Kansainvälistä YK:n koulumaitopäivää vietetään keskiviikkona 28.9.2022

Kansainvälisen koulumaitopäivän tarkoituksena on kertoa koulumaidon merkityksestä lasten ravitsemuksessa. Koulumaitopäivää vietetään vuosittain ympäri maailmaa ja sitä koordinoi YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö (FAO).

Repeptin pirtelö. Kuva: Kati Laszka

Maidontuotanto perustuu Suomessa hyvin kasvavan nurmen viljelyyn. Nurmiviljelyä tutkitaan ja kehitetään parasta aikaa niin, että nurmien hiilensidontaa saataisiin tehostettua. Nurmella ja lehmien lannalla on myös oleellinen merkitys maan kasvukunnon parantamisessa ja biodiversiteetin lisäämisessä.

Suomessa on hyvät lähtökohdat maidontuotantoon, sillä nurmi kasvaa meillä hyvin pohjoista Suomea myöten.

-        Onkin siis luonnollista, että maitotuotteet ovat perinteisesti olleet merkittävässä roolissa suomalaisessa ruokakulttuurissa. Suosimalla Suomessa tuotettua ruokaa pidämme huolen kotimaisesta ruuantuotannosta, muistuttaa maitoasiamies Marjukka Mattio.

Maito ja ravitsevat maitotuotteet sopivat kaikenikäisille

Maidossa on proteiinia, kalsiumia, monia vitamiineja ja hivenaineita. Maito kuuluu suomalaiseen ruokakulttuuriin ja perinteisiin, ja suomalainen maitotuotevalikoima on monipuolinen ja laaja.

Maitotuotteiden laajasta valikoimasta löytyy jokaiseen makuun ja käyttötarkoitukseen sopiva tuote arjen hyvistä perustuotteista juhlavampiin herkkuihin.

-        Aterialla nautitun maito- tai piimälasillisen lisäksi maito kannattaa muistaa myös osana maistuvia välipaloja koulun jälkeen. Pienikin koululainen osaa itse valmistaa smoothien tai pirtelön. Kokkailu tai monipuolisten välipalojen ideoiminen sopii myös koko perheen yhteiseksi puuhaksi, kertoo ruokamarkkina-asiantuntija Heidi Siivonen.

Itse tehdyn välipalan koostumusta ja makua esimerkiksi sokerin tai muiden mausteiden suhteen on helppo säädellä. Syksyisiin välipaloihin sopivat erityisen hyvin kotimaiset, raikkaat satokauden marjat ja hedelmät, jotka ovat nyt parhaimmillaan.

Syksyisessä herkkuhetkessä tai virtaa antavaksi välipalaksi sopii raikas ja täyteläinen mustikkapiirakkasmoothie, joka maustetaan syksyn mustikoilla, ruisleivällä ja kermaviilillä.

Mustikkapiirakkasmoothie (4 isoa lasillista)

Ainekset:

5 dl maitoa

4 dl kermaviiliä

4 dl (200 g) pakastemustikoita

2 (100 g) palaa ruisleipää

2-3 rkl sokeria

½ tl kardemummaa

Valmistus:

Mittaa ainekset tehosekoittimen kulhoon ja soseuta tasaiseksi. Nauti kylmänä. Vinkki: lisää proteiinia saat herajauheesta tai rasvattomasta raejuustosta.

Resepti: Kati Laszka

Lisätiedot:
Marjukka Mattio, maitoasiamies, MTK, 050 533 8924
Heidi Siivonen, ruokamarkkina-asiantuntija, MTK, 040 568 8802

Repeptin pirtelö. Kuva: Kati Laszka

Ruusukaalin aika on nyt4.10.2022 15:23:52 EEST | Tiedote

Ruusukaalin viljelijöillä on parasta aikaa meneillään sadonkorjuu. Suomen olosuhteissa työ tapahtuu käsin, koska kaalinkerät on saatava ennen kovia pakkasia kylmävarastoon sitä mukaa kun niitä valmistuu. Niitä ei voi pitää pellolla ja koota kerralla, kuten lyhyen päivän sääolosuhteissa. Suomessa maukas ja kaunis ruusukaali on edelleen melko tuntematon, toisin kuin esimerkiksi Hollannissa ja Englannissa, joissa ruusukaalia osataan arvostaa.

Suomen tiukennettava otettaan EU:n ennallistamisasetukseen 22.9.2022 14:24:25 EEST | Tiedote

Valtioneuvosto päätti tänään torstaina kantansa luonnon ennallistamista koskevaan EU-asetusehdotukseen. Komissio julkisti oman ehdotuksensa kesäkuussa. MTK on alkuvuodesta lähtien vaatinut hallitukselta aktiivisuutta ja Suomen etujen vahvaa puolustamista asiassa. MTK pitää erittäin tärkeänä, että kanta on nyt hallituksessa lopulta muodostettu. Otetta on kuitenkin Ruotsin tapaan edelleen tiukennettava.

KORJATTU TIEDOTE // KORVAA HETKI SITTEN LÄHETETYN TIEDOTTEEN. INGRESSIÄ KORJATTU // MTK:n puheenjohtaja Marttila: EU-parlamentin kanta puuenergiaan on kestämätön ja käsittämätön14.9.2022 15:24:56 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentti äänesti tänään keskiviikkona kannastaan uusiutuvan energian direktiivin muuttamiseksi. MTK on pettynyt parlamentin tapaan käsitellä Euroopan tärkeintä uusiutuvan energian lähdettä – puuta. Parlamentti esittää puun energiakäytön vähentämistä pitkällä aikavälillä.