Kansainvälisen rekrytoinnin opas työnantajille on julkaistu 7.4.2021. Opas ohjeistaa kattavasti yrityksiä kansainvälisen osaajan rekrytointiin!

Ensimmäisten kansainvälisten työntekijöiden rekrytointi on haaste monelle yritykselle. Kokka kohti Suomea-hanke (ESR) on tuottanut työ- ja elinkeinoministeriön aloitteesta yritysten rekrytoinnin tueksi oppaan kansainvälisestä rekrytoinnista. Oppaan työstämisessä on ollut mukana laaja joukko viranomaisia ja asiantuntijoita. Oppaasta löytyy kattavasti ohjeita kansainvälisen osaajan rekrytointiin, työn aloitukseen ja viranomaisasioihin. Lisäksi oppaassa käydään läpi rekrytoinnin eettisyyttä ja monimuotoisen työyhteisön hyötyjä. Opas on julkaistu sähköisenä Business Finlandin Internetsivuilla 7.4.2021.

”Osaavan työvoiman tarve Suomessa toimivilla yrityksillä on jatkuva emmekä pysty vastaamaan tähän tarpeeseen pelkän kotimaisen työvoiman turvin”, kuvailee yritysten tilannetta erityisasiantuntija Pipa Turvanen työ- ja elinkeinoministeriöstä. ”Lähivuosina eläköityvien tekijöiden korvaamiseksi tarvitaan uusia käsipareja ja monella alalla tarvitaan lisäksi uudenlaista osaamista. Puute osaavasta työvoimasta on muodostunut erityisesti pk-yritysten kasvun esteeksi”, jatkaa Ulla Hiekkanen-Mäkelä Business Finlandilta.

Kansainvälisen rekrytoinnin opas toteuttaa osaltaan hallituksen Talent Boost -toimenpideohjelmaa. Opas kannustaa suomalaisia yrityksiä kansainvälistymään ja näkemään monimuotoisen työyhteisön hyödyt liiketoiminnan kasvulle. ”Kansainvälisen osaajan rekrytointi on koettu yrityksissä haastavaksi siihen liittyvän byrokratian vuoksi”, avaa projektipäällikkö Heidi Popova oppaan tarvetta. Oppaaseen on kattavasti koottu
yhteen eri viranomaistahojen ohjeistuksia ja palveluita. ”On haluttu tuoda näkyväksi se, miten monipuolista apua yritykset voivat julkisilta toimijoita saada”, täydentää Popova.

Oppaan näkökulma kansainvälisen osaajan rekrytointiin on laaja. Sen lisäksi, että ohjeistetaan henkilön rekrytointiin ulkomailta, löytyy oppaasta myös tietoa esimerkiksi Suomessa opiskelevien kansainvälisten opiskelijoiden rekrytointiin. ”Suomessa jo olevien kansainvälisten osaajien potentiaalin parempi hyödyntäminen voi myös osaltaan helpottaa työvoimapulasta kärsivien työnantajien tilannetta”, kertoo kansainvälisen työnvälityksen kehittämiskoordinaattori Lasse Jekunen Uudenmaan TE-toimistosta.

Kokka kohti Suomea -hanketta (ESR) koordinoi Varsinais-Suomen ELY-keskus.

Lisätietoja:
Kokka kohti Suomea -hanke (ESR)
Projektipäällikkö Heidi Popova, heidi.popova@ely-keskus.fi, puh. 0295022753
Projektikoordinaattori Jannika Saario, jannika.saario@ely-keskus.fi, puh. 0295 023 080

Asetus Saimaan kalastusrajoituksista viivästyy – Saimaannorppaa suojelee nyt vastuulliset kalastajat ja osakaskuntien tekemät kalastusrajoitukset16.4.2021 13:31:16 EEST | Tiedote

Asetus Saimaan kalastusrajoituksista on viivästynyt, koska asetuksen valmistelu on kesken valtioneuvostossa. Valtioneuvostossa on keskusteltu kalastusrajoituksista, mutta asetuksen lopullisesta sisällöstä ei ole löytynyt yhteisymmärrystä. Lausunnoilla olleessa asetusluonnoksessa rajoitusaika säilyi ennallaan ja rajoitusalueeseen ehdotettiin 243 neliökilometrin lisäystä. Asetusluonnosta kannatti noin 80 prosenttia lausunnon antajista, siitäkin huolimatta asetuksen käsittely on viivästynyt.

Arbetet på en strategi för vattenförsörjningen i Östra och Södra Finland går framåt (Mellersta Finland, Södra Savolax, Tavastland, Sydöstra Finland, Norra Karelen, Norra Savolax, Nyland)14.4.2021 13:12:55 EEST | Tiedote

I samarbetsområdet Östra och Södra har strategiarbetet fått en fartfylld start. En beskrivning av vattenförsörjningens nuläge och en utvärdering av verksamhetsmiljön har redan färdigställts. Härnäst ska aktörer inom landskapens intressentgrupper inbjudas till samarbetsträffar. Dessa arrangeras på distans i maj.

Itäisen ja Eteläisen Suomen vesihuoltostrategiatyö etenee (Keski-Suomi, Etelä-Savo, Häme, Kaakkois-Suomi, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo, Uusimaa)14.4.2021 13:12:54 EEST | Tiedote

Itäisen ja Eteläisen yhteistyöalueen strategiatyö on lähtenyt vauhdikkaasti käyntiin. Vesihuollon nykytilan kuvaus ja toimintaympäristön arviointi ovat valmistuneet. Seuraavaksi maakuntien sidosryhmätoimijat kutsutaan ELY-keskuksen organisoimiin yhteistyötilaisuuksiin, jotka järjestetään etäyhteyksin toukokuussa.

Restaureringar av fågelvattnen i Bredviksfjärden och Kumo älvs delta planeras i samarbete (Egentliga Finland, Satakunta)14.4.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Forststyrelsen och NTM-centralen i Egentliga Finland inleder planeringen av restaureringen av fågelvattnen i Bredviksfjärden och i Kumo älvs delta. Området är ett nationellt värdefullt häcknings- och rastområde för fåglar. Planeringen av restaureringen är en del av livsmiljöprogrammet Helmi, vars mål är att trygga, skydda och förstärka den naturen i Finland och dess mångfald.