Kansainvälisen rekrytoinnin opas työnantajille on julkaistu 7.4.2021. Opas ohjeistaa kattavasti yrityksiä kansainvälisen osaajan rekrytointiin!

Ensimmäisten kansainvälisten työntekijöiden rekrytointi on haaste monelle yritykselle. Kokka kohti Suomea-hanke (ESR) on tuottanut työ- ja elinkeinoministeriön aloitteesta yritysten rekrytoinnin tueksi oppaan kansainvälisestä rekrytoinnista. Oppaan työstämisessä on ollut mukana laaja joukko viranomaisia ja asiantuntijoita. Oppaasta löytyy kattavasti ohjeita kansainvälisen osaajan rekrytointiin, työn aloitukseen ja viranomaisasioihin. Lisäksi oppaassa käydään läpi rekrytoinnin eettisyyttä ja monimuotoisen työyhteisön hyötyjä. Opas on julkaistu sähköisenä Business Finlandin Internetsivuilla 7.4.2021.

”Osaavan työvoiman tarve Suomessa toimivilla yrityksillä on jatkuva emmekä pysty vastaamaan tähän tarpeeseen pelkän kotimaisen työvoiman turvin”, kuvailee yritysten tilannetta erityisasiantuntija Pipa Turvanen työ- ja elinkeinoministeriöstä. ”Lähivuosina eläköityvien tekijöiden korvaamiseksi tarvitaan uusia käsipareja ja monella alalla tarvitaan lisäksi uudenlaista osaamista. Puute osaavasta työvoimasta on muodostunut erityisesti pk-yritysten kasvun esteeksi”, jatkaa Ulla Hiekkanen-Mäkelä Business Finlandilta.

Kansainvälisen rekrytoinnin opas toteuttaa osaltaan hallituksen Talent Boost -toimenpideohjelmaa. Opas kannustaa suomalaisia yrityksiä kansainvälistymään ja näkemään monimuotoisen työyhteisön hyödyt liiketoiminnan kasvulle. ”Kansainvälisen osaajan rekrytointi on koettu yrityksissä haastavaksi siihen liittyvän byrokratian vuoksi”, avaa projektipäällikkö Heidi Popova oppaan tarvetta. Oppaaseen on kattavasti koottu
yhteen eri viranomaistahojen ohjeistuksia ja palveluita. ”On haluttu tuoda näkyväksi se, miten monipuolista apua yritykset voivat julkisilta toimijoita saada”, täydentää Popova.

Oppaan näkökulma kansainvälisen osaajan rekrytointiin on laaja. Sen lisäksi, että ohjeistetaan henkilön rekrytointiin ulkomailta, löytyy oppaasta myös tietoa esimerkiksi Suomessa opiskelevien kansainvälisten opiskelijoiden rekrytointiin. ”Suomessa jo olevien kansainvälisten osaajien potentiaalin parempi hyödyntäminen voi myös osaltaan helpottaa työvoimapulasta kärsivien työnantajien tilannetta”, kertoo kansainvälisen työnvälityksen kehittämiskoordinaattori Lasse Jekunen Uudenmaan TE-toimistosta.

Kokka kohti Suomea -hanketta (ESR) koordinoi Varsinais-Suomen ELY-keskus.

Lisätietoja:
Kokka kohti Suomea -hanke (ESR)
Projektipäällikkö Heidi Popova, heidi.popova@ely-keskus.fi, puh. 0295022753
Projektikoordinaattori Jannika Saario, jannika.saario@ely-keskus.fi, puh. 0295 023 080

Kierrätyslannoitteiden saatavuuden ja käytön lisääminen on huoltovarmuuskysymys30.1.2023 11:52:38 EET | Tiedote

Kierrätyslannoitteiden saatavuuden ja käytön lisääminen on tärkeä huoltovarmuuskysymys. Äkillisesti muuttuneessa maailmantilanteessa on ollut vaikeaa olla huomaamatta fossiilisten lannoitteiden suurta hinnanvaihtelua ja saatavuuden vaikeutumista. Elintarvikehuollon perustana on toimintavarma alkutuotanto, johon fossiilisten lannoitteiden markkinamuutokset ovat kovasti vaikuttaneet.

Helpotusta teknologiateollisuuden ja sosiaali- ja terveysalan osaajapulaan: Uusia valtakunnallisia palveluita työperäiseen maahanmuuttoon25.1.2023 11:01:15 EET | Tiedote

Uusien palvelupakettien tavoitteena on, että työnantajat saavat valmiita ammatti- ja erityisosaajia töihin Suomeen. Tarvittava osaaminen on tunnistettu ja testattu sekä työssä tarvittava suomen kieli on koulutettu jo lähtömaassa. Työnantajille tarjotaan räätälöityä palvelua, jossa työnantajan maksuosuus on puolet.

Varsinais-Suomen ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen lausunnon Sun 2 Oy:n Huittisten aurinkovoimalahankkeen YVA-ohjelmasta (Varsinais-Suomi, Satakunta)25.1.2023 09:40:51 EET | Tiedote

Sun 2 Oy on toimittanut 20.10.2022 Varsinais-Suomen ELY-keskukselle ympäristövaikutusten arviointiohjelman, joka koskee teollisen mittaluokan aurinkovoimalan toteuttamista Huittisiin. Hankealue sijaitsee lähimmillään noin 3 kilometriä lounaaseen Lauttakylän taajamasta ja rajautuu länsilaidaltaan Säkylän kunnan rajaan.

Fonden för en rättvis omställning FRO stärker regionernas livskraft och främjar den gröna omställningen (Södra Österbotten, Mellersta Österbotten, Mellersta Finland, Birkaland, Österbotten, Satakunta)18.1.2023 09:18:42 EET | Tiedote

Landskapen i Västra Finland får tillgång till sammanlagt 137,9 milj. € ny EU-finansiering under programperioden 2021–2027. Finansieringen kommer från EU:s nya fond för rättvis omställning, även känd under förkortningarna FRO eller JTF (Just Transition Fund). Hela Finland får 465 miljoner euro. Avsikten är att finansiera arbetsplatser och möjligheter till affärsverksamhet inom den gröna ekonomin samt att utveckla grön teknologi.