vill man undvika personalminskningssituationer och minimera följderna av dessa.

Piloteilla uusia palveluja työnantajien muutostilanteisiin20.9.2021 09:40:00 EEST | Tiedote

Muutosturva on vähentämistilanteiden yhteistoimintaa ja TE-toimistojen palvelua, jolla pyritään helpottamaan työnsä menettävien henkilöiden työllistymistä. Muutosturvan alueellisissa piloteissa kehitetään työnantajille muutostilanteita ennakoivia uusia palveluja. Muutostilanteiden ennakoinnilla ja oikeilla tukitoimilla pyritään välttämään henkilöstön vähennystilanteita ja minimoimaan niiden vaikutuksia.

Uusi jokihelmisimpukkaan keskittyvä LIFE-hanke alkaa: Satakunnassa parannetaan uhanalaisen jokihelmisimpukan tilaa ja elinympäristöjä (Varsinais-Suomi, Satakunta)16.9.2021 11:22:35 EEST | Tiedote

Euroopan komissio myönsi noin 9,5 miljoonaa euroa jokihelmisimpukan eli raakun ja sen isäntäkalojen, lohen ja taimenen, elinympäristöjen parantamiseen Suomessa, Ruotsissa ja Virossa. Jyväskylän yliopiston koordinoima kuusivuotinen LIFE Revives -projekti alkoi syyskuun alussa. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen osuus rahoituksesta on n. 840 tuhatta euroa. Hankkeen kansallinen rahoitus Lounais-Suomessa koostuu suurelta osin Helmi-ohjelman rahoituksesta.

Varsinais-Suomen ELY-keskus kannattaa Eurajoen vesiensuojeluyhdistys ry:n ehdottamaa tutkimushanketta lannan peltolevityksen bakteerikuormituksesta (Varsinais-Suomi, Satakunta)14.9.2021 15:56:44 EEST | Tiedote

Eurajoen vesiensuojeluyhdistys ry:n 4.9.2021 tekemässä toimenpidehakemuksessa on pyydetty selvittämään Eurajoen elokuussa 2021 tapahtunutta bakteerikuormitusta sekä ehdotettu tutkimushanketta ja nitraattiasetuksen uudistamista. Eurajoen elokuun bakteerilöydösten syynä arveltiin aiemmin olevan peltojen keväiset lannanlevitykset.