Kansainvälisesti menestyneen Selja Ahavan neljäs romaani tarkastelee naisen roolin avartumista

Elokuussa ilmestyvä Nainen joka rakasti hyönteisiä (Gummerus) tutkii luonnon ja ihmisen välistä suhdetta ja kuvaa hyönteisten muuttumista Jumalan luomista olennoista osaksi tämänhetkistä lajikatoa. 1600-luvun noitavainoista nykypäivän Berliiniin kulkeva kertomus näyttää, miten nainen kuoriutuu ahtaasta roolistaan ja saa äänen ja tekijyyden. Monesti palkitun Ahavan teosten käännösoikeuksia on myyty 25 maahan. Uutuusromaani on herättänyt kansainväistä kiinnostusta jo ennen ilmestymistään, ja tanskalaiskustantamo osti sen käännösoikeudet toukokuussa.

Selja Ahava, kuva: Liisa Valonen

Nainen joka rakasti hyönteisiä on kuin sarja muodonmuutoksia. Romaani kuljettaa lukijaa aikakausien halki Euroopasta Japaniin ja takaisin. Samalla maailmankuva muuttuu uskontokeskeisestä tiedekeskeiseksi. Matkaa tehdään yhdessä Marian kanssa. Hän on lapsesta saakka kiinnostunut hyönteisistä ja alkaa piirtää metamorfoosin vaiheita kuten historiallinen esikuvansa Maria Sibylla Merian (1647–1717). Niin kuin hyönteiset, myös Maria muuntuu ajassa ja elää lupia kyselemättä 370 vuotta.

”Maria syntyy maailmaan, jossa nainen ei voinut julkisesti esittää ajatuksiaan. Se koettiin samalla lailla rivona kuin oman ruumiin esittely. Marialla on kuitenkin tarve itseilmaisulle. Romaanini sipaisee matkallaan useampaakin historiallista naishenkilöä, jotka ovat pohtineet ja pyrkineet ratkaisemaan kysymystä omasta tilasta ja oikeudesta omaan ääneen. Koen, että kysymys siitä, kelpaako nainen vieläkään kokijaksi ilman nais-etuliitettä, on edelleen olemassa”, Selja Ahava pohtii.

Ja sitten tulikärpäset tulivat. Ne nousivat esiin rannan kasvustosta, kerääntyivät veden päälle eri puolilta jokea ja muodostivat yhtenäisen kipinöivän, valoa sykkivän pilven. Niiden valo oli keltaisenvihreää, toiset sykkivät enemmän vihreinä, toiset kirkkaammin, lähes valkoisina. Japanilaiset kutsuivat väriä teen väriksi. Kun tee oli valmistettu laadukkaista lehdistä, he saattoivat lausua: kirkasta kuin tulikärpäsen valo, ja nyt vasta näin, mitä he tarkoittivat.

”Minua kiehtoo japanilainen hyönteiskulttuuri, joka poikkea monella tavalla länsimaisesta. Siellä hyönteisiin ei liitetä länsimaisessa taiteessa tyypillisiä kuolemaan, mädäntymiseen ja vanhenemiseen liittyviä merkityksiä. Japanilaisessa taiteessa hyönteiset ovat suosittuja motiiveja, laulukaskaita ja tulikärpäsiä on käytetty elävöittämään arkea, mutta perhoset, heinäsirkat ja sudenkorennot kantavat myös tuonpuoleiseen, esi-isiin ja elämän hetkellisyyteen liittyviä merkityksiä”, Ahava kertoo.

Selja Ahava
Selja Ahava (s. 1974) on kirjailija ja käsikirjoittaja. Ahavan esikoisromaani Eksyneen muistikirja (2010) oli Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkintoehdokas, ja hänelle myönnettiin siitä Laila Hirvisaaren rahaston apuraha. Toinen romaani Taivaalta tippuvat asiat (2015) sai EU:n kirjallisuuspalkinnon ja oli Finlandia-palkinnon ja Tulenkantaja-vientikirjapalkinnon ehdokkaana. Kolmas romaani Ennen kuin mieheni katoaa (2017) sai Kaarlen palkinnon.

Selja Ahava, Nainen joka rakasti hyönteisiä
ilmestyy 10.8.2020

Selja Ahava, kuva: Liisa Valonen
Nainen joka rakasti hyönteisiä

Suomen vanhin yleiskustantamo Gummerus Kustannus Oy on vuodesta 1872 toteuttanut perustajansa visiota: julkaisemme vastustamattoman viihdyttävää, inspiroivaa ja informoivaa kirjallisuutta. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin.

Millainen on suomalaisen miehen suhde kosketukseen?23.6.2020 09:12:00 EESTTiedote

Elokuussa ilmestyvä tietokirja Miehen kosketus (Gummerus) pohjaa 50 eri-ikäisen ja erilaisen suomalaismiehen kosketushistoriaan. Miehet kertovat, miten heitä on kosketettu tai jätetty koskettamatta, millä tavalla he ovat itse koskettaneet muita ja mitä he ajattelevat isyydestä, rakkaudesta, hoivasta, seksuaalisuudesta ja väkivallasta. Teoksen on kirjoittanut palkittu teatteriohjaaja ja käsikirjoittaja Eino Saari, joka kertoo kirjassa myös omista kosketuskokemuksistaan ja taustoittaa aihetta 25 asiantuntijahaastattelun avulla.

Mediatiedote: Kesän jännityskirjoissa pureudutaan muun muassa ihmissalakuljetukseen ja naispoliisien asemaan20.5.2020 08:48:42 EESTTiedote

Tämän kevään ja tulevan kesän jännityskirjat vievät lukijan tiukkoihin tilanteisiin levottomilla rajoilla, terroristijahtiin, intialaiseen viidakkoon ja aikamatkalle länsinaapurimme Ruotsin naispoliisien arkeen eri vuosikymmenillä. Uutuusromaanit julkaistaan muun muassa kahdesti Ruotsin parhaan rikosromaanin palkinnon voittaneelta Camilla Grebeltä ja 20-vuotista dekkaristin uraansa juhlivalta Anna Janssonilta. Kotimaista toimintajännitystä kansainvälisillä kuvioilla tarjoilevat Seppo Mustaluoto ja Tuomas Vimma.

KUTSU: WEBINAARI Hyvinvointi, työelämä ja arjen taidot – Syksyn tietokirjapressi 28.5. klo 10–11.3018.5.2020 12:49:28 EESTKutsu

Tervetuloa kuulemaan ensimmäisten joukossa ensi syksyn hyvinvointia, työelämää ja arjen taitoja käsittelevistä kirjoista. Aamupäivän aikana ääneen pääsee yhdeksän kiinnostavaa kirjailijaa, joiden ajankohtaisissa teoksissa pureudutaan muun muassa työn ja vapaa-ajan tasapainoon, uupumiseen, alkoholismiin ja vaatehuoltoon. Kirjat ilmestyvät elo–lokakuussa.

KUTSU GummerusLive: Syksyn kiinnostavimmat kirjat ensiesittelyssä4.5.2020 13:52:27 EESTKutsu

Gummeruksen kirjailijat kertovat ensi kesänä ja syksynä ilmestyvistä teoksistaan tiistaina 12.5. klo 15–16. Kirjailijat Eppu Nuotio, Selja Ahava, Anni Kytömäki, Jenni Linturi ja Susanne Maude puhuvat webinaarissa romaaneistaan. Tietokirjailijoista äänessä ovat urheilutoimittaja Laura Arffman sekä inkerinsuomalaisen sukunsa kohtaloita tutkineet toimittajat Lea ja Santeri Pakkanen. Tervetuloa!