Kansainväliset osaajat vierailevat hämäläisissä yrityksissä

Hämeen kauppakamari on syksyn aikana lähestynyt alueen yrityksiä Kansainvälinen osaaja -teemapäivällä. ”Kyseessä on ulkomaalaisen opiskelijan yhden päivän tutustumisesta alueemme yritykseen tämän viikon aikana. Teemapäivään olemme saaneet mukaan 15 hämäläisyritystä, joissa vierailee 1–3 opiskelijaa ammattikorkeakoulusta tai yliopistosta”, kertoo Hämeen kauppakamarin kehityspäällikkö Mirja Ojantausta.

Kansainvälinen osaaja -päivä toteutetaan tällä viikolla (22. - 26.11.2021) yhteistyössä Hämeen ammattikorkeakoulun, LAB–ammattikorkeakoulun ja LUT-yliopiston kanssa.

Hämeen alueen ammattikorkeakouluissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelee tuhansia eri kulttuureista saapuneita opiskelijoita. Heistä suurin osa jää ilman harjoittelupaikkaa tai käytännön tuntumaa työelämään.

Kansainvälinen osaaja päiväksi yritykseen

Kolmatta kertaa järjestettävän Kansainvälinen osaaja -teemapäivän aikana selvitetään yritysten valmiuksia ulkomaalaisten osaajien palkkaamiseen ja testataan työyhteisöjen työkalut, kielitaito ja asenteet. Esimerkiksi tietojärjestelmät sekä työ- ja turvaohjeistukset ovat käytössä monissa pk-yrityksissä ainoastaan suomenkielisinä.

Hämeen kauppakamarin toteuttama hanke on laajentunut viimeisen kahden vuoden aikana ja Kansainvälisen osaajan -teemapäivää järjestetään Hämeen lisäksi kolmen maakunnan alueella.

”Kansainvälinen osaaja -päivän aikana kansainvälisillä opiskelijoilla on hyvä mahdollisuus esitellä yrityksessä osaamistaan ja kansainvälistä näkökulmaa. Yritykset puolestaan esittelevät omaa toimintaansa ja saavat samalla näkökulmaa ulkomaalaistaustaisten työntekijöiden mahdollisuuksiin työskennellä yrityksessä", toteaa Ojantausta.

"Opiskelijat arvostavat mahdollisuutta tutustua oman alansa työnantajiin pidemmänkin matkan päästä. Opintojen aikana tapaamiset, harjoittelut ja lopputyöt auttavat opiskelijoita ja työnantajia luomaan suhteita, joiden pohjalta sovitaan usein jo tulevaisuuden työmahdollisuuksista. LUT-korkeakouluissa keskimäärin vain noin 20 prosenttia opiskelijoista on vailla työpaikkaa valmistuessaan ja kannustammekin kaikkia työnantajia lähtemään ajoissa yhteistyöhön kanssamme!", kertoo uraohjaaja Ida-Maria Volturi LUT & LAB Urapalveluista.

”Teemapäivä on herättänyt runsaasti kiinnostusta opiskelijoiden parissa ja selvästi on nähtävissä, että tämän tyyppistä toimintaa tarvitaan. Opiskelijat ovat toivoneet jatkossa mukaan lisää yrityksiä eri aloilta”, kommentoi Hämeen ammattikorkeakoulusta yhteistyökoordinaattori Tiina Björkskog.

Teemapäivään on saatu mukaan 15 hämäläisyritystä, joissa vierailee 1–3 opiskelijaa ammattikorkeakoulusta tai yliopistosta per yritys.

Kansainvälinen osaaja -päivä toteutetaan viikolla 47 (22. - 26.11.2021) yhteistyössä Hämeen ammattikorkeakoulun, LAB–ammattikorkeakoulun ja LUT-yliopiston kanssa.

Hämeen kauppakamarin kehityspäällikkö Mirja Ojantausta, p. 044 329 6654

040 563 5013https://www.hamechamber.fi/

Hämeen kauppakamarin tehtävänä on edistää yritysten toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi. Lisäksi Hämeen kauppakamari edistää alueensa yritysten verkostoitumista ja yhteistyötä sekä tarjoaa jäsenilleen tietoa, palveluja ja kontakteja. Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Hämeen maakunta, Kanta-Hämeen maakunnasta Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat sekä Pirkanmaalta Kuhmoinen.

Kamppailu Hämeen Herruudesta käynnistyy perjantaina28.10.2021 07:50:00 EEST | Tiedote

Pelicansin, HPK:n ja Hämeen kauppakamarin viisi vuotta sitten lanseeraama taistelu Hämeen Herruudesta jatkuu tällä kaudella. Pelicansin ja HPK:n kauden ensimmäinen ottelu pelataan Lahdessa perjantaina 29.10. ”Liigan runkosarjan keskinäisissä otteluissa enemmän pisteitä kerännyt joukkue ansaitsee kiertopalkinnon lisäksi 5 000 euroa seuran junioritoimintaan. Tämän sarjakauden Hämeen Herruuden yhteistyökumppaneina toimivat kauppakamarin lisäksi Osuuskauppa Hämeenmaa, Etelä-Suomen Sanomat ja Hämeen Sanomat”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämäläisyritysten positiivinen suhdannetrendi jatkuu27.10.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten hyvä suhdannetilanne on pysynyt lähes ennallaan verrattuna heinäkuuhun. Tieto selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä lokakuussa tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Lähikuukausien suhdannenäkymät ovat pysyneet lähes samalla tasolla kuin heinäkuussa ja suhdannearviot ovat alueellamme nyt lokakuussa lähellä koko maan keskiarvoa”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Etä- ja hybridijohtamisesta tulee ”uusi normaali”21.9.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Etätyö on tullut jäädäkseen koronan jälkeen ja nyt yrityksissä tarvitaan uudenlaisia tapoja johtaa. Tieto selviää kauppakamarien viimeisimmästä koronakyselystä. ”Koronakriisin jälkeen etätyö- ja hybridijohtaminen tulevat entistä suurempaan rooliin yritystoiminnassa ja työntekemisessä. Etätyön lisääntyessä ja kokouskäytäntöjen muuttuessa haasteeksi nousee uudenlainen johtamistapa. Lisäksi työmatkustaminen vähenee, jonka myötä myös matkakustannukset ja ympäristöpäästöt laskevat”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.